Dringend hulp nodig


sub

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2018
Berichten
124
Leeftijd
24
Nu keek ik naar me aquarium en ik zag op het glas overal kleine dunne strepen. Ik dacht dat het krasjes zijn, maar ik zag me antennebaars het aanraken alsof het voedsel is. Ik keek goed en ik zag het bewegen. Ik schrok hier erg van. Me hele aquariumglas zit er vol mee. Het lijken op hele dunne witte wormen, parasieten. Volgens mij zijn het planaria. Me antennebaars(man) heeft ook één kleine zwarte stip op zijn lichaam. Niet een stip onder de slijmvlies maar het lijkt er meer op alsof het een bult is(grootte zandkorrel). Kan iemand helpen, is dit besmettelijk of doodt het planten? Hoe kan ik er tegen aan gaan? Onder me zand ligt ook zo zwart spul. Heeft iemand hier kennis over? De mannetje schuurt soms door het zand of een plant. Zou medicijnen goed zijn, of waterverversen

Planaria?

C8BE0791-D90B-4E62-88CD-A31AD092EF68.jpeg


Zwart alg?

5F27FE5A-5A92-409F-BF61-830D3F2471FE.jpeg


Zwart stip!

1E6ED564-24D5-4A55-893C-BEA02818D314.jpeg


Dank zeer!!
 
Het is mij ook overkomen, had geen idee wat het was. Heb toen mn vissen uitgevangen, bak leeg gehaald en opnieuw begonnen. Ik had toen een dure betta dus wilde geen risico nemen.

Mvg,
Timo
 
Het is mij ook overkomen, had geen idee wat het was. Heb toen mn vissen uitgevangen, bak leeg gehaald en opnieuw begonnen. Ik had toen een dure betta dus wilde geen risico nemen.

Mvg,
Timo
en hoe verliep het?
 
en hoe verliep het?
Zoals verwacht, geen last van omdat ik alles opnieuw heb gestart. Maar dan moet je dus nieuw grind kopen, bak opnieuw opzetten na schoonmaken, je vis tijdens het indraaien in een andere bak stoppen.. etc.

Kortom, als er een betere manier is zou ik die nemen maar toen het mij overkwam had het aquaforum mij zonder reden verbannen. Dus ik kon geen vragen stellen. Achteraf bleek het een bug te zijn met het nieuwe forum dat toen kwam, en ik moest een nieuw account maken. Ik wist dat niet want ze negeerden mn mails
 
Zoals verwacht, geen last van omdat ik alles opnieuw heb gestart. Maar dan moet je dus nieuw grind kopen, bak opnieuw opzetten na schoonmaken, je vis tijdens het indraaien in een andere bak stoppen.. etc.

Kortom, als er een betere manier is zou ik die nemen maar toen het mij overkwam had het aquaforum mij zonder reden verbannen. Dus ik kon geen vragen stellen. Achteraf bleek het een bug te zijn met het nieuwe forum dat toen kwam, en ik moest een nieuw account maken. Ik wist dat niet want ze negeerden mn mails
Denk je dat het gevaarlijk is voor de vissen op dit moment?
 
Het vrouwtje zit er ook steeds aan te knabbelen en eten, is dit geen gevaar?
 
Denk je dat het gevaarlijk is voor de vissen op dit moment?
Ik durf het niet te zeggen. Zelf vertrouwde ik het niet. Je kan beter wachten tot iemand met meer ervaring er iets over zegt. Dringend is het niet denk ik, want die stip die je vis heeft heeft volgensmij niks met die mogelijke parasieten te maken. Ik zou rustig wachten op antwoord voordat je conclusies trekt.
 
Wat ik op de eerste foto zie lijkt een beetje op opstartwormen. Kunnen geen kwaad maar heel duidelijk zie ik het ook weer niet.
 
Btw, je vraagt of het zwarte alg is op foto 2. Ik zie wel zwarte plekken in de bodem en wellicht is dat bodemrot. Zit deze er al lang in en hoe doe je het onderhoud aan je bodem?
 
Ik heb de bodem wel een paar keer schoongemaakt, maar niet van onder.
 
Wat ik op de eerste foto zie lijkt een beetje op opstartwormen. Kunnen geen kwaad maar heel duidelijk zie ik het ook weer niet.
ik heb een foto vam google even opgezocht, lijkt precies als dit.
En op google wordt aangegeven dat dit planaria is.

