Dubai 100 kreekje van Kreek


K

Kreek

Guest
Eindelijk na wat veel te lang wachten leek is mijn aquarium gearriveerd. (zie ook mijn voorstel topic)

image.jpg


Natuurlijk meteen controleren of alles compleet was, maar ;( helaas.

De Dubai 100 heeft drie losse dekselkleppen. En er zijn er maar twee! Ik mis de verlichtingsklep, alsmede de verlichting en natuurlijk ook de tijdklok en het sleuteltje. Direct gebeld natuurlijk. Eerst en vooral wil ik even zeggen dat het niet de schuld van de winkel is. Hij was er gewoon raar van en is op dit moment alles aan het afbellen. Ik heb zo een vermoeden dat er een extra doos bij had moeten zitten, weet iemand dat? Ik heb geen ervaring met Ferplast, alleen met Juwel namelijk. Ik word teruggebeld, dus afwachten maar.
 
Dat is geen leuk begin zeg :(

Helaas kan ik je niet verder helpen. Ik heb geen ervaring met Ferplast.
 
ferplast leverd alles compleet in 1 doos,
dat is balen natuurlijk

mijn ferplast had ik in de winkel open gemaakt ter controle
 
oei, dat is balen! aan je eerste zin te horen heeft het al lang geduurd en dan dit ook nog :(

veel suc6!
 
ach dat is balen zeg, moet je nog langer wachten. hopelijk krijg je de missende onderdelen snel en kun je lekker aan de bak met inrichten
 
Het duurde inderdaad even voor ik dit aquarium binnen had, dit omdat ik niet via de lokale pet's place wilde bestellen en ook niet on-line. Gellukkig maar, want ik ben nu wel blij met de service. De lichtkap is geregeld en komt volgende week binnen. Kan ik nog even in alle rust over de inrichting nadenken! Ik heb het aquarium wel alvast op de goede plaats gezet en met laagje water gevuld. Tot nu toe geen lekkage! Ja, ferplast moet zich nog wel bewijzen tegenover mij. Ik heb er een foto van, maar ik krijg deze niet in zicht. En dat terwijl de vorige mij wel gelukt is. Heb meer dan een uur alle mogelijke cmbinaties geprobeerd, niks. Wat doe ik fout?

BZmDxGvD_Q7PblVG-6EJO_8V9eqF6qyF.jpeg
 
De bodemverwarming zit er in! Alsmede de achterwand. De verlichting is nog steeds niet gearriveerd. Volgens de winkel deed Ferplast heel moeilijk. Er kwam nogal wat standvastigheid aan te pas. Uiteindelijk was t of een nieuwe kap, of een nieuw aquarium. Ferplast ging dan toch maar voor t laatste, maar de kap moet wel uit Italie komen! Kan dus nog wel een week duren. Aan de winkel zal t echt niet liggen, het is de Leeuwerik in leeuwarden. En die staat goed bekend!
Nu ja, mijn budget liet t toch niet toe nu al planten te bestellen, Dus er is geen man overboord. En dan de foto's, ik heb t wederom zonder overdijven een uur lang geprobeerd. Ik krijg ze niet aantoonbaar, maar ik blijf t proberen! Hulp is welkom!

jDM3-1GaMi2hqKNlJKxgfUzi1tp7rf56.jpeg
 
Zit er een witte achterwand in of is het grijs? Balen van je lichtkap en dat ze die zaken niet gewoon op voorraad hebben. Of uit een andere doos halen.
 
Haha, de achterwand is lichtblauw. De foto vertekend wat. De bodem wordt overigens zwart, vandaar een wat lichtere achterwand. Heb nu pas door dat de urls wel gewoon doorlinken naar mijn foto's, maar dat is toch niet helemaal de bedoeling. Had ze liever hier zichtbaar gehad.

Mijn verdere aanpak? Eerst wachten tot ik de kap binnen heb voordat ik de bodem erin doe. Verder heb ik een buitenfilter besteld Jbl e901, en stenen. Hout heb ik nog wel. Ik zal blij zijn als alles compleet binnen is en goed draait, dan pas ga ik aan de volgende stap (de planten) beginnen. Kan nog wel even duren. Een goede oefening in geduld!
 
Als je helemaal boven aan het forum in de menu balk op foto's klikt kun je de 2e optie aquaforum upload programma selecteren. Even downloaden en installeren. Vervolgens kun je daar je foto's mee uploaden en de link die het programma maakt hier zo in plakken. Dan staan je foto's gelijk goed.
 
