Drukregelaar komt niet boven de 2,1 bar


R

RonG

Guest
Ik heb voor mijn brak bak een difussor geinstalleerd (4 dagen geleden op werkend aquarium).
Hoefde dus alleen de softflex slang op mijn bellenteller te plaatsen en gas er op zeg maar.
Maar die diffusor deed niets, nu las ik net ergens dat er een werk druk nodig is van 36 psi (ca 2,5 bar dus).
Maar daar krijg ik mijn net nieuwe meter niet op, die gaat niet verder dan 2,1 bar. Op die werkdruk knop staat + werkdruk rechtsom en - links dus minder werk druk. Het is deze meter:
https://www.aquaplantsonline.nl/co2...co2-drukregelaar-2-meters-incl-magneetventiel
Draai ik hem bijna dicht is de max dus 2,1 bar terwijl i tot de 4 bar zou moeten werken (wou het natuurlijk bij de 2,5 houden vind ik al meer dan genoeg..
Ik snap dat het altijd even duurt maar die werkdruk zou toch flink omhoog moeten kunnen, nogmaals stond bij de diffusor die wel heeeel fijne belletjes oplevert dat er zoveel druk op moet voor beste prestaties. Zet ik het lager doet i niks meer. Filmpje:

De gasfles en werkdruk meter zijn beide net nieuw.
 
Dat de meter tot 4 bar aangeeft op de schaalverdeling wil niet zeggen dat de werkdruk dan ook zo hoog kan.
 
even off topic maar:

Co2 op een brakbak?
 
Nou heb er nog 1 die doet het wel en staat ook in de beschrijving.
Uitlaatdruk: Max 4 bar.
De maximale werkdruk is maximaal 4 bar. Enzenz
 
licht brak heel licht..
 
Werd juist aangeraden en heb er het 1 en ander over gelezen, om nog enigszins planten te kunnen houden zou co2 toevoegen een "must" zijn of dat dan ook allemaal klopt tja.
 
Dat de meter tot 4 bar aangeeft op de schaalverdeling wil niet zeggen dat de werkdruk dan ook zo hoog kan.

Ik zou ook denken dat je niet tot 4 bar kan/mag gaan op een meter die maar tot 4 bar aangeeft!
Veel kans dat het overdrukventiel open gaat vanaf pakweg 3 bar.

Als je de werkdruk verlaagt moet je er voor zorgen dat magneetventiel en naaldventiel open staan zodat de druk ook weg kan. En dan nog kan het een paar minuten duren (hoe lager je BPS, hoe langer dit dus zal duren) voor de druk terugloopt.
Nu kan je dus niet hoger dan 2,1 bar? (video is niet zo duidelijk) Dus met zwart ventiel compleet open (volledig naar rechts gedraaid) blijft het op 2,1 bar?

Is er ook een imbus aansluiting voorzien waarmee je de max werkdruk kan aanpassen? (zie handleiding?)
Ben je zeker dat je 2,5 bar nodig hebt?

En heb je de diffuser laten inweken eerst? Is deze versie demonteerbaar of niet? Als het geheel open kan, kan je het keramisch membraan er uit halen en dat 24 uur laten weken in water, als het uit één stuk bestaat dan zal je het geheel in het water moeten leggen of de diffuser tussen je slang monteren zodat hij vanzelf verzadigt met water.
De bellen worden soms kleiner nadat hij wat is ingewerkt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Helaas geen handleiding nee algemene info over aansluiten tath's it.
Voor aan zit de werk druk knop, ik draai hem naar rechts dan zou de werk druk dus omhoog moeten gaan maar dat doet i niet (links is - omlaag dus).
En nogmaals voor de duidelijkheid, ik ga niet dat ding onder zware druk zetten. Dat heb ik na 2 kapotte meters de afgelopen dagen afgeleerd.
Staat duidelijk waarom ik richting die 2,5 wil en dat zou gewoon moeten kunnen met deze meter, en hoger gaat i niet als dat kan. Ga toch niet weer zomaar overal aan lopen klooien zodat het weer kapot kan. Die difusor heeft dat gewoon nodig kan er ook weinig anders van maken.
 
Dit bedoel ik met dat ze zeggen dat de werk druk zo hoog moet zijn bij de difusor:

For fresh water & marine tanks.