EB09673A-8CBD-4E7F-8968-484AD0A78F96.png
 
Laatst bewerkt:
Ja vaak lastig te zien maar planria heeft een puntkop. Hoelang heb je die bodem erin zitten nu?
 
Ja vaak lastig te zien maar planria heeft een puntkop. Hoelang heb je die bodem erin zitten nu?
3 maanden, me vissen eten ook gewoon die dingen van het glas. Ik heb 2 antennebaarsjes en de vrouwtje knabbelt steeds tegen het glas, ben bang dat dit schadelijk zou zijn voor haar.
 
Volgens mij is dat niet schadelijk voor de vissen want men zet juist weleens vissen in om van een plaag af te komen. Je bodem wordt wel snel donker na 3 maanden vindt ik maar ik gebruik zelf geen zand dus weet niet of dit vaker gebeurt op zo n korte termijn.
 
Volgens mij is dat niet schadelijk voor de vissen want men zet juist weleens vissen in om van een plaag af te komen. Je bodem wordt wel snel donker na 3 maanden vindt ik maar ik gebruik zelf geen zand dus weet niet of dit vaker gebeurt op zo n korte termijn.
volgend mij komt dit gewoon door het teveel voeren. Ik heb javavarens in de bodem gehad en ik heb gehoord dat die wortels daardoor snel doodgaan. Kan zo maar wezen, ik heb ondertussen flubenol besteld, die behandel ik voor mn bak. Hopen dat de plagen wegwaaien :) heeft u nog misschien kennis over die zwart puntje op de mannetje ;)
 
Zoals verwacht, geen last van omdat ik alles opnieuw heb gestart. Maar dan moet je dus nieuw grind kopen, bak opnieuw opzetten na schoonmaken, je vis tijdens het indraaien in een andere bak stoppen.. etc.

Kortom, als er een betere manier is zou ik die nemen maar toen het mij overkwam had het aquaforum mij zonder reden verbannen. Dus ik kon geen vragen stellen. Achteraf bleek het een bug te zijn met het nieuwe forum dat toen kwam, en ik moest een nieuw account maken. Ik wist dat niet want ze negeerden mn mails

Die hele 2e alinea zit vol met onnodige sneren die niets toevoegen aan het topic, laat dat liever achterwege.

Ontopic: wat ik er over gelezen heb, is dat deze wormen vooral voorkomen in aquaria waar te veel wordt gevoerd. Dit in combinatie met jouw rottende bodem zou je al een eind in de goede richting moeten sturen denk ik. Om te beginnen zou ik je rottende bodem aanpakken. Een rottende bodem kan je voorkomen door hem regelmatig even door te woelen. Doe je dat niet, dan slibt hij dicht. Dat laatste is bij jou gebeurd. Kijk daarnaast eens goed hoeveel je voert, en hoeveel er achterblijft wat niet door je vissen wordt opgegeten.

De wormen kunnen overigens geen kwaad, je vissen kunnen dat gewoon eten. Ik zou me om die zwarte stip dan ook nog geen grote zorgen gaan maken.
 
Die hele 2e alinea zit vol met onnodige sneren die niets toevoegen aan het topic, laat dat liever achterwege.

Ontopic: wat ik er over gelezen heb, is dat deze wormen vooral voorkomen in aquaria waar te veel wordt gevoerd. Dit in combinatie met jouw rottende bodem zou je al een eind in de goede richting moeten sturen denk ik. Om te beginnen zou ik je rottende bodem aanpakken. Een rottende bodem kan je voorkomen door hem regelmatig even door te woelen. Doe je dat niet, dan slibt hij dicht. Dat laatste is bij jou gebeurd. Kijk daarnaast eens goed hoeveel je voert, en hoeveel er achterblijft wat niet door je vissen wordt opgegeten.

De wormen kunnen overigens geen kwaad, je vissen kunnen dat gewoon eten. Ik zou me om die zwarte stip dan ook nog geen grote zorgen gaan maken.
bedoel je echt door de bodem de zand op het oppervlakte van de bodem te krijgen? Ik heb helaas zand dus ben bang dat het de water verkleurd, mistig maakt. Dit is vaker gebeurd. En wanneer dat zwarte “zand” op het oppervlakte komt, is dat geen kwaad?
 
Mocht je Flubenol inzetten dan gaan ook eventuele slakken allemaal dood. Ik zou zelf het advies van Niels hiervoor opvolgen.
 
