Dubai 80 (Killerfish)


Even een foto tussendoor, niet veel veranderd eigenlijk, behalve dat ik het idee heb dat de plantenvoeding vooral de Anubias best goed doet. Hier ga ik dan ook nog even mee door.
20171129_201852.jpg
20171129_201831.jpg
 
Hoe gaaf het rechter stuk hout ook is, toch vind ik hem steeds meer te aanwezig worden in de bak. Vanmiddag ook beetje aan het stoeien geweest met al het hout dat ik nog had (bleek meer dan ik zelf eigenlijk wist :juggle:) tot de onderste opstelling. Wat vinden jullie er van? Heb nu met slechts 3 stukken een rustigere setup weten te creëren, waarbij het stuk rechts tot net wel/net niet boven het wateroppervlak zal komen. Wil de hoogte aan de rechter kant houden en naar beneden werken rii links. Zowel met planten als hout.

De schotten zullen dan ook verdwijnen en hoop de techniek dat zo onopvallend als mogelijk in de bak te kunnen verwerken, wss met wat vallisneria ofzo. Wat, hoe of waar welke planten komen moet ik ook nog even bekijken. Zijn voor nu ook alleen ideeën, toch nog geen tijd om er mee aan de slag te gaan. Zal wel volgend jaar worden ergens :juggle:
20171210_162754.jpg


Links wil ik dan denk ik het stuk hebben wat nu ook links in de bak staat. Stuk even toegevoegd voor het beeld zonder planten
20170904_220926.jpg
 
Gisteren mijn halfsnavels verkocht omdat ik binnenkort toch de inrichting wil veranderen. Tegen aankoopprijs verkocht dus mocht ik besluiten ze terug te willen, want het blijven gave vissen, kan dat. De twijfel zit namelijk ook weer heel erg om een groepje e. annulatus te halen, nu ik ze hier weer een paar keer voorbij heb zien komen.

De rathbuni's staan ook op marktplaats. Hele leuke vissen, maar zwemmen toch vrij hoog en mis soms wel een beetje de kleur in de bak. Waarschijnlijk gaan ze, als ik ze ergens anders onder kan brengen, vervangen worden door de Axelrodia riesei. Keer wat anders en een soort die ik nog niet eerder heb gehad.
Mijn bestand gaat dus weer flink op de kop. Plan is dus om eerst de vissen te verkopen en dan pas de bak te veranderen. Vissen zullen er niet eerder zijn dan de eerste week van januari, omdat na woensdag mijn lfs ivm kerst en oud en nieuw geen vis geleverd zal krijgen.
Hoop komende week ook leuk nieuws te kunnen posten, maar is nog niet helemaal zeker of dat door gaat

Edit; bak staat er nou niet echt heel mooi bij op het moment en moet nodig de ramen van de algen ontdoen, maar wou wel even een foto toevoegen. Ook wel leger nu er wat vissen missen
20171218_210835.jpg
 
Hoop komende week ook leuk nieuws te kunnen posten, maar is nog niet helemaal zeker of dat door gaat.
******************************************************************************************************************************
Bedoel je dan een gloednieuwe Ferplast Dubai 80 ?
Ringbandsnoekje zijn prachtige visjes met mooie kleuren.
Axelrodia riesei zijn wel heel klein met zo'n 2 a 2,5cm groot en max 3cm groot.
 
Ik heb ervaring met de A. riesei en ik vind het geen makkelijke visjes. Ik had ze eerst in een bak met een (lichte) zandbodem, geen sterke verlichting, maar ook weinig planten en daar deden ze het helemaal niet goed. Het ging pas beter nadat ik ze naar een bak met een donkere bodem en meer planten verhuisd heb. Sinds dat moment heb ik geen uitval meer, maar ik ga de school ook niet meer uitbreiden, omdat ik dat niet meer durf.
Ik vind het erg kwetsbare visjes die echt de juiste omstandigheden nodig hebben, willen ze het een beetje naar hun zin hebben.
 
