Easy Life profito & carbo dodelijk?


PippaF

Well-known member
Lid geworden
9 maart 2017
Berichten
141
Heyo ik heb Easy life Carbo gekocht (thuis heb ik profito) maar nu lees ik veel verschillende meningen en dat het bij sommige mensen de vissen zijn doodgegaan?!

Kan iemand me uitleggen waar ik op moet passen en hoe ik het moet gebruiken? Want ik heb ook nieuwe cilchliden en dat zou zonde zijn..
 
Carbo kan dodelijk zijn voor planten en dieren als je jezelf niet aan de voorgeschreven hoeveelheid houd.
Staat ook als het goed is in rode letters op de fles.
 
Het is een chemisch middel dat je beter niet teveel kan gebruiken en ook niet in grote hoeveelheden. Ik heb al enkele malen een stootkuur toegepast en dan zie je geen schade maar op de lange duur is het geen aan te bevelen middel. Er zit iets in wat met ontsmetten heeft te maken namelijk.
 
Dus als ik gewoon doe wat op het flesjes staat zou het niet mijn vissen en planten aantasten?

En als mijn profito op is kan ik dan nog met carbo verder of moet het tegelijk met profito?

Bedankt alvast :)
 
Er zit iets in wat met ontsmetten h
Klopt.. Ik weet niet hoe het middel heet maar ik weet dat het een vrij sterk ontsmettingsmiddel en desinfecterent middel is dat in operatie kamers gebruikt wordt.
 
Het zijn overigens totaal verschillende stoffen, Profito zijn sporenelementen en Carbo is een koolstof, waarin Gluteraldehyde een van de werkende stoffen is.
 
Niet alle vissen en planten kunnen er tegen.. Ik heb wel eens gehoord dat Valisineria soorten en minder goed tegen kunnen en kunnen gaan verslijmen.
 
Dus als ik gewoon doe wat op het flesjes staat zou het niet mijn vissen en planten aantasten?

En als mijn profito op is kan ik dan nog met carbo verder of moet het tegelijk met profito?

Bedankt alvast :)

In principe niet al zijn er wel enkele planten die er niet zo goed tegen kunnen.
Profito is voeding en carbo Co2 deze zou ik naast elkaar gebruiken. Als je profito op is kan je gerust carbo blijven toedienen maar het is geen vervanging van de profito.
 
@TonHageraats dus zonder carbo zouden mijn planten dood gaan eigenlijk..
 
Bedankt voor jullie reacties altijd snel hier haha!
 
@TonHageraats dus zonder carbo zouden mijn planten dood gaan eigenlijk..
Nee zeker niet. Ik blijf sowieso voorstander van co2 in gasvorm. Maar als je daar teveel van geeft gaan ook je vissen dood.
Alleen co2 is een product dat in de natuur en ook in water gewoon voorkomt. En Carbo is een chemische substantie waar ik in mijn bak totaal geen voorstander van ben.
 
Zou ook eerst eens kijken welke planten je hebt en of het wel nodig is om allemaal van die middeltjes in je bak te doen want vaak groeien planten ook gewoon prima met de aanwezige voedingstoffen dus zijn chemische toevoegingen helemaal niet nodig.
 
Niet alle vissen en planten kunnen er tegen.. Ik heb wel eens gehoord dat Valisineria soorten en minder goed tegen kunnen en kunnen gaan verslijmen.
Als je begint met een halve dosering om de dag en dit langzaam opbouwt naar de standaard dosering kan ook valisneria ertegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JDS
Ik denk ook dat je eerst beter kan kijken welke planten je hebt met welke verlichting en dan moet beoordelen wat er al dan niet nodig is. Dus een foto van de bak kan daarbij helpen.
 
@TonHageraats dus zonder carbo zouden mijn planten dood gaan eigenlijk..

Als aanvulling:

Er zijn een paar zaken die planten ondermeer beslist nodig hebben; licht én Co2. In het aquariumwater zit wel koolstofdioxine (CO2). Het kan zijn dat dit voldoende is voor je bak. Hangt ook weer af van de verhouding licht/Co2 die een plant nodig heeft. Het kan dus zijn dat je planten om méér Co2 vragen, in dat geval is er aanvulling nodig, het best in gasvorm. Carbo is gemaakt en bedoelt als vloeibare vervanger voor Co2 maar gas verdiend toch de voorkeur.
 
