Dwerg gourami samen houden met een koppel bolivaanseram


Flighty

Well-known member
Lid geworden
31 oktober 2018
Berichten
296
Leeftijd
37
Is het mogelijk om een koppel dwerg gourami samen te houden met een koppel Boliviaanse ram in een trigon 190 graag jullie meningen delen met mij ;)
 
Even wat meer info over het vis bestand dat er zeker in komt is
Neonterta 22x
Otocinclus minmaal 8 x
En een koppel Boliviaanse ram

Ik weer dat de gourami niet uit het zelfde continent komt maar dat was de keuze van mij vrouw mits dit mogelijk is .
Verder suggestie zijn welkom
 
Welke goerami bedoel je hiermee? De dwergknorgoerami? Trichopsis pumila? Of een andere? Een wetenschappelijke/Latijnse naam zou handig zijn
 
Ik denk dat het om de Colisa lalia gaat, die wordt wel vaker aangeduid met dwerggoerami. Mocht je er toch voor kiezen, let er dan op dat deze soort vaak het iridovirus bij zich draagt en niet echt lang leeft. Koop ze dus bij een hobbykweker of een betrouwbare bron.

Over de combi: ik zou het persoonlijk niet wagen. Het zijn beide felle territorium vormende vissen. Weliswaar in andere waterlagen, maar de alti's zijn niet echt bodem gebonden en de gourami's zwemmen niet strak bovenin. Ben dus bang dat het gaat botsen. Een betere keus zou een vis zijn die echt strak bovenaan zwemt. Denk daarbij aan bijlzalmpjes, potloodvisjes of Epiplatys.
 
Ik denk dat het om de Colisa lalia gaat, die wordt wel vaker aangeduid met dwerggoerami. Mocht je er toch voor kiezen, let er dan op dat deze soort vaak het iridovirus bij zich draagt en niet echt lang leeft. Koop ze dus bij een hobbykweker of een betrouwbare bron.

Over de combi: ik zou het persoonlijk niet wagen. Het zijn beide felle territorium vormende vissen. Weliswaar in andere waterlagen, maar de alti's zijn niet echt bodem gebonden en de gourami's zwemmen niet strak bovenin. Ben dus bang dat het gaat botsen. Een betere keus zou een vis zijn die echt strak bovenaan zwemt. Denk daarbij aan bijlzalmpjes, potloodvisjes of Epiplatys.

De epiplatys zien er ook leuk uit maar deze hebben een ph van 6 nodig dat is niet echt haalbaar voor mij denk ik of kunnen deze ondertussen op kraanwater het water hier heeft een waarde van ph 7.5 gh 5 kh van 5
hierbij filter ik wel over turf daarmee kom ik op een ph van 7 gh 4 kh 3
 
Ik heb hier jaren Epiplatys annulatus gehouden op ph 7, GH 8 en KH 6. Daar zijn ze uiteindelijk ruim 4 jaar op geworden, dus met jouw waterwaarden moet je ze zeker goed kunnen houden als je wil. Een ph van 6 is leuk als je ermee wil kweken, maar voor het gewoon houden van volwassen dieren is het niet noodzakelijk.
 
Ik heb hier jaren Epiplatys annulatus gehouden op ph 7, GH 8 en KH 6. Daar zijn ze uiteindelijk ruim 4 jaar op geworden, dus met jouw waterwaarden moet je ze zeker goed kunnen houden als je wil. Een ph van 6 is leuk als je ermee wil kweken, maar voor het gewoon houden van volwassen dieren is het niet noodzakelijk.
Sluit ik me bij aan! Hier zwemmen ze ook vrolijk rond zonder speciale waterwaarden

Hmmm, ook voor Mikrogeophagus ramirezie?
Kan, als je normale waterwaarden bedoeld, maar is niet echt aan te raden met deze vissen. Beste is toch wel dat ze te houden zijn op andere waterwaarden
 
Laatst bewerkt:
Het gaat hier ook niet om de ramirezi, maar om de altispinosa. Die zijn ietsje coulanter qua waterwaarden en kun je mijn iensziens prima op pH 7 houden.
 
