Drijfplanten doen het slecht


Jos Hut zei:
Crypto's, Echinodorussen en javavaren zijn allemaal moerasplanten. Crypto's horen bij de planten die weinig licht nodig hebben, Echinodorussen kunnen lange tijd met minder licht toe voordat ze slecht gaan groeien net als javavaren.

Cabomba, Limnophyla, Hygrophyla, Rotala , Alternanthera en meer van dergelijke planten hebben veel meer licht nodig. Krijgen ze dat niet dan worden de internodien groot en de stengels kaal aan de onderkanten. De planten groeien dan aan de toppen redelijk omdat dat de plaatsen zijn waar ze nog redelijk wat licht krijgen.

Hobbygroet,
Jos Hut

Daar heb je gelijk met de snelgroeiers alhoewel ik de eerste 2 met 9 uur best goed hou hier moet ik zeggen.

@TS
Hou er rekening mee dat je meer vraag naar voeding krijgt als je de duur gaat verlengen en dat je dan wel voldoende voeding in je bak hebt om aan de vraag te kunnen voldoen. Met voldoende voeding moet je prima zelfs 12 uur kunnen verlichten hoor.
 
Mijn norm is om de planten optimaal te laten groeien, dat is wat anders dan ze laten overleven. Onderwater tuinieren op een zo hoog mogelijk niveau. Het ene moment lukt dat beter dan op het andere moment. Zo klein mogelijke internodien, gezond en goed ontwikkelde bladkransen en een hoge groeisnelheid. Dit om de concurrentie met algen aan te kunnen en om een gezond aquarium te hebben.

Ik heb daar de laatste jaren dat ik een plantenbak had daar een PH control gestuurde CO2 installatie voor gebruikt samen met Bolikel ijzermest ( professionele ijzermest die veel door tuinders gebruikt wordt, geproduceerd door Akzo Nobel) en meststoffen van Aquariumbemesting.nl. Omdat het een zwaar beplante Hollandse plantenbak was gebruikte ik 6 tl buizen van 58 watt als verlichting.
Door jarenlang aan keuringen mee te doen heb ik steeds veel kunnen bijleren en ook van anderen kunnen zien hoe zij hun aquarium verzorgden.

Verschillende forumleden hebben het niet zo op keuringen, en dat geeft ook niets. Voor mij is het een meerwaarde geweest dat keurmeesters naar mijn aquarium keken, en tips ter verbetering gaven waar ik mijn voordeel mee kon doen.
Veel over biotopen en aquariumplanten is na te lezen in het "handboek aquariumplanten" van Christel Kasselmann.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Donald72 zei:
Ik heb overwogen om het licht van 8 tot 10 aan te doen. Ik zal na 4 weken kijken of er resultaat is. De gebruikelijke lichturen van mij werkte niet dus dit is het proberen waard, toch?

Bereid je dan maar voor op een algenexplosie. ;)

Heb hier ook in elke bak Limnobium laevigatum en Salvinia sp. En de groei kan per bak/soort sterk verschillen.
Er zijn veel redenen waardoor Limnobium laevigatum het niet goed doet: bij teveel stroming kunnen ze wel eens afsterven, aangebeten worden door slakken, bladeren die worden verbrand door condensatiedruppels, tekort aan voeding, toxiciteit,... Maar dat 9h niet genoeg zou zijn kan ik niet geloven. Heb ze hier ook onder een 9watt PL lamp groeien die 7h op staat. En die kwijnen niet weg door lichttekort, terwijl ze in een andere bak met meer licht het minder goed doen.

Als deze drijver, om welke reden dan ook, niet wil groeien kan je er beter een andere kiezen die het wel doet.
 
backplay zei:
Donald72 zei:
Ik heb overwogen om het licht van 8 tot 10 aan te doen. Ik zal na 4 weken kijken of er resultaat is. De gebruikelijke lichturen van mij werkte niet dus dit is het proberen waard, toch?

Bereid je dan maar voor op een algenexplosie. ;)

Heb hier ook in elke bak Limnobium laevigatum en Salvinia sp. En de groei kan per bak/soort sterk verschillen.
Er zijn veel redenen waardoor Limnobium laevigatum het niet goed doet: bij teveel stroming kunnen ze wel eens afsterven, aangebeten worden door slakken, bladeren die worden verbrand door condensatiedruppels, tekort aan voeding, toxiciteit,... Maar dat 9h niet genoeg zou zijn kan ik niet geloven. Heb ze hier ook onder een 9watt PL lamp groeien die 7h op staat. En die kwijnen niet weg door lichttekort, terwijl ze in een andere bak met meer licht het minder goed doen.

Als deze drijver, om welke reden dan ook, niet wil groeien kan je er beter een andere kiezen die het wel doet.

+1
 
Dat slaat op de opmerking dat je dan kans loopt op een algenexplosie en op het feit dat 9 uur normaal wel voldoende is. Ik ben het verder met de gehele tekst eens kun je stellen.
Anders had ik wel een quote uit een deel van de tekst genomen ;).

Ik heb hier met de drijfplanten dezelfde ervaring zoals ik al eerder had aangegeven. Daardoor heb ik in het verleden ook al weleens gewisseld van drijvers in een bepaalde bak. Dat is dan vaak wel de makkelijkste methode.
 
Als je meer licht gaat gebruiken moet je dat in kleine stappen doen. Bijvoorbeeld iedere twee weken een uur meer. Anders krijg je problemen en dan vaak groene algen. Bij het vervangen van lampen vervang je ook niet alles in een keer.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
De lampen staan nu 2 uur langer aan.. Kijken of het helpt
 
Dan maak ik er 1 uur van
 
Lijkt me een strak plan. Iedere twee weken een uurtje erbij en dan kijken hoe het gaat.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Wel goed opletten dat je geen tekorten gaat krijgen hoor. Succes.
 
Hoe kan ik zien dat ik tekorten krijg?

Gr
 
Als de planten niet of slecht groeien en je eventueel algen ziet. Maar dat kun je beter voor zijn door te zorgen dat er voldoende voeding in de bak voor de planten aanwezig is.
Maar je bak draait nog niet zolang en dan moeten de planten even de tijd hebben om aan te kunnen slaan.
 

Terug
Bovenaan