Dwerggoerami kweken in kuip?


D

dirkee

Guest
Beste allemaal,

Heb 1 man dwerggoerami (Colisa lalia / Trichogaster lalius) en 2 vrouwtjes in mijn rio125 (+andere vissen). Ik zou hier graag jongen mee kweken. Aangezien ik geen tweede aquarium heb, wil ik hiervoor een 90 liter cementkuip kopen (maar 9 euro!) zonder verwarmingselement, filter en lamp. Op internet heb ik gelezen dat mensen in dit soort manieren aquariumvissen buiten houden in de zomer. Deze wordt vaak ingegraven in de tuin, waarschijnlijk om de temperatuur te bufferen. Ik vroeg me af of jullie denken dat de watertemperatuur in de zomer (juni,juli,augustus) hoog genoeg kan worden (ook 's nachts) voor dwerggouramis.
Een ander punt is dat dwerggouramis lucht kunnen ademen. Waarschijnlijk wordt daarom de buitenlucht 's nachts te koud voor ze om in te ademen en ik wil niet dat ze daardoor ziek worden. (Ook hebben we een kat thuis, maar wat kippengaas zou daar tegen kunnen helpen als ik hem buiten zet.)
Gezien de temperatuur leek het me beter om de kuip op mijn slaapkamer te zetten die op zolder is, daar wordt het in de zomer best warm(of misschien te heet overdag?). Op de plek die ik vrij heb komt niet heel veel zonlicht via mijn dakraam, misschien wel genoeg. Op mijn kamer zijn de vissen iig veilig voor mijn kat, vogels en bladinval. Op mijn kamer kan ik de kuip natuurlijk niet ingraven, dus hopelijk gaat de temperatuur niet teveel fluctueren. In tropische landen kweken ze ook vissen (waaronder goerami's) in niet ingegraven kuipen dus verwacht dat het moet kunnen, aangezien mijn kamer in de zomer ook tropisch is. Het enige puntje van aandacht zou dan het licht zijn.
Als ik bij de dierenwinkel een bosje gemengd groen koop (cabomba en waterpest, zou dit dan overleven?)

Ben benieuwd naar jullie ideeën hierover,
Dirk
 
Interessant! Ik heb het zelf ook eens allemaal denken te doen in een speciekuip, want net hetzelfde is als een cementkuip:D

Heb toen een curver box genomen omdat je daar nog wat kunt door zien.

Vanaf hier kan je dat hele stuk in mijn fotoalbum vinden: https://www.aquaforum.nl/threads/fotoalbum-van-cédric-vleminckx.93373/page-5#post-1380448


Maar, volgens mij is het wel mogelijk om ze zo correct te houden, en in de winter kan je ze gewoon binnen houden, met een verwarmingselement.
Als het kweken ook lukt, dan is het geslaagd! Succes!;)
 
Waar heb je licht voor nodig dan? dat is enkel van nut als je er planten in hebt, de vissen hebben genoeg aan het daglicht.
Hebben vissen geen licht nodig om pigment aan te maken (betere kleuren)? Ik heb bijvoorbeeld jonge guppen grootgebracht in een 12,5 liter glazen bakje op mijn slaapkamer (zelfde zonlicht als wat die kuip gaat krijgen, via mijn dakraam). Deze kwamen niet mooi op kleur, maar toen ik ze in mijn rio125 (met 2 tl buizen) deed werden ze donkerder. Ik weet niet zeker of dit aan het licht lag. Kan ook komen doordat de omstandigheden in mijn rio125 beter waren. In mijn 12,5 l bakje had ik namelijk geen filter, weinig planten, weinig ruimte natuurlijk, wel een verwarming en geen lamp zoals al eerder beschreven.
 
Klinkt als een weldoordacht plan. Ik zou het proberen op de zolder met wat lichtinval en drijfplanten!

Zou leuk zijn als het lukt jongen groot te brengen.
 
Hebben vissen geen licht nodig om pigment aan te maken (betere kleuren)? Ik heb bijvoorbeeld jonge guppen grootgebracht in een 12,5 liter glazen bakje op mijn slaapkamer (zelfde zonlicht als wat die kuip gaat krijgen, via mijn dakraam). Deze kwamen niet mooi op kleur, maar toen ik ze in mijn rio125 (met 2 tl buizen) deed werden ze donkerder. Ik weet niet zeker of dit aan het licht lag. Kan ook komen doordat de omstandigheden in mijn rio125 beter waren. In mijn 12,5 l bakje had ik namelijk geen filter, weinig planten, weinig ruimte natuurlijk, wel een verwarming en geen lamp zoals al eerder beschreven.

In de natuur hangen er ook geen felle lampen boven het water, die lampen van een aquarium zijn er maar voor twee dingen: dat jij alles kan zien wat er in je bak gebeurd, en je planten hebben dat licht nodig, vissen voelen zich zelfs veel prettiger als die felle lampen uit zijn en er enkel daglicht is.
 
Kan dat niet komen door de lichtinval die je had in je Rio 125?

Wellicht dat je daarom wel een verschil ziet.
Nee, op het moment dat ik ze in de rio125 zette vanuit het 12,5 l bakje van zolder dan waren ze heel bleek. Dat kwam niet alleen door de stress van het overzetten. Na ongeveer een week in de rio125 waren ze donkerder.
 
Buitenkuipen voor het kweken hebben als voordeel ook juist dat door de zon algen groeien. Groen water en insecten zijn blijkbaar een groot voordeel voor je buitenkweek.
 
