EC of een TDC meter


Je gaat hem wekelijks voor je zeewater gebruiken dus ik zou voor een goede gaan die de uS meet en geen ppm. Zelf heb ik er een gekocht bij Conrad en dan de Voltcraft met verwisselbare elektrode. Nu moet ik zeggen dat ik niet wekelijks het osmosewater meet hoor;)
 
De TDS waarde ppm.(uitgedrukt in parts per Milion) De EC waarde is de elektrische geleiding van water uitgedrukt in MicroSiemens) beide meten eigenlijk hetzelfde. Hoe harder het water hoe hoger de EC/TDS waarde.
 
Als het enkel voor osmosewater of ionenwater te testen is kan je beter een PWT (pure water) microsiemens meter nemen .
Die meet in het lage bereik van 0,0 tot 100 microsiemens .
 
Wat erwin bedoeld is dat zijn voorgestelde meter zuiver is voor het meten van het osmosewater zelf, dus niet van het aquariumwater.
 
ja zoon meter is alleen bedoeld om zuiver water te meten en dan zeer nauwkeurig
 
http://hannainst.com/hi98308-pure-water-tester.html

Denk dat Erwin zoiets bedoeld maar deze meet tot 100uS en die van Voltcraft tot 1999uS. Wat dan het voordeel is van zo n meter met laag bereik is dat weet ik niet.

Ja , die gebruik ik .
Ik heb ook een andere die meet tot 1999 , maar daar kan je de werking van je harsen heel slecht mee bepalen .
Osmosewater of ionenwater test ik met de PWT omdat de andere daar niet veel nuttigs over kan zeggen . Het is dan 0 of 10 microsiemens .
Maar met je DI hars gaat het echt naar veel lagere waardes .
Als mijn osmose na de hars begint op te lopen richting de 5-7 microsiemens steek ik nieuwe harsvulling .
Het is ook altijd zinvol om niet direct op je uitgang te meten , maar een tijdje te wachten , meestal loopt het toch wel iets op .
 
Ok, ik begrijp het. Nu meet mijn Voltcraft niet enkel in 0 of 10 microsiemens volgens mij maar deze geeft ook tussenliggende waarden aan zover ik me herinner.
 
Ok, ik begrijp het. Nu meet mijn Voltcraft niet enkel in 0 of 10 microsiemens volgens mij maar deze geeft ook tussenliggende waarden aan zover ik me herinner.

Dat lijkt me dan wel bruikbaar . Als je de tussenwaardes kunt meten 2-3-4 enzo , heb je wel door wanneer je moet ingrijpen .
 
Ik zal het zo dadelijk eens testen want ik maak net nieuw water aan.
Ja John. Die meet op hele waardes.
Van 0 tot 1999.
Heb deze zelf ook.

Ik zou altijd een geleidbaarheids-meter kiezen die dus microsiemens meet. Omdat alles andere waarden omgerekend zijn uit de microsiemens. Alleen weet je de factor niet altijd.
 
Ik meet nu met de DI filter een uS van 2-3. Het DI filter zit er sinds januari op en toen was de set ook nieuw verder.
 
Wat is beter om aan te schaffen om mijn osmose water te meten een EC meter of een TDC meter.
TDS is prima (voor meten osmosewater en bijvoorbeeld staat van de het aquariumwater). Je wilt niet iets "absoluuts" meten maar een trend of verandering. Daarnaast is het ene redelijk goed in het andere om te rekenen (zie google).

Ik gebruik al jaren zo'n ding van 5 euro, niks mis mee. Sowieso moet je niet al te stevig gaan hangen aan getallen (doet de natuur ook niet). Rust en regelmaat is beter dan het getal 10.
 
oke dan ga ik opzoek naar een leuke betaalbare tds meter

Ik gebruik hem eigenlijk amper voor het zeewater gebeuren. Heel af en toe om het osmose even te controleren zoals nu maar dat is incidenteel. Dit was de 2e keer dacht ik vanaf januari gerekend.
 
Voor alleen het controleren van je osmose voor zeewater kan dat prima denk ik. Ik gebruik hem ook wekelijks voor de garnalenbakjes namelijk.
 

Terug
Bovenaan