@Petrik, dankjewel! Downloaden en installeren gaat helaas niet op een ipad, maar ik zal er nog eens goed naar kijken.
 
OrDcCvaIZ89QjMm7K-zK06WKdKtNQBHX.jpeg

Yes! De foto werkt! Eindelijk. Al heb ik niet iets anders gedaan dan anders. Raar.

Ok, kleine update, ik heb nog steeds mijn lichtkap niet! ;(
De Lfs heeft me gister weer gebeld. Hij heeft Ferplast nu een ultimatum gesteld. De lichtkap moet voor a.s. vrijdag binnen zijn. Zoniet dan haalt hij t aquarium bij me op en krijg ik een ander. En geloof me, dat zal dan geen Dubai zijn. De aquaria zijn dan wellicht beter en praktischer, maar wat een waardeloze klantenservice.

Mocht het aquarium terug moeten, dan zit ik wel met een probleem.
1. ik heb de bodemverwarming er al in met dotjes silicone! Dit omdat de Lfs mij gezegd had dat ik kon starten met inrichten, de lichtkap zou zeker komen. Ik heb dit ook gemeld en volgens de lfs moest ferplast het aqua maar nemen zoals hij is, maar ja, ik denk niet dat ze er nog iets mee kunnen. Ik heb namelijk ook de extra openingen (bij de dubai is dat speciaal daarvoor gemaakt) al groter gemaakt voor t buitenfilter. Een van de redenen dat ik voor de Dubai heb gekozen.

2. Een andere aqua wordt dan vrijwel zeker de Jewel Rio 180 maar ik heb al vervangingslampen gekocht voor de Dubai. 39 wattEn die passen, zoals jullie weten niet in de Jewel! 45 watt. Ik heb ze niet bij de lfs weg, want daar waren ze erg duur, maar bij zooplus. (Dennerle amazone day en special plant). Ik kan die nu niet meer terugsturen, want het zichttermijn van twee weken is al lang verlopen. Dan moet ik deze dus eerst zien kwijt te raken voor ik andere kan kopen en ze zijn best duur.

Tot nu toe kan ik niets en is t deze week nog steeds afwachten pft.....enorm frusterend!

Om toch het idee te hebben dat er vooruitgang is heb ik mijn nieuwe buitenfilter getest. JBL e901, die doet het! gelukkig!
En de waterwaarden uit de kraan, tsja ik moet toch wat he.
PH 7,5
KH 6
GH 10
PO 0,25
CU 0
NO2 0
NO3 0
CL 0
NH 4 0
NH3 0
Fe 0

Ondanks dat ik het wel gehad heb met ferplast hoop ik toch dat de lichtkap nog komt. Dat scheelt een hoop gedoe. Duimen maar!
 
Sjongejonge, wat een gedoe allemaal... Het zit je ook niet mee.
Hopen dat het snel opgelost is!
 
@Niekserr Dank voor je meeleven! Heb jouw bakjes ook bekeken, mooi hoor!

Ik hoop dat het nu gedaan is met de tegenslag want de lichtkap is binnen! :daisy:

Werd bezorgd terwijl ik net in de winkel was! Natuurlijk ter plekke eerst gecontroleerd of hij het wel deed, maar er zaten geen lichten bij! :stom:

Sterker nog, de lfs had een volledige kap besteld en dit was alleen de middenstrook zonder de lichten zelf dus. Maar goed, gelukkig had ik de andere twee stroken wel al thuis en de lfs bood voor het lange wachten en slechte service van ferplast gratis twee T5 lichten Dennerle erbij aan! Pluim voor hen! Lampen erin en getest, en hij doet het! Geloof me, ben wat enthousiast mischien, maar ik vond t even niet meer vanzelfsprekend dat de boel zou werken. Naar huis gereden en alles past perfect gelukkig. Morgen ga ik eindelijk beginnen met inrichten!

Ik heb nog wel een vraagje, bij de lichtkap zaten ook een drietal losse smalle stroken. Die staan niet in de gebruiksaanwijzing van de Dubai 100. Weet iemand waar die voor zijn?

image-4.jpg
 
Goh jeetje zeg wat een gedoe.
Goede winkel dus weer de leeuwerik!
Nu maar snel aan de slag om er iets moois van te maken :D
Geen idee waar die stroken voor zijn, sorry
 
Balen zeg dat het zo tegen zat. Ken die stroken ook niet. Misschien bedoeld voor iemand die een losse kap koopt voor een glazen bak?
 
Ja, erg goede lfs! Ga daar in ieder geval ook mijn vissen halen.