Tja dat kan misschien toch wel van de stress geweest kunnen zijn?
Zoals al gezegd, in de natuur hangen die lampen er ook niet hoor.
Dan is er ook niets anders dan de zon;)
 
Tja dat kan misschien toch wel van de stress geweest kunnen zijn?
Zoals al gezegd, in de natuur hangen die lampen er ook niet hoor.
Dan is er ook niets anders dan de zon;)
Dat is waar, maar in de natuur hangt er ook geen raam boven het water (mijn zolderraam). Glas filtert namelijk een deel van het UV licht eruit. Verder is er in de natuur ook meer inval van licht, aangezien het zolderraam maar een beperkt invalsvlak voor licht is (ongeveer 1m^2). De meeste aquariumvissen komen ook voor in een gebied dat dichter bij de evenaar is, waar het zonlicht sterker is omdat dat gedeelte van de aarde dichter bij de aarde is dan bijvoorbeeld Nederland.

Ik denk dat ik het gewoon moet proberen. Het moet nog wel wat warmer weer worden, maar ik kan alvast kijken of de planten gaan groeien
 
Daar heb je gelijk in, maar ik zou het toch gewoon proberen hoor;)
Zo kunnen we het niet te weten komen namelijk, ik volg alvast dit topic zeker wel.
 
Daar heb je gelijk in, maar ik zou het toch gewoon proberen hoor;)
Zo kunnen we het niet te weten komen namelijk, ik volg alvast dit topic zeker wel.
Ik hoop dat mijn ouders instemmen met de uitvoering het projectje haha en zoals ik aangaf gaat het kweken nog eventjes duren, aangezien het warmer weer moet worden. Ik houd jullie op de hoogte.
 
Hallo, ik heb een kweekje met Colisa lalia, op dit moment, en een heleboel jonge visjes, op zolder in een 60 x 30 x 30 bakje, het ging eigenlijk heel makkelijk., ik voer ze met liquifry, en gezeefde watervlooien, bij 25 27 29 C dus wisselende temperaturen. stilstaand water, dus geen filtring erin. Mannetje had nest gemaakt, na enige dagen man en vrouw er uit gehaald, in bakje er naast gedaan. Daar maakte hij weer een nestje, ik heb het hele nestje uitgeschept, met een schaal, dus met water en al en in de bak waar al het vorige nestje zat. Vanaf het moment dat ik jonge visjes verwachtte ben ik begonnen met voeren met liquifry rond de nestjes.En met gezeefde watervlooien. Op 26 december zag ik de eerste jonge visjes, maar die moesten toen al meer dan een week oud zijn geweest..

101_2602.JPG


101_2636.JPG


101_2642.JPG


101_2646.JPG
 
Gaaf om te zien! Succes met het kweken, ondertussen al wel een filtertje of iets op de bak of gewoon veel waterwissels?
 
Geen filter, dan worden de vissen opgezogen, waterwissel durf ik ook niet goed, zo bang dat ik de vissen er perongeluk uithaal........., maar ik ga het volgende keer wel voorzichtig proberen, waterwissel. En het zijn er een heleboel, niet dat groterre salg, die wel duidelijk op de foto staan, die hele kleintjes, daar zitter er heel wat van. Zo leuk om het nieuwe jaar zo te beginnen. En het is relatief eenvoudig om te doen. Ik heb al met vele vissen gekweekt, hoor, ook met kegelvlekbarbelen, blauwe baarsjes, Notropis chrosomus, ( shiners ) en van de zomer buiten Macropodus opercularis, en dan ging heel goed, het was ook zo n ontzettend warme zomer. heb er een foto van de kuipen bij gedaan, Ik had in alle kuipen vissen. Als de dit jaar weer zo een warme zomer krijgen, is het te proberen C.lalia en C. chuna ook eens buiten te kweken, dan wel met plastic erover, zeker s'avonds en 's nachts want anders koelt het te veel af, wat ik ook wil proberen; een de kuipen in het tuinkasje zetten en komende zomer daar de vissen binnen kweken, dat wordt overdag al flink warm, rond de 35 en koelt 's nachts dan wel af, maar dan blijft het wel warm genoeg, 25 C lijkt me dan het minimum als je wilt kweken. kweken met die visjes is zo leuk en geeft veel voldoening vind ik. Ik wil ook met mijn joningguramis gaan kweken, met de C. labiosa, de diklipgurami, de Knorgurami T vittatus en met de diantgurami. helaas ging de man dood, anders had ik daar nu ook al jongen van gehad. Ik heb 2 bakken van een meter, 3 van 60 x 30 x30 en 1 van 40 x 20 x 20 waar de man Macropdus in zit, de vrouw Macropdus zit bij de andere vissen in de meterbak.

101_2564.JPG
 
Hoi, Ja, leuk he die jonge Colisa lalia, het is wel een zoekplaatje, die foto's maar als je goed kijkt zie je de jonge visjes. Ik heb ook al gekweekt met kegelvlekbarbelen, blauwe baarsjes, shiners, en paradijsvissen. Komend jaar wil ik gaan kweken met mijn diklipgurami's, knorgurami's diamantgurami's en honginggurami's en met misschien nog iets waar ik aan kan komen, in het tuinkasje, daar wordt de temperatuur door de zon overdag toch al hoog, en 's nachts kan ik voorkomen dat het te veel afkoelt, door noppenfolie over de kuipen in het kasje te leggen. Knorguramis's de vittatus die ik heb moeten bij 30 C, dus dan is de warme tijd van het jaar heel geschikt om te proberen. Op de fotó ie je zo ene beetje het einde van het seizoen, daar had ik de paradijsvissen in gekweekt. En dat ging ook heel goed, alleen wel de vrouw kwijtgeraakt, die was uit de kuip gesprongen, hoogstwaarschijnlijk opgejaagd door de man, dus dat is iets om rekening mee te houden. Jij ook vele succues met je kweekpogingen. Groeten, Casper

101_2564.JPG
 

Terug
Bovenaan