Dwerg kogelvisje met stress


Les

Member
Lid geworden
8 januari 2023
Berichten
21
Leeftijd
33
Beste liefhebbers,

Ik heb afgelopen weekend (zaterdag) m’n aquarium vanuit de woonkamer naar de kelder verhuisd.
Dwz 90% water eruit en visbestand laten zitten (5cm diep).
Zo voorzichtig mogelijk gedaan.

Alle visjes hadden eventjes stress en dat is prima, maar m’n kogelvisje blijf maar willen vluchten in de hoek van m’n aquarium en eet naar mijn idee al 3 dagen niet.
Ziet er ook beroerd uit.

Wat kan ik nu het beste doen?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    147.7 KB · Weergaven: 111
Ik kan je niet met je vraag helpen, maar spot volgens mij iets in het aquarium wat je er liever niet in hebt, namelijk hydra. Rechts op de zijruit ter hoogte van het kogeltje. Het beantwoorden van je vraag laat ik liever aan iemand over met meer kennis over dit onderwerp.
 
Ik kan je niet met je vraag helpen, maar spot volgens mij iets in het aquarium wat je er liever niet in hebt, namelijk hydra. Rechts op de zijruit ter hoogte van het kogeltje. Het beantwoorden van je vraag laat ik liever aan iemand over met meer kennis over dit onderwerp.
Was me niet eens opgevallen. Zal er morgen eens goed naar kijken. Bedankt
 
Beste liefhebbers,

Ik heb afgelopen weekend (zaterdag) m’n aquarium vanuit de woonkamer naar de kelder verhuisd.
Dwz 90% water eruit en visbestand laten zitten (5cm diep).
Zo voorzichtig mogelijk gedaan.

Alle visjes hadden eventjes stress en dat is prima, maar m’n kogelvisje blijf maar willen vluchten in de hoek van m’n aquarium en eet naar mijn idee al 3 dagen niet.
Ziet er ook beroerd uit.

Wat kan ik nu het beste doen?

Heb je het water al getest? kogelvissen zijn zeer gevoelig voor ook maar de kleinste verontreiniging (NH3/4 & NO2), en gezien je de bak net verhuist hebt zou dat niet ondenkbaar zijn.
 
Heb je het water al getest? kogelvissen zijn zeer gevoelig voor ook maar de kleinste verontreiniging (NH3/4 & NO2), en gezien je de bak net verhuist hebt zou dat niet ondenkbaar zijn.
Dit zou ik eens moeten doen. Dacht eigenlijk gewoon even laten rusten, maar dat maakt werkt helaas (nog) niet.
 
Net 3 dagen geleden 90% gedaan. Doe expres niks ivm stress, maar jij zeg alsnog doen?
Waterwisselen kan geen kwaad dus ja, ik zou het gewoon doen. Wel zou ik eerst de druppeltesten doen op het huidige water, dan weet je de staat van het water waar ie ongelukkig in heeft zitten zijn.
 
Net 3 dagen geleden 90% gedaan. Doe expres niks ivm stress, maar jij zeg alsnog doen?
Zoals @RensY zegt bij voorkeur eerst de waardes meten, dan weet je wat je aan het doen bent.

Als de waardes erg hoog zijn kan het zelfs zijn dat je een nog grotere waterwissel moet doen, of zoals ik het dan deed, back to back 50% waardoor ik in totaal 75% wisselde. En of dat nodig is weet je alleen door te meten.

Met back to back bedoel ik dat je er eerst 50% water uit haalt en de bak weer vult, om onmiddellijk wéér 50% te wisselen. Zwemmen in NH3/4 en NO2 kan ze het leven kosten.

Als je vandaag niet kunt (laten) testen (bij de LFS) met druppels, zou ik sowieso weer een flinke waterwissel doen.

Als je laat testen bij een LFS en de waardes zijn niet goed laat je dan geen 'goedjes' aan smeren want de werking is vaak maar heel nihil en met waterwissels kom je er ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: Les
Als je andere bak het goed doet, zou je wat filtermateriaal van die bak in/ bij je filter van de moeilijke bak kunnen doen. Bijvoorbeeld geconcentreerd spoelwater en daar filtermateriaal in 'enten'. Ik druk me wat moeizaam uit, als je me niet begrijpt, moet je maar even roepen. Dan doe ik nog een poging...
 