Zo, vandaag lekker bezig geweest. Buitenfilter aangesloten, met filtermateriaal en bakjes bezig geweest, bodem gewassen (superspul zeg dat afgerond grind van Dennerle). Dankzij goede informatie hier op het forum had ik precies genoeg gehaald. Bodem erin, achter wat op laten lopen. En alvast wat met stenen en hout gepuzzeld.

Mijn bedoeling is toch wel een plantenbakje dus ook in verband met bodemverwarming wil ik niet hele grote stukken decoratie gebruiken. Het oogt nog kaal natuurlijk. Volgende stap, de planten. Daar ga ik me de komende week mee bezig houden. Oh ja, heb ook de reflectoren eraf gehaald. Licht genoeg hoor met die T5 lampen. Wat betreft de stenen, (seiryu stenen) moet ik die ook eerst laten weken of zo? Ze geven geen kalk af en ik heb ze afgespoeld.

Ok, foto! Het linkerstuk hout is hol, rechterstuk hout is oud uit mijn vorig aquarium. Lag al jaren droog met alg opgedroogd er nog op. Heb hem zo goed mogelijk schoongemaakt en hoop niet dat er nog sporen in leven zijn.

image-5.jpg
 
Salaris binnen, dus plantjes besteld!

Nog wat boodschapjes gedaan.
image-10.jpg

image-12.jpg


Nog een mooi stukje spiderwood gekocht.
image-7.jpg


Aquarium half gevuld, de techniek aangezet en een nachtje laten draaien en filteren over kool. Wat een belletjes. En wat een vreselijk licht zo zonder plantjes.
image-11.jpg



Plantjes zijn gearriveerd!
image.jpg


Zo ziet het er toch een stuk beter uit!
image-13.jpg

image-8.jpg


Het lijkt linksachter wat kaal, maar er staat sterrekruid, moet nog groeien. Verder ben ik niet helemaal tevree over middenachter. Daar staan planten die nog roodachtig moeten kleuren, maar wellicht vervang ik ze voor iets grootbladigs. De steen rechts gaat eruit zodra hout blijft liggen. Voor de snelgroei staat er cabomba en Belgish groen.

image-6.jpg

image-14.jpg

Licht is wel fel voor visjes, reflectoren zijn er al af, ter zijner tijd maar wat drijfplantjes plaatsen. Zit al wel beetje voeding in en een eenzame poelslak.

Dat was t voor vandaag, morgen maar even waterwaardes meten en hoop zo vlak na kerst eerste vissen erin!
 
@guppie82 dankjewel!
@nick_vis Haha ja, ik had wat teveel besteld.

Na twee dagen staan de plantjes mooi rechtop! Het hout aan de rechterkant vertoont wel wat schimmel, maar ik heb begrepen dat dit vanzelf weggaat.
image-16.jpg


En nog eentje van de zijkant.
image-15.jpg
 
Ken je dat? Dat je s'ochtens bij het wakker worden eerst naar beneden holt om te kijken hoe het aquarium erbij staat? Na 10 dagen zijn de plantjes goed gegroeid!

image-2.jpg


Informatie op dit forum is ontzettend tegenstrijdig, maar gelukkig ben is me wel gezegd dat ik niet helemaal fout bezig ben. Wellicht is het wachten op een algenexplosie, maar ja, ik kan daar niets meer aan veranderen dan dat ik gedaan heb. Vervelend dat T5 lampen dit zo erg in de hand werken. Maar ik heb wel de buizen van Dennerle erin, Ik voeg voeding toe, heb drijvers ingezet en het water is verkleurd door het hout, ik vind het wel mooi. De bodemverwarming werkt ook fantastisch. Heb hem gewoon altijd aan en de staafverwarming slaat minder snel aan. Temp is nu stabiel op 24 graden. De planten zien er in ieder geval happy uit. Het hout vertoont nog steeds wel schimmel.

image-3.jpg


Shotje van de zijkant.

image-1.jpg


Het is wachten op de nitrietpiek! Nu nadenken over de visjes!
 
Mooi plantenbakje hoor! Die schimmel op het hout gaat na een paar weken wel weg. Een mooi schooltje zalmpjes, wat corydoras op de grond, bijlzalmpjes aan het oppervlak en een koppeltje ramirezi's... Mooi om te starten denk ik :))
 
Dank je! Ik was inderdaad van plan precies voor zo'n soort bestand te gaan!
Ik heb een topic visbestand geopend.
 
@Denver dank je! Nee, maar ik kom er regelmatig!

