Dwerg Cichlids vragen beginner


J

Jelle89

Guest
Hoi,

Ben mij aan het verdiepen en zit met een aantal vragen die ik niet duidelijk kan vinden op het internet.
Zijn vooral vragen waar ik tegen aan loop en door mijn hoofd blijven spoken.

Als ik een harem heb en er komen nakomelingen, wat kun ik er dan het beste mee doen?
1) Eruit halen op bepaalde grootte cm/weken en in aparte bak? (uitzwembak).
2) Laat ik ze gewoon bij de ouders zitten, en voor hoelang?
3) Kan ik de nakomelingen voor altijd bij hun ouders laten?
4) Hoelang duurt het voor de nakomelingen geslachtsrijp worden en je kunt zien wie welk geslacht is?
5) Is het de bedoeling dat als de nakomelingen op leeftijd komen ik nieuw harems selecteer en in een bak zet?
6) Hoe kan ik voorkomen/stopzetten dat een harem nakomelingen krijgt bijvoorbeeld temperatuur iets omlaag? Nest mogelijk heden weghalen?
7) Hoelang duurt het na de geboorte van de nakomelingen dat ze een 2e groep nakomelingen produceren?
8) Als ik twee verschillende soorten harems bij elkaar doe kunnen ze dan ook met elkaar kruisen?

Ben beetje bang dat de emmer vol loopt met cichlids als ik ermee begin. :p

Bestaan er Cichlids die niet territoriaal zijn? Geen harem. Dat je de groep gewoon zijn gang kan laten gaan in een grote bak?

Mocht je ervaring hebben geef je mening hoe jij erover denkt!

Alvast bedankt,

Jelle
 
Ik denk dat veel vragen afhangen van welke soort je wil nemen dus heb je een idee welke soort je wil gaan houden?
 
Ik laat jongen van de A. Cacatuoides gewoon bij de ouders in de gezelschapsbak zwemmen. Je zal zien dat de meesten het niet overleven maar dat is ook niet de bedoeling neem ik aan. Anders zal in no time de bak vol zitten.

In 1.5jaar tijd zijn er bij mij nu 4 jongen die wel overleven zonder er iets voor te doen. Als het niet meer past kan je ze uitvangen en aan een andere liefhebber doneren ;)
 
Ik denk dat veel vragen afhangen van welke soort je wil nemen dus heb je een idee welke soort je wil gaan houden?

Lijst welke in mooie cichlids vindt;

Apistogramma Cacatuoides
Apistogramma Borellii
Mikrogeophagus Altispinosa
Bolivian Ram
German blue ram
Mikrogeophagus Ramirezi
Laetacara Curviceps
Nannacara anomala
Apistogramma macmasteri
Apistogramma Megaptera
Crenicichla compressiceps
Apistogramma Panduro
 
Lijst welke in mooie cichlids vindt;

Apistogramma Cacatuoides
Apistogramma Borellii
Mikrogeophagus Altispinosa
Bolivian Ram
German blue ram
Mikrogeophagus Ramirezi
Laetacara Curviceps
Nannacara anomala
Apistogramma macmasteri
Apistogramma Megaptera
Crenicichla compressiceps
Apistogramma Panduro

blijft de vraag,"Ik denk dat veel vragen afhangen van welke soort je wil nemen dus heb je een idee welke soort je wil gaan houden? "
 
We komen hiermee tot nu toe nog niet veel verder, en ik snap wel dat het lastig is een keuze uit de lijst te maken als je er nog niet heel veel over weet.

Voordat ik daarover verderga heb ik twee vragen aan jou:
1) ben je een beginner qua dwergcichliden of is een aquarium houden helemaal nieuw voor je?
2) wat voor aquarium (afmetingen) heb je in gedachten?

Als je voor het eerst aan een aquarium begint, zou ik je zeer afraden direct dwergcichliden te gaan houden. In het algemeen zijn dat namelijk niet de makkelijkste vissen voor wat betreft de eisen die aan het water en de inrichting worden gesteld en voor wat betreft het gedrag (zowel onderling als naar andere vissen). Dat zou wel eens frustrerende ervaringen kunnen opleveren die je plezier in het aquariumhouden kunnen verpesten.
Er zijn allerlei minder lastige maar ook heel kleurrijke vissen waarmee je kans op succes aanzienlijk groter is, en dat maakt het allemaal een heel stuk leuker.
Om je een beetje te oriënteren zou je de bakmaat en temperatuur waar je aan denkt eens kunnen invoeren in de 'zoekfunctie' op AquaVisie ( aquavisie.rgkoelman.nl/zoeken.asp ), dan kun je een enorm aantal voorbeelden zien.

Verder: als je niet de mogelijkheid hebt om een aquarium van minimaal een meter lang te houden, dan kun je dwergcichliden sowieso het beste direct vergeten.
Net als "gewone cichliden" zijn alle dwergcichliden territoriaal, en al helemaal als ze een nest hebben.

En: als je een nieuw aquarium gaat opstarten zou ik daar in eerste instantie zeker geen dwergcichliden in houden.
Pas wanneer de planten zich stabiel gevestigd hebben en ook de waterwaarden stabiel zijn is het aquarium geschikt voor het houden van (dwerg-)cichliden.

