druppeltest GH van JBL.


hanmar

Well-known member
Lid geworden
18 augustus 2011
Berichten
227
Locatie
omgeving venlo
Hoi,zoals de titel al aanduid,graag info.over het volgende.
Ik heb vanmorgen wat testjes gedaan(doe ik echt zelden)omdat ik geen enkel probleem heb.
Maar bij de GH test(KH6) kreeg ik na 50 druppels met het reagens nog geen verkleuring.
Had deze wel ooit gedaan een jaar of zo geleden,maar vergeten te noteren.
Weet helaas niet meer wat de uitslag was.
Als dit destijds ook het geval geweest zou zijn,zou ik daarvan hier zeker gewag hebben gemaakt.
Ik ververs iedere Zondag gewoon met kraanwater 50%.
Ik woon in Blerick dus mss.reacties van eventuele buurtbewoners,of anderen deskundigen.

grt.Hans
 
Bekend probleem, GH testen gaan tamelijk rap over de datum vergeleken met andere tests.

Na openen gaan ze +/- een jaar mee, maar na langer dan een jaar zou ik ze vervangen.
 
En neem voortaan de sera GH en KH testen.

Kleur is daar duidelijker dan bij jbl.

Dat advies kreeg ik hier, en heb het zelf ook zo ervaren.
 
Lijkt mij inderdaad een testsetje wat over de datum is. Ik kom trouwens bij jou uit de buurt vandaan en GH is hier in alle aquaria 8.
 
Wellicht te veel voor een hobbyist, maar toch handig om te weten bij blijvende 'foutmeting'.

Mocht je bij een nieuwe set ook niet komen bij de gewenste kleur, dan kan het handig zijn om de geleidbaarheid te meten in EC en/of TDS. Mogelijk dat de Calcium, Magnesium en andere zouten/mineralen zo scheef zijn, dat de dGh en/of dKh niet meer juist te meten.

Omtrent de meters, zowel een Ec- als een TDS-meter meten grofweg het zelfde. Verkies er eentje die ook de temperatuur meet, zodat er de gemeten waarden op temperatuur gecorrigeerd worden.
 
Als je de geleidbaarheid meet dan meet je ook stoffen zoals nitraat en fosfaat en ik zie het verband met een gh niet zo snel dan. Maar dat kan aan mij liggen;)k.
De gh maakt deel uit van de geleidbaarheid maar deze omvat veel meer dan de gh.
 
Wellicht te veel voor een hobbyist, maar toch handig om te weten bij blijvende 'foutmeting'.

Mocht je bij een nieuwe set ook niet komen bij de gewenste kleur, dan kan het handig zijn om de geleidbaarheid te meten in EC en/of TDS. Mogelijk dat de Calcium, Magnesium en andere zouten/mineralen zo scheef zijn, dat de dGh en/of dKh niet meer juist te meten.

Tja, om meer compleet te zijn, dan mag ook de Magnesium en Calcium gemeten worden. Zelf meet ik vrijwel alles, omdat ik niet echt ideaal water heb.

Kort en voor de eenvoudigen onder ons: Meet gerust het minst noodzakelijke. Volgens mij komt dat neer op pH, temp, dGh, dKh, Nh3/4, No2 en No3.
 
Kan je zonder druppeltest een betrouwbare meting doen van gh en kh waarde, ik heb eigenlijk altijd problemen met die kleuromslag van druppeltestjes zowel met sera als met jbl. Goedkoop zijn die testjes ook niet echt als ze maar een jaartje meegaan
 
Kan je zonder druppeltest een betrouwbare meting doen van gh en kh waarde, ik heb eigenlijk altijd problemen met die kleuromslag van druppeltestjes zowel met sera als met jbl. Goedkoop zijn die testjes ook niet echt als ze maar een jaartje meegaan

Ik ben niet echt bepaald een chemicus maar kan zo'n druppeltest bijna met mijn ogen dicht bij wijze van spreken ;)
Neem je er wel de tijd voor en doe je het precies zoals de gebruiksaanwijzing?
 
Ja ik denk wel dat ik het juist doe, het is enkel druppeltjes tellen en kleur vergelijken.
Wellicht ben ik een beetje kleurenblind
 
H
Tja, om meer compleet te zijn, dan mag ook de Magnesium en Calcium gemeten worden. Zelf meet ik vrijwel alles, omdat ik niet echt ideaal water heb.

Kort en voor de eenvoudigen onder ons: Meet gerust het minst noodzakelijke. Volgens mij komt dat neer op pH, temp, dGh, dKh, Nh3/4, No2 en No3.
Het hangt ook van de situatie af en bij een goed draaiende bak heeft testen op nh3/4 en no2 weinig nut denk ik. Belangrijker zijn de mo3 en de po4 die je vergeten bent;)k
 
Je moet echt het deksel op het testbuisje doen en schudden? Ik heb altijd er een beetje mee gewiebeld tot de test druppel opgelost/ verdeeld was en dan de volgende druppel er in laten vallen.
 