Vandaag mijn waterwaarden weer gemeten. Ik heb lichtjes nitriet!
Wat kan een mens blij zijn met giftig water! :D
Er zit wel wat aanslag door het hele aquarium heen. Hier zit het op de plantjes.
image-23.jpg


Het zit ook op het raam.
image-19.jpg


Is dit het alg wat je krijgt als de verlichting te kort aan staat, of is dit wat anders? Het licht staat nu 6 1/2 uur aan, vrijdag komt daar weer een half uurtje bij.

De bacopa krijgt ondanks dit alles een mooi rozig puntje!
image-18.jpg


De drijvers doen het uitstekend!
image-24.jpg


Ik heb nog wel ienie mini plantjes die her en der opkomen. Hier in het midden tussen de grotere planten, en ook nog een op de echinodorus! Maar ook her en der. Schattig, maar hoop eigenlijk niet dat het kroos is.
24183c1f-6851-4ad4-90d7-8e7de018369b.jpg

image-22.jpg


Waterwaarden dag 12
PH 7,5
KH 6 (was 7)
GH 10
NO3 20
NO2 0,2 (schat ik, kleurtje zat ertussen in)
FE 0,2
PO4 1
NH3/NH4 0

Het viel mij op dat de KH wat schommelt. De NO3 is ook hoog.
Behalve profito en carbo heb ik in de afgelopen week niets toegevoegd. Water oogt nu toch wel erg gelig. Ik krijg de indruk dat het tijd wordt voor een waterverversing. Zo ja, hoeveel procent zou ik dan het beste kunnen verversen? Of beter nog een weekje wachten?
 
image-26.jpg


image-5.jpg


Dag 19 en geen nitriet meer aanwezig! :daisy: De komende tijd goed de waterwaarden in de gaten houden, maar ik lijk mijn planning om rond de kerst vissen erin te hebben te halen. Dat worden dan als eerste mijn twee laatste bejaarde damesguppen uit de record 60. Ik ben al een tijdje bezig hun water te verversen met het water uit de Dubai.

Van het weekend water ververst en het is er een stuk van opgeknapt. Verder heb ik wat voorgrondplantjes verplaatst. Ook CO2 geplaatst. Nog steeds wel aanslag, maar toch groeien de plantjes goed. Alleen het sterrekruid blijft wat achter, maar ziet er verder goed uit. Wordt vervolgt.
 
Mijn waterwaarden zijn helemaal in orde! Ik wilde het water toch wat zuurder hebben, dus ben over turf gaan filteren. PH is nu al een tijdje 7,0 en KH 5 ipv 7,5 resp. 7. Ook de CO2 staat mooi in het donkergroen, de meeste aanslag op plantjes is weg en ik heb al een poos geen nitriet meer gesignaleerd. De gupjes gister overgezet. Morgen visjes halen. Spannend!
 
Het is een tijdje geleden dat ik iets gepost heb.

In de loop van de afgelopen weken heb ik geleidelijk vissen toegevoegd.
Het bestand is nu:
7 Moenkhoussa Pittieri
5 Otocynclus Affines
2 japonica garnalen
2 guppen.

Wat fotos:

De garnalen hebben hun intrek genomen in het holle stammetje. Als je goed kijkt zie je hem zitten.
image-8.jpg


image-7.jpg


Otos, lijkt alleen meer op de O. Hoppei, maar ik ben geen expert. Vrolijke visjes. Ze vinden het geweldig in de stroming te hangen.

image-9.jpg


En de diamantzalmpjes. Ik wilde eerst geen drukke visjes, vandaar dat ik ze van mijn lijstje had gehaald, maar ik ben toch gezwicht en ik ben er blij mee. Ook zij vinden de stroming helemaal geweldig. Ze zwemmen er dwars doorheen en worden bij het raam gewoon naar beneden geslagen en draaien zich dan om, om het nog eens te doen. ;) Ze zijn nog jong, maar ik zweer dat ik ze dagelijks zie groeien. Er zit er wel eentje tussen zonder kieuwdeksel. Ik hou deze goed in de gaten, maar hij schijnt er geen last van te hebben.

image-11.jpg

image-10.jpg


Wel had ik een paar dagen geleden stip in mijn bak. Na gecheckt te hebben of garnalen tegen exit konden heb ik het meteen behandeld. Vooral een gup had last, maar na een zoutbad was het weg. Ook zag ik het op een zalm, maar dat was ook snel verdwenen. Het is er nog niet helemaal uit denk ik, maar wel een stuk minder. Denk dat ik de kuur moet herhalen.

