Dwergklauwkikker met waaierhandgarnaal


I

Ignastrafe

Guest
Hoihoi

Ik vroeg me af of we een waaierhandgarnaal zouden kunnen steken in het aquarium van onze afrikaanse dwergklauwkikkers.
In het aquarium zitten guppys en die maken heel de boel vuil. De filter kan het denk ik niet goed aan en een externe filter is niet mogelijk in dit aquarium omdat het deksel er dan af moet en dan kunnen de kikkers ontsnappen.
De kikkers happen af en toe eens naar de volwassen guppys als ze hun eten proberen afpakken, maar voor de rest vallen ze de andere vissen niet meteen lastig.
Andere ideetjes om het aquarium proper te houden zijn ook welkom, het water wordt al 1 tot 2x per week 50% ververst.

Extra info
Aqua Superfish Home 40l, interne filter
Temp 23 graden
Bewoners; 3 dwergklauwkikkertjes, 10 guppys
Ook meerdere plantjes aanwezig en dagelijks 1ml CO2
 
Een waaierhandgarnaal gaat dat niet schoon houden. Je kan beter minder vissen in het aquarium doen. Guppen planten zich overigens heel snel voort, dus als je beide geslachten hebt zal je snel meer guppies hebben.
 
Ik denk dat op een bak met 35 liter netto de belasting te hoog is en dat je daardoor teveel belasting hebt voor het filtertje.
Wat voor filter draait er nu in dat bakje dan?

Een Waaierhandgarnaal vangt het voedsel dacht ik ook meer met de waaiers en ruimt minder of niet de troep van de vissen op denk ik.
 
We hebben dwergklauwkikkers in de bak zitten, die eten met alle plezier alle baby guppen op dus dat is geen probleem.
We hadden een overpopulatie aan guppys en hebben toen zo veel mogelijk weg gegeven en de 7 die we nu nog hebben is dus "de overschot". De kikkers zijn er dan bijgestoken om de populatie onder controle te houden. We weten dus niet goed wat we met het te veel aan guppys zouden kunnen doen, het idee was er 4 te houden maarja wat met de andere 3 dan :/

Er zweeft ook veel rond in het aquarium daarom dachten we dat een waaierhand dat misschien wel leuk zou vinden. Ook vinden we waaierhand garnalen gewoon leuke beestjes :) maar we zouden dus eerst zeker willen zijn dat hij zich daar wel goed zou voelen.

De filter is Aqua-Flow 100 binnenfilter.

Er zijn 7 guppen en geen 10, ik was mis. Ook nog corys, slakken en ancistrus.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een aquaflow 100 gaat dat niet redden.
Je heb je bakje veels te vol. En je bent problemen met nog meer beesten gaan proberen op te lossen. Dat gaat niet helpen.
Daarbij geeft je je planten geen voeding maar een middel om ze ontvankelijker te maken voor co2. En geen co² of echte voedingstoffen. Je plantjes gaan daar dood van en veroorzaken nog meer bioload.

De juiste weg maar een gezonde heldere bak is om je stock drastisch te verminderen en de vissen de ruimte te geven die ze nodig hebben om hun werk te doen.
Planten hebben echte voeding nodig en kunnen dan meehelpen aan gezond water.
 
De plantjes krijgen weekelijks voeding hoor en ook CO2 dagelijks. Ik ben er wel mee akkoord dat er te veel vissen inzitten, maar ik heb hierboven al uitgelegd dat dit niet de bedoeling was. We zullen nog eens zien of we nog een paar guppen kunnen weggeven.

Zou het voldoende zijn om 4 guppys weg te doen? De corys gaan ook nog verhuizen (wegens recente problemen met parasiet in andere bak zitten ze nu nog in het kleine aquarium).
Dus dan zouden we een bak hebben met 3 guppen, 3 kikkers, 1 ancistrus en 3 slakjes.
 
Mijn eerlijke antwoord is dat je beter de guppen kan houden en de ancistrus en de kikkers in een grotere bak kan zetten.
Als ik de algemene informatie lees over kikkers is dat je ze in minstens 60cm moet houden en een ancistrus wsin minimaal een meter.
Deze dieren hebben niet alleen de fysieke ruimte nodig. Ze hebben ook water en een filter nodig die hun poep en voedselresten kan schoonhouden tot de volgende waterwissel.

 
Je bedoeld denk ik carbo en dat is geen echte co2. Met zon bakje vindt ik ook dat de belasting te groot is en ik zou er niets bijnemen in elk geval.
Heb je een foto van de bak?
 
Hieronder een foto van de bak. Nu moet ik wel zeggen dat we een paar dagen weg waren en er dus een paar dagen geen co2 is toegevoegd. Het is 'liquid carbon fertilizer'
Afrikaanse dwergklauwkikkers moeten net in een lage bak dus in ons groot aquarium zouden ze verdrinken plus de dwerggarnalen opeten .
Enkel guppen gaat zeker snel uit de hand lopen, dan zitten we met een bak met 100 vissen in xD de guppen zijn ook degene die alles heel vuil maken. We gaan zien wat het geeft als we meer dan de helft van de guppen er uit halen. Zoals gezegd gaan de corys er ook nog uit.
Nu blijf ik me wel afragen of een waaierhand en dwergklauwkikkers samen in een bak zouden kunnen of niet? Geen zorgen zo lang de bioload niet onder controle is steken we hier zeker niks bij.
aqua 2.jpg
 
Ja ik heb het niet zo met die bakjes want je filtertje zit weer in dat lelijke omhulsel waardoor er ook minder goed vuil in de filter kan komen. Maar goed voor Guppen zou ik minimaal 60cm aanhouden.
Ik verwacht zelf niet dat de DKK en een Waaierhand elkaar in de weg zullen zitten.
 
