Eden 501 buisjes vervangen

P

PaulS

Guest
Hoi lui,

Ik draai in mijn 54L garnalenbak een eden 501. Tot nu toe met de standaard inhoud waarmee deze kwam.
Echter lees is dat veel mensen de standaard keramische buisjes onvoldoende vinden en vervangen voor siporax.

Ik wil dit dus ook gaan doen. Echter is mijn bak al ingedraaid met de keramische buisjes.
Hoe kan ik dit het beste doen?
Ik dacht zelf eraan om bij de eerste filterverschoning de helft van de buisjes te vervangen met siporax(de siporax onderop leggen), en bij de 2e verschoning de overige buisjes te vervangen. Mijn filter moet ong om de 6 weken een beurtje hebben. Zou dit een veilige manier zijn of help ik zo me biocultuur om zeep?

Gr
Paul
 
Hoi lui,

Ik draai in mijn 54L garnalenbak een eden 501. Tot nu toe met de standaard inhoud waarmee deze kwam.
Echter lees is dat veel mensen de standaard keramische buisjes onvoldoende vinden en vervangen voor siporax.

Ik wil dit dus ook gaan doen. Echter is mijn bak al ingedraaid met de keramische buisjes.
Hoe kan ik dit het beste doen?
Ik dacht zelf eraan om bij de eerste filterverschoning de helft van de buisjes te vervangen met siporax(de siporax onderop leggen), en bij de 2e verschoning de overige buisjes te vervangen. Mijn filter moet ong om de 6 weken een beurtje hebben. Zou dit een veilige manier zijn of help ik zo me biocultuur om zeep?

Gr
Paul

Heb je last van waterwaarde problemen dan?

als dit werkt, lekker zo laten werken :)
 
Geen last momenteel. Maar het zijn nu slechts 20 garnaaltjes,waarvan er al 2 eitjes dragen. Dus het zullen er ooit meer worden en dus ook meer belasten.
Het is meer preventief
 
Ik zou als alles goed draait ook niks veranderen. De samenstelling is anders van beiden en bij Siporax hebben de bacterien meer hechtingsoppervlak omdat het van gesinterd glas is gemaakt.
 
Geen last momenteel. Maar het zijn nu slechts 20 garnaaltjes,waarvan er al 2 eitjes dragen. Dus het zullen er ooit meer worden en dus ook meer belasten.
Het is meer preventief

Op zo n bak zal dat niet veel uitmaken denk ik. Ik gebruik in deze 54 liter een SF Aqua 100 en die volstaat ook met 1 spons erin.
 
Garnalen zijn geen grote vervuilers. Belasten het water minder dan vissen.
 
Ken je de term: never change a winning team? oftewel: als iets goed gaat moet je niks veranderen want dat is vragen om moeilijkheden.
 
Het gaat erom dat het dus wel gaat veranderen. Van 20 garnalen tot veel meer. Maar als het niet veel uitmaakt laat ik het lekker zo ;-).
Over de inlaat zit ook al een spons(niet standaard). Dus in principe 2 sponzen voor oppervlakte en dan nog de standaard buisjes. Zal wel kloppen dan ;-)
 
Terug
Bovenaan