En dan nu, voor het geval je al wèl toe bent aan het houden van dwergcichliden, jouw "verlanglijstje".
Ik heb daarvan een ietwat aangepaste versie gemaakt:
1) Apistogramma borellii (paraplu-dwergcichlide);
kan al in 1 meter, maar alléén met rustige bijvissen.
2) Apistogramma cacatuoides (kaketoe-dwergcichlide);
de meest verhandelde dwergcichlide maar zeker niet de minst agressieve, af te raden als eerste dwergcichlide.
3) Apistogramma macmasteri (McMasters dwergcichlide)
qua gedrag niet de moeilijkste dwergcichlide, maar gevoelig voor waterwaarden, af te raden als eerste dwergcichlide.
4) Apistogramma megaptera;
moeilijk aan te komen en zeker niet de makkelijkst te houden soort, af te raden als eerste dwergcichlide.
5) Apistogramma panduro;
qua gedrag niet de moeilijkste dwergcichlide, maar gevoelig voor waterwaarden, af te raden als eerste dwergcichlide.
6) Crenicichla compressiceps;
niet makkelijk aan te komen en zéér territoriaal en agressief, sterk af te raden als eerste dwergcichlide.
7) Laetacara curviceps (blauwborstacara);
niet de moeilijkst te houden dwergcichlide, maar moet wèl subtropisch gehouden worden.
8) Mikrogeophagus altispinosa (boliviaanse antennebaars = Bolivian Ram);
kan vanaf 1 meter, maar stelt wel wat eisen aan de waterkwaliteit.
9) Mikrogeophagus ramirezi (antennebaars, de "German blue ram" is daar een kleurvariant van);
veel verhandelde dwergcichlide met veel teleurstellingsverhalen, stelt veel eisen aan de waterkwaliteit.
10) Nannacara anomala (dambordcichlide);
kan vanaf 1 meter, maar stelt wel wat eisen aan de waterkwaliteit.

Ik zou zeggen: doe hier je voordeel mee.
Ben vooral ook kritisch op jezelf en je mogelijkheden, want als je je and overspeelt levert dat je weinig tot geen plezier op.
 
We komen hiermee tot nu toe nog niet veel verder, en ik snap wel dat het lastig is een keuze uit de lijst te maken als je er nog niet heel veel over weet.

Voordat ik daarover verderga heb ik twee vragen aan jou:
1) ben je een beginner qua dwergcichliden of is een aquarium houden helemaal nieuw voor je?
2) wat voor aquarium (afmetingen) heb je in gedachten?

Als je voor het eerst aan een aquarium begint, zou ik je zeer afraden direct dwergcichliden te gaan houden. In het algemeen zijn dat namelijk niet de makkelijkste vissen voor wat betreft de eisen die aan het water en de inrichting worden gesteld en voor wat betreft het gedrag (zowel onderling als naar andere vissen). Dat zou wel eens frustrerende ervaringen kunnen opleveren die je plezier in het aquariumhouden kunnen verpesten.
Er zijn allerlei minder lastige maar ook heel kleurrijke vissen waarmee je kans op succes aanzienlijk groter is, en dat maakt het allemaal een heel stuk leuker.
Om je een beetje te oriënteren zou je de bakmaat en temperatuur waar je aan denkt eens kunnen invoeren in de 'zoekfunctie' op AquaVisie ( aquavisie.rgkoelman.nl/zoeken.asp ), dan kun je een enorm aantal voorbeelden zien.

Verder: als je niet de mogelijkheid hebt om een aquarium van minimaal een meter lang te houden, dan kun je dwergcichliden sowieso het beste direct vergeten.
Net als "gewone cichliden" zijn alle dwergcichliden territoriaal, en al helemaal als ze een nest hebben.

En: als je een nieuw aquarium gaat opstarten zou ik daar in eerste instantie zeker geen dwergcichliden in houden.
Pas wanneer de planten zich stabiel gevestigd hebben en ook de waterwaarden stabiel zijn is het aquarium geschikt voor het houden van (dwerg-)cichliden.

En dan nu, voor het geval je al wèl toe bent aan het houden van dwergcichliden, jouw "verlanglijstje".
Ik heb daarvan een ietwat aangepaste versie gemaakt:
1) Apistogramma borellii (paraplu-dwergcichlide);
kan al in 1 meter, maar alléén met rustige bijvissen.
2) Apistogramma cacatuoides (kaketoe-dwergcichlide);
de meest verhandelde dwergcichlide maar zeker niet de minst agressieve, af te raden als eerste dwergcichlide.
3) Apistogramma macmasteri (McMasters dwergcichlide)
qua gedrag niet de moeilijkste dwergcichlide, maar gevoelig voor waterwaarden, af te raden als eerste dwergcichlide.
4) Apistogramma megaptera;
moeilijk aan te komen en zeker niet de makkelijkst te houden soort, af te raden als eerste dwergcichlide.
5) Apistogramma panduro;
qua gedrag niet de moeilijkste dwergcichlide, maar gevoelig voor waterwaarden, af te raden als eerste dwergcichlide.
6) Crenicichla compressiceps;
niet makkelijk aan te komen en zéér territoriaal en agressief, sterk af te raden als eerste dwergcichlide.
7) Laetacara curviceps (blauwborstacara);
niet de moeilijkst te houden dwergcichlide, maar moet wèl subtropisch gehouden worden.
8) Mikrogeophagus altispinosa (boliviaanse antennebaars = Bolivian Ram);
kan vanaf 1 meter, maar stelt wel wat eisen aan de waterkwaliteit.
9) Mikrogeophagus ramirezi (antennebaars, de "German blue ram" is daar een kleurvariant van);
veel verhandelde dwergcichlide met veel teleurstellingsverhalen, stelt veel eisen aan de waterkwaliteit.
10) Nannacara anomala (dambordcichlide);
kan vanaf 1 meter, maar stelt wel wat eisen aan de waterkwaliteit.