Je leest idd tegenstrijdige berichten over de waterkwaliteit. Ben me al via verschillende sites aan het inlezen en ook hier verschillen de meningen.
Bodem wordt iig zoals ik hem nu ook heb, donker met een zandstrandje. Afhankelijk van de inrichting ga ik ook bepalen of ik de vissen kan houden, hoe beplant de bak gaat worden. En me uiteraard even verder in lezen, of het idd qua water aan- of afgeraden wordt. Ook wil ik hier even een nieuw topic over starten, als de inrichting anders is

Je leest her en der namelijk ook dat ze het prima doen in een 'normale' bak. Ligt ook nog wel een beetje aan de kosten, moet nog even navragen hoe duur ze zullen zijn. Plan is om dat vandaag even te gaan doen.
Ga dan ook bewust voor 2 kleine soorten, kan ik een grotere school nemen. Beter voor de vissen, leuker om te zien

Edit; moet eerst ook wel de rathbuni's ergens anders onder kunnen brengen uiteraard
 
Laatst bewerkt:
En zo is je illegale bakje ineens heel erg handig, er zijn nou welgeteld 3 crystal red garnalen aan het overwennen, waarvan 2 zwanger. Vriend van mij had een nieuw aquarium gekocht met deze bewoners, maar vind garnalen niks aan. Zo over mogen nemen en hopelijk overleven ze verhuizing nummer 3. De paar vuurtjes die het al geruime tijd overleven geven voor mij wel aan dat de bak het goed doet en ik ben dan ook niet bang voor een eventuele nitrietpiek. Betekend niet dat ik de garnalen en waterwaarden uit het oog ga verliezen.

Nu wil ik ook deze bak een make-over geven als ik met de dubai aan de slag ga (wellicht ook al wat eerder). Echt heel schoon heb ik hem destijds niet gemaakt en dit is toch wel te zien. Flink wat drijfvuil wat zo'n sponsfiltertje er nooit uit gaat krijgen. Plan is om wat grote keramische pijpjes uit een extern filter te halen en deze er in te stoppen als bio-filter om dit iig in stand te houden, welke dan ook gelijk weer dienen als huisje voor de garnalen, om hem verder even schoon te maken. Dit wel, mits de garnalen dan nog niet geworpen hebben. Wil eigenlijk wel wat kleintjes overhouden en de groep wat laten groeien. Onverwachts, maar mag toch weer aan de slag met deze mooie beestjes :D

Daarnaast ook nog even een plantje gekocht in de LFS, was er toch en vind het een mooie plant. Hoe of waar in de nieuwe inrichting weet ik nog niet, dus voor nu gewoon even los voor in de bak

En natuurlijk nog wat foto's. Niet veel, maar toch. De voorste 2 hebben eitjes
20171220_181707.jpg
20171220_181726.jpg
20171220_182042.jpg


Edit; en eenmaal in de bak
20171220_183716.jpg
20171220_183722.jpg
20171220_183736.jpg
 
Dikke proficiat alweer Mike ik weet zeker dat de diertjes bij jou een goede thuis hebben en een prachtig plantje al ben ik benieuwd waar je het gaat zetten.
Heb je binnenkort dan je nieuwe Dubai bak ?
 
Dikke proficiat alweer Mike ik weet zeker dat de diertjes bij jou een goede thuis hebben en een prachtig plantje al ben ik benieuwd waar je het gaat zetten.
Heb je binnenkort dan je nieuwe Dubai bak ?
Okay, omdat het grote nieuws toch al een beetje bekend begint te worden; ik heb mijn ouders weten te overtuigen en als het goed is komt er aan het einde van de week een gloedjenieuwe dubai 80. Hij is iig in bestelling bij de LFS. Begin me toch steeds meer te storen aan de krassen die hier in zitten (tja, wat wil je met een tweedehands bak), dus dit keer maar goed. Het liefst gelijk een stap groter, maar dit willen mijn ouders dus absoluut niet. Als 23-jarige student die nog thuis woont daar dus even niks tegen in te brengen.

Beginnen met de hardscape zal ik waarschijnlijk de komende tijd wel tussendoor kunnen, maar het daadwerkelijke overzetten van alles en iedereen gaat iig nog wel even duren. Tussen nu en 7 januari erg veel aan het werk, dan een gehele week stage op een basisschool, gevolgd door een zelfstudie- en tentamenweek van school. Hoop wel in deze weken een paar dagen tijd te hebben, maar is heel erg afhankelijk van hoe ver ik dan ben met alle verslagen enzo die af moeten zijn dan. Voorlopig wordt het eind januari dat ik bezig kan, hopelijk eerder maar school gaat in dit geval toch echt even voor.
 