  • Leuk
Waarderingen: Les
Kogelvissen zijn zich iets meer van hun omgeving bewust en daarom kan die gewoon iets langer gestresst doen in je nieuwe situatie, hoef je niet meer veranderingen te doen.
Gewoon voor de bak zitten en een beet je met je handen erin zonder bedreigende handelingen uit te voeren , dan komt ie hopelijk weer op ze gemak😀
 
Kogeltjes begreep ik, zijn een beetje brak, die zijn met kraanwater misschien niet helemaal content, en er is soms wel wat aktieve kool om je oude water liever te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Les
voer je slakken voor de tanden? Peapuffers hebben dit nou niet perse nodig maar het is wel belangrijk dat de tandjes worden geslepen soms. Hoe goot is de bak? Het zijn groepsvissen ben je daar bewust van? Enkel houden levert veel stres op voor deze vissen.

gezichtsbrekers zijn ook erg belangrijk. Het aquarium dient zwaar beplant te zijn, met gebroken zichtlijnen.
 
voer je slakken voor de tanden? Peapuffers hebben dit nou niet perse nodig maar het is wel belangrijk dat de tandjes worden geslepen soms. Hoe goot is de bak? Het zijn groepsvissen ben je daar bewust van? Enkel houden levert veel stres op voor deze vissen.

gezichtsbrekers zijn ook erg belangrijk. Het aquarium dient zwaar beplant te zijn, met gebroken zichtlijnen.
Ik kweek zelf de slakjes. Hij krijg enkel maar slakken als voer.
Heb hem inmiddels al half jaar en nooit problemen gehad.
Hij zwemt momenteel meer rond , maar nog niet kunnen betrappen op het eten van slakken.

Wel dankzij iemand van hier hydra ontdekt (ondanks dat het volgens mij geen kwaad kan) flubenol besteld, maar kijk het nog even aan ivm hoeveelheid slakjes in m’n bak.

M’n bak is momenteel 60L waar die inzit in m’n andere bakken kan ik hem niet plaatsen.
Hij zit we samen met

-vuurgarnalen
-Japonica garnalen
-vuurtetra
-neontetra
-3 guppies
 
Zoals @RensY zegt bij voorkeur eerst de waardes meten, dan weet je wat je aan het doen bent.

Als de waardes erg hoog zijn kan het zelfs zijn dat je een nog grotere waterwissel moet doen, of zoals ik het dan deed, back to back 50% waardoor ik in totaal 75% wisselde. En of dat nodig is weet je alleen door te meten.

Met back to back bedoel ik dat je er eerst 50% water uit haalt en de bak weer vult, om onmiddellijk wéér 50% te wisselen. Zwemmen in NH3/4 en NO2 kan ze het leven kosten.

Als je vandaag niet kunt (laten) testen (bij de LFS) met druppels, zou ik sowieso weer een flinke waterwissel doen.

Als je laat testen bij een LFS en de waardes zijn niet goed laat je dan geen 'goedjes' aan smeren want de werking is vaak maar heel nihil en met waterwissels kom je er ook.
Heb een 50% wissel gedaan en even aankijken hoe het gaat.
Teststrips gaven niks geks aan(al vertrouw ik die dingen niet 100%).
Hij zwemt wel al meer rond, maar nog niet kunnen betrappen op het eten van slakjes.
 
Flubenol dood ook vaak slakken maar die ervaringen zijn divers. Zelf heb ik dat nooit echt gemerkt hier. Tegen planaria heb ik altijd een halve dosis gebruikt en na een uur of 24-36 zijn ze dan kapot.
 
Check even goed of flubenol samengaat met kogelvissen.. er staat me iets van bij dat ze zeer slecht kunnen reageren op medicatie/middelen waar andere vissen totaal geen last van hebben. wss kom je een heel eind als je erop google't.
 
Doe liever niets als ervoor zitten, of is dit te hippieachtig?
Want dan kiep je die hele middelenkraam erbij in.
Kun je eeuwig bezig blijven met de symptomen van symptomen te bestrijden.
 
