dwergkogelvis schuw


D

Damian van Dijk

Guest
Hallo,

ik heb nu anderhalf jaar 2 dwergkogelvissen en ze zwommen altijd vrolijk voor het raam wanneer ik langs het aquarium liep. Een leuk gezellig koppeltje dus. Maar sinds kort is er eentje overleden. (Reden onbekend, werd steeds zwakker) en sindsdien is het overgebleven kogeltje erg schuw, en eet bijna niks meer. Ik heb de bak helemaal opnieuw ingericht na een weekje van het overlijden. En daarvoor gedroeg hij zich ook schuw.

Ik zit te denken aan om er weer een visje erbij te halen zodat hij toch niet alleen zit. Ze zitten in 65l gezelschapsbak. Is het handig om nog een kogelvisje erbij te halen?

groetjes,
Damian
 
Het proberen waard toch?

Kogelvisjes zijn naar mijn beleving wat 'intelligenter' dan mijn andere vissen. Als ik langs kom zie ik ze duidelijk reageren, ze kijken je als het ware echt aan. Zijn fantastische diertjes, weet uit me hoofd niks over hoe ze in de natuur leven. Zou je eens moeten googlen, of ze solitair of in kleine groepjes leven.

Succes met je kogeltje
 
Het zijn scholenvissen!

[video]https://www.youtube.com/watch?v=BdbV_nrU-UI[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=HcBOyaoVdg0[/video]

Niet solitair en niet in kleine groepjes.
1 is geen school. 2 is geen school. Een groepje van 5 is ook geen school (al lijkt me dat wel al wat gunstiger dan een eenling of duo).

Mijn overtuiging is dat het gedrag dat bij deze visjes dikwijls wordt beschreven - vinnenbijten, snel geagiteerd zijn, etc. - komt door absoluut verkeerd houden van deze diertjes. Het zijn ook flinke vervuilers. Gezien het voorgaande tezamen zou het me niet verbazen als ze absoluut ongeschikt blijken voor kleine aantallen in kleine bakjes, maar je moet denken aan minimaal een stuk of 10 - 12 in minimaal een 200 liter bak, of nog meer zelfs, zoals bijvoorbeeld ook andere scholenvissen met territoriale/hi�rarchische trekjes het best worden gehouden.

Mijn advies: laat de eenling zijn tijd uitzitten (of breng hem onder bij iemand met een groter groepje) en ga daarna op zoek naar iets geschikters voor je 65 liter bakje.

~ Ivo
 
Zo zie je maar weer dat er veel verschillende meningen zijn.
Toevallig ben ik me veel aan het inlezen over de dwergkogelvis omdat die hier ook ooit een keer zal komen.

http://dier-en-natuur.infonu.nl/
Karakter
Als er genoeg voedsel voorhanden is, doet deze vis geen vlieg kwaad. Is dit echter niet het geval, dan zal hij aan de andere vissen gaan knabbelen. De Dwergkogelvis heeft een eigenaardige manier van zwemmen, en heeft geen voorkeur voor een bepaalde waterlaag. Houdt deze vis het liefst solitair.

En van het kogelvissenforum:
Uitleg over solitair of scholenvis
http://www.kogelforum.nl/index.php?i=co ... aal+gedrag

Dit forum:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1075141

Ik had ook een stuk op een engelse site gelezen van iemand die 2 kogelvissen had die op jonge leeftijd prima samen leefde.
Maar naar mate ze ouder werden begonnen ze steeds agressiever tegen elkaar te worden tot 1tje het met de dood heeft moeten bekopen.
Kan alleen die site niet meer zo snel terug vinden...

Maar wat ik wel bij veel sites lees is dat je beter niet een nieuwe kogelvis erbij kunt zetten.
Tenzij je de hele bak opnieuw inricht zodat ze beide weer hun eigen plekje kunnen bemachtigen.
Maar daar heb ik geen ervaring mee natuurlijk.
 
EdwinLelystad zei:
Ik had ook een stuk op een engelse site gelezen van iemand die 2 kogelvissen had die op jonge leeftijd prima samen leefde.
Maar naar mate ze ouder werden begonnen ze steeds agressiever tegen elkaar te worden tot 1tje het met de dood heeft moeten bekopen.
Typisch gedrag van een territoriale/hi�rarchische scholenvis!
Je ziet dit bij verschillende soorten terug. Mooi voorbeeld: sumatranen, houd er 2 of 3 en ze moorden elkaar uit, houd er 12+ en ze gedragen zich keurig.

Het genoemde voorbeeld overtuigt mij alleen maar meer in mijn opvattingen.



De meningen verschillen? Ja dat zal vast. Mag ook.
Maar dan mag ik ook de aanname maken dat op kogelforum.nl er een bovengemiddeld aantal leden is dat kost wat kost dwergkogeltjes wilt houden (what's in a name) en daarom - want anders zouden hun bakjes niet voldoen - de ogen dichtknijpt voor alle aanwijzingen die aangeven dat hiermee de diertjes juist tekort worden gedaan. De getoonde filmpjes voorop daarbij.