Note: Require working pressure of 2.5kg/cm2(36 PSI) or highter

Maar de 2,5 moet i toch wel halen?
 
Ik zou of met APO contact opnemen en anders met Aqua Noa (info@aqua-noa.com), dan moet het vast goed komen

edit: er staat helaas heel weinig info of een manual op de site van Aqua Noa
 
Mijn regelaar kon met de standaard kunststof knop tot 2.5 bar. De leverancier (Akvatel) heeft een andere knop opgestuurd waardoor ik hem tot 4.5 bar op kon regelen. Wellicht is zoiets met jouw regelaar ook mogelijk.
 
Ja denk dat ik dat maar probeer ja.
Stond ook niks op de doos, geen boekje of plaatjes of wat dan ook.
 
Mijn regelaar kon met de standaard kunststof knop tot 2.5 bar

Zelfde meters?

Dit was de uitleg die ik erbij kreeg:


Kijk bij de laatste pagina staat bij het 2e puntje dat je die zwarte knop helemaal dicht moet draaien, en dan langzaam moet open zetten.
Maar ik had hem echt goed vast gedraaid echter schoot de meter gelijk naar de ca 2,5/3 bar.
Terwijl ik dacht dat die werk meter pas open zou gaan wanneer je aan die knop zou draaien.
 
Bij "Devisvoerwebwinkel.nl" verkopen ze dezelfde drukregelaar (denk ik toch?) en daar lees ik het volgende:

Beschrijving Aqua-Noa CO2 drukregelaar PROFI
Met een CO2 drukregelaar wordt de druk van de CO2-fles (ca. 50 – 60 bar) verlaagt tot een druk die veilig in het aquarium kan worden toegevoegd (ca. 0,8 – 2 bar). De gewenste druk is gemakkelijk in te stellen met de zwarte knop aan de voorzijde van de CO2 drukregelaar. De fijne regeling van de hoeveelheid toe te voegen CO2 gebeurt met het naaldventiel. Hiermee kunnen de gewenste hoeveelheid bellen precies worden afgesteld.

Dus maximaal 2 bar instelbare werkdruk.
Want ook al is de max uitlaatdruk 4 bar dan wil dat niet zeggen dat de werkdruk ook zo hoog is in te stellen.
Misschien wel na aanpassingen aan de meter (dat durf ik niet zeggen) maar waarschijnlijk is hij nu afgesteld op 2 bar?

 
Maar ik had hem echt goed vast gedraaid echter schoot de meter gelijk naar de ca 2,5/3 bar.

Dus wat bedoel je? De zwarte knop was helemaal linksom (tegenwijzerzin) gedraaid en toch ging de werkdruk omhoog? Of was de knop helemaal rechtsom (wijzerzin) gedraaid?
 
Hmmm daar ga ik ze eens ff over bellen, die andere staat ook op 2,1 bar maar bij die was dat meer dan voldoende, die difuusor had 2 bar werk druk nodig.
Verder staat er dat je de knop helemaal dicht moet draaien dus die heb ik rechtsom gedraaid. Bedoel rechts is immers vast.
Maar vind dit op zijn minst misleidend "Uitlaatdruk: Max 4 bar" dan denk je dat 2,5 in ieder geval haalbaar zou moeten zijn
 
Kijk bij de laatste pagina staat bij het 2e puntje dat je die zwarte knop helemaal dicht moet draaien, en dan langzaam moet open zetten.
Maar ik had hem echt goed vast gedraaid echter schoot de meter gelijk naar de ca 2,5/3 bar.
Terwijl ik dacht dat die werk meter pas open zou gaan wanneer je aan die knop zou draaien.


Verder staat er dat je de knop helemaal dicht moet draaien dus die heb ik rechtsom gedraaid. Bedoel rechts is immers vast.

Oké.
Ik heb een paar quotes (ook uit je ander topic) toegevoegd en na elkaar gezet.
Maar ik vermoed dat een beetje zoekwerk makkelijk nog een paar versies zou opleveren.
Goed lezen, hé! ;)

Als de werkdruk te hoog is. Moet je de knop ‘w’ los draaien. Dus precies omgekeerd dan hoe je een waterkraan dicht draaid.

Draai je de knop rechtsom ‘vast’ dan beschadigd het membraan.

