Dwergklauwkikkertje aan het dood gaan..?


D

Doppeke

Guest
Men 2 dagen oude dwergje spuugde tijdens het terug zetten van plantjes een hoop muggelarvjes uit van gisteren. Sinds die moment valt die op zijn rug en zijn buikje zit vol met lucht? Toen ik hem even vastpakte aan zijn buik kwam er allemaal lucht uit.

Ik weet niet wat ik moet doen. Ik heb hem nu even in men 2de bak zitten. Hij hangt schuin aan het oppervlak. Met te veel stroming kan hij zich niet meer rechtzetten.

Ik heb een foto'tje, waarschijnlijk niet goed genoeg. Maar kan er verdraaid geen betere van maken.
 
Zet hem eens in Schoon water.

Maak niet uit wat. waarin ...

Met terug zetten van plantjes,rommel je in de bodem.
 
Helaas, men kikkertje is overleden ;(. Zat in men 2de 60 cm bak gedaan Bertus, geheel proper :). Maar het kon niet meer baten..

Ik vind het een beetje raar dat er niets is verteerd van gisteren. Er kwam echt een hoopje uit het kikkertje. Misschien is het wel mijn schuld geweest. Ik heb deze omdat ze zooo mager zijn en stekeblind zijn een spuitje voorgehouden en dan konden ze daar naar happen. Dan wist ik zeker dat ze iets gehad hadden. Misschien een te grote hoeveelheid naar binnen gekregen? Zij spugen hetgene dat op dat moment te veel is wel uit, maar toch?

Heb ook grind in men bakje zitten welke nog naar filterzand moet gaan. Maar ik heb geen steentje gevoeld in het kikkertje. Het is zo plat als letterlijk 3mm
 
Lees dit verslag, van onze Jones eens. oude doos.
AquaforA � Bekijk onderwerp - De klauwkikkers van Jones


De klauwkikker komt oorspronkelijk uit Zuid-Afrika, maar is ook gesignaleerd in
West-Afrika wat ervoor zorgt dat ik veel meer keuze in planten ...
www.aquafora.nl/viewtopic.php?t=6144 -
 
Je hoeft ze niet met een spuitje te voeren hoor, in de natuur redden ze zich ook. Stekeblind en al.
Als je ze zo mager hebt uit de LFS is levend voer geven een goeie optie. Dat beweegt en ze komen daar op af.
Ik heb nu vuurgarnalen bij de dwergklauwkikkers. Zodra die aan het eten zitten beweegt het ook. Komen de kikkers vanzelf.
Die garnaal springt wel op tijd weg hoor. Ik heb gemerkt dat ze wel kunnen horen of trilling kunnen voelen. Ik tik met een bepaald ritme op de ruit als ik ga voeren en dan komt heel het spul verwachtingsvol tevoorschijn :)

Dat er ��n zo vol zit met lucht heb ik ook gehad. Heel raar en erg zielig.
Ik heb getracht het overtollige vel (want ze vervellen om de zoveel tijd ook natuurlijk) er vanaf te halen want er zat op een gegeven moment een laag water in het vel waardoor die kikker niet meer naar boven kon om lucht te happen. Allemaal niet gelukt en uiteindelijk is die kikker doodgegaan. Heb nog niets kunnen vinden over zoiets als ziekte. Besmettelijk was het niet want de rest was en bleef ok.
Het lijkt net alsof ze hebben gehapt en teveel lucht binnen hebben gekregen, dat er dan daar iets mis mee ging.
Ik heb er nog geen verklaring voor en hou me aanbevolen voor meer ervaringen hiermee.
 
Geen ervaring, maar ik heb wel een theorie.
Als mensen zich in speeksel of lucht verslikken kan je lucht in je maag krijgen, wij krijgen dat er uit door te boeren, maar soms krijg je dat er niet uit. Als dit erg veel wordt kan je behoorlijk ziek er van worden. Als dit bij zo'n kikkertje gebeurt en hij krijgt de lucht er niet uit, kan dit mis gaan.
Het is maar een theorie, verbeter me waar nodig
 

Terug
Bovenaan