Drijfproblemen door luchtpomp?


Jones

Well-known member
Lid geworden
23 februari 2011
Berichten
10,227
Locatie
Zundert
Ik heb wat vreemds gezien bij m'n Oranda.

Gewoonlijk had ik een diffusor op de uitlaat van 1 van de filters voor extra zuurstofvoorziening. Deze blies hele fijne belletjes waardoor het leek alsof er zweefvuil in de bak zat, dus heb ik een week geleden een luchtpomp met bruissteen aangesloten. Twee dagen erna kreeg m'n Oranda balansproblemen. Zijn achterhand werd steeds omhoog getrokken en een dag later dreef hij in een hoekje. De dag daarna heb ik de stekker uit de luchtpomp getrokken en diezelfde avond zwom hij weer normaal, net als de twee dagen erna. Toeval? Om dat te testen heb ik gisteren de luchtpomp weer aangesloten en ja hoor, meneer dreef vanmorgen. Als hij me ziet probeert hij normaal te zwemmen, maar als ik van een afstandje toekijk vecht hij heel hard om normaal te zwemmen en eindigt uiteindelijk vermoeid in een hoekje bovenin.

Nu heb ik de stekker er weer uitgetrokken en het verbaast me niets als hij vanavond/morgen weer normaal zwemt.

Heeft iemand hier weleens zoiets gehad bij een vis? Of heeft iemand een wetenschappelijke uitleg hoe dit kan gebeuren door een luchtpomp?


-edit:
Wat extra info over de vis. Bij stress drijft hij, bijvoorbeeld als hij gevangen of verplaatst wordt. Toen ik hem ophaalde dreef hij na een paar minuten al in de emmer, toen ik 'm in de q-bak zette deed hij direct weer normaal. Hij heeft dus sowieso een gevoelige zwemblaas. De andere vissen die bij hem in de bak zitten hebben nergens last van, hoewel de grote Demekin die erbij zit de laatste paar dagen wat hangerig is (gerelateerd?).
 
Misschien wordt zo het zuurstofgehalte van het water aan de te hoge kant voor de vis door het gebruik van de luchtpomp.
 
Jeetje wat een apart verhaal, heb nog nooit zoiets gehoord. Het lijkt inderdaad met elkaar te maken te hebben, maar heb er zo geen verklaring voor. Ben benieuwd of iemand het weet ;)
 
Toen ik daarstraks thuis wegging had hij nog last. Eens kijken hoe het morgen gaat. Het arme dier z'n staart ziet rood door de stress.
 
Hmmm, apart zeg. Zit er zout in de bak?
 
Nope, geen zout.
 
Geen idee of het zin heeft om nog te reageren want krijg weinig respons op m'n eerdere reactie maar lijkt er veel op dat de luchtpomp hier mee te maken heeft.
Net zoals te weinig zuurstof een negatief effect heeft op vissen kan een overschot ook invloed hebben natuurlijk en zeker op een vis die dus blijkbaar al niet helemaal fit is.

Helemaal wetenschappelijk kan ik het ook niet uitleggen maar vraag me af wat de capaciteit van de pomp is en de inhoud van de bak?
Zou mooi zijn om het zuurstofgehalte te kunnen meten bv.
 
Lucht bevat slechts 21% zuurstof, om een overschot te krijgen met zo,n pompje zal je niet gauw lukken.
 
Geen idee welk luchtpomp(je) ze gebruikt maar wie weet....

EDIT-zat net te googlen naar zuurstof overschot en kwam toevallig dit stukje tegen en gaat ook over een goudvis.
Staat zelfs dat abrupt vers water toevoegen een zuurstofoverschot kan veroorzaken.

Denk nu eigenlijk niet meer dat dit precies bij Fabienne aan de hand is maar de luchtpomp zal zeker invloed hebben in combinatie met de zwemblaas van de vis.




http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/o ... -op-de-kop
 
Sorry John, ik had er niet op gereageerd omdat de diffusor veel fijnere belletjes geeft en dus meer zuurstof in het water zou moeten oplossen dan een luchtpomp. Zouden de vissen ook niet snel moeten ademen bij een overschot aan zuurstof?