Nog ff over de A. riesei: mn zusje heeft ze gewoon op kraanwater zitten in een 20 liter bakje (ze wil er echt niet aan dat het mishandeling is en ze mogen niet in mijn bak). Het bakje is zwaar beplant en je ziet ze vrijwel nooit, omdat ze zich verstoppen én ze een goede schutkleur hebben tegen al dat groen (ze zijn geelbruin bij haar)
 
Okay, omdat het grote nieuws toch al een beetje bekend begint te worden; ik heb mijn ouders weten te overtuigen en als het goed is komt er aan het einde van de week een gloedjenieuwe dubai 80. Hij is iig in bestelling bij de LFS. Begin me toch steeds meer te storen aan de krassen die hier in zitten (tja, wat wil je met een tweedehands bak), dus dit keer maar goed. Het liefst gelijk een stap groter, maar dit willen mijn ouders dus absoluut niet. Als 23-jarige student die nog thuis woont daar dus even niks tegen in te brengen.

Beginnen met de hardscape zal ik waarschijnlijk de komende tijd wel tussendoor kunnen, maar het daadwerkelijke overzetten van alles en iedereen gaat iig nog wel even duren. Tussen nu en 7 januari erg veel aan het werk, dan een gehele week stage op een basisschool, gevolgd door een zelfstudie- en tentamenweek van school. Hoop wel in deze weken een paar dagen tijd te hebben, maar is heel erg afhankelijk van hoe ver ik dan ben met alle verslagen enzo die af moeten zijn dan. Voorlopig wordt het eind januari dat ik bezig kan, hopelijk eerder maar school gaat in dit geval toch echt even voor.
Dat zijn prachtige vooruitzichten maatje en wel heel druk maar toch krijg je er iets super mooi en gloednieuw voor in de plaats he.
Als alles dan klaar is dan ga je je oude bak te koop zetten op marktplaats zeker.Spijtig datje echt geen maatje groter mag van je ouders want een meterbak is wel een stuk ruimer en bied meer mogelijkheden maar zoals je zelf zegt als je nog thuis woont heb je je te schikken naar je ouders he maar ik kan het me nu al voorstellen wat je gaat aanschaffen als je alleen of samen gaat wonen.;)k;)k;)k
 
Nog ff over de A. riesei: mn zusje heeft ze gewoon op kraanwater zitten in een 20 liter bakje (ze wil er echt niet aan dat het mishandeling is en ze mogen niet in mijn bak). Het bakje is zwaar beplant en je ziet ze vrijwel nooit, omdat ze zich verstoppen én ze een goede schutkleur hebben tegen al dat groen (ze zijn geelbruin bij haar)
Tnx voor je reactie, wordt wel iets om over na te denken dan idd.. wellicht dan wel gewoon de vuurzalmpjes ipv

Dat zijn prachtige vooruitzichten maatje en wel heel druk maar toch krijg je er iets super mooi en gloednieuw voor in de plaats he.
Als alles dan klaar is dan ga je je oude bak te koop zetten op marktplaats zeker.Spijtig datje echt geen maatje groter mag van je ouders want een meterbak is wel een stuk ruimer en bied meer mogelijkheden maar zoals je zelf zegt als je nog thuis woont heb je je te schikken naar je ouders he maar ik kan het me nu al voorstellen wat je gaat aanschaffen als je alleen of samen gaat wonen.;)k;)k;)k
Mijn huidige bak gaat idd, als de nieuwe draait, via mp weer de verkoop in. Was part of the deal.
Ben daarbij al lang blij dat ik destijds van 60 naar 80cm mocht, liefst nog een stap groter maar voor nu zit dat er helaas niet in.
Tja, werken in de horeca betekend ook werken met de feestdagen; maar hoort er bij.