Dan draai je de knop helemaal los. Dan sluit je alles aan. En dan draai je de knop langzaam vast. Dus rechtsom, totdat de druk op het juiste niveau staat.

Dus wat bedoel je? De zwarte knop was helemaal linksom (tegenwijzerzin) gedraaid en toch ging de werkdruk omhoog? Of was de knop helemaal rechtsom (wijzerzin) gedraaid?

Je hebt dus als ik het juist lees (zie je quotes) toch die knop naar rechts vastgedraaid voordat je alles aangesloten hebt?
En je werkdruk was bij aansluiten op slag maximaal?

:juggle::rolleyes:

Tja... Ik ben toch wat in de war nu, hopelijk lees ik het verkeerd (door het nachtelijke uur) of schreef jij het verkeerd...
Maar:
Er wordt toch gezegd dat je de kraan van de werkdruk linksom moet draaien om werkdruk af te sluiten/te verlagen?
Jij zegt: "Bedoel rechts is immers vast" maar er werd meermaals gezegd "rechtsom betekent 'werkdruk open'"

Dus precies omgekeerd dan hoe je een waterkraan dicht draaid.

En dat je vervolgens langzaam rechtsom draait om zo de werkdruk te verhogen?

Maar toch schrijf je nu dat je ze rechtsom vast draaide voordat je de gaskraan opende...
Je vindt het zelfs raar dat de werkdruk dan direct torenhoog is?

Nogmaals:

Draai je de knop rechtsom ‘vast’ dan beschadigd het membraan.

En dan draai je de knop langzaam vast. Dus rechtsom, totdat de druk op het juiste niveau staat.

Kijk bij de laatste pagina staat bij het 2e puntje dat je die zwarte knop helemaal dicht moet draaien, en dan langzaam moet open zetten.
Maar ik had hem echt goed vast gedraaid echter schoot de meter gelijk naar de ca 2,5/3 bar.
Verder staat er dat je de knop helemaal dicht moet draaien dus die heb ik rechtsom gedraaid. Bedoel rechts is immers vast.

Ik bedoel... :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Zelfde meters?
Kijk bij de laatste pagina staat bij het 2e puntje dat je die zwarte knop helemaal dicht moet draaien, en dan langzaam moet open zetten.
Maar ik had hem echt goed vast gedraaid echter schoot de meter gelijk naar de ca 2,5/3 bar.
Terwijl ik dacht dat die werk meter pas open zou gaan wanneer je aan die knop zou draaien.
Dan zou ik hem goed vastdraaien en kijken of die 3 bar voldoende is. De knop werkt inderdaad andersom dan je zou verwachten (werd bij mij ook voor gewaarschuwd in de handleiding en op de knop zelf).

Wel schijnt het belangrijk te zijn dat je bij het verwisselen van fles (en dus ook de eerste keer) de plastic knop eerst helemaal los draait (dus 0 bar), daarna de fles opendraait en als laatste de druk opvoert (plastic knop vastdraaien tot gewenste druk).
 
Laatst bewerkt:
Sorry voor de late reactie, je kan weinig met je pc als al je usb poorten niet meer werken..
Maar het zijn 3 verschillende meters om het lekker makkelijk te maken, en nu 4.
Maar deze instructies kreeg ik bij de meter, en zou ook de manier moeten zijn hoe het aan te sluiten, en dat bedoel ik nu, ik krijg een nieuwe meter, heb er nog niet veel verstand van vraag om uitgebrijde uitleg en dan krijg je dit verhaal wat dus blijkbaar niet klopt?