Flubenol dood ook vaak slakken maar die ervaringen zijn divers. Zelf heb ik dat nooit echt gemerkt hier. Tegen planaria heb ik altijd een halve dosis gebruikt en na een uur of 24-36 zijn ze dan kapot.
Daarom kijk ik het even aan. Kweek de slakken zelf en kost me best moeite om het eetgedrag van de kogelvis bij te houden met de kweek.
Check even goed of flubenol samengaat met kogelvissen.. er staat me iets van bij dat ze zeer slecht kunnen reageren op medicatie/middelen waar andere vissen totaal geen last van hebben. wss kom je een heel eind als je erop google't.
Doe liever niets als ervoor zitten, of is dit te hippieachtig?
Want dan kiep je die hele middelenkraam erbij in.
Kun je eeuwig bezig blijven met de symptomen van symptomen te bestrijden.
Wat bedoel je precies?
Liefst gebruik ik helemaal geen medicatie en laat ik alles gaan zoals het is.
Maar als er iets waarmee ik het kogeltje kan redden dan zou ik het doen.

En over ervoor zitten.
Ik kan heel de avond met een pilsje erbij gaan zitten en geniet hoe alles vissen samen leven.
Heb momenteel 6 bakken waarvan 4 indraaiende en 2 met een visbestand en kan er alleen maar van genieten.
 
Ben eruit.
Ga van een collega paar black molly’s overplaatsen in m’n aquarium.
Die schijnen dol op hydra te zijn!
Flubenol is geen optie aangezien dat voor langere tijd in de bodem blijft zitten.
M’n kogelvisje eet enkel maar slakken dus dat is ‘n no go.
Hopelijk gaan die black molly’s het fixen voor me.
 
Heb je een totaal fototje ? Want denk niet dat de hydra de reden voor het gedrag van de kogel is.
 
Ben eruit.
Ga van een collega paar black molly’s overplaatsen in m’n aquarium.
Die schijnen dol op hydra te zijn!
Flubenol is geen optie aangezien dat voor langere tijd in de bodem blijft zitten.
M’n kogelvisje eet enkel maar slakken dus dat is ‘n no go.
Hopelijk gaan die black molly’s het fixen voor me.
Dat is een optie al heb ik de ervaring dat puntslakjes en posthoorntjes het meestal wel overleven hoor. Een halve dosis Flubenol was hier altijd al voldoende.
 
Posthoorntjes durf ik niet te zeggen maar hier hebben in de Fusion de puntslakjes het niet overleefd. Zaten er ook niet veel in.
 
Posthoorntjes durf ik niet te zeggen maar hier hebben in de Fusion de puntslakjes het niet overleefd. Zaten er ook niet veel in.
Misschien omdat ik een halve dosis heb gebruikt dat het wel goed is gegaan. In dat geval zou ik maar geen risico nemen als ik de TS was en slkjes een must zijn in de bak.
 
Misschien omdat ik een halve dosis heb gebruikt dat het wel goed is gegaan. In dat geval zou ik maar geen risico nemen als ik de TS was en slkjes een must zijn in de bak.
En ik hield me aan de gebruiksaanwijzing en verdubbelde dus ook de laatste keer de dosis. Dat zal inderdaad het verschil zijn.
 
Ja een dubbele aanbevolen dosis is dan 4x wat ik heb gebruikt. Ik nam juist de helft en niet het dubbele en dat werkte hier prima.
 
Ja een dubbele aanbevolen dosis is dan 4x wat ik heb gebruikt. Ik nam juist de helft en niet het dubbele en dat werkte hier prima.
Nee was niet een dubbel aanbevolen dosis. Het advies is de derde keer de dosis te verdubbelen. Is wel 4 keer van wat jij gebruikte.
 
Dat gaat hem niet worden. Flubenol doe ik niet. Zodra ik het aanpak zal dat met black molly’s worden.
Zeker aangezien ik ook een keer jonge vuurgarnalen zal krijgen.
 
Heb je een totaal fototje ? Want denk niet dat de hydra de reden voor het gedrag van de kogel
Let even niet op de vieze ramen.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    410.7 KB · Weergaven: 88
Dat gaat hem niet worden. Flubenol doe ik niet. Zodra ik het aanpak zal dat met black molly’s worden.
Zeker aangezien ik ook een keer jonge vuurgarnalen zal krijgen.
Afhankelijk van het formaat van de bak zou je ook Hoogvinkarpers kunnen nemen. (Grootste Molliesoort)

Laat ik daar nu nog wildkleur jong van hebben om gratis af te halen... ;)
 
Afhankelijk van het formaat van de bak zou je ook Hoogvinkarpers kunnen nemen. (Grootste Molliesoort)

Laat ik daar nu nog wildkleur jong van hebben om gratis af te halen... ;)
Haha klein bakje is dat a 60L.

Ja black molly kan ik ook gratis krijgen of gewoon tijdje lenen.
 

Terug
Bovenaan