Easy Carbo


EN toen je klaar was met de stootkuur? kwam de algen weer terug zeker?

Zoiets heeft enkel zin als je de oorzaak ook weet en oplost want anders komt het inderdaad terug en is een kuur eigenlijk zinloos "Kees".
 
Mijn ervaring met carbo, overdosering gingen mijn vissen schuren langs stenen en hout. Leek irritatie te wekken. Valisneria schijnt er niet tegen te kunnen. Planten reageerden er wel zichtbaar op met een groei zoals eerder beschreven. Echter ruik er eens aan... dan weet je wel dat meer dan de aanbevolen dosering niet aan te raden is. Zou eerder minder doen dan aanbevolen zodat je altijd save zit.
 
Hier goede ervaringen met easy carbo stootkuur op anubias en mos. Wel buiten het aquarium. Dus in aparte bak waarin de planten na de toediende easy carbo nog enkele weken bleven.

Binnen het aquarium heb ik altijd de normale dosering aangehouden. Planten leken iets frisser en nooit bijwerkingen gezien bij vissen/garnalen. Ook de vallisneria had hier geen problemen met de easy carbo.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Ik haak even aan. Als je het gebruikt om tijdelijk even baardalg de kiem in te smoren. Welke hoeveelheid gebruikt U dan? En heeft U er toevallig ook een vallisneria instaan? Merk je ook dat deze onder de gebruikte concentratie minder goed gaat groeien?
Ik heb dankzij schommelende co2 waardes(bio co2) ook last van baardalg en zit te twijfelen of ik ook eenz aan easycarbo zal beginnen...

Je weet wat je probleem is, prima! Dan moet je daar iets aan doen. In jouw geval dus een oplossing vinden voor de wisselende CO2 waarden. Het gebruik van Carbo zal beslist wel iets doen maar lost je probleem niet op. Het werkt als een aspirine bij hoofdpijn. Wanneer de tablet is uitgewerkt en de oorzaak is nog daar komt de hoofdpijn terug...
 
Ja die kunnen wel tegen een stootje :D

Nee Dirk een stootkuur helpt vaak afdoende maar zoals ik al aangaf en ook Ben zie ik net moet je wel de oorzaak aanpakken en dat wordt nog weleens vergeten en dan heb je de algen net zo snel weer terug.
 
Je weet wat je probleem is, prima! Dan moet je daar iets aan doen. In jouw geval dus een oplossing vinden voor de wisselende CO2 waarden. Het gebruik van Carbo zal beslist wel iets doen maar lost je probleem niet op. Het werkt als een aspirine bij hoofdpijn. Wanneer de tablet is uitgewerkt en de oorzaak is nog daar komt de hoofdpijn terug...

Tja, het blijft symptoom bestrijding. Maar met momenteel 2 flessen die om de beurt vervangen worden heb ik bijna een continue level van CO2. Enige andere optie is een CO2 instalatie.. maarja... kosten (;
 
Tja, het blijft symptoom bestrijding. Maar met momenteel 2 flessen die om de beurt vervangen worden heb ik bijna een continue level van CO2. Enige andere optie is een CO2 instalatie.. maarja... kosten (;

Je hebt kennelijk Bio-CO2? Misschien dat @Patrix je helpen kan om een regelmatige instroom te krijgen. Hij heeft een mooie bak en, voor zover ik kan zien, geen problemen met z'n Bio-CO2 toevoeging.
 
Je hebt kennelijk Bio-CO2? Misschien dat @Patrix je helpen kan om een regelmatige instroom te krijgen. Hij heeft een mooie bak en, voor zover ik kan zien, geen problemen met z'n Bio-CO2 toevoeging.

Ik las net een ander topic waar werd gezegd dat baardalg ook door een te harde stroming kan komen. Nu zit bij mij de baardalg voornamelijk in de stroming. Ook af en toe ergens anders, maar meeste in de stroming. Mijn dropchecker is eigenlijk altijd groen.
Hierdoor denk ik dat het toch niet aan wisselende CO2 concentratie is, maar stroming. Heeft het dan zin om Easy carbo als een stootkuur te gebruiken? En heeft mijn vallisneria van een stootkuur veel te lijden?
 
In mijn bakken bewegen de planten ook best redelijk maar dat geeft gen baardalgen hier. Wel is het zo dat deze alg van wat stroming houdt en het daar beter zal doen.
Het is maar net wat je veel stroming noemt maar er zijn mensen die netto 3-4x de inhoudt van de bak hebben als filtercapaciteit en daar zie je niet gelijk baardalg.
 
In mijn bakken bewegen de planten ook best redelijk maar dat geeft gen baardalgen hier. Wel is het zo dat deze alg van wat stroming houdt en het daar beter zal doen.
Het is maar net wat je veel stroming noemt maar er zijn mensen die netto 3-4x de inhoudt van de bak hebben als filtercapaciteit en daar zie je niet gelijk baardalg.

Daar zit het niet alleen in, John. Stel je voor; je staat in je tuin je planten te besproeien met een tuinslang. Wanneer je wat verder wilt komen met je waterstraal knijp je de slang wat samen en hij spuit wat meer krachtig. Hetzelfde kan ook in je bak. Wanneer je bijvoorbeeld werkt met een zwakkere pomp door een spraybar kan je door weinig en kleine gaatjes toch wat meer krachtige straaltjes tot een zekere sterkte verkrijgen. Andersom kan ook. Achter mijn 1 meterbak, zeg maar zo'n 150 liter netto, staat een JBL 1502 filter goed voor bruto 1400 l/h laten we zeggen netto zo'n 1000 l/h? Die zou eigenlijk te sterk kunnen zijn maar ik vang dit op door een spraybar met grotere gaatjes. Er is nog een aspect dat ik zou willen noemen. Wanneer je de platte uitstroom pijp die standaard bij JBL filters zit dan is de uit stroom dichtbij die pijp sterk voor de planten, ter plekke misschien wel te sterk. Maar diezelfde stroming zwakt zeer snel af waardoor het elders in de bak nauwelijks beweging is waar te nemen. Ik bedoel dus eigenlijk aan te geven dat niet alles, alléén, afhangt van je filterdebiet.
 
Daar heb je gelijk in Ben maar ik heb zelf met een spraybar zoveel stroming dat alle planten vrij behoorijk bewegen en ik bedoelde dus te zeggen dat ik ondanks de behoorlijke uitstroom en stroming geen baardalgen heb ;).
Opzich zegt het debiet ansich ook niet zoveel en daar heb je wel een punt.
 
Uit eigen ervaring, en dat heb ik eerder ook wel eens gepost, klopt het dat als de punten of bladeren van de Echinodorus Bleheri of andere soorten direct in een flinke stroming staan, dus direct in de stroming de plant baardalgen gaat vertonen, welke een plant of bladeren een 15 cm verderop niet krijgt, zelf denk ik dat er zoveel water op hem/haar afkomt dat voeding niet meer te pakken is en algen vrijspel hebben.
 
Uit eigen ervaring, en dat heb ik eerder ook wel eens gepost, klopt het dat als de punten of bladeren van de Echinodorus Bleheri of andere soorten direct in een flinke stroming staan, dus direct in de stroming de plant baardalgen gaat vertonen, welke een plant of bladeren een 15 cm verderop niet krijgt, zelf denk ik dat er zoveel water op hem/haar afkomt dat voeding niet meer te pakken is en algen vrijspel hebben.

Eens, dat is precies wat ik bedoelde!
 

Terug
Bovenaan