~ Ivo
 
ik geef ze elke dag een blokje rode muggenlarven, en ze zijn zeker intelligent want als ik voor de bak kwam kwamen ze meteen, en bij een ander zwommen ze meteen weg.

Ik ga er denk ik donderdag 2 erbij halen, want het is en blijven leuke beestjes.. Ik heb er geen slechte ervaring mee.

Het is wel een hele grote gok, maar omdat de bak sinds het weekend opnieuw is ingericht heeft het beestje nog geen eigen territorium.
 
@ Ivo

Ik kan daar verder geen antwoord op geven,simpel weg omdat ik er niet op gestudeerd heb.
Geef enkel en alleen een paar voorbeelden weer waarin mensen het tegendeel beweren.


Maar dat laatste stukje vind ik nogal vaag....
Alsof mensen juist de moeite nemen om zich aan te melden op een forum,daar vragen stellen en UREN in lezen...om vervolgens toch niet te doen wat het advies is?!?! Dan zou dus elk forum eigenlijk totaal nutteloos zijn...incl deze??
Denk juist dat mensen die NIET lid zijn van een forum zomaar wat doen wat ze zelf willen en niet aan de dieren denken.

De filmpjes zijn natuur filmpjes.....in de natuur is alles anders dan in een glazen bakje toch???
100% de natuur nabootsen kan helaas niet...maar ben het wel met je eens dat in de vrije natuur veel dieren samen leven wat in gevangenschap niet nagebootst kan worden,simpelweg omdat ze de ruimte er niet voor hebben.



Ik ben nog vrij nieuw op dit forum,dus ik ken je nog niet,maar mag ik vragen waar jij al je kennis vandaag hebt?
(vat dit AUB niet verkeerd op!!!!)
...ben alleen nieuwsgierig of je iemand bent met alleen veel bakken of iemand die ook daadwerkelijk gestudeerd heeft in alle aqua bewoners want ik zie je in de meest uiteenlopende onderwerpen reageren.

nogmaals..PLEAAASE!!! ik bedoel dit NIET negatief!!!!!!
 
Wacht even...nu snap ik even iets niet...

Je hebt een 65 liter bak en je hebt al 1 dwergkogelvis.
En nu ga je er donderdag 2 bijhalen??

Nogmaals..ik ben geen expert maar volgens mij zijn de aanbevolen liters als volgt.

1 dwergkogelvis minimaal 40 liter
elke volgende dwergkogelvis 20 liter erbij.

met 3 dwergkogelvissen kom ik dus uit op 80 liter....
en HEEL VEEL verstop plekken ....
 
EdwinLelystad zei:
Alsof mensen juist de moeite nemen om zich aan te melden op een forum,daar vragen stellen en UREN in lezen...om vervolgens toch niet te doen wat het advies is?!?! Dan zou dus elk forum eigenlijk totaal nutteloos zijn...incl deze??
Denk juist dat mensen die NIET lid zijn van een forum zomaar wat doen wat ze zelf willen en niet aan de dieren denken.

Je zou eens moeten weten hoeveel mensen er op dit forum geweest zijn die uitgebreide antwoorden met argumenten gekregen hebben op al hun vragen, maar alleen omdat die antwoorden hen niet bevielen zich daar niets van aantrokken en toch hun eigen zin deden. Vele tientallen

Af en toe denk je dan inderdaad wel eens dat dit forum nutteloos is en dat je antwoorden geeft voor de kat zijn viool. Ben dus blij dat er nog mensen zijn die antwoorden geven. En misschien zijn ze niet altijd even juist, maar als er voldoende reacties komen kan je het juiste er wel uit filteren
 
Tja...ik kan me daar dus echt aan storen van die mensen,waarom vragen als je toch je eigen zin doordrijft,vraag dan niks hahaha.
De mensen die dan WEL serieus bezig zijn krijgen dan geen antwoord meer op den duur...ERG irritant.

Ik ben ook pas nieuw en zit UUUUREN op dit forum en ja...soms is het erg lastig..wie moet je nou geloven en wie niet.
Als er echt een 2deling is dan zit er niks anders op dan je eigen weg te volgen.

Ik heb ook fouten gemaakt en dat zal ik ook blijven doen...maar google en ik zijn 2 hele goeie vriendjes...dus na een paar uur lezen en studeren maak ik altijd mijn keuze...
 
Ik heb een dicht beplante bak met veel gebroken zicht lijnen. Maar inderdaad ik had daar even niet aan gedacht. het word er maar eentje dan.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties, en bedankt voor de moeite en informatie.
 
IK ben bang dat mijn kogelvisje niet meer lang zal overleven. Hij ligt al de 2 dagen lang zwakjes op de bodem. Hij reageert niet meer op de omgeving, en ook niet op eten. Ik ben bang dat er meer aan de hand is, maar wat weet ik niet.

In ieder geval bedankt voor al jullie informatie!
 

Terug
Bovenaan