Dressoir sterk genoeg? Lastig..


Alexander

Well-known member
Lid geworden
24 oktober 2017
Berichten
443
Leeftijd
30
Locatie
Zuid Limburg
Zal dit dressoir sterk genoeg zijn om een Primo 110 of Rio 125 te kunnen dragen? In de toekomst komt hij wel op een aquariummeubel te staan maar de eerste paar jaren zal hij hierop moeten staan. Ik zie wel hier en daar wat verstevigingen maar ik hoop dat jullie wat meer ervaring hebben om dit misschien al zo te kunnen zien.

De achterwand is dun maar in het midden is wel een dwarsbalk(je) aanwezig, tegen de achterwand. Ook is er op 1/3e aan de linkerkant een klein dwarsbalkje aanwezig bij de deuren. Echter komt het aquarium op het rechter gedeelte te staan en zal net iets meer dan de helft van het dressior innemen. Het oppervlak lijkt mij ook dik genoeg, maar niet zeker. Er komt sowieso een tempex plaat o.i.d. onder het aquarium, want het hout van de bovenste laag is niet mooi vlak.

InkedIMG_8933_LI.jpg


IMG_8927.JPG


IMG_8928.JPG


IMG_8930.JPG


IMG_8932.JPG


B.v.d.
 
Ja dat zou ik gerust durven hoor maar idd met iets van tempex tussen de bak en de ondergrond want is wel nodig zo te zien
 
Misschien beter aan de linkerkant zetten, daar zit aan de voorkant nog een extra latje voor het deurtje en de stopcontacten zitten daar ook.
 
Gezien de kromheid van het bovenblad zou ik het niet doen of het boven blad vervangen door een ander kast is op zich sterk genoeg
Tempex onder juwel bakken wordt afgeraden door juwel zelf omdat de bakken voorzien zijn van een frame
 
Ik heb voorheen ook een Juwel Rio125 gehad en deze heeft jaren op tempex gestaan zonder problemen maar ja misschien dat het beter is zonder.
 
Hmmmm tsja. Maar zoals hierboven ook al gezegd was, zonder tempex zou je een recht oppervlak moeten hebben, en dit is niet helemaal recht. Ik ga het eens testen hoe vlak het aan de linkerkant is, want rechtsvoor gaat het iets omhoog zoals op de foto te zien is, links is wel een stuk vlakker volgens mij. Echter die lamp moet eigenlijk links blijven staan.. Rechtsvoor staat de eerste 10cm dus ietsje omhoog, maar daarachter zou het vlak moeten zijn, dus de bak zou misschien wat meer naar achteren gezet kunnen worden, maar dan nog moet ik kijken of het dan overal vlak is.
Wat betreft stopcontact, rechts van de kast heb ik de stekkerdoos hangen voor het huidige bakje.
 
Vind het wel apart, heb vandaag een Rio 125 gezien met onderkast, een stuk mooier dan de Primo 110 trouwens, maar die kast lijkt zo wankel met die dunne plankjes :D
Ziet er wel het beste uit natuurlijk zo een kastje met 2 deuren. Had ik maar de plek :rolleyes:
 
Vind het wel apart, heb vandaag een Rio 125 gezien met onderkast, een stuk mooier dan de Primo 110 trouwens, maar die kast lijkt zo wankel met die dunne plankjes :D
Ziet er wel het beste uit natuurlijk zo een kastje met 2 deuren. Had ik maar de plek :rolleyes:
Vergis je niet in die dunne plankjes das echt een ontwerp waar over nagedacht is al lijkt het niet veel
 
Zakt die opstaande hoek als je er op gaat zitten?
Haha ik zal het morgen eens proberen :D:D
Vergis je niet in die dunne plankjes das echt een ontwerp waar over nagedacht is al lijkt het niet veel
Ja zal ook wel, is natuurlijk ook een verschil als het met precies dezelfde oppervlakte maat ondersteund wordt.
 