Qua planten Doet het Belgisch groen, bacopa, sterrekruid, lobelia en de echinodorus het goed. De bodembedekker werd erg rommelig en de sumatravaren had het heel moeilijk, dus die is verwijderd. Ik heb wat verplaatst en zou graag wat nieuwe plantjes hebben, maar ik laat de bak eerst met rust. Eerst goed stabiliseren, de stip eruit. En op den duur eerder aanvullen dan nog een soort vis erin, alhoewel de diamantzalmen met zijn zevenen zo wel druk genoeg zijn en genoeg ruimte innemen. De garnalen zitten ook graag met meer. Ook zijn de guppen zo niet gelukkig. Moet nog even zien of ik die aanvul. De stroming is wat te hard voor hen en ik heb het idee dat ze niet eten. De waterwaarden zijn ok, alhoewel het fosfaat wel verhoogt is, maar als ik minder voer, krijgen de gupjes helemaal niets. De zalmpjes zijn te snel. Het is wel de juiste balans zoeken. Nog even twee totaaltjes van voor en na de snoei.

image-12.jpg


image-13.jpg
 
Uw aquarium ziet er heel mooi uit, al moest ik soms lachen met uw commentaar zoals "wat kan een mens toch blij zijn met giftig nitriet" :D
Uw stenen grot vind ik wel geslaagd, een perfecte leghol voor een koppeltje.
Voor de rest een fantastisch aquarium! Doe zo voort he! :p
Vraagje ivm uw externe filter, wat vind je van uw filter? Doet die het goed qua stroming enzo? (ben ondertussen aan het rondneuzen naar een geschikte externe filter voor mijn toekomstige aquarium, ofwel een JBL merk ofwel een EHEIM merk :D )
 
@Vinyy Dat is ook toevallig. Ik dacht net dat ondanks de tegenslagen ik tot nu toe niets te klagen heb over het filter. Hij doet het perfect, goede stroming en de bakjes kun je lekker afzonderlijk vullen. Ook dit filter was nat toen ik hem kreeg en dus getest. De uitstroombuis is tweedelig en zit op de achterwand. Een deel heb ik op de voorruit gericht en eentje op de achterruit. Als ik beide op de achterruit richt wordt t een rustig watertje. Beide op de voorruit dan wordt t nogal stormachtig in de bak, dus zo is het goed. Volgens mij zijn beide filters JBL of Eheim even goed en is het een kwestie van smaak. Maar ik heb verder geen ervaring met Eheim, dus kan daar niet veel over zeggen. Voor mij gaf de prijs kwaliteit verhouding de doorslag en daar heb ik tot nu toe geen spijt van. Dank voor je complimenten trouwens. Leuk te horen!
 
Een weekje verder. Mooi boek binnen gekregen. Is wel Duits, maar het lezen valt mij erg mee.

image-18.jpg



En deze voor 30 cent per stuk bij de kringloop!

image-17.jpg


Na de stip in mijn bak hadden mijn oto's ineens een schimmeltje. Behandeld met Esha 2000 met succes. Visjes zijn weer gezond en het andere waterleven gaat ook goed. Een van mijn garnalen is warempel verveld! Ik ben maar zo'n vitaminesapje van Voogle gaan gebruiken. Daarnaast groeien de diamantjes als kool. Eentje heeft beslag gelegd op de grot. Mooi om te zien hoe hij in de opening blijft hangen en iedereen wegjaagd. Laatst zag ik hem zelfs een poging doen de slakjes uit z'n hol te werken die op een restje voer zaten!

Verder groeide de Echinodorus zo hard dat zijn standplaats te krap werd. Deze dus uit de grond gehaald en verdeeld. Nu staan er een aantal stekjes lekker in het midden. Ook weer wat gesnoeid en een steen verplaatst.

image-16.jpg


De lege plek vind ik niet zo mooi. Daar moet nog een plantje komen. Ik zoek iets wat op den duur wat over gaat hangen ter vervanging van drijvers. Die laatste hebben te lijden van de stroming. Nieuwe plantje moet wel tegen stroming kunnen. Staat dan nl. pal voor de uistroomopening. Of wat ik waarschijnlijk ga doen is de cabomba terugzetten en voor het filter wat anders. Zit te denken aan echinodorus bleheri of vallisneria. Of wellicht eens een rode plant proberen op de lege plek. Moet ook een beetje contrast vormen met de echinodorussen. Tips zijn welkom!
 

Terug
Bovenaan