Stappenplan aansluiten
CO2 set
Sluit eerst alle onderdelen van de CO2 set aan zoals te zien is in de schematische weergave op de achterkant
en hieronder wordt
beschreven
.
De CO2 fles nog niet opendraaien!
o
Schroef de drukregelaar aan de voorkant, stevig, op de fles.
o
Controleer of de grote zwarte knop van de CO2 drukregelaar dicht is (nr. 5).
o
Controleer of het naaldventiel dicht is gedraaid (nr. 3).
o
Sluit nu de benodigde lengte CO2 slang aan op de slang
-
bevestiging op de drukregelaar (nr. 4).
o
Het andere uiteinde van de CO2 slang wordt aangesloten op het magneetventiel. Let op dat het pijltje met de stroomrichting op
het magneetventiel in de richting van het aquarium gaat.
o
Knip nog een stukje CO2 slang af en sluit deze aan op de andere kant van het magneetventiel. Zorg dat de CO2 s
lang tot ongeveer de onderkant van het aquarium komt.
o
Op het uiteinde van de CO2 slang kan de CO2 terugslagklep aangesloten worden. Let ook hierbij weer op, dat het pijltje met de
stroomrichting op het terugslagventiel, richting het aquarium gaat.
o
Sluit op de andere kant van de terugslagklep de flexibele CO2 slang aan en sluit het andere uiteinde aan op de CO2 diffusor die
in het aquarium komt. Indien u gebruik maakt van de optionele bellenteller, komt deze tussen de terugslagklep en de CO2
diffusor.
o
Zorg dat de diffusor op een plek hangt in het aquarium waar voldoende stroming is. Zo wordt de CO2 het beste door het gehele
aquarium verspreid.
o
Steek als laatste de stekker van het magneetventiel in het stopcontact
.
Indien u gebruik maakt van een tijdschakelaar of PH controller dient de stekker van het magneetventiel hier op aangesloten te worden..



CO2 set in werking stellen

Als alle onderdelen aangesloten zijn zoals hierboven beschreven en op het schema is weergegeven kan de CO2 set in werking
worden gesteld.

Draai de CO2 fles open. De meter op de drukregelaar die de flesdruk aangeeft (nr. 2), zal nu ± 55 bar aanwijzen.

Nu de grote zwarte knop/ drukregelaar op de CO2 drukregelaar voorzichtig open draaien (nr. 5) tot dat de werkdruk meter (nr.1) ± 2 bar aangeeft.


De volgende stap is het voorzichtig opendraaien van de stelschroef van het naaldventiel op de drukregelaar (nr. 3).
Vanuit de fles vult het complete CO2 systeem zich nu met de CO2. Omdat alles nog vol zit met lucht kan het best enkele minuten duren
voordat het hele systeem gevuld is, de druk voldoende is opgebouwd en er CO2 uit de diffusor

Nu de CO2 uit de diffusor komt zal de werkdrukmeter (nr. 1) mogelijk wat zijn gezakt.
Draai deze terug naar 1,5-2 bar.

Belangrijk is om het naaldventiel niet gelijk geheel open te zetten maar dit geleidelijk te doen en hierna even rustig af te wachten tot dat er CO2 uit de diffusor komt!

Middels het naaldventiel (nr. 3) kan vervolgens de fijn afstemming van de juiste hoeveelheid CO2 worden gedaan.


In de uitgebreide info stond heel wat anders.. Ook iedere keer als ze aan gaan zijn bij beide meters de bpm versch t.o.v. de avond ervoor.
En die diffusor met die 2,5 bar nodig heeft komt niet op gang tenzij ik het ventiel flink open schroef, en krijg ik niet op de 2,5 bar. Het gaat nu dus om 2 dezelfde meters van aquanou, 1 van visvoerweb en Aquaplantsonline.
 
Oke wacht ik ga je hele post lezen, maar bij stap Schroef de drukregelaar aan de voorkant, stevig, op de fles. Dit doet je dus met een grote tang GOED vastzetten. Handvast is niet genoeg. Je hoeft er niet met je gewicht op te gaan hangen maar duw hem een keer flink aan.



En het klopt dat je zeker 1/2 weken lang af en toe aan die zwarte knop moet draaien. Althans dat is bij mij zo. Telkens staat hij weer een streepje lager. Ik merk ook dat de klep een iets betere smering had mogen hebben. Bij het opendraaien is dat niet geheel vloeiend. Soms draai je een heel klein beetje en doet hij niks. Tik dan met je wijsvinger een keer tegen het metaal van je regelaar (dus niet op de wijzerplaat). Als hij dan nog niet doorschiet draai je weer een heeel klein beetje aan die knop.

Zo ben je op zijn minst 1 week bezig.
 
Laatst bewerkt:
Oke wacht ik ga je hele post lezen, maar bij stap Schroef de drukregelaar aan de voorkant, stevig, op de fles. Dit doet je dus met een grote tang GOED vastzetten. Handvast is niet genoeg. Je hoeft er niet met je gewicht op te gaan hangen maar duw hem een keer flink aan.



