Dwerg algeneters (Otocinclus vittatus) gaan telkens dood.


S

Stealthcar81

Guest
Beste iedereen,

Continue gaan er dwerg algeneters dood en heb geen idee waarom alle andere vissen geen problemen mee.

alle waardes die ik kan meten met de standaard strips zijn goed.
temperatuur van de bak is rond de 26 graden.

Ik heb eenn aquarium van 200 liter hier zit als volgt in:
4 coryboras
6 platy's
3 orougamis 2vrouwen 1 man
2 grote algeneters ben de naam even kwijt
6 van de 10 tetras
2 kersenbuiken mannetje vrouwtje zijn niet agresief :)
6 tijgervisjes van 5 cm weet de naam niet zo zijn ze gestreept :)

Iemand een idee?

Bedankt alvast,

Richard
 
Stealthcar81 zei:
Beste iedereen,

Continue gaan er dwerg algeneters dood en heb geen idee waarom alle andere vissen geen problemen mee.

alle waardes die ik kan meten met de standaard strips zijn goed.
temperatuur van de bak is rond de 26 graden.

Ik heb eenn aquarium van 200 liter hier zit als volgt in:
4 coryboras
6 platy's
3 orougamis 2vrouwen 1 man
2 grote algeneters ben de naam even kwijt
6 van de 10 tetras
2 kersenbuiken mannetje vrouwtje zijn niet agresief :)
6 tijgervisjes van 5 cm weet de naam niet zo zijn ze gestreept :)

Iemand een idee?

Bedankt alvast,

Richard

Ik zou niet kunnen snappen waarom je dwerg algeneters doodgaan, het is nogal raar vindt ik.
Kan het misschien dat er een bepaalde ziekte in je bak zit die je nog niet direct is opgevallen?
 
Vaak gaat het mis met oto's qua voedsel in een niet al te lang draaiend aquarium. Ze verhongeren dan, omdat ze nog geen micro-organismen kunnen grazen vanaf de bladeren, hout, bodem ed.
Google eens op voedersteen Otocinclus.
 
aquapjotr zei:
Vaak gaat het mis met oto's qua voedsel in een niet al te lang draaiend aquarium. Ze verhongeren dan, omdat ze nog geen micro-organismen kunnen grazen vanaf de bladeren, hout, bodem ed.
Google eens op voedersteen Otocinclus.

Ok�, dit wist ik niet, ga direct eens googelen!
 
Daarnaast moet je ze niet zo warm houden 22 graden is warm zat.
 
Bij Otocinclus gaan er aan het begin altijd veel dood. 2/3 overleefd het vangen en de reis hiernaartoe niet, En van de vissen die uiteindelijk wel in onze aquaria terecht komen sterft ook weer een deel binnen korte tijd. Een bak met onvoldoende voer helpt dan natuurlijk niet mee. Ook is je temperatuur nogal hoog, hierdoor gaat de stofwisseling sneller en hebben ze meer voer nodig, oftewel ze verhongeren eerder.

Ik ben nog benieuwd naar de volledige namen van de volgende soorten:
4 coryboras ( is dit Corydoras panda/sterbaii/paleatus/aneus/pygmeus/habrosus/.....)
3 orougamis 2vrouwen 1 man (Trichopterus lalius/ Colisa chuna/.....)
2 grote algeneters (Ancistrus/Hypostomus plecostomus/.......)
6 van de 10 tetras (Paracheirodon innessi/axelrodi/.....)
6 tijgervisjes (Desmopuntius pentazona/tetrazona/.....)

Het zou namelijk zomaar kunnen dat voor al je vissen de temperatuur nogal hoog is.
 
Goed opgemerkt Jelle. Temperatuur mag flink naar beneden zoals Botia ook stelt.
 
Jelle Touwen zei:
Bij Otocinclus gaan er aan het begin altijd veel dood. 2/3 overleefd het vangen en de reis hiernaartoe niet, En van de vissen die uiteindelijk wel in onze aquaria terecht komen sterft ook weer een deel binnen korte tijd. Een bak met onvoldoende voer helpt dan natuurlijk niet mee. Ook is je temperatuur nogal hoog, hierdoor gaat de stofwisseling sneller en hebben ze meer voer nodig, oftewel ze verhongeren eerder.

Ik ben nog benieuwd naar de volledige namen van de volgende soorten:
4 coryboras ( is dit Corydoras panda/sterbaii/paleatus/aneus/pygmeus/habrosus/.....)
3 orougamis 2vrouwen 1 man (Trichopterus lalius/ Colisa chuna/.....)
2 grote algeneters (Ancistrus/Hypostomus plecostomus/.......)
6 van de 10 tetras (Paracheirodon innessi/axelrodi/.....)
6 tijgervisjes (Desmopuntius pentazona/tetrazona/.....)