Wiebelen/schudden en officieel met het dekseltje maar doe ik eigenlijk nooit alleen is het wel zaak dat je niks morst want dan klopt de verhouding niet meer maar lijkt me logisch.

De test van Colombo is heel duidelijk iig,eerst druppels van flesje 1 en dan druppelen met 2 en zie je duidelijk de kleur veranderen.
 
De curvettes zijn groot genoeg om zonder deksel te kunnen schudden want er moet maar 5 ml in. Je moet er natuurlijk geen golfslagbad van willen maken:Dk
 
Ja ik denk wel dat ik het juist doe, het is enkel druppeltjes tellen en kleur vergelijken.
Wellicht ben ik een beetje kleurenblind

ook iemand met kleurenblindheid moet een kleuromslag kunnen waarnemen, een kleurenblinde weet ook dat het stoplicht groen is ondanks dat die wellicht geen groen ziet :)
 
Kan je zonder druppeltest een betrouwbare meting doen van gh en kh waarde, ik heb eigenlijk altijd problemen met die kleuromslag van druppeltestjes zowel met sera als met jbl. Goedkoop zijn die testjes ook niet echt als ze maar een jaartje meegaan
Zelf zit ik dus ook met een verkleuringsprobleem, zo worden de dGh en dKh niet/nooit de gewenste kleur; ook niet na enkele minuten wachten. Mogelijk komt dit doordat het kraanwater in mijn gebouw wordt ontharst (Calcium wordt vervangen met Natriumzout). Met als gevolg dat mijn dGh scheef komt, met tot geen Calcium en iets Magnesium; in verhouding tot Calcium is er dus erg veel Magnesium. Waarom mijn dKh ook niet doorslaat, weet ik niet, wellicht door de grote hoeveelheid Natriumzout.
Terug op jouw bak, @Bart87120, is het mogelijk dat de waterwaardes bij jou zo scheef zijn, met een dergelijke meting tot gevolg?

Het hangt ook van de situatie af en bij een goed draaiende bak heeft testen op nh3/4 en no2 weinig nut denk ik. Belangrijker zijn de mo3 en de po4 die je vergeten bent;)k
Hoewel de Po4 ook nodig is - zeker op de Redfield Ratio / Buddy Ratio te meten, kun je een gebrek ook aflezen aan de planten. De waardes die ik op heb genoemd, zijn moeilijk aan de planten te zien en/of van levensbelang bij de vissen. Bon, iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur.

Terug ontopic, hoewel ik nog weinig ervaring heb met het meten van dergelijke, heb ik al wel ervaring met de koffer van Sera (Aqua-test box, incl. Cu/Koper) en die van JBL (Testlab). Persoonlijk ga ik toch voor die van JBL - ondanks de zachtere kleuren. Hun handleiding is wat prettiger. Bon, subjectief dus...
 
Kort en voor de eenvoudigen onder ons: Meet gerust het minst noodzakelijke.

Ik ben duidelijk één der "eenvoudigen" want die zin is een mysterie voor mij...
Ik stel me als "eenvoudige" dan ook een paar eenvoudige vragen...

-Je zegt: "Meet gerust het minst noodzakelijke".
Oké, het minst noodzakelijk is bijvoorbeeld de zuurstofwaarde van mijn kraanwater. Of het co2 gehalte van mijn kraanwater, of ...
Dus zo'n zaken moet ik meten: zaken die minst noodzakelijk zijn terwijl ik de meest noodzakelijke parameters niet moet meten?
Oké, got it!
Of wat zeg je nu juist?
:S
Soit, ik ben alvast goed bezig dan want ik meet zelden tot nooit aangezien ik niet zo hard in druppeltesten geloof! :D
Ik ben vrij eenvoudig namelijk...

-En wie valt er precies onder jouw noemer "eenvoudigen"? Hoe selecteer je? :rolleyes:
 
Ik ben duidelijk één der "eenvoudigen" want die zin is een mysterie voor mij...
Ik stel me als "eenvoudige" dan ook een paar eenvoudige vragen...

-Je zegt: "Meet gerust het minst noodzakelijke".
Op zich hoef je niks te meten.

Doch kun je relatief veel halen uit weinig metingen. De voornaamste zouden deze zijn: pH (zuurtegraad), temp (warmte), dGh & dKh (mix van zout en mineralen), Nh3/4 (Ammonia), No2 (Nitriet), No3 (Nitraat) en Po4 (Fosfaat). Door deze waardes enigszins op te volgen, kan er inzicht komen in veel - niet alle - problemen. Het wordt aan geraden om in een nieuwe bak deze waardes elke week te meten. Zodra het aquarium volzet is met de gewenste planten- & vissen-bestand én de waardes enigszins gezond zijn gestabiliseerd, volstaat het ook om deze waardes in deze voldraaide/volwassen aquarium elke maand te meten. Voorbeelden van dergelijke inzichten bij verscheidende problemen zijn legio, zowel op dit forum als op het internet. Natuurlijk kun je ook nog meer waardes meten - zoals Co2, Ijzer/Fe, Koper/Cu, etc., maar vaak blijkt dat bij gewoon gezond kraanwater niet echt nodig te zijn.