Even een fotootje van mij nieuwe aquarium

We zijn er uit denk ik

Dat is
De honinggourami koppel?
Boliviaanse ram koppel
Een school neons 22 x
Otocinclus vittatus minmaal 8
En ik ben nog opzoek naar een vis/slak/ garnaal die helpt met de dooie bladeren op te eten iemand suggestie

20181107_221052.jpg
 
De honinggoerami met de altispinosa kun je proberen. De bak is vrij groot, dus het zou wellicht kunnen. Zorg er wel voor dat je uitwijk mogelijkheden hebt mocht 1 van de 2 soorten agressief worden. Met de Otocinclus: voeg deze pas over ruim een half jaar toe aan je bak. Ze leven van beestjes tussen algen en biofilm (aufwuchs). Dat zit er nog bijna niet in een nieuwe bak en ze zullen dan waarschijnlijk verhongeren. Ze zijn moeilijk aan droog voer te wennen.

Verder over je inrichting: gourami's hebben heel graag drijfplanten dus die zou ik zeker nog toevoegen. De bodem en inrichting is ook nog veel te open voor de altispinosa's. Voeg wat meer schuilplaatsen en zichtlijn brekers toe zodat ze van elkaar weg kunnen.
 
Heb je de oto's al? En als je goeramies wilt zul je drijfplanten moeten toevoegen.
 
Ik heb gisteren mijn lido 120 overgezet naar deze ik ga vanavond nog even kijken voor wat groen en die oto zijn over geplaatst samen met de decoratie hoop dat ze hier voorlopig genoeg voeding zullen vinden

Uiteraard komen er ook nog een x aantal drijfplanten in en ik wil rustig op mijn gemak verder kijken naar wat schuil plekken want ik wil eerst de neons met 2 weken aanvullen en daarna ga ik pas voor de rest van mijn bestand kijken
 
Zal ik doen .

Ik heb nog steeds de vraag welke vis/garnaal/slak mij kan helpen die afgestorven bladeren eet en niet de levenden
 
Ik weet niet hoeveel afgestorven bladeren je van plan bent te gaan krijgen. Met 1x per week stofzuigen is de populatie dode dingen redelijk in toom te houden.

Japonicagarnalen heb ik wel eens plantaardig afval zien opruimen, losse wortels bijvoorbeeld. Die kun je dus proberen. Maar verwacht er geen wonderen van. Het zijn geen vuilnismannen. :)

Appelslakken idem. Het is eerder oppassen met appelslakken dat je de bak niet té schoon houdt. Ik denk althans dat dat bij mij soms het geval is (of ik voer ze te weinig bij) want ik heb ze ook wel eens aan levende planten zien knabbelen. Om die reden mag je gratis mijn overgebleven appelslak overnemen als je wilt... :rolleyes:

Hier een "platina" (blauwe) spat samen met 2 bolivians. De boli's hebben de gourami liever niet in hun territorium. Bij de ene boli mag ze wel even langszwemmen maar de andere jaagt haar direct weg.

Geen probleem zoiets, als er maar de ruimte voor is.
 
Ik ververs regelmatig maar toch zie ik een slecht blad zo nu en dan als ik knip dan blijft die vies stengel er soms wat lang aanhangen dat ziet er dan zo vies uit
En de vuurgarnaaltjes is dat niks
 
Vuurgarnaaltjes worden duus voer voor de altispinosa. Die passen namelijk makkelijk in de bek en wat erin past gaat erin. Je zou inderdaad de japonica kunnen proberen, maar er is geen enkel dier waar je wonderen van kunt verwachten. Je afhevelslang en handen/schaar werken echt het effectiefst.
 
Maar zoals ik al omschreef is dit alleen voor hulp en misschien om het overtollige eten van de bodem te eten mits dit gebeurt :p
 
Een collega die heeft een overvloed aan vuurgarnaaltjes dus ik hoopt op deze combi
 
Bij aankoop zitten de planten in een soort bakje/mandje met glaswol om de wortels. Heb je dit goed verwijderd? Het valt me op dat alles zo gebundeld staat.
 
Ja mandjes zijn er van af en de steen wol is er tussen uit bij 2 stuks heb ik dat oranje ring gebruikt eerst een stukje over de stengels en toen terug geschoven tot bovenkant wortel zo dat de wortels niet meer naar boven staken
 

Terug
Bovenaan