Dubai 80 (Killerfish)


Bedankt maarten, ik ben zelf ook tevreden met het resultaat. Ook de vissen zijn er blij mee! Verstoppen zich tussen de planten, maar laten zich ook zeker zien op het open gedeelte
 
Afgelopen weekend mijn vissen omgeruild bij de LFS. Vind de rosaceus nog steeds prachtige vissen, maar toch wat te groot voor bij mij in de bak. Heb de vissen dan ook omgeruild voor een schooltje hyphessobrycon herbertaxelrodi (zwarte neons). Tevens een schooltje Carnegi�lla strigata (marmerbijlzalmen) in de bak ge�ntroduceerd.

De rosaceus vrijdagavond uitgevangen, de bak even netjes gemaakt en vervolgens zaterdag de vissen opgehaald. Foto's zijn ook nog een beetje wazig en de planten moeten nog even aanslaan, maar het geeft alvast een idee. Eerst enkele bewoners:

De vuurtjes, vari�rend van knalrood/bordeauxrood tot wat valer, maar ach. Vind ze leuk in alle kleuren :D
494644_0_82_20151018_180019.jpg

289242_0_82_20151018_180112.jpg

353423_0_82_20151018_180308.jpg


Heel erg blij met mijn corydoras, met name de ene panda. Zelf opgevoed dus blij dat die nog steeds leeft :smitten:
823444_0_82_20151018_180418.jpg


En niet te vergeten mijn oto's, leuke vissen ondanks dat ze zich vaak verstoppen
583764_0_82_20151018_1808112.jpg


En de oude rot heeft gezelschap gekregen van wat jong volk, welke op zijn beurt weer vergezeld wordt door 1 vd 3 verdwaalde borarasjes:
996218_0_82_20151018_180853.jpg

612527_0_82_20151018_181151.jpg


En natuurlijk de nieuwe aanwinsten. Wel een beetje beschadigd door de kreeft die er bij de LFS bij zat, maar moet goedkomen. Naar mijn weten groeien de vinnen wel weer aan en de vissen zijn lekker actief en zien er verder gezond uit:
988898_0_82_20151018_181010.jpg

449883_0_82_20151018_175814.jpg


En ook 's avonds vallen ze lekker op:
169152_0_82_20151017_222955.jpg


En om af te sluiten nog een totaaltje, helaas nog niet helemaal helder. Hoor graag wat jullie er van vinden!
428429_0_82_20151018_180928.jpg
 
Mooie nieuwe vissen en leuke foto's! Grappig om te zien dat je ook teruggaat naar wat kleinere soorten. Ik had dat heel erg met de Citroentetra's (volgens mijn vergelijkbaar met de rosaceus qua formaat) in mijn 80cm aquarium. Die vond ik ook te groot. Een kleinere soort is dan toch mooier.
 
@ alex, bedankt!

@marlonneke, ja beetje zelfde bouw en formaat als een citroentetra. Ben er gelukkig niet de enige in :)
Kleinere soort vind ik idd ook mooier, lijkt de bak wat groter en is naar mijn mening een stuk rustiger
 
Ik spaghetti, mijn garnalen spaghetti. Stukjes erin gezet en ze vielen gelijk aan. Zelfs mijn nieuwe neons kwamen een kijkje nemen

759194_0_82_20151021_180739.jpg
465593_0_82_20151021_180851.jpg


Edit: foto's gedraaid
 
Komkommer heb ik nooit geprobeerd. Kan dit er gewoon rauw in? Of moet je het eerst weken ofzo? Wil ik wel eens gaan proberen, ook voor mijn oto's denk ik wel een lekkere snack
 
Ja, kijken of dit aanslaat. Het blijft zo beter op zijn plek dan losse plukjes en hoop er mosbollen mee te kunnen cre�ren
 
Ik ben benieuwd wat het gaat doen.

Ik heb namelijk javamos op mijn hout zitten, maar vind het helemaal niet mooi... Aangezien ik ook garnalen heb wil ik er wel wat van mos in blijven houden. Misschien dat dit een leuke oplossing is...
 
