Dringend hulp nodig!!


Thijs2Ts

Well-known member
Lid geworden
12 november 2016
Berichten
79
Leeftijd
24
Locatie
Antwerpen
Beste leden,

Ik zit met een zwaar algenprobleem in mijn 1 m gezelschaps aquarium!!!!
Eerst was het voornamelijk baardalg en draadalg, maar nu is het meer een alg die een "dekentje" vormt over mijn planten, en als ik het af de planten haal komen er allemaal bubbeltje van onderuit. Ik weet echt niet wat te doen, ik heb al minder licht geprobeert maar niets... CO2 is geen optie( daar heb ik het geld niet voor, ik ben 12). Ik beging meer en meer te twijfelen om deze gewoon als kweekbak te gebruiken, maar mijn ouders willen liever een mooie planten bak.
Welk kan ik doen????????

Alvast HEEL erg bedankt.
mvg Thijs
 
Dit is een handig artikel voor het houden van een aquarium zonder co2

https://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2

Ik heb dit artikel helemaal doorgelezen en het is op zich erg interessant!
Maar ik vraag me af of dit ook geldt voor een aquarium met sluierstaarten, waar het toch wel zeer aan te raden is om vaak (1x per week 50%) te verversen, aangezien het erge vervuilers zijn.
Kan ik dan ook zonder CO2 mijn sluierstaart aquarium algvrij houden?
 
Kun je misschien een foto posten van je bak en van de algen? Dan wordt het makkelijker om te bepalen wat er exact aan de hand is.
Afgaand op je beschrijving denk ik aan blauwalg.
Stinken de algen als je ze verwijderd? En hoe zwaar is de aantasting?

Ik ben geen kenner maar ik weet dat sluierstaarten inderdaad zware vervuilers zijn en dat een 50% verversing per week minimaal is.
Hoeveel sluiers heb je in je bak?
Een plantenbak in combinatie met sluiers is niet zo makkelijk, zeker niet met teveel vissen. Je kan wel een aantal planten houden veronderstel ik maar dan moet je ze goed verankeren (soms zie ik bloempotten met planten in sluierbakken bijvoorbeeld). Op dat vlak kunnen andere sluierhouders je misschien beter informeren...
Hoeveel licht heb je boven je bak en hoe lang branden de lampen?
Algenvrij moet wel lukken maar dan is het belangrijk om niet teveel licht te hebben.
 
Ik ben geen kenner maar ik weet dat sluierstaarten inderdaad zware vervuilers zijn en dat een 50% verversing per week minimaal is.
Hoeveel sluiers heb je in je bak?
Een plantenbak in combinatie met sluiers is niet zo makkelijk, zeker niet met teveel vissen. Je kan wel een aantal planten houden veronderstel ik maar dan moet je ze goed verankeren (soms zie ik bloempotten met planten in sluierbakken bijvoorbeeld). Op dat vlak kunnen andere sluierhouders je misschien beter informeren...
Hoeveel licht heb je boven je bak en hoe lang branden de lampen?
Algenvrij moet wel lukken maar dan is het belangrijk om niet teveel licht te hebben.

Ik heb nu (nog) geen last van algen en mijn sluiers mollen de planten gelukkig niet :)
Alleen wat last gehad van bruinalg bij het opstarten.
Ik vroeg het me gewoon af omdat ik veelal hoor dat je toch echt CO2 nodig hebt in je bak en ik dat dus niet heb.
 
Ik heb nu (nog) geen last van algen en mijn sluiers mollen de planten gelukkig niet :)
Alleen wat last gehad van bruinalg bij het opstarten.
Ik vroeg het me gewoon af omdat ik veelal hoor dat je toch echt CO2 nodig hebt in je bak en ik dat dus niet heb.

