Echinodorus problemen


glennosh

Well-known member
Lid geworden
30 januari 2013
Berichten
309
Leeftijd
40
Locatie
Zoetermeer
kan iemand mij vertellen waarom mijn echinodorus wel mooie nieuwe bladeren aanmaakt maar deze vroeg of laat een donkere laag erop krijgen? Bij dit blad valt het nog mee maar uiteindelijk worden ze donkerder en daarna vangen sommige bladeren zelfs baardalg. Mijn Anubias heeft het ook.

IMG_0206.JPG
 
Heb je voeding bij de wortels en wat geef je verder nog aan plantenvoeding of toevoegingen?

Wat zijn de waterwaarden?
 
Heb je voeding bij de wortels en wat geef je verder nog aan plantenvoeding of toevoegingen?

Wat zijn de waterwaarden?

Nee geen voeding bij de wortels. Ja mogelijk oude kleitabletten maar die doe ik er niet meer bij. Geeft zulke rommel af en toe. Wel aquariumbemesting volgens EI.

De waterwaarden zijn:
GH 8,5
KH 7,5/8
Ph ongeveer 6,5
Po4 onder 0,5 Mg/l
NO3 12,5
FE tussen 0,25 en 0,50.
 
Voeding bij de wortels is toch wel belangrijk bij dit soort planten, als ik mijn Crypto's achteruit zag gaan stopte ik er ook een tabletje bij, daar knapte ze snel weer van op.
 
Ph 6,5 en kh rond de 7.5-8?? Dan heb je giga veel co2 in je bak en kloppen deze waarden wel en hoe zijn die gemeten? Voeg je dan co2 toe en heb je een continutest?
 
Laatst bewerkt:
Deze lijkt op de Echinodorus argentinensis, ik heb soms hetzelfde probleem met deze plant, maar als ik zorg dat hij wat lichter staat verdwijnt het probleem vanzelf.
1 plant welke meer in het licht staat heeft nergens last van, de andere staat veel onder de drijvers en daar ontstaat dit ook, wel veel capcules o.i.d. bij de plant doen anders word deze in zijn groei gestagneerd met het gevolg van bruine bladeren.
 
Ph 6,5 en kh rond de 7.5-8?? Dan heb je giga veel co2 in je bak en kloppen deze waarden wel en hoe zijn die gemeten? Voeg je dan co2 toe en heb je een continutest?

Ja die kloppen zeker. Ik ben sinds mijn CO2 ongeluk veel bezig geweest met CO2 bijstellen. Ik stuur nu op lichtgroen maar heb de afgelopen week ook nog gele indicatie gehad. Blijkt dat indicatievloeistof een bepaalde levensduur heeft. Van de week begon mijn bolletje ineens te drijven. Ik nieuwe vloeistof erin gedaan, ineens indicatie wel knalgeel! Dat uitgewerkte spul zat op normaal groenig. Ja dat is nogal een verschil. Dus heb een megafles besteld zodat ik maandelijks kan vervangen.

Ik wacht ook nog op de rest van mijn nieuwe planten. Die worden 2 januari verzonden. Dan kan ik eindelijk de CO2 op een normale plantenbestand afstemmen indien nodig.

Op de foto zien jullie welk schema ik aan houd. De verlichting is 1 van de weinige dingen die ik al maanden niet aangeraakt heb. Groen licht geef ik niet. Heb ergens gelezen dat dat onzin is. Ik zal weer eens naar de verlichtingsduur en intensiteit kijken maar als het goed is stemt het grotendeels overeen met de afbeelding. Ohja er hangt een Kitelight set boven.

Totaaltje, niet schrikken.

IMG_0207.PNG


IMG_0204.JPG
 
Klopt en als je echt in de bodem gaat zitten dan er er wel zo n bolletje bloot komen te liggen maar die kun je makkelijk wegzuigen met onderhoudt. Hij zijn allemaal kleine bolletjes in een capsule verpakt.
 
En dat osmocote wordt dus door de plant opgenomen en vervuilt dus niet de bak als je een keer door het grind beweegt?
Nee dit geeft geen stof af, hoogstens kunnen er wat bolletjes naar boven komen drijven, maar deze stop je met één vinger zo weer terug, de capsules zo dicht mogelijk op de bodem plaatsen, ook in prijs is dit product een meevaller voor je portemonnee.
 
De bolletjes worden niet opgenomen maar de stof die wordt afgescheiden wel. Je kan deze ook gebruiken voor bv de kamerplanten.
 
En dat osmocote wordt dus door de plant opgenomen en vervuilt dus niet de bak als je een keer door het grind beweegt?
Zoals Ton en John al schreven het vervuilt de bak niet en de prijs bij Tuinkabouter is erg gunstig.
 
Zoals Ton en John al schreven het vervuilt de bak niet en de prijs bij Tuinkabouter is erg gunstig.

Dan zal ik mij maar eens melden bij Tuinkabouter.

Heb hier nog kleibolletjesmix liggen in een gesloten verpakking van de bekende site. Vervuilende troep dus ondanks dat er bij staat dat het geen kwaad kan? ;)
 
En dat osmocote wordt dus door de plant opgenomen en vervuilt dus niet de bak als je een keer door het grind beweegt?
Hobby lateriet met ijzer. die lossen heeeeel langzaam op. en stuiven niet/
Lateriet = ijzer, Echinodorus is moerasplant.
 
Dan zal ik mij maar eens melden bij Tuinkabouter.

Heb hier nog kleibolletjesmix liggen in een gesloten verpakking van de bekende site. Vervuilende troep dus ondanks dat er bij staat dat het geen kwaad kan? ;)
Dat mag niet vervuilen, als he gemaakt is. is ook met lateriet.
 
In lateriet zitten niet zoveel voedingsstoffen als in de capsules van Wouter Bertus. Die capsules bevatten alle benodigde stoffen eigenlijk.
 
Wat heb je nou in de bodem nodig? ijzer. Meer niet.
O, vandaar dat ze het bij mij zo goed doen.

John. ik gebruik ze al jaren.
Moet jij toch wel weten onderhand.
 
Plantenvoeding met ijzer betekent niet dat er alleen maar ijzer in zit :juggle:
 
Wat in de bodem zit. is meest ijzer. voor de rest doe je het in het water.

Wat is het forum weer traag.
 
Wel bijzonder trouwens want ik bemest nu met de EI gewoon ijzer (als onderdeel van csm b) alsof ik een volle plantenbak heb en dan zou het toch ijzertekort zijn.
 

Terug
Bovenaan