Mocht je Flubenol inzetten dan gaan ook eventuele slakken allemaal dood. Ik zou zelf het advies van Niels hiervoor opvolgen.
Ik heb gelukkig geen slakken in me bak, ook geen slakken die ik zelf heb gehaald zoals de helema slak. :)
 
bedoel je echt door de bodem de zand op het oppervlakte van de bodem te krijgen? Ik heb helaas zand dus ben bang dat het de water verkleurd, mistig maakt. Dit is vaker gebeurd. En wanneer dat zwarte “zand” op het oppervlakte komt, is dat geen kwaad?

Je kan ook het zand weghevelen, mits je slang niet te dun is. Ik heb zo ook wel eens een complete bodem verwijderd, gewassen, en terug geplaatst. Daarna kan je de planten weer terug zetten en is je bodemprobleem voorlopig opgelost. Met mijn huidige bak zou ik het niet gauw doen, maar als je een wat kleinere bak hebt, ben je zo klaar.
 
Je kan ook het zand weghevelen, mits je slang niet te dun is. Ik heb zo ook wel eens een complete bodem verwijderd, gewassen, en terug geplaatst. Daarna kan je de planten weer terug zetten en is je bodemprobleem voorlopig opgelost. Met mijn huidige bak zou ik het niet gauw doen, maar als je een wat kleinere bak hebt, ben je zo klaar.
dit is dus het probleem met zand. Erg moeilijk om te doen vergeleken met grind. Ik ben van plan deze maand een grotere bak te halen(ik heb momenteel 60l), en daarmee nieuwe grind etc in te richten. De water van deze bak gaat daarin of ik laat het 4 weken indraaien. Kan ik ook de hele bak indraaien met 100% osmosewater?
 
Met zand gaat dat juist veel makkelijker dan met grind, omdat je zand mee kan zuigen.
 
Je kan ook het zand weghevelen, mits je slang niet te dun is. Ik heb zo ook wel eens een complete bodem verwijderd, gewassen, en terug geplaatst. Daarna kan je de planten weer terug zetten en is je bodemprobleem voorlopig opgelost. Met mijn huidige bak zou ik het niet gauw doen, maar als je een wat kleinere bak hebt, ben je zo klaar.
Maar dan moet je er wel rekening mee houden dat je bodem een groot deel van je bacterien bevat. Een nitriet piek kan het gevolg zijn.
 
Maar dan moet je er wel rekening mee houden dat je bodem een groot deel van je bacterien bevat. Een nitriet piek kan het gevolg zijn.
ik zal proberen met een slangetje het vuil onder de bodem weg te zuigen in een emmer.
 
Dat gaat je niet lukken, je kan immers in het grootste gedeelte van je bak niet zien wat je wegzuigt.
dus jouw bedoeling is om alle planten en inrichting weg te doen, de bodem van de bak weghalen en schoonmaken, en dan weer erin doen en de inrichting opnieuw uitvoeren? :) dat word een klusje
 
Ik zou me om die zwarte stip dan ook nog geen grote zorgen gaan maken.
er is maar een stip op de rechterkant van de vis, en hij zit steeds te schuren tegen de bodem of een steen, plant. Ik begin me wel een beetje zorgen te maken. Misschien een splinter van afgebroken hout? :(
 
dus jouw bedoeling is om alle planten en inrichting weg te doen, de bodem van de bak weghalen en schoonmaken, en dan weer erin doen en de inrichting opnieuw uitvoeren? :) dat word een klusje

Dat ligt er aan hoe groot je bak is, tot een meter valt het wel mee hoeveel werk het is, tenzij je een hele fanatieke scaper bent. Maar ik vrees dat het de enige manier is om van je rottende bodem af te komen, zonder er een grote mistboel van te maken. Zoals Dirk al aangaf moet je wel rekening houden met een mogelijke nitrietpiek.
 
Dat ligt er aan hoe groot je bak is, tot een meter valt het wel mee hoeveel werk het is, tenzij je een hele fanatieke scaper bent. Maar ik vrees dat het de enige manier is om van je rottende bodem af te komen, zonder er een grote mistboel van te maken. Zoals Dirk al aangaf moet je wel rekening houden met een mogelijke nitrietpiek.
het probleem is dus dat een tikje geven aan de zand, en de water word al mistig :D
 

Terug
Bovenaan