Oeioei, aiai...
Ik dacht eigenlijk dat jij degene was van de openingspost... Vandaar dat ik schreef dat ik aan blauwalg dacht gezien de beschrijving van het "dekentje" alg.
Ik had niet door dat jij iemand anders was, sorry, my bad. :br::sorry:

co2 is niet noodzakelijk, voor de meeste planten is het wel een bonus en voor sommige planten (en specifiek voor sommige aquarium-stijlen) is het wel noodzakelijk maar er is ook veel mogelijk zonder co2. Maar dan moet je vooral zorgen dat je niet teveel/te lang licht geeft.
Dus is plantenkeuze/matig licht zeer belangrijk in een low tech bak.

Ik weet niet in hoeverre sluiers samengaan met drijfplanten maar dat is altijd een goede manier om licht te dempen en overtollige voedingsstoffen uit het water te halen.
 
Oeioei, aiai...
Ik dacht eigenlijk dat jij degene was van de openingspost... Vandaar dat ik schreef dat ik aan blauwalg dacht gezien de beschrijving van het "dekentje" alg.
Ik had niet door dat jij iemand anders was, sorry, my bad. :br::sorry:

No worries :D
Heel begrijpelijk ook, want ik brak eigenlijk even stiekem in dit draadje :engel:

Volgens mij kunnen sluiers best samen met drijfplanten, ik heb er toevallig vandaag een in het aquarium gedaan, maar die moet zeker toch nog wel een cm of 40 groeien voordat hij het oppervlakte gaat bereiken.
Ik heb ook voornamelijk zuurstofplanten erin staan, veel waterpest.
Ik ga zeker nog wat meer duiken in dat CO2 gebeuren, heel interessant!
Bedankt voor je antwoord!:thumbs:
 
Sorry dat ik zo laat reageerde.
Hier een foto, het begint er uit de hand te lopen, heb het 3 dagen nog proberen weg te doen...
Er zitten:
15 neons
1 ancistrus
1 black Molly
6 C. Oiapoquensis
7 kegelvlek
3 zwarte fantoomzalmen in.

Mijn pH: 7.6a8
Gh: rond 10

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben...

IMG_20180309_184845.jpg
 
Ik bedoel met mijn pH 7.6 a 7.8
Ah ok bedankt, wat kan ik er tegen doen?
 
Hoe groot is je aquarium? Met andere woorden, kijk eens naar de hoeveelheid vis ten opzichte van de inhoud van je aquarium. Je water lijkt vrij donker, hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer? Wat je kan doen is plantenvoeding via de EI methode en dan ververs je wekelijks de helft van je water.
Hoeveel uur licht heb je per dag?
 
Als ik deze bak zou moeten aanpakken zou ik het volgende doen als eerste stap.

  1. Alle planten eruit en afspoelen onder de kraan, zodat je alle blauwalg zo veel mogelijk wegspoelt.
  2. Daarna de bodem even lichtjes afzuigen.
  3. Ramen poetsen
  4. Planten terugzetten
  5. Al je glas afplakken met zwarte vuilniszakken 3 a 4 dagen
  6. Lampen uit 3 a 4 dagen
 
Dan is het volgende van belang om op een rijtje te zetten

  1. Wat is de visbezetting
  2. hoe vaak verevers je water en hoeveel
  3. wat voor filter heb je
  4. hoe maak je deze schoon

Edit, als je een aquarum hebt zonder blauwalg kan je het filtermateriaal uitknijpen (boven het filter of water) in je blauwalg bak.
 
Ik ververs om de 3 weken 15l, mijn filter knijp ik sponzen uit. Visbestand in een bericht hierboven.
Mvg
 
Ik ga beginnen met elke week dan te verversen, zo'n standaard filter die je bij een rio 180 krijgt heb ik.
 
Sponzen uitknijpen, zien of er niets klem zit, en dat wit moesje voor grof vuil tegen te houden vervabgen
 
Ok, maar hoevaak doe je dat en doe je ze tegelijk? Beter is om ze om en om licht uit te spoelen want anders spoel je alle bacterien weg. Te goed schoonmaken is dus niet goed voor de bacteriecultuur. Ik doe het pas als de uitstroom merkbaar minder wordt.
 

Terug
Bovenaan