Echinidorus hot pepper


Albert.K

Well-known member
Lid geworden
4 februari 2013
Berichten
1,048
In mijn aquarium staat bovenstaande plant. Ik zal een foto bijvoegen en daarop zie je dat deze is volgroeid maar nogal klein is. Hij zou 20 à 30 cm moeten zijn, maar is volgens mij ongeveer 10 cm.
Ik bemest de plant met kleibolletjes van aqariumbemesting en voeg ook de macro,s en micro,s toe. Ik gebruik osmosewater, de kh,gh zal ronde de 3à4 zijn.
Verlichting is van kitelight , mss niet de verlichting met de meeste intensiteit, maar de ozelot en nog andere planten doen er goed op.
Mijn vraag is zijn er meerdere forumleden die deze plant hebben en willen zij er dan
een foto van plaatsen en hun ervaringen vermelden, zodat ik een voorbeeld heb hoe die er uit hoort te zien als deze 20à30 cm is.
Rest nog de foto.
Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • 20230806_210118.jpg
    20230806_210118.jpg
    3.6 MB · Weergaven: 46
  • 20230806_210128.jpg
    20230806_210128.jpg
    2.1 MB · Weergaven: 47
Heb er zeker ervaring mee. Gebruik je CO2? Dat heeft bij mij ook heel erg geholpen. Verder scheelt het ook me de hoeveelheid licht dat er aanstaat. Daarnaast is plant fertilizer van flora grow een wondermiddel. Bij mij is de plant nu zo’n 20/25 cm. Dit is dan ook hoe die eruit ziet. De rode kleur is volkomen normaal bij deze plant!
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 38
De bladeren zijn wel rood gekleurd. Ik maak gebruik van co2, de dropchecker ( zo noem je die geloof ik) is geel/groen. In de oude website van aquaplantsonline staat dat deze plant een hardheid nodig heeft van medium/ hard, maar wat dat betekent in cijfers is onduidelijk. Flora grow ken ik niet , ik zal daar eens op googelen, maar tot nu toe bevalt de huidige bemesting goed.
Een tijd geleden de plant er wel uitgehaald, toen bleek het een kluwen van wortels en kleine plantjes te zijn. Dit wat uitelkaar gehaald en wat weggegeven
Een foto zal ik bijvoegen van de plant met een centimeter
 

Bijlagen

  • 20230807_162858.jpg
    20230807_162858.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 38
De bladeren zijn wel rood gekleurd. Ik maak gebruik van co2, de dropchecker ( zo noem je die geloof ik) is geel/groen. In de oude website van aquaplantsonline staat dat deze plant een hardheid nodig heeft van medium/ hard, maar wat dat betekent in cijfers is onduidelijk. Flora grow ken ik niet , ik zal daar eens op googelen, maar tot nu toe bevalt de huidige bemesting goed.
Een tijd geleden de plant er wel uitgehaald, toen bleek het een kluwen van wortels en kleine plantjes te zijn. Dit wat uitelkaar gehaald en wat weggegeven
Een foto zal ik bijvoegen van de plant met een centimeter
Op jouw foto hier is te zien dat je bladeren niet zo rood zijn als ze kunnen bij voldoende licht. Een Echinodorus 'Hot Peper' is een kruising van andere soorten. Eigenlijk kan de plant wel tegen wat harder water maar wil ook graag CO2 wat er op kan wijzen dat er toch wel een lichte voorkeur is voor zacht/zuur water. Maar een hoge lichtsterkte, als gezegd, is wel degelijk van belang voor de rode kleur. Hierboven noem je ook nog de Ozelot. Maar die plant heeft toch een wat andere manier van kleuren. De jonge bladeren zijn bruinrood van kleur. Maar allengs worden de bladeren meer donkergroen en komen er vlekken op. Hoewel ook deze Echinodorus wel veel licht wil blijft dit de manier hoe ze de bladeren met hun kleur en vlekken vormt.
 