Het hout is net nieuw daardoor de schimmel.

De punten van mijn planten worden bruin geel en daarna sterven ze waarschijnlijk af. Ik was een paar dagen ergens anders waardoor er bruin alg op de ruiten en zou dit mijn planten ook hebben aangetast?

Ik heb 2 led balken (juwel) die 10 uur per dag branden.

Een paar maanden had ik een plantenpakket gekocht :

D Anubias mini
C 2x Cryptocoryne costata
B Echinodorus magdalenensis
B 2x Hygrophila polysperma
B Echinodorus Granat
B 2x Echinodorus parviflorus
A 2x Heteranthera zosteraefolia
A 2x Hygrophila salicifolia
A 1x Alternathera rosaefolia
A 2x Ceratopteris siliquosa

Hopelijk kunnen jullie hier wat mee?

15339813589271600030130815097914.jpg
 
Met 10 uur licht, en toch wel een heel aantal planten zou ik gewoon carbo en profito toevoegen.
Ieder zijn eigen mening, bij mij gaat deze combo zeer goed, en dat zonder toegevoegde CO2.
 
Hoelang draait deze bak want bruinalg zie je vaak bij de opstart en als je bacteriecultuur niet goed op orde is.
 
Toen ik de bak nieuw had heb ik hem 3 weken of zelfs meer laten indraaien met 1 kwart van het oude water. De plantjes had ik al wel eerder. Maar die zaten in mijn oude bakje. Daar zagen ze er wel nog fris uit.. De bak draait een aantal weken? Dus hij is echt nog nieuw zegmaar. Ik weet het niet meer.
 
Met 10 uur licht, en toch wel een heel aantal planten zou ik gewoon carbo en profito toevoegen.
Ieder zijn eigen mening, bij mij gaat deze combo zeer goed, en dat zonder toegevoegde CO2.
Dat heeft bij mij ook altijd prima gewerkt en blijf ik hanteren.
Ook geef ik easy ferro bij van easy life voor de rode planten.
En maak ik ook gebruik van 1 x per week AIO (all in one) van plantedbox.
 
Dat heeft bij mij ook altijd prima gewerkt en blijf ik hanteren.
Ook geef ik easy ferro bij van easy life voor de rode planten.
En maak ik ook gebruik van 1 x per week AIO (all in one) van plantedbox.
Ferro geef ik niet om de simpele reden dat ik geen rode planten heb.
Als bijkomende voeding geef ik de plantenpracht van APO.
 
Ferro geef ik niet om de simpele reden dat ik geen rode planten heb.
Als bijkomende voeding geef ik de plantenpracht van APO.
Van aquaplantsonline ? Welke is dat dan ?
 
Ik doe ook deze combinatie, maar van carbo geef ik de minimum hoeveelheid, dit voor mijn garnalen niet te vergiftigen en dit gaat perfect.
 
Ik voeg niets toe bij de garnalen maar bij de makkelijke soorten kan een lage dosering vaak nog wel.
 
Ik had het ergens gelezen op de website van een garnalen kweker, die doet in al zijn garnalen bakken het minimum van carbo en heeft geen problemen.
 
EB28427D-9E16-4E55-A3E6-B521A42278D5.jpeg
21251004-2BF3-42E6-9F86-5822F62373A7.jpeg


Lang geleden wat last van alg en gelezen carbo erop spuiten. Veranderde in plantje tjernobyl was snel dood erna. Wel heel apart bling kleurtje.:D
 
Dit is al weer bijna 2 weken geleden... maar de plantjes doen het goed en er zijn geen zieken dus dat is mooi! Bedankt :D
 
Wilde even de foto delen. Is toch wel erg apart alg toch :D
 
Ja! Ik zag het apart maar ziet er toch grappig uit haha :D mooie goudvissen zeg.
 

Terug
Bovenaan