Dubai 80 (Killerfish)


Vond het idd niet veel in verhouding met de LFS. Vissen zijn niet supergoedkoop, maar wel goedkoper tov een LFS
 
Nieuwe kast gisteren opgehaald en net in elkaar gezet. Nu even wachten tot mn vader thuis is om de bak over te zetten. Super blij mee, de nieuwe kast is zo'n 20cm groter. Verlichting ga ik maandag mee bezig. Foto's volgen!
 
Zoals aangegeven gisteren dus de kast in elkaar gezet. Beginnend bij een doos
242421killerfish_0_85_1261.jpg


En eenmaal in elkaar ben ik er erg blij mee. Maar liefst 20 cm groter van binnen, dus veel meer ruimte.
Daarnaast vind ik het greeploze ook super vet!
292768killerfish_0_85_1261.jpg


En dit is ook te zien in vergelijking
288276killerfish_0_85_1261.jpg


Setup before (links) en after (rechts)
346394killerfish_0_85_1261.jpg
559156killerfish_0_85_1261.jpg


En bij een nieuwe kast hoort een strakke inrichting, dus de kabels allemaal netjes weggewerkt
116164killerfish_0_85_1261.jpg


En natuurlijk verlichting in de kast, zowel onder
254535killerfish_0_85_1261.jpg


Als boven. Nu is het zo dat de controller helaas kapot is en alleen groen licht geeft.
Een nieuwe is besteld, maar voor nu maar even met groen licht aan de slag
567718killerfish_0_85_1261.jpg


En een totaalfoto. Hierbij wordt de lege plek naast de kleibollen nog opgevuld door plantenvoeding
395248killerfish_0_85_1261.jpg


Zowel in de vorige, als deze kast, netjes alles gelabeld met een duidelijke plek
854948killerfish_0_85_1261.jpg


En nog even een before
583181killerfish_0_85_295_1.jpg


En after van de bak
711478killerfish_0_85_1261.jpg
 
Daarbij heb ik het naaldgras ondertussen kort geknipt. De tijd zal het leren of het nog aangroeit
522311killerfish_0_85_1261.jpg


En het is altijd zo dat de garnalen nieuwsgierig worden nadat je even met je handen in de bak hebt gezeten :D
735191killerfish_0_85_1261.jpg
 
@ John, het ging me in eerste instantie om het uiterlijk van de bak. Vond die smalle kast niet echt heel erg mooi. En de extra ruimte is zeker een voordeel!

@ C�dric: tnx
 
Mooie kast! Jammer dat het kleurverschil te groot is bij mij.
Heb een beuken rio 125, en deze nieuw onderkast heeft een andere beuken kleur dan het aquarium.
 
@Mitchell, hier gelukkig geen last van met een zwart aquarium+meubel. Maar kan snappen dat het vervelend is
 
@ tuinkabouter. Tnx. Ben er zelf ook blij mee. Het is een RGBW strip, echter is de controller kapot. Net een nieuwe besteld welke hopelijk binnenkort binnenkomt. Beste via miniintheb*x, dus kan even duren. Maar als deze binnen is, kan ik alle kleuren weer instellen. Voor nu dus maar even groene verlichting.. Ach, beter iets dan niets
 
Deel I

Vandaag een lekker grote update. Niet veel dingen veranderd, maar wel lekker veel foto's. Genoeg voor 2 delen in ieder geval. Enjoy!