Dank je wel, maar zal de lichtsterkte ook van invloed zijn op de grootte van de plant.
Ernaast staat de A. Rosanervig, deze groeit als kool en de onderzijde van het blad van deze plant is wel rood,bovenzijde rood/groen
 
Elke plant is ander en groeit ook anders. De ene heeft geen licht nodig, de andere wel. De een groeit heel erg in wortels, de andere juist niet. Ik zou gewoon CO2 blijven toedienen en even geduld hebben, werkt vaak het beste😉
 
Dank je wel, maar zal de lichtsterkte ook van invloed zijn op de grootte van de plant.
Ernaast staat de A. Rosanervig, deze groeit als kool en de onderzijde van het blad van deze plant is wel rood,bovenzijde rood/groen
Verschillende planten reageren ook verschillend op hun omgeving. Overigens kan een Alternathera rosanervig wel degelijk ook aan de bovenkant naast de rode nerven ook op het blad rood kleuren. De onderblad kant is van nature rood, dat heeft dus niet met de lichtsterkte van doen. Je Echinodorus kan mogelijk ook andere tekorten kennen maar de lichtsterkte kan wel zorgen voor een betere groei wanneer dit bij de groeivraag van een plant hoort. Zo maar een vergelijking; wanneer je Belgisch groen een gemiddelde lichtsterkte geeft doet ze het best wel goed maar je weet niet wat je ziet bij veel licht. De bladeren houden hun groene kleur maar worden aanzienlijk groter!
 
Die is er ook in de Red variant als ik het goed heb:

Ozelot is de Echinodorus die ik hierboven omschreef als zijn een plant met bruinrode jonge bladeren die dan later dan meer donkergroen kleuren met bruinrode vlekken. De Ozelot red lijkt daar eigenlijk heel veel op met dien verstande dat de bladeren aanvankelijk vergelijkbaar met de Ozelot basis zijn met meer naar rood neigende vlekken die later op het groene blad naar voren komen. Volgens mij zijn de verschillen tussen de basis Ozelot en de rode soort niet zo groot. De Ozelot Green heeft dan direct al lichtgroene bladeren. De laatste vind ik dan weer mooi omdat de vlekken duidelijke en scherper aftekenen. Er is zelfs ook nog een Echinodorus Ozelot 'Rose' variant. Die dan weer jonge bladeren kent die meer rozig opstarten en later ook weer groener worden. Vaak zijn dit soort varianten veelal kweekvormen.
 
Bedankt voor alle reacties
Als ik de foto van Hidde 06 bekijk dan lijkt deze plant in grootte niet veel te verschillen metde mijne of ik zie het niet goed.( zie foto hieronder)
Het kan natuurlijk ook een echinidorus voor de voorgrond zijn, alhoewel hij als midden-achtergrondplant wordt verkocht.
Ik zie hem ook niet vaak , daardoor heb ik ook geen voorbeelden.
En ik ben het ook wel eens met de stelling hoe meer licht in intensiteit en de daaraan gekoppelde voeding en co2 hoe mooier en vollere planten



1691506530613.png
 
Bedankt voor alle reacties
Als ik de foto van Hidde 06 bekijk dan lijkt deze plant in grootte niet veel te verschillen metde mijne of ik zie het niet goed.( zie foto hieronder)
Het kan natuurlijk ook een echinidorus voor de voorgrond zijn, alhoewel hij als midden-achtergrondplant wordt verkocht.
Ik zie hem ook niet vaak , daardoor heb ik ook geen voorbeelden.
En ik ben het ook wel eens met de stelling hoe meer licht in intensiteit en de daaraan gekoppelde voeding en co2 hoe mooier en vollere planten



Bekijk bijlage 364016
Begrijp inderdaad dat het misschien niet al te goed te zien is. Misschien handig om in gedachte te houden dat de st jacobschelpen (rechts van de plant) een gemiddelde doorsnee hebben van 10 cm. Misschien dat dat in verhouding voor beeldvorming veel duidelijk maakt. Zoals ik al zei schat ik ze tussen de 20-25 cm. Als die van jou dat ook zijn dan heb je een prachtige, gezonde plant in je bak!
 

Terug
Bovenaan