De bak is 350l. met een Jebao 304 (1200l/u) en een Hagen Elite Crystal Flo 60 (750 l/u). Ik ververste gewoonlijk iedere 3 dagen 50%, maar sinds twee weken iedere maandag en donderdag. Tijdens het verversen klettert het verse water behoorlijk hard in de bak, wat ook voor veel zuurstof zorgt maar het lijkt de vissen niet te boeien.

De luchtpomp doet 200l/u, maar is verstelbaar. Ik zet 'm op de helft, anders maakt 'ie teveel herrie ;).
 
Jones zei:
Sorry John, ik had er niet op gereageerd omdat de diffusor veel fijnere belletjes geeft en dus meer zuurstof in het water zou moeten oplossen dan een luchtpomp. Zouden de vissen ook niet snel moeten ademen bij een overschot aan zuurstof?

Daar had ik ook al aangedacht maar kan zijn omdat de diffusor hoger in de bak zit deze toch minder zuurstof afgeeft dan bv de luchtpomp waar de belletjes van onderaf uit de bak komen.
Van dat ademen is ook wel een punt idd.
Probeer alleen maar mee te denken met je.

Klinkt misschien kinderachtig maar vind het dan zo lullig dat m'n reactie gewoon genegeerd wordt,ook al is het in jouw ogen geen nuttige reactie ;( ;)


Zal de gevoellige zwemblaas zijn denk ik...
 
Oranda's staan zowiezo bekend om gevoelige zwemblaas, en wat John hier zegt vind ik zo gek nog niet eigenlijk.
Te veel zuurstof kan misschien ook schadelijk zijn.
 
Was niet lullig bedoeld hoor en het was wel nuttig want daardoor ging ik denken aan situaties waarin ook veel zuurstof in het water komt (zoals bij de verversing) en de vis geen last heeft. :)

De bruissteen hing de eerste keer zo'n 10 cm. boven de bodem. De tweede keer had ik 'm 10 cm. onder het oppervlak gehangen omdat ik dacht dat het misschien zou schelen.

Ben benieuwd hoe ik de vis aantref als ik thuiskom. Hopelijk is het weer over en ben ik niet over een grens gegaan door de luchtpomp een tweede keer aan te sluiten. Dan zou ik me wel erg schuldig voelen :rolleyes:
 
Misschien wel iets om op te concentreren wat zwemblaasproblemen betreft, vanuit die insteek wat zuurstof betreft had ik het nog niet bekeken.
Vind dit wel een interessant gegeven eigenlijk wat misschien kan helpen tegen zwemblaasproblemen die toch vaak bij sluiers ( vooral oranda's en ruykin) voorkomt.
 
Het vreemde is dat ik een andere sluier (fantail) heb met een gevoelige zwemblaas bij stress, net als de Oranda. Zij heeft nooit problemen gehad met een luchtpomp.
 
We weten eigenlijk maar weinig af van zwemblaasproblemen, het kan aan zoveel factoren liggen, voedsel is er eentje van. Sommig voer kan verstopping veroorzaken waardoor ze drijfproblemen krijgen.
Sommigen beweren dat ze van planten eten al zwemblaasproblemen kunnen krijgen wat mij sterk lijkt, want het zijn alleseters.
Maar een te veel aan zuurstof is toch een insteek die ik niet eerder gehoord heb, wie weet is dat het ei van Columbus :idea:
 
Die zaterdag middag had de Oranda nog steeds balansproblemen. Toen heb ik 'm wat ontvelde erwtjes gevoerd. 's Avonds zwom hij weer normaal en de dag erna vond ik een drol van zo'n 15 cm. met veel lucht erin, dus dat zal ergens vast hebben gezeten en is er door de erwtjes uit gekomen. Sindsdien geen problemen meer gehad.
 
Gelukkig maar en hopelijk is hier het balansprobleem mee opgelost. Toch is mijn ervaring als vissen eenmaal last hebben gehad van balansproblemen dat ze hier toch gevoelig voor blijven.
 
Patries zei:
Gelukkig maar en hopelijk is hier het balansprobleem mee opgelost. Toch is mijn ervaring als vissen eenmaal last hebben gehad van balansproblemen dat ze hier toch gevoelig voor blijven.

Ja, is ook mijn ervaring, wel jammer, maar waar!
 

Terug
Bovenaan