Dat heb ik ook ja. Wil mos in mn bak en hoop dat dit werkt. Voorheen altijd los gehad maar dat werkt ook niet echt. Ik blijf updaten, je zult wel zien hoe het eruit komt te zien!
 
Ik snap je helemaal ;) Daarom was ik eigenlijk op zoek naar een andere oplossing voor de garnalen. Zat eerder te zoeken naar een andere mossoort waarbij het misschien minder zou zijn.
Maar nu ik dit zo zie...

Ik hou het in de gaten!
 
Vandaag +/- 50 vuurtjes opgehaald bij een ander om een nieuwe bloedlijn te introduceren in mijn bak. Nu zie ik pas hoe groot de bak is, zie er bijna geen 1 van terug :O
 
Mini-update:
Zie de garnalen al steeds een beetje meer. Helaas al een paar lijkjes gevonden, maar dit verbaasde me niet. Heb ze rustig over gewend maar blijven toch fragiele beestjes.

Wel vandaag een aankoop gedaan voor in mijn bak: een 1000L/uur filter voor mijn Dubai.

Kwam een aanbieding tegen voor 38 euro voor een gloednieuwe pomp, incl alle benodigdheden. Ben ook aan het onderhandelen over een externe thermostaat om alles mooi weggewerkt te hebben. Tevens omdat ik mijn thermostaat anders voor mijn achterwand moet werken, omdat ik de intake van de filter hier ook wil hebben. Mijn bedoeling is om de pomp in de vakantie te gaan installeren en gelijk de intake te gaan veranderen op de volgende manier:
684886_0_82_img_8715.jpg

Deze foto is van internet en niet van mijn eigen bak

Ik wil de intake dan splitsen naar 2 punten en waarschijnlijk ga ik dit ook bij de uitstroom doen. Dit laatste ben ik nog niet helemaal zeker over.

Als ik de filter ga installeren ga ik ook gelijk de achterwand iets aanpassen. Ik heb nu slechts 1 plekje met gaas voor de doorstroom van het water, dit wil ik ook even aan gaan passen. Als ik de bak dan toch leeg heb.

De planning is iig in de kerstvakantie, maar of ik tijd heb ivm werk is nog even afwachten. Wel alvast de filter besteld omdat deze nu 47% korting had.
 
Dat je een paar uitval hebt dat is niet zo raar hoor op zo n 50 stuks. Mooi dat je ze al iets meer ziet.
 
Leuk hoor die vuurtjes zo. En goed idee met het mos misschien dat ik dat wel van je ga lenen hehehehe :D .
38 euro voor een pomp das niet teveel ik dacht dat ik die van mij goedkoop had....
Verder vind ik je bak erg mooi om te zien. Hoop dat mijn planten het ook een beetje willen gaan doen straks
 
@RRJ; beter goed gejat dan slecht verzonnen toch? Vond de prijs idd dusdanig om de gok te nemen. Zit ook een skimmertje bij ingebouwd in de intake, dus mooi om het op in beweging te houden.
Komt vast goed met je planten!

@ John, nee had ik ook wel verwacht. Garnalen leefden op nog geen 10 km bij me vandaan, dus waterwaarden waren wss ook redelijk hetzelfde. Ben ze echter vergeten te meten :stom:
 
Filter is binnengekomen en ziet er op het eerste oog goed uit. Even getest met een emmer water en geen problemen gehad. Ook de 'skimmer' werkt perfect. Nu eerst de komende 2 weken even op school focussen en in de vakantie hopelijk tijd om aan de slag te gaan. De skimmer is iets anders dan op de foto, maar een stuk beter. Ik laat hier binnenkort nog wel een keer een plaatje van zien. Het idee is wel hetzelfde als op onderstaande afbeeling
419716_0_82_gallery1.jpg


Helaas ontbrak er een grove filtermat en aangezien mijn huidige niet in de filter passen gelijk maar even via internet een fijne, medium en fijne spons besteld. Moet ze zelf alleen even op maat knippen/snijden, maar daar verwacht ik geen problemen mee.