Het licht is nog steeds groen, maar met een beetje geluk komt deze week de controller binnen. In de bak zelf is er niet veel veranderd, anders dat de bak een lichte make-over heeft gekregen. Ik heb mijn kempvissen vandaag verkocht, mede omdat 1 van de 2 telkens achter de achterwand ging zitten. Echter kreeg ik de ander niet gevangen dus de bak deels leeg en weer iets anders ingericht. Daarbij heb ik vanmiddag een andere achterwand besteld. Ben superblij met deze, maar qua functionaliteit scoort ie niet echt hoog. Heb toch last van wel redelijk wat waterverlies en heb het idee dat ik de bak niet altijd even schoon krijg. 2x onderstaande wand besteld voor slechts 18,- ps (60x45x3), dus valt me reuze mee. Hierbij komt, hierover twijfel ik nog wel heel erg, of de huidige bodem of een zandbodem. Ik denk het tweede, lekker voor de cory's. Naast de achterwand ook een schaar en pincet meebesteld, komt sws van pas bij het weer inrichten van de bak.
799479killerfish_0_85_2661.jpg


Hierbij wil ik aan de bovenkant over de volledige lengte een spraybar installeren en onderin een gesplitste intake van mijn filter. Dit eerste heb ik gezien bij de bak van Benvo en hij was hier enthousiast over. Dus ook hier maar proberen. Op ongeveer 1/4 en 3/4 wil ik een intake, waarbij de buizen allemaal in de achterwand verwerkt worden. Hopelijk is de achterwand dik genoeg en anders maar inproviseren. Daarbij wil ik de filterkorven op zo'n manier plaatsen dat er niks buiten de achterwand uitsteekt, want dat vind ik nu het meest lastig. Doordat er in de linker- en rechter onderhoek van de achterwand stukken uitsteken, kan ik hout en planten niet strak ertegen planten. Om dat te voorkomen wil ik het op deze manier oplossen. De wanden zijn al wel besteld, maar ik ga er pas over een tijdje mee aan de slag. Eerst school af en dan tijd vrij maken voor mijn aquarium

Dit was het eigenlijk ook wel qua update, nu tijd voor foto's. Veel :foto:
Before
737937killerfish_0_85_1261.jpg


After
348556killerfish_0_85_2661.jpg


Met mijn grotje
654224killerfish_0_85_2661.jpg

226419killerfish_0_85_2661.jpg


En links:
192498killerfish_0_85_2661.jpg

394113killerfish_0_85_2661.jpg


Met veel garnalen vlak na het voeren. Ook veel zwangere weten te spotten dus happy me :D
732575killerfish_0_85_2661.jpg

462464killerfish_0_85_2661.jpg

121866killerfish_0_85_2661.jpg


637486killerfish_0_85_2661.jpg

151465killerfish_0_85_2661.jpg
 
Deel II

En mijn nieuwe aanwinsten. Ik weet dat ze te groot worden voor mijn bak, maar ze zijn nu ongeveer formaatje marmerbijlzalm. Ben normaal ook niet van het houden van vissen als de bak te klein is, maar bewust de keuze genomen omdat deze nog zo klein zijn. Zo gauw ze wat groter zijn kunnen ze naar een grotere bak, voor nu mogen ze lekker groeien bij mij in de bak.
144942killerfish_0_85_2661.jpg

777688killerfish_0_85_2661.jpg

494667killerfish_0_85_2661.jpg


En het lijkt erop dat de vissen mij achterna gaan als meester; panda voor een klas met vuurtjes :D :D
425827killerfish_0_85_2661.jpg


En de rest van de bewoners mag natuurlijk ook niet ontbreken
491337killerfish_0_85_2661.jpg

944381killerfish_0_85_2661.jpg

777459killerfish_0_85_2661.jpg

293119killerfish_0_85_2661.jpg

294245killerfish_0_85_2661.jpg


En natuurlijk mogen de corydoras ook niet ontbreken. Ik tel er 3, jullie?
388663killerfish_0_85_2661.jpg


En toen werd er 1 bang en waren het er nog maar 2 :( Of zou zijn klas hem missen
649459killerfish_0_85_2661.jpg
 
Niet om de pret te verpesten, maar die maanvissen lijken wel erg grote ogen (=groeiachterstand) te hebben.
De rest ziet er gelukkig keurig uit :)

Vanwaar twee verschillende Corydoras soorten?
 
@ cedric; Tnx!