Ik zou zeggen: doe hier je voordeel mee.
Ben vooral ook kritisch op jezelf en je mogelijkheden, want als je je and overspeelt levert dat je weinig tot geen plezier op.
Heb de Bolivian ram in een rio180. Deze doen het daar prima in. Stelt op zich niet heel veel eisen. Zou toch prima als beginnende vis kunnen?
 
Ik volg Paddy.
Wat betreft fishy fish is mijn vervolgvraag: Hoe lang heb je deze cichlide in jouw bak? Ik ga er ruwweg altijd vanuit dat een vis ongeveer zo oud wordt als z'n lengte dus een Bolivian Ram zou zo'n 5/6 jaar kunnen worden. Is dat bij jou ook het geval of gaan ze onverklaarbaar dood of krijgen ze ziektes? Dit is een serieuze vraag en zeker niet als direct kritiek bedoeld ;) Vaak zeggen mensen dat de vissen het prima doen maar gaan ze toch wel erg snel dood. Mijn ervaring met cichliden is dat ze toch echt wel eisen stellen aan de waterkwaliteit en dat dat vaak een probleem is met opstartende bakken en beginnende aquarianen. En eerlijk is eerlijk, laatst heb ik ook een dode crenicichla gehad. Niets aan gemerkt en niets aan te zien maar wel dood :(
 
Ik volg Paddy.
Wat betreft fishy fish is mijn vervolgvraag: Hoe lang heb je deze cichlide in jouw bak? Ik ga er ruwweg altijd vanuit dat een vis ongeveer zo oud wordt als z'n lengte dus een Bolivian Ram zou zo'n 5/6 jaar kunnen worden. Is dat bij jou ook het geval of gaan ze onverklaarbaar dood of krijgen ze ziektes? Dit is een serieuze vraag en zeker niet als direct kritiek bedoeld ;) Vaak zeggen mensen dat de vissen het prima doen maar gaan ze toch wel erg snel dood. Mijn ervaring met cichliden is dat ze toch echt wel eisen stellen aan de waterkwaliteit en dat dat vaak een probleem is met opstartende bakken en beginnende aquarianen. En eerlijk is eerlijk, laatst heb ik ook een dode crenicichla gehad. Niets aan gemerkt en niets aan te zien maar wel dood :(
Zitten nu een jaar bij elkaar. We gaan het zien hoe oud ze worden :).

Boliviaanse ram (Mikrogeophagus altispinosus): 4 jaar
https://nl.point.pet/gemiddelde-levensduur-van-aquariumvissen/ (geen idee hoe betrouwbaar deze site is.
 
Dank voor de reacties! Ben vooral aan het oriënteren welke vissen ik wil gaan houden.
Op dit moment ben ik van plan 8x 50x50x4 cm 100L en 2x 100x50x40 cm 200L te nemen.
Kan eventueel nog switchen naar 4x 100L en 4x 200L.
Wil rustig opstarten dus bak voor bak, niet alles tegelijkertijd. En uiteindelijk wil ik beginnen met 1 cichlid soort.
1) Ben geen beginner maar ook niet heel ervaren, heb nu 8 jaar een koud aquarium met komeetstaarten en vroeger toen ik wat jonger was een tropisch aquarium gehad 60x30x30 met gewoon de standaard visbestand molly's, corys, tetra's en volgens mij een kersenbuis en beta (niet alles tegelijkertijd).

Zag ook twee soorten cichlids die in slakkenhuizen wonen en wel in een groep samen kunnen.

Ben nu al zon 6 maanden bezig met verdiepen en lezen over allerlei vis soorten.
 
Ohw:oops: je wil een kweekstelling? Met 50x50 bakjes? Die zijn alleen geschikt voor garnalen of idd slakkenhuiscichliden. Voor elke andere soort, ook dwergcichliden heb je min. 80 cm nodig dus bij jouw opstelling 1 meterbakken.
 
Geldt die 80 cm voor alle vissen of alleen de cichlids?
Voorbeeld: een groepje corys en een groepje tetras kunnen niet in een 50x50x40 100L bak?

zo ja, kan ik dus eigenlijk beter 6x 100cm bakken nemen met een groter visbestand dan meerdere kleine bakken?
 

Terug
Bovenaan