Daarentegen reageren de vissen, de planten en algen ook op deze veranderingen. Door daar op te letten, kun je ook zonder te meten heel goed een aquarium onderhouden. Anderen meten weer geheel niet, omdat zij succesvol stelselmatig én systematisch voortijdig ingrijpen met waterverversing én bemesting.

Kortom, op zich hoef je dus niks te meten, maar het is wel weten.
-En wie valt er precies onder jouw noemer "eenvoudigen"? Hoe selecteer je? :rolleyes:
Met eenvoudig bedoelde ik meer de aquarianen die vooral de basis goed willen hebben. Met of zonder te meten, dat maakt niet uit. Zolang de basis maar goed is, dus.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zojuist met testvloeistof van mijn overbuurman getest(Sera net nieuw aangeschaft) GH 8 gemeten.

mijn eigen test was inderdaad al wat ouder.Dus denk ik dat het daar toch aan heeft gelegen.

Opgelost.....Hans.

ps Dank allen voor het meedenken.
 
En we kunnen veel zeggen en schrijven over de colombo testjes maar ik heb er toch mijn bedenkingen bij hoor.
Als je kijkt naar de kleurenkaarten dan zie je toch vrij snel dat de schaalverdeling bijvoorbeeld al niet zo geleidelijk is.

Nitraat 10-20-50-100
Fosfaat 0,5-1-2-5

Dus 25 ppm nitraat of 1,5 ppm fosfaat aflezen is sowieso een illusie!!
Dan ben je sowieso heel snel aan het schatten..

En dan spreken we nog niet over de foutmarge (in uitvoering en in de test zelf) en het moeilijk zichtbare verschil tussen bvb 10mg en 20mg nitraat of tussen 0,5 en 1mg fosfaat...

Blindstaren op meetresultaten is altijd riskant. Of het nu druppeltesten zijn of teststrips: het resultaat is nooit absoluut.

Je kan beter kijken naar de startwaardes van je water (via de watermaatschappij).
Als je dan nog weet wat je toevoegt is meten ook eerder bijkomstig...
En kijk naar de vissen en de planten, die liegen nooit!


Kortom, op zich hoef je dus niks te meten, maar het is wel weten.

Meten is niet weten, zeker niet voor sommige stoffen.
Meten is denken dat je het weet!

En dat is veel gevaarlijker dan het effectief weten. Kijk anders eens hoe er gemeten wordt op deze stoffen (bvb exacte nitraat-meting) in een labo (en onder welke omstandigheden ze te werk gaan) en kijk dan eens achteruit naar de "hobby testset" en de manier waarop de "eenvoudige" :deal: (ik weet nog steeds niet wie in die categorie terecht komt, hé Ollie!--edit--Na je edit heb ik er nu ietwat meer zicht op) mensen er mee omgaan...

Zelfs de "eenvoudigen" onder ons zien dan snel de relativiteit van onze testresultaten.
Het is misschien nu en dan een handige leidraad (voor zaken zoals Kh, nitriet, ...) maar ook niet meer dan dat.
Het is allesbehalve absoluut.
;)
 
Laatst bewerkt:
En we kunnen veel zeggen en schrijven over de colombo testjes maar ik heb er toch mijn bedenkingen bij hoor.
Als je kijkt naar de kleurenkaarten dan zie je toch vrij snel dat de schaalverdeling bijvoorbeeld al niet zo geleidelijk is.

Nitraat 10-20-50-100
Fosfaat 0,5-1-2-5

Dus 25 ppm nitraat of 1,5 ppm fosfaat aflezen is sowieso een illusie!!
Dan ben je sowieso heel snel aan het schatten..

En dan spreken we nog niet over de foutmarge (in uitvoering en in de test zelf) en het moeilijk zichtbare verschil tussen bvb 10mg en 20mg nitraat of tussen 0,5 en 1mg fosfaat...

Dit topic ging in eerste instantie ook enkel over een GH test,heb met die andere van Colombo geen ervaring maar ik geloof je gelijk Willem! :daisy:
 
Dit topic ging in eerste instantie ook enkel over een GH test,heb met die andere van Colombo geen ervaring maar ik geloof je gelijk Willem! :daisy:

Haha, oké daar heb je een punt...
Meer nog, het ging aanvankelijk zelfs specifiek om de gh test van JBL zie ik nu dus ik was serieus verdwaald.... :brk

Testen met een kleuromslag als indicatie (kh, gh) zijn sowieso handiger en betrouwbaarder, ook die van Colombo inderdaad.
Maar in het algemeen wordt de testset van colombo hier vrij veel aangeraden terwijl ik (duidelijk) toch mijn bedenkingen heb bij bijvoorbeeld het verloop op de kleurkaarten. Zeer precies vind ik dat niet...
 

Terug
Bovenaan