Edit; oh ja. Met de cr gaat het super! Alle 3 net lekker actief door de bak aan het zwemmen
 
vind ik zelf idd ook een leuker visje
in de lfs werden ze ook als vuurzalmpje verkocht, maar ik zag wel dat dat ze niet waren. Maar ja, zusjes zijn eigenwijs hè:sorry:
Tja... hier alleen ervaring met een broertje :Dk
Ik vind op zich de vuurzalmen wel heel rood/oranje. Die riesei vind ik daarin wat leuker qua patroon
 
Tnx!


Enige nadeel, maar dat heeft elke smartphone, is dat je niet kunt zoomen. Maar ben er enorm tevreden mee. Heb alleen het idee dat het forum de foto's soms wat verminderd qua qualiteit, maar ach. Als ze maar duidelijk zijn :D

Daarnaast ook net even water ververst en gelijk wat extra vallisneria geplant. Mooie volle hoek nu. Planten hebben ook mooie lange wortels en blijven hiermee goed staan. Nu nog even geduld hebben tot ze over het oppervlak groeien, al vind ik dit al onwijs gaaf! Mooie volle hoek nu, wat beschutting voor de rathbuni's en straks ook voor de halfsnavels. Denk dat dit trouwens ook wel de cory's goed gaat doen, omdat ik hiermee nu ook de opening rechts afsluit als het ware. Ze hebben nu een veel donkerdere grot onder het hout zonder een grote opening. We zullen zien, tijd voor wat foto's

Kon mijn hand blijkbaar niet helemaal stil houden :oops:
Bekijk bijlage 83866

Klein stukje hout bij de wortels om dit wat minder zichtbaar te maken
Bekijk bijlage 83869

Bekijk bijlage 83870

De inkijk vanaf deze hoek bedoelde ik. Onder het rechter stuk hout zitten de cory's meestal en nu hebben ze wat meer beschutting. Hopelijk worden ze ook wat minder schuw
Bekijk bijlage 83871

En ook wel leuk om te laten zien, mijn filter staat dus rii oppervlak. Heeft net niet genoeg kracht om alles nat te spuiten :D
Bekijk bijlage 83867 Bekijk bijlage 83868

Was hem weer, deze week maar even foto's maken als de bak weer helder is en het 's avonds weer donker

Edit; en natuurlijk wat lekkers meegenomen. Rode muggenlarven
Bekijk bijlage 83876

Mooi, Mike!

Overigens er bestaan wel telefoons waarmee je kan zoomen! Ik heb net een nieuwe Huawei Mate 10. (De Mate 10 pro heb ik al wel gezien) Het toestel is in Nederland (nog) niet uit geloof ik. Maar deze camera heeft een uitstekende camera aan boord met een lichtsterk objectief. (Grootste diafragma 1.6!)
 
Das de Smartphone die ik me wil kopen Ben.Heb nu een Huawei P7-L12 en die foto's zijn zo helder en zuiver en subliem en kun je ook inzoomen voor je een foto neemt.Is trouwens mijn eerste smartphone en ik blijf Huawei trouw.:smitten::stars::smitten:
 
Okay, omdat het grote nieuws toch al een beetje bekend begint te worden; ik heb mijn ouders weten te overtuigen en als het goed is komt er aan het einde van de week een gloedjenieuwe dubai 80. Hij is iig in bestelling bij de LFS. Begin me toch steeds meer te storen aan de krassen die hier in zitten (tja, wat wil je met een tweedehands bak), dus dit keer maar goed. Het liefst gelijk een stap groter, maar dit willen mijn ouders dus absoluut niet. Als 23-jarige student die nog thuis woont daar dus even niks tegen in te brengen.

Beginnen met de hardscape zal ik waarschijnlijk de komende tijd wel tussendoor kunnen, maar het daadwerkelijke overzetten van alles en iedereen gaat iig nog wel even duren. Tussen nu en 7 januari erg veel aan het werk, dan een gehele week stage op een basisschool, gevolgd door een zelfstudie- en tentamenweek van school. Hoop wel in deze weken een paar dagen tijd te hebben, maar is heel erg afhankelijk van hoe ver ik dan ben met alle verslagen enzo die af moeten zijn dan. Voorlopig wordt het eind januari dat ik bezig kan, hopelijk eerder maar school gaat in dit geval toch echt even voor.
Kijk, wij zijn beide Hellendoorners. Je ouders kunnen natuurlijk in mijn meterbak kijken om te zien hoe dit zou kunnen zijn... 't Ja, maar dat kan natuurlijk ook verkeerd om werken... Je weet maar nooit.