Het zou namelijk zomaar kunnen dat voor al je vissen de temperatuur nogal hoog is.

Spijtig, he!
 
Die enorme uitval tijdens het transport is voor mij een reden om geen Oto's meer te houden. Is natuurlijk een keuze van iedereen zelf, maar als je de feiten kent kun je dat meenemen in de overweging om ze wel of niet aan te schaffen.
 
aquapjotr zei:
Die enorme uitval tijdens het transport is voor mij een reden om geen Oto's meer te houden. Is natuurlijk een keuze van iedereen zelf, maar als je de feiten kent kun je dat meenemen in de overweging om ze wel of niet aan te schaffen.

Ja, het zijn te mooie beestjes om hun eigenlijk zo laten af te zien!
 
Jammer dat het belang van een leven afgemeten wordt aan de prijs. Eigenlijk best triest.
 
ik zal de otocinclus afraden om nieuw te kopen vanwege de massale sterfte tijdens de reis en zwakte van de visjes, maar als je ze nog hebt, zorg voor voldoende algentabletjes. Doe deze 's avonds voor het slapen in de bak. Of zorg voor een stukje courgette waar mogelijk.

Zoals de rest ook al zei, wat voor vissen heb je precies?
 
Kikkervis zei:
ik zal de otocinclus afraden om nieuw te kopen vanwege de massale sterfte tijdens de reis en zwakte van de visjes, maar als je ze nog hebt, zorg voor voldoende algentabletjes. Doe deze 's avonds voor het slapen in de bak. Of zorg voor een stukje courgette waar mogelijk.

Zoals de rest ook al zei, wat voor vissen heb je precies?

Bedoel je niet komkommer?
 
Gekookt spruitje, Gekookt mosseltje, gewoon alles proberen ,waar ze op af komen.
 
De komkommer wordt bij mij te snel slijmerig, de courgette vind ik dus beter.
Maar ook willekeurige algentabletjes werken goed.
 
Van alle vissen sterven er veel tijdens de reis. Dat is niet alleen weggelegd voor de Otocinclus!

Temperatuur verlagen naar 18-22 graden en vooral voeren! Dan gaan ze echt niet dood.
 
Ik ben nog geen kweekverslagen tegengekomen, maar misschien een ander forumlid....zou me wel verbazen ;)
 
zeer moeilijk en de kosten zijn te hoog voor de opbrengst en dat is toch meestal een reden om ze niet te gaan kweken voor grotere kwekers die aan winkels leveren
 
Elke wildvang vis gaan veel verloren tijdens de reis, maar omdat het algen-eters/laagje bacterien op stenen zijn, is er te weinig voer bij de winkels en kunnen ze de verzwakkimg van de reis niet aan.
 
Zijn lastige visjes. Ik heb ze nu ook en het gaat voor het eerst redelijk. Ze moeten niet te warm inderdaad en volgens mij helpt het ook als je ze houdt in een goed ingedraaide, niet al te 'schoongepoetste' bak, m.a.w. een bak met veel natuurlijke alg. Althans, dat idee heb ik.

En dan nog iets. Als ze de eerste weken doorkomen zijn ze vrij sterk, dus dat is cruciaal.
 
Zijn visjes die een heel specifiek voedingspatroon hebben. Ik houd deze visjes al meer dan 20 jaar doorlopend in mijn bak. Ze zijn , eenmaal gewend oersterk en worden straatoud ( oudste bij mij is 9 jaar) , maar wel is het bij mij ALTIJD zo, dat van elke 10 nieuwelingen er zeker 3 binnen enkele weken doodgaan. Deze hebben dan ALLEMAAL een lege maag en een ingevallen buikje.

Als je ze gaat kopen let er dan op dat ze een dik opgezet buikje hebben, dan weet je dat ze nog onlangs gegeten hebben en niet al halverwege de hongerdood zijn.
Let er verder op dat dit wat schuwe diertjes zijn, koop ze altijd als SCHOOL van minimaal 10 dieren.

Ik houd ze op een temperatuur van 24-26 *C en in een bak met veel stroming ( drie pompen)
Ze vinden dat heel erg lekker. Ook raspen ze heel erg graag aan (geheel schoon en algvrij) wat ouder en daardoor zacht kienhout. Ik denk dat ze hout ( cellulose) in hun dieet nodig hebben.

Ook snoepen ze graag van de (garnalen) pellets van OSI welke voor Cory's en zo zijn bedoeld.
Ook eten ze heel graag van komkommer, dat krijgen ze 1 x per week.

Greetzz BigSmoke
 

Terug
Bovenaan