En het klopt dat je zeker 1/2 weken lang af en toe aan die zwarte knop moet draaien. Althans dat is bij mij zo. Telkens staat hij weer een streepje lager. Ik merk ook dat de klep een iets betere smering had mogen hebben. Bij het opendraaien is dat niet geheel vloeiend. Soms draai je een heel klein beetje en doet hij niks. Tik dan met je wijsvinger een keer tegen het metaal van je regelaar (dus niet op de wijzerplaat). Als hij dan nog niet doorschiet draai je weer een heeel klein beetje aan die knop.

Zo ben je op zijn minst 1 week bezig.


Juist, en iedere keer wanneer het magneet ventiel uit en aan gaat de volgende dag heb ik iedere keer een ander aantal bellen als de avond ervoor die je hebt geteld. En dan praat ik niet over 1/2/3 bellen maar gerust 20 bpm extra of nog meer. En alleen al als je aan dat ding komt veranderd het aantal belletjes al idd. Ik heb er 1 met dircte bellen teller (op de meter zeg maar) en 1 in de jbl diffusor. En de ene meter kan ik op de 2,1 max aan bar krijgen en die andere gaat naar de 2,5 max (wat denk ik ook de max is want heb aardig wat afgebeld de afgelopen dagen en daar zijn ze ook getest tot 2,5 bar). Maar vooral dat ventiel voelt niet goed, raak je hem aan zoals gezegd veranderen het aantal belletjes al. En ook het aantal bpm verschild enorm per dag/keer dat het magneet ventiel weer open gaat, al kom je nergens aan. Die uitleg/info staat er al op in pdf
 
Oke wacht ik ga je hele post lezen, maar bij stap Schroef de drukregelaar aan de voorkant, stevig, op de fles. Dit doet je dus met een grote tang GOED vastzetten. Handvast is niet genoeg. Je hoeft er niet met je gewicht op te gaan hangen maar duw hem een keer flink aan.

Heb hem nu gewoon met steek sleutel vast gezet, durfde eerlijk gezegd niet verder te gaan want dan zegt het hier altijd pats.. steeksleuteltje en sterke kerel is niet voldoende? Bedoel snap dat je met een flinke tang veel verder komt/meer kracht kunt zetten.
 
Maar je hebt nu dus 2 dezelfde regulators gekocht bij 2 verschillende winkels?
 
Ja 1 is weer retour die andere werkt maar het aantal bpm is iedere keer anders de volgende dag, max bar is 2,5 gem dus geen 4 of 2 (volgens leverancier en webshop).
2e meter is gewoon goed aangesloten en die werkt niet/het minst. De 1e werkt wel maar het bpm gedoe is niet fijn zo, soms loopt i een paar dagen goed en dan ineens...
Zonder ook maar ergens aan te hebben gezetten.
 
Zou dan toch beide terugsturen en een co2art aanschaffen die instelbaar is.

Mijn werkdruk kan tot 6 bar dacht ik, echt idioot veel...
 
Ja 1 is weer retour die andere werkt maar het aantal bpm is iedere keer anders de volgende dag, max bar is 2,5 gem dus geen 4 of 2 (volgens leverancier en webshop).
2e meter is gewoon goed aangesloten en die werkt niet/het minst. De 1e werkt wel maar het bpm gedoe is niet fijn zo, soms loopt i een paar dagen goed en dan ineens...
Zonder ook maar ergens aan te hebben gezetten.
Als je ook al een solenoid hebt zou ik overwegen een pH regelaar te gaan gebruiken. Dan worden de afwijkingen door de pH regeling gecorrigeerd.

En hou er rekening mee dat een atomiser (tenminste mijn Up Aqua versie) echt een bar of 3 nodig heeft om dag in dag uit altijd stabiel op te kunnen starten. Bij 2 bar werkt het allemaal ook maar niet stabiel (en wellicht is dat het probleem waar je tegenaan loopt.
 
Hmmm had toch echt wat neer gezet..
Maar krijg er nu 1 getest tot 2,6 bar dus dat moet werken.

Solenoid is magneet ventiel? Of zit ik er naast?
En wat is een goede doch redelijk geprijsde ph controller, want dit is voor mij wel fijn als het automatisch gaat?
 

Terug
Bovenaan