Nog even goed gekeken naar het doseerapparaat en zeer waarschijnlijk zit hier geen installatie bij en is het een soort uitbreidingsset. Hier zie ik dus vanaf en ik blijf dan wel gewoon 1x in de week de plantenvoeding toevoegen. Mss dat ik op de vivariumbeurs nog iets leuks zie, maar dat komt dan vanzelf wel.

Voor nu lekker genieten van de bak en in de tussentijd komen er vast nog wel wat foto's voorbij!
 
Nog geen update vd bak, deze ziet er niet heel erg mooi uit. Erg druk geweest de laatse tijd en hierdoor is de bak toch een beetje op de achtergrond gekomen. Wel ga ik over een tijdje tijd vrij maken om de bak onder hanDen te nemen.
Gisteren een mooie dag gehad op de vivariumbeurs en thuisgekomen met een 5tal corydoras gold stripe. Voor 15 Euro kon ik deze vissen niet laten liggen, ze zagen er namelijk goed uit. De komende tijd wil ik dan of mijn similis of mijn sterbai wegdoen. Het is me nu namelijk te druk op de bodem, want ik heb ook een tweetal L104 gehaald. Erg blij mee. Zal vanmiddag enkele foto's uploaden, nu via de tel aan het updaten
 
Gisteravond deze foto's gemaakt omdat ik bang was dat de vissen schuw zouden worden:
731439_0_82_20151121_203707.jpg

741435_0_82_20151121_203632.jpg

933325_0_82_20151121_203712.jpg


Bij de L104 was dit idd het geval, de gold strip racen echter de hele dag gezellig door de bak en langs de ruiten. In tegenstelling tot mijn andere corydoras zijn deze echt helemaal nog niet schuw. Hierom heb ik er net dan ook een paar foto's van kunnen maken.
De goldstripe, maar ook de sterbai en habrosus even in de relax stand
193152_0_82_20151122_190742.jpg
934667_0_82_20151122_190814.jpg

En als ze net zo goed eten als de rest groeien ze vast en zeker uit tot mooie volwassen corydoras
531932_0_82_20151122_191010.jpg


Daarnaast heb ik nog een ander vraagje. Kan iemand mij vertellen welke vissen ik zie? De rood-blauwe. Ik zag ze gisteren op de vivariumbeurs en werd eigenlijk wel nieuwsgierig. Niet de meest duidelijke foto wellicht, maar hopelijk kan iemand mij helpen. Het leken mij geen kardinaaltetra's, omdat juist de hele bovenkant blauw was in tegenstelling tot de blauwe streep/lijn bij de kardinalen
536628_0_82_20151121_120908.jpg
 
Dit was bij de stand van Ocean & Lake denk ik? Daar zaten voor zover ik kon zien Paracheirodon simulans in :)

Aparte vissen trouwens die Corydoras goldstripe, is dat nu een kweekvorm? Of komen ze zo in het wild ook voor?
 
Dit was idd bij de stand van Ocean & lake, dan zal het die vis wel zijn

Volgens mij is het een kweekvorm, maar helemaal zeker weten doe ik het niet. Erg aparte vissen en ben blij dat ik er nu een aantal rond heb zwemmen :D
 
Kleine update, alle corydoras zwemmen nog vrolijk door de bak. Mijn L104 heb ik nog niet kunnen spotten, maar heb ook nog niet echt de tijd gehad om te kijken of ze nog in de bak zaten. Ik hoop dat ze nog leven, maar de tijd zal dit leren.
 
Yeah, in ieder geval 1 van de L104 weten te spotten in het hout. Hopelijk leeft de ander ook nog, maar daar kom ik in de vakantie vast wel achter als ik de bak een grote schoonmaak geef
 
Wat je zou kunnen proberen is een gekookt spruitje. Klinkt misschien gek, maar daar is hier iedereen echt helemaal gek op, inclusief mijn P. maccus. Geeft je ze wel eens iets van groente?
 