Mascha&Ivo zei:
Niet om de pret te verpesten, maar die maanvissen lijken wel erg grote ogen (=groeiachterstand) te hebben.
De rest ziet er gelukkig keurig uit :)

Vanwaar twee verschillende Corydoras soorten?


Over dat eerste twijfelde ik idd ook wel een beetje, het is me ook thuis pas opgevallen. Hopelijk lost dit probleem
zich op doordat ze nu meer ruimte hebben.
De rest doet het ook goed, ik zorg er goed voor

De verschillende corydoras heeft 1 simpele reden. De panda is over van een eigen kweek en om deze reden nog aanwezig in mn bak. Ik wil hem om deze reden ook niet wegdoen.

c�dric zei:
Is de bak ook niet te klein voor maanvissen?
Ik had deze reactie al verwacht, vandaar dat ik hier ook al wat over in de tekst had gezet.
@ivo, bedankt voor de reactie hierop!
 
Killerfish zei:
c�dric zei:
Is de bak ook niet te klein voor maanvissen?
Ik had deze reactie al verwacht, vandaar dat ik hier ook al wat over in de tekst had gezet.

Sorry, had ik iets te laatst opgemerkt, zoals je al kon lezen in het vorig bericht. Die vraag stel je je natuurlijk heel snel. Maar als er een verklaring bij is, is het prima!

Heb je al een idee welke bak je gaat nemen als ze groter worden/zijn?
 
C�dric Vleminckx zei:
Killerfish zei:
c�dric zei:
Is de bak ook niet te klein voor maanvissen?
Ik had deze reactie al verwacht, vandaar dat ik hier ook al wat over in de tekst had gezet.

Sorry, had ik iets te laatst opgemerkt, zoals je al kon lezen in het vorig bericht. Die vraag stel je je natuurlijk heel snel. Maar als er een verklaring bij is, is het prima!

Heb je al een idee welke bak je gaat nemen als ze groter worden/zijn?

Het plan is, maar dit is een beetje afhankelijk van hoe snel ze groeien, dat ik zelf voor een grotere bak kan zorgen. Mocht dit niet lukken dan ga ik er voor zorgen dat ze bij iemand anders in de bak kunnen.
 
Killerfish zei:
C�dric Vleminckx zei:
Killerfish zei:
c�dric zei:
Is de bak ook niet te klein voor maanvissen?
Ik had deze reactie al verwacht, vandaar dat ik hier ook al wat over in de tekst had gezet.

Sorry, had ik iets te laatst opgemerkt, zoals je al kon lezen in het vorig bericht. Die vraag stel je je natuurlijk heel snel. Maar als er een verklaring bij is, is het prima!

Heb je al een idee welke bak je gaat nemen als ze groter worden/zijn?

Het plan is, maar dit is een beetje afhankelijk van hoe snel ze groeien, dat ik zelf voor een grotere bak kan zorgen. Mocht dit niet lukken dan ga ik er voor zorgen dat ze bij iemand anders in de bak kunnen.

Dat is zeker en vast een goed plan.
 
Ter aanvulling op de vorige post; mijn bestelling is binnengekomen en het ziet er allemaal goed uit.

Ik ben ook erg blij met de achterwand
896129killerfish_0_85_301.jpg


Welke verrassend mooi op elkaar aansluit
262168killerfish_0_85_301.jpg


En ik de naad mooi kan wegwerken met planten/hout.
Zoals te zien op onderstaande foto kom ik namelijk maar een klein stukje tekort met 1 deel
127512killerfish_0_85_301.jpg


Daarbij nog even een schaar en pincet gehaald voor de inrichting
866781killerfish_0_85_301.jpg


En natuurlijk 4 dezelfde filterkorfjes om de intake te splitten
461492killerfish_0_85_301.jpg


En alles kan mooi weggewerkt worden in de achterwand
938744killerfish_0_85_301.jpg


De planning is om deze week even langs de DIY shop te gaan om te kijken naar de buizen en koppelstukken voor mijn filter. Deze wil ik als volgt gaan plaatsen in de achterwand:
895547killerfish_0_85_301.jpg


Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo. Daarbij wil ik dit eerst in de bak gaan hangen om te kijken of alles goed werkt/loopt en hoe de stroming is. Daarnaast wil ik even kijken of mijn intake sterk genoeg is of dat ik toch aan beide kanten maar 1 korf ga monteren. Als alles goed blijkt te werken, dan pas werk ik hem in de achterwand weg en dan pas komt de achterwand (welke al op maat gesneden is) in de bak gekit. Hierbij komt alles dus vast achter de wand te zitten, maar ik zorg er wel voor dat de filter losgekoppeld kan worden als dit nodig blijkt te zijn. De rest van de koppelingen verlijm ik waar nodig.

Mochten jullie tips/opmerkingen hebben dan hoor ik dit graag! Er is nu nog niks gekit namelijk :D
En wat denken jullie dat mooier staat? Grind of zand. Ik twijfel tussen zand (wat beter is voor de cory's, omdat ze zo ook het zand kunnen filteren en lekker kunnen grondelen) en het grind (waar de cory's ook op kunnen grondelen en omdat deze donkerder is dan het zand. Al heeft het zand ook wel weer wat..
 
Haha, bedankt. Blij om te horen!
Dat het wat werk gaat zijn weet ik, maar doe het liever in 1x goed. Zoals aangegeven vind ik mijn huidige achterwand supergaaf, alleen helaas niet echt functioneel. Ik houd jullie op de hoogte door foto's.

Mag ik wel vragen wat jij zou doen? Zand of de bodem die ik nu heb (zwarte/antraciete bodem)?
 
En naast de bestelling van de achterwand, is vandaag ook de controller binnengekomen.
Naast de groene kleur die ik alleen maar kon, doet de rest het nu ook. Om een klein beetje een idee te geven:
874464killerfish_0_85_271.jpg

352338killerfish_0_85_271.jpg

963975killerfish_0_85_271.jpg


En met bijbehorende afstandsbediening, welke ik heb vastgemaakt in mijn meubel, strak naast de ontvanger.
Wel zo makkelijk, dacht ik zo :D
493661killerfish_0_85_271.jpg
 
Killerfish zei:
De planning is om deze week even langs de DIY shop te gaan om te kijken naar de buizen en koppelstukken voor mijn filter. Deze wil ik als volgt gaan plaatsen in de achterwand:
895547killerfish_0_85_301.jpg


Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo. Daarbij wil ik dit eerst in de bak gaan hangen om te kijken of alles goed werkt/loopt en hoe de stroming is. Daarnaast wil ik even kijken of mijn intake sterk genoeg is of dat ik toch aan beide kanten maar 1 korf ga monteren. Als alles goed blijkt te werken, dan pas werk ik hem in de achterwand weg en dan pas komt de achterwand (welke al op maat gesneden is) in de bak gekit. Hierbij komt alles dus vast achter de wand te zitten, maar ik zorg er wel voor dat de filter losgekoppeld kan worden als dit nodig blijkt te zijn. De rest van de koppelingen verlijm ik waar nodig.

Mochten jullie tips/opmerkingen hebben dan hoor ik dit graag! Er is nu nog niks gekit namelijk :D
En wat denken jullie dat mooier staat? Grind of zand. Ik twijfel tussen zand (wat beter is voor de cory's, omdat ze zo ook het zand kunnen filteren en lekker kunnen grondelen) en het grind (waar de cory's ook op kunnen grondelen en omdat deze donkerder is dan het zand. Al heeft het zand ook wel weer wat..

Even nog een opmerking over je geplande instalatie.

Ik ga ervan uit dat de spray bar naar het voorraam uitstroomd. Misschien iets naar beneden gericht. Het water gaat daardoor via het voorraam naar beneden. En wordt dan direct afgezogen bij de inlaten.
Hierdoor krijg je dus GEEN stroming over je bodem.

