Dwergklauwkikkers in Aqua-40


J

JosVermeulen

Guest
Ik vroeg me af of het mogelijk is om DKK('s) te houden in een Aqua-40. Uit vorige berichten op dit forum blijkt dit wel het geval te zijn, maar ik vrees dat mijn inrichting niet geschikt is:

TodSIx1.jpg


De vissen zitten er niet meer in hoor.
 
Ik vind het een leuk bakje Jos :)

Waarom zou de inrichting volgens jou niet geschikt zijn voor DKK's?
Wel meen ik grind te zien, klopt dat? Daarvoor zijn wij gewaarschuwd, omdat de DKK's erin zouden kunnen stikken. Wij hebben het grind toen direct vervangen door het zwarte Hornbach zand.

~ Ivo
 
Ik dacht dat er te weinig grondruimte zou zijn voor de kikkers. Is grind een zeker gevaar? Of in sommige gevallen slechts? Anders zal ik moeten uitkijken naar een andere bodem. Hoeveel DKK's zou ik kunnen houden?
 
Leuk bakje inderdaad. Ik zou het bij drie kikkertjes houden vanwege de vervuiling. Wel graag het grind vervangen, want dit kan dodelijk zijn. Het kan ook lang goed gaan, maar het is wel een onnodig risico (vind ik).
 
Wat is het bodemoppervlak van een Aqua40? Iets van 27x27 ofzo toch? Of ben ik in de war en gaat er bruto een litertje of 27 in? Ik zou dan denken aan 4 DKK's. Ik heb er wel eens 5 liter voor gerekend zien worden en dat lijkt me gezien de hoeveelheid die ze eten wel een re�le inschatting. Dan kom je met bruto-netto inhoud op 4 DKK's uit.

V.w.b. het grind. Een risico, maar lastig te kwantificeren, het 'zeker' noemen kun je dus denk ik niet. Toen wij erop gewezen werden was er weer iemand anders bij wie het tijdenlang goed is gegaan op grind. Of begrijp ik je bericht verkeerd? Wij hebben het grind zelfs vervangen toen er al dieren in zaten, maar dit blijft jouw inschatting.

Al kost een zakje zwart zand je de kop niet en als je er beter van slaapt... ;)

Oh, en denk eraan alle gaatjes en kiertjes zorgvuldig te dichten! Ze zijn soms super onhandig, maar als het er dan op aankomt zijn het net Houdini's! ;)

~ Ivo
 
De oppervlakte is 29x27, dus je berekening klopt. Volgens AmphibiaWeb is een temperatuur van 25�C optimaal, klopt dit? En ik zal eens rondkijken voor de bodem. Bedankt voor al je info!
 
Ik ben het ook eens met Jones en Ivo. Vaak nemen ze bij het eten een hap zand mee, hier ook nog wel eens een torenslakje, wat ze vervolgens weer uitspugen. Ik zou zeggen beter voorkomen dan genezen.
Inrichting is verder prima voor de kikkertjes, erg leuk bakje trouwens! Wel zou ik je drijfplantjes wat meer laten groeien. Ik merk hier dat als er veel drijfplanten zijn ze ook wat meer naar boven gaan. Ze gaan dan tussen de wortelen en op het blad zitten.
 
Ik hoop dat je het niet erg vindt Jos, maar ik heb even je plaatje gepikt om iets duidelijk te maken dat me in woord maar lastig lukte. Je stukje hout lijkt ��n deel te hebben dat relatief recht is, dat heb ik met rood omlijnd. Als je dat rechte stuk nu eens recht tegen de achterwand aanzet zijn eronder mooie schuilplekjes voor de kikkerts, waarbij je ze wel nog goed kan zien. Je was bang voor te weinig vrije bodemruimte, maar zo cre�er je in elk geval meer voor jou 'zichtbare bodemruimte'.

Of het takje helemaal ondersteboven, dat laat ook in absolute zin wat meer bodemruimte vrij. Kun je misschien het filtertje of de verwarming ook nog wat mee maskeren, door het meest massieve deel van de stukje hout daar precies voor te positioneren.

over het Hornbach zand: zie nu pas staan Sint-Niklaas ... Belgi� dus ... geen Hornbachs :stom:
Er is trouwens ook wel ander zwart zand verkrijgbaar, hier althans inmiddels enkele zaken gezien. Als je het bij zwart wilt houden tenminste Misschien denk je dat de kleuren van de kikkerts wel mooier uitkomen op regulier zand.

~ Ivo
 
Bedankt voor je tip Ivo. Hier krijg je een beter beeld van het stuk hout: http://imgur.com/a/8Ev6u

Het is niet echt makkelijk om het te plaatsen zoals jij zegt denk ik, maar het is het proberen waard. Nu nog in Belgi� zwart zand zien te vinden.
 

Terug
Bovenaan