Geef ze wel tabletten met een hoog gehalte aan groenvoer. Groenten heb ik nog nooit geprobeerd, beetje huiverig voor mss. Ik zal het eens proberen als we weer spruitjes eten. Kan ik die er zo in z'n geheel indoen? (nadat ik het buitenste velletje eraf heb gehaald en ze even gespoeld heb natuurlijk)
 
Met groente doe je ze een groot plezier. Spruitjes vinden ze alleen lekker als ze gekookt zijn (ik kook ze voor de vissen ongeveer 10 minuten). Hele kleine spruitjes geeft ik in ��n keer (aan een sat�prikker) en de wat grotere spruitjes doe ik door de midden. Mochten ze het lekker vinden, dan is het bij spruitjes heel gemakkelijk om een flinke portie te koken en deze dan in te vriezen. Als je ze weer ontdooit blijven ze stevig; het wordt geen 'prut' zoals sommige andere groentes.

Ik heb inmiddels ook komkommer (gewoon rauw), broccoli en bloemkool (beide gekookt) geprobeerd. Dat eten ze ook, maar de spruitjes zijn duidelijk favoriet.
 
Dat ga ik zeker proberen!

Nu ik toch online ben, gelijk een miniupdate

De bak staat nu helemaal op de kop, vanavond de corydorassen en kuhlis verkocht ivm de aanschaf van de gold stripes. Geen tijd gehad om de planten terug te zetten, dus het grootste deel drijft nu gewoon in de bak.

Mijn visbestand is nu ook een beetje mager, maar dit vul ik wel weer aan nadat de bak is schoongemaakt.
In de bak zwemmen nu:
1 gastromyzon
6 otocinclus
2 L104
5 c gold stripe
3 marmerbijlzalmen
8 zwarte Neons
X anatome Helena
X vuurtjes

Nu ook de tweede pomp alvast aangesloten met alleen de filtermatten. Als ik de bak dan schoonmaak, kan ik deze gelijk aansluiten nadat de biologische filtering in deze filter over is gegaan. Voor nu kan de bak even schoondraaien, waar deze toch wel een beetje troebel is geworden doordat de planten uit de bodem getrokken zijn.

Een positieve blik aan het verhaal. Beide L104 leven nog, hier ben ik echt heel blij mee. Ze zagen er ook goed uit, dus mijn avond kan iig niet meer stuk.

Alleen tekst en geen foto's, die ga ik nu niet plaatsen (bak ziet er zoals gezegd niet uit :eek:)
 
Gisteren was het dan zover. Ik heb de bak opnieuw ingericht. Niet mijn achterwand er uitgehaald en de filter aangepast zoals in de planning omdat ik hier ivm werk gewoon momenteel te weinig tijd voor heb. Op het moment draaien beide filters nog mee en dit gaan prima. Wat betreft de corydoras, ik heb contact met iemand die ze waarschijnlijk voor een prijs van rond de 6 a 7 euro gaat verkopen. In het nieuwe jaar mail ik nogmaals, dan gaat hij weer vissen bestellen en kan hij mij een definitieve prijs geven. Ik hoop zo dat hij ze voor deze prijs kan leveren, dan kan ik met groepje iets uitbreiden.

Daarnaast laten mijn L104 laten zich steeds meer zien, happy me :D
771977_0_82_20151220_174638.jpg

Maar soms proberen ze zich nog te verstoppen:
281131_0_82_20151221_150828.jpg


Mijn neons houden er nu ook van om in de stroming te hangen (beetje vage foto, is vanaf mijn bed genomen):
814385_0_82_20151221_102558.jpg

757697_0_82_20151221_102640.jpg


Deze bovenstaande foto's zijn van vanmorgen/gisteren, zo ook dit totaaltje:
654599_0_82_20151221_105158.jpg


