Echinodorus bleheri (Amazone zwaardplant) na het planten


G

GuppyFrits

Guest
Is het juist dat een Echinodorus bleheri (Amazone zwaardplant) na het planten even terugvalt? Wat gaten ktijgt en op sommige plaatsen een beetje bruin wordt.
En, mag ik deze uit het potje halen, uit elkaar halen en vervolgens planten op drie, bij elkaar, liggende plaatsen? Ca. 4-5 cm van elkaar.
Of is dit niet goed voor het welzijn van deze plant.

Nog andere adviezen misschien, want het is zo'n mooie plant. Deze past zo mooi achterin de hoek namelijk.
 
Planten moeten altijd uit het potje. Echinodorussen worden flinke planten, 4-5 cm uit elkaar is wat weinig.
 
Helemaal met remcovoortman eens.

Verder kunnen planten een terugval krijgen, deze worden doorgaans bijna boven water gekweekt en moeten even wennen aan hun onderwater bestaan.
Eventueel nog wat extra kleibolletjes bij de wortels plaatsen.
 
Ter aanvulling op Ton.
Met lateriet ,is ijzerminnend.
 
TonHageraats zei:
Eventueel nog wat extra kleibolletjes bij de wortels plaatsen.
Onze plaatselijke aquariumzaak gaf mij een busje Tetra InitialSticks (meststof-sticks) mee. Daarvan heb ik enkele om de plant in de bodem geduwd.
Mag ik deze Tetra InitialSticks (meststof-sticks) zien als kleibolletjes?
 
Ja deze sticks hebben de zelfde werking door voedingsstoffen waar onder andere ijzer toe te voegen aan de plantwortels.
 
Mooi, leuk dat jullie zo positief reageren. Bedankt allemaal.
 
Even chekken op het doosje, of er ijzer in zit.


Dan wordt hij zo groot.
bWWhHvMnITAEXToDKCpKslz7QX4aju84.jpeg
 
Goede opmerking Bertus.

Maar ik had het al gecheckt op de site van Tetra, het zit erin!
 
Bertus zei:
Even chekken op het doosje, of er ijzer in zit.


Dan wordt hij zo groot.

Oh jeetje, en dat in mijn (onderhouds)bak van 450 ltr. Is het dan niet beter dat ik er een paar plantjes er nu al uittrek?
 
Laat eerst maar groeien, dan de slechtste eruit halen.
 
Je kunt hem ook bijsnoeien door de te grote of een teveel aan bladeren er steeds af te halen.
 
Op advies heb ik deze mooie plant twee weken geleden geplant. Een week geleden (17.11.) heb ik het water laten testen en daar kwam het volgende uit:

pH � 8.0
KH � 4
Fosfaat � donkerblauw
Nitraat - 0.0
Ammoniak - 0.0

Omdat deze plant gaten in bladeren kreeg en op sommige plaatsen ietwat bruin ging worden heeft men mij geadviseerd, op basis deze testgegevens, het water voor 1/3 te verversen. Dat heb ik gisteren gedaan. Vanmiddag ga ik nogmaals met het �water naar de dokter� en kijken wat er dan uitkomt aan waterkwaliteit.
 
Daar ben ik ook benieuwd naar :deal:

Heb je deze bak soms sinds kort met water gevuld?

Edit;
Korter dan 3 weken?
 
TonHageraats zei:
Heb je deze bak soms sinds kort met water gevuld?
Nee Ton, deze bak staat in een wooncentrum en heb ik in onderhoud. Zie ook http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1789630

Mijn insteek is om eerst de waterkwaliteit op orde zien te krijgen door mooie planten toe te voegen voordat ik vissen ga bijplaatsen. Ik hoop zodoende veel te leren.
 
Dat verduidelijkt.

ik vroeg het omdat het Nitraat nog op nul stond welke vaak is met opstartende bakken.
Geef straks ook eens de Nitiet waarde door en waar er mee wordt gemeten, stips of druppeltest.

En misschien wat meer info, soort filter grote van de bak en graag een foto.

p.s. we zij niet nieuwsgierig hoor :D
 
Ik had natuurlijk ook even kunnen lezen dat het over een vision 450 ging :stom:
 
Het is triest dat je deze plant beetje bij beetje achteruit ziet gaan. Vanmiddag de waterwaardes gemeten nadat ik gisteren de bak voor een 1/3 had ververst. Vanmiddag heb ik de volgende waardes gemeten:

pH = 8.0
KH = 5
Nitriet / NO2 = 0.0 mg
Nitraat / NO3 = 10 mg/l
Fosfaat / PO4 = 2.0 mg/l
Ammonium/ammoniak / NH4 = 0.05

In onze lokale aquariumzaak adviseert men om morgen nogmaals voor 1/3 de waterinhoud te verversen, bodem nogmaals te reinigen en daarna 190 ml Sera Nitrivec te verstrekken op de inhoud van 475 ltr. Een of twee dagen daarna planten erin.

Wat adviseren jullie als ervaren 'vissie kiekers'?

Bij voorbaat hartelijke dank,
 

Terug
Bovenaan