Maar een waaierhandgarnaal zal zeker niet de bodem schoon houden, sterker nog: als waaierhands over de bodem schrapen is er serieus wat mis met de voedselvoorziening
Ja dat weet ik :) we hebben een waaierhandgarnaal in onze grote bak die vaak mooi op een tak zit te waaieren bij de filter :D.

Dus wat we zouden doen nu in de kleine bak is:
- 2 corys er uit (naar grote bak)
- ancistrus er uit (naar grote bak)
- 4 guppen er uit (weggeven)

Moeten er dan geen kleinere algen eters in? En kleinere corys zoals panda's of is de bak dan weer te vol? Ik dacht altijd dat de algen eters en vooral corys net goed waren tegen bioload :unsure:
 
Ik denk dat het beter is om met niet teveel bewoners en goed onderhoud teveel belasting te voorkomen.
 
Moeten de slakken er dan beter ook uit? Die kunnen we eventueel ook verhuizen naar het grote aquarium.
 
Als je iets erin wil om alg te bestrijden is 1 neritinaslak te adviseren, deze soort eet algen bij de vleet en omdat je er maar 1the doet zal die ook geen eitjes gaan leggen (zijn lastig te verwijderen naar het schijnt) omdat ze tweeslachtig zijn
 
Als je iets erin wil om alg te bestrijden is 1 neritinaslak te adviseren, deze soort eet algen bij de vleet en omdat je er maar 1the doet zal die ook geen eitjes gaan leggen (zijn lastig te verwijderen naar het schijnt) omdat ze tweeslachtig zijn
Oh bedankt voor de tip! Dan verhuizen we de twee tijgerslakken en doen we er 1 neritinaslak in :D

Edit: er zitten blijkbaar zebraslakken in (geen tijgerslakken oepsie xD), maar we zullen er dan 1 verhuizen dat er nog maar 1 in zit
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update: De corys, ancistrus, slak en 4 guppen zijn verplaatst. Nu afwachten of alles goed gaat zo en zo niet de rest van de guppen ook weg.
Die zullen blij zijn met al die ruimte :D
 

Bijlagen

  • cory.jpg
    cory.jpg
    154 KB · Weergaven: 133
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja dat meende ik al want ik heb ze ook een keer een gehad en overal zag je die eitjes. Wat een feest was dat:stom:
Ja hier is dat ook, zijn er dan andere slakken bij wie dat niet zo is? Ik vind al die eitjes enorm vervelend.
 
Ik vraag me ook af, zouden we de guppen niet beter vervangen door endler guppen? Dus ipv 3 guppys, 3 endler guppys?
 
je hebt nu toch 3 guppen, 3 kikkers en wat slakken in het bakje?
ik denk dat de guppen het minst vervuilend zijn. als je die voor nog een iets minder vervuilend visje vervangd zal dat niet veel uitmmaken.
 
endlers zijn veel kleiner als guppen heb zelf ook vroeger endlers samen gehouden met dwergklauw kikkers ging prima ze eten ook de jong van de endlers
 
je hebt nu toch 3 guppen, 3 kikkers en wat slakken in het bakje?
ik denk dat de guppen het minst vervuilend zijn. als je die voor nog een iets minder vervuilend visje vervangd zal dat niet veel uitmmaken.
ja klopt, maar aangezien endler guppen en stuk kleiner zijn dacht ik dat deze ook een stuk minder zouden vervuilen. Maar we zullen even zien hoe het nu gaat met een stuk minder vissen in.
 
let je een beetje op dat je drijfplanten niet teveel overwoekeren zodat de kikkers geen adem meer kunnen halen?

Bij mij zitten ze trouwens nog wel eens op het land. Ik weet dat het officieel volledig aquatische kikkers zijn maar ik merk dat ze het prettig vinden om half op land half in water te liggen. Misschien zou een moederplant of iets met grotere bladeren waar ze op kunnen liggen prettig voor ze zijn.
Bij mij ligt er vaak 1 op de pomp boven land en 1 ligt er vaak in een moederplant half boven water.
 
let je een beetje op dat je drijfplanten niet teveel overwoekeren zodat de kikkers geen adem meer kunnen halen?

Bij mij zitten ze trouwens nog wel eens op het land. Ik weet dat het officieel volledig aquatische kikkers zijn maar ik merk dat ze het prettig vinden om half op land half in water te liggen. Misschien zou een moederplant of iets met grotere bladeren waar ze op kunnen liggen prettig voor ze zijn.
Bij mij ligt er vaak 1 op de pomp boven land en 1 ligt er vaak in een moederplant half boven water.
Ja ik haal er regelmatig drijfplanten uit zodat ze telkens genoeg ademplaats hebben :) Ik durf er niet meteen iets in te doen op het wateropervlak omdat ik bang ben dat ze dan kunnen ontsnappen (dat is al eens gebeurd). Aangezien de filteringang vrij hoog is moet het waterniveau ook best hoog staan. Ik zie wel dat ze soms chillen in een hoekje aan wat drijfplantjes met het neusje boven water of aan het pompje.
 

Terug
Bovenaan