Ik zou zelf de inlaten bij de achterwandwand plaatsen. Zo stroomd het water over de bodem van de voorkant naar de achterkant. Resultaat. Mooi schone bodem. En vuil wat richting korfjes gaat.

Indien de spraybar recht naar beneden stroomt langs de achterwand. Dan heb je beovenstaand probleem niet. Alleen heb je dan wel vuil wat vooraan ophoopt bij de korfjes. Dus in het zicht.

Even iets om over na te denken.

Voor de rest een heel mooi project. Probeer het te blijven volgen.
 
Nu snap ik niet helemaal wat je bedoeld, maar ik heb het idee dat ik hetzelfde idee had. Hieronder even van de zijkant hoe de planning was, dit bedoelde jij ook?

978684killerfish_0_85_301.jpg
 
Killerfish zei:
Nu snap ik niet helemaal wat je bedoeld, maar ik heb het idee dat ik hetzelfde idee had. Hieronder even van de zijkant hoe de planning was, dit bedoelde jij ook?

978684killerfish_0_85_301.jpg

Ik zie het plaatje niet. Maar even geknipt in google, toen zag ik het.
Dus vanaf het zijraam gezien.

Water komt uit de spraybar stroomt naar het voorraam (iets naar beneden gericht), water stroomt via voorraam naar beneden. Over de bodem terug naar de achterwand. Daar zitten nu ook de afzuigkorfjes.

Zo is het goed! En dan links en rechts een korfje plaatsen.
 
Dan zitten we op gelijke hoogte. Dit is trouwens nog op papier, hopelijk dat het makkelijk te verwezenlijken valt..
 
Killerfish zei:
Dan zitten we op gelijke hoogte. Dit is trouwens nog op papier, hopelijk dat het makkelijk te verwezenlijken valt..

Als de buis voor de afzuig korfjes niet achter je achterwand past. Kun je hem nog in de hoek plaatsen voor de achterwand. Als je er Hydrocotyle leucocephala (braziliaanse klimop) voorzet zie je er niets meer van.

Ik heb deze ook weg kunnen werken:
582918biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg


Zijkant:
343242biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg


Voor aanzicht:
457541biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg
 
Dat is inderdaad ook een idee, echter wil ik niks achter de wand wegwerken maar in de wand door er op bepaalde plekken stukken uit te snijden. Mocht dit niet lukken kan ik het altijd zo oplossen. Mooie plant trouwens, is deze een beetje makkelijk te houden? Ik voeg namelijk niks aan voeding toe in mijn huidige setup..
 
Killerfish zei:
Ik voeg namelijk niks aan voeding toe in mijn huidige setup..

Oooooo en deze volle kast dan?? :S :S :sorry:

874464killerfish_0_85_271.jpg


De plant groeit als kool, dus is wel makkelijk. Maar zal ook best wel voeding nodig hebben. Zoals alle planten.
 
Ik heb een tijdje geleden plantenvoeding en co2 toegevoegd aan de bak, echter kwamen hier alleen maar algen van (wss de verkeerde doseringen ofzo). Nu draait de bak vrijwel algloos zonder voeding, alleen heb ik deze dus nog. Van links naar rechts staat er Algexit, Ferro (voeg ik heel af en toe toe als extra), profito, filtermedium, aquafase, vloeibare co2 (ook heel af en toe), kleibollen (voeg ik dan wel weer toe), voedingscaps (ga ik na de verbouwing ook bij de wortels steken) en de rest is voer, al staan hier ook wat lege potjes in :D

Helemaal niks toevoegen is dus ook niet aan de orde, alleen heel af en toe (1x in de maand/2 maand) wat ferro en vloeibare co2, maar of dit veel verschil maakt..
En dan de klei- en voedingsbollen binnenkort..

De planning is ook om vanmiddag alle toebehoren op te gaan halen en morgen met de bak aan de slag te gaan. Kan niet wachten en aangezien ik vrij veel moet werken de komende tijd dan nu maar starten. Komende 2 weken begin ik wat later, dus nu maar aan de slag.
 

Terug
Bovenaan