Maar vanmorgen een lading mos opgehaald en deze op het hout bevestigd. Omdat ik toch niet helemaal tevreden was over de inrichting deze ook maar wat aangepast. Over de linkerhoek ben ik echt supertevreden. Vind de combi muurtje-hout-varen-grasje-monte carlo-rotala echt prachtig en hier ben ik dan ook heel erg blij mee. De rechterkant met javavaren-hout-mos-lobelia ben ik ook wel tevreden over. Het midden echter wat minder. De groene crypto weet ik niet echt goed een plaats voor en de rood/groene zijn eigenlijk helemaal niet meer mooi. Ik twijfel er dan ook over om de anubias (welke ik ook niet echt vind staan op de huidige plaats) naast het hout te zetten en de crypto's allemaal weg te doen. Enige puntje: ik heb de groene crypto dus echt net nieuw. Daarnaast twijfel ik er over om nog een aantal monte carlo bij te bestellen, LFS/online, om ook rechtsvoor een veldje te cre�ren. Voor de vallisneria/moshout. Ik wil deze week eerst even gaan kijken hoe ik het wil gaan hebben en dan zal de bak er deels wel weer anders uitzien. Eerst kijken hoe ik het wil en dan eventueel pas planten bijbestellen. Daarbij wil ik de bak ook eerst helemaal in orde hebben voordat ik nieuwe vissen toevoeg.
Totaaltje nu. Ziet er in het echt beter uit en de planten moeten echt nog even aanslaan. Binnenkort volgt er een update aangezien er nog wel weer wat gaat veranderen :)
444815_0_82_20151221_190307.jpg
 
Tnx voor de complimenten John en John

Gisteravond maar gelijk wat planten verschoven en ben er nu een stuk blijer mee. De bedoeling is dat de rotala wallichii linksvoor tot aan het oppervlakte groeit en de pilularia globuliferia(grasje) een mooi dicht tapijt gaat worden onder het hout. De Microsorium pteropus trident groeit hopelijk ook nog in de breedte om die hoek boven het hout mooi vol te krijgen. De uitstroom wordt zo mooi verstopt en het is een mooie vrijwel stromingsvrije hoek voor de bijlzalmpjes. De bedoeling is dat de M. monte carlo een mooi dicht tapijt gaat vormen linksvoor, maar ik twijfel om er nog een paar bij te halen na de jaarwisseling om de hoek rechtsvoor ook hiermee te laten begroeien. Beginnend bij de Lobelia schuin naar voren lopend tot aan het mosbolletje. En dan aan de achterkant tot aan de Anubias, Crypto moehlmannii, vallisneria en het met mos bekleedde hout. Na de jaarwisseling pas zodat ik even kan kijken hoe ik het dan vind staan. De garnalen maken ook goed gebruik van het mos en vinden het erg fijn om hier in rond te dwalen. Helaas is mijn groep om wat voor een reden niet zo groot meer, maar ik zie af en toe nog wel hele kleine jongen dus de groep wordt waarschijnlijk nog wel een stuk groter.
Wat betreft de eerdere 'twijfel' over de crypto, ik hoop dat deze meer uiteen gaat staan om op de huidige plek een mooie plant te vormen. Ik heb hem bewust op deze plek geplaatst zodat de achterwand nog zichtbaar blijft en de overgang van de anubias/lobelia naar de vallisneria niet te plotseling gaat. De vallisneria moet er op zijn beurt weer voor zorgen dat de techniek in de rechterachterhoek wordt verstopt. Vanaf de voorkant staat het hout met mos ervoor, maar als je vanaf links de bak ik kijkt zie je de techniek wel. Het stoort met niet, maar vind het ook wel zo mooi als het dicht zit.

Genoeg tekst verder, tijd voor de foto's. Hierbij zijn de meeste nog met een andere inrichting dan de huidige

Om te beginnen doen mijn Helena's het erg goed. Heb er een tiental aangeschaft op de vivariumbeurs en ze blijven eieren afzetten. Zowel op het hout, als de planten en zelfs de achterwand.
636366_0_82_20151212_164912.jpg
871836_0_82_20151212_164905.jpg


Daarnaast zijn mijn vissen en garnalen ook mooi op kleur:
867124_0_82_20151212_165159.jpg


De linkerhoek is niks aan veranderd en in de rechterhoek houden de vuurtjes ervan om door het mos te struinen
874442_0_82_20151222_113948.jpg
413397_0_82_20151222_114001.jpg


En als afsluiting dan een totaaltje, zoals die er gisteren er nog bij stond:
892292_0_82_20151221_190307.jpg


En zoals die er vandaag bij staat (en hopelijk de komende tijd :D )
269368_0_82_20151222_113935.jpg
 

Terug
Bovenaan