:(k:(k:(k
 
Klinkt als een goeie camera, maar ben ook niet ontevreden over die ik nu heb. Maakt prima foto's, alleen de zoom.

Wat betreft het niet groter mogen, zit hem meer in de hoeveelheid water als in; mocht er wat misgaan. Houten vloeren en soort van gipsen plafond. Geen combinatie aangezien het water echt overal ingezogen wordt en langs lekt..
Daarbij ook nog niet heel lang deze kast, wegdoen vind ik dan ook wel weer zonde. Heb me er ook wel bij neergelegd. Ooit :engel:
En morgen komt (als het goed is) de bak binnen, special order voor me dus even terugsturen is ook weer zo. Met een jaartje of 2/3 wss toch het huis uit, dan maar groter.
Maar bedankt voor het aanbod!
 
Klinkt als een goeie camera, maar ben ook niet ontevreden over die ik nu heb. Maakt prima foto's, alleen de zoom.

Wat betreft het niet groter mogen, zit hem meer in de hoeveelheid water als in; mocht er wat misgaan. Houten vloeren en soort van gipsen plafond. Geen combinatie aangezien het water echt overal ingezogen wordt en langs lekt..
Daarbij ook nog niet heel lang deze kast, wegdoen vind ik dan ook wel weer zonde. Heb me er ook wel bij neergelegd. Ooit :engel:
En morgen komt (als het goed is) de bak binnen, special order voor me dus even terugsturen is ook weer zo. Met een jaartje of 2/3 wss toch het huis uit, dan maar groter.
Maar bedankt voor het aanbod!
Mooi eindejaarscadeau he Mike toppie.:thumbs:
 
ik ben vandaag zo vrolijk

Zegt genoeg denk ik, net de bak op kunnen halen. Staat nu nog even leeg aan de kant, even kijken wanneer ik een watertest kan doen en dan ook thuis ben.
20171222_182824.jpg


Oh nee, ik zie dubbel :stars:
20171222_183744.jpg


En omdat ik er toch even niks mee kan doen, netjes in de doos aan de kant
20171222_193522.jpg
 
Laatst bewerkt:
En de eerste 15 liter zit in de bak :Dk

Staat even op de badkamer, mocht de bak toch lekken. Water kan hier op de vloer geen kwaad omdat alles betegeld is, in tegenstelling tot de houten vloeren op mn kamer. Blijft er vandaag even staan en als alles goed is kan ik in de loop van de week gaan verven en beginnen met de hardscape
20171227_120650.jpg
 
Gaaf weer een nieuwe bak,plezier en succes ermee!
De randen op de grens van de vloer en wandtegels zien er ook niet helemaal waterdicht uit trouwens hoor.
 
Tijdens het wachten mijn garnalen van een nieuw onderkomen voorzien. Met biomedia uit 1 van mijn externe filters hoop ik een nitrietpiek te voorkomen, maar wou de garnalen overzetten nu ze nog eieren dragen en dus geen jongen hebben gekregen. Had nu alleen wat volwassen garnalen over te zetten. Water is voor 85% uit de oude bak, aangevuld met 15% nieuw water. De bak is alleen anders komen te staan dan gepland, dus moet nog even een zwarte zijkant weer open maken :oops:

Before
20171227_122605.jpg


En after, waarbij er mogelijk nog het eea veranderd aan de inrichting
20171227_130854.jpg
20171227_133532.jpg


Gaaf weer een nieuwe bak,plezier en succes ermee!
De randen op de grens van de vloer en wandtegels zien er ook niet helemaal waterdicht uit trouwens hoor.
Tnx! Vloer is vrij dik met vloerverwarming dus verwacht niet dat daar veel door heen zal komen mocht er toch wat lekken. De bak is tot nu toe iig waterdicht, voor de paar uur dat hij nu zo staat.

Zal wel dicht zijn toch... :pk
Tot nu toe idd wel ja, maar liever het zekere voor het onzekere en even een tijdje testen.Zit niet op 120+ L water over mijn vloer te wachten straks :juggle:
 

Terug
Bovenaan