Ik heb helaas echt geen vrije plek om een aquarium-meubel neer te zetten. Mocht ik nu een aquarium kopen, zou ik deze voor nu op het dressoir kwijt moeten kunnen, en dan toch ook al de bijpassende onderkast erbij kopen om in de toekomst het aquarium dan op te kunnen zetten. Zodat ik in de toekomst niet nog op zoek hoef te gaan naar een geschikte onderkast.

Hij zou op de linkerkant kunnen staan van het dressoir. Dan zou de kast stevig genoeg moeten zijn. De toplaag is daar wel al een stuk vlakker, maar nog niet helemaal recht. Ik heb er een rechte plank op gelegd met ongeveer de afmetingen van een Rio 125, en deze heeft linksvoor en rechtsachter ongeveer 1 mm speling. Is er misschien tóch een manier om zo een Juwel aquarium op een tempex plaat te kunnen zetten? Zo nodig een tempex plaat + houten plank en dan het aquarium daar op? Het dressoir kan helaas niet voorzien worden voor een andere toplaag.

(let maar even niet op het garnalenbakje, daar heb ik vanalles ingezet om het mos niet te hoeven weggooien en de oude filter is nog aanwezig i.v.m. indraaien)
IMG_9013.JPG


IMG_9015.JPG


:book:
 
Ik wil hem toch op een meubel naast het dressoir gaan zetten. M'n vader is het er nog niet helemaal mee eens want dan krijg je zo een rijtje met meubels. Echter denk ik zelf dat als je dan voor een zwarte kast gaat, dit ook dat rijtje wat breekt.

2.jpg


Zat eerst te denken aan een Rio 125, maar zie nu dat daar ook een Rio 180 zal gaan passen hahahaha. Zo gaan we groter en groter. Je kunt er ook leuk in kijken vanaf de bank, ik zie het wel zitten.

Wat betreft de interne filters van Juwel, had wel gehoord dat 125 nog net kan met een interne filter, maar 180 zul je toch de filter eruit moeten halen en een buitenfilter gaan aanschaffen. Wat denken jullie, is een intern Juwel filter bij een 180liter bak te min?
 
Oh my god. Dit is een teken van boven. Dit onderdeel van een bed stond in de garage en is PRECIES dezelfde afmeting als een RIO 180 + onderkast :D:D:D:D

IMG_9062.JPG


HAHA geweldig dit :foto::foto:
 
Mijn vader vond het toch niet zo een goed plan, en na wat overleg kan het dressoir tijdelijk een ander plekje krijgen waardoor er plek is voor maar liefst een Rio 240!! Kan niet wachten!! :D:D:D:D
Hopelijk kan ik de Multilux omruilen voor een Helialux met bijbetaling van mijn kant. Maar dat is weer een ander onderwerp. Anyway, dit topic is niet meer echt nodig :daisy::daisy:
 
Mijn oom en ik gingen laatst samen op het tafeltje staan. Dat ging goed, maar het was een goedkoop tafeltje dus we namen wel risico’s :)
 
Ik wil hem toch op een meubel naast het dressoir gaan zetten. M'n vader is het er nog niet helemaal mee eens want dan krijg je zo een rijtje met meubels. Echter denk ik zelf dat als je dan voor een zwarte kast gaat, dit ook dat rijtje wat breekt.

Bekijk bijlage 243168

Zat eerst te denken aan een Rio 125, maar zie nu dat daar ook een Rio 180 zal gaan passen hahahaha. Zo gaan we groter en groter. Je kunt er ook leuk in kijken vanaf de bank, ik zie het wel zitten.

Wat betreft de interne filters van Juwel, had wel gehoord dat 125 nog net kan met een interne filter, maar 180 zul je toch de filter eruit moeten halen en een buitenfilter gaan aanschaffen. Wat denken jullie, is een intern Juwel filter bij een 180liter bak te min?

Ik weet dat sommige mensen de filters van Juwel of andere interne filters te min vinden. Maar ik was altijd tevreden met de Juwel filters.
Toegegeven, ik had ook nooit zoveel vissen.

Hangt ook van de vissen af en het aantal vissen.
 
Rio 240 staat nu in de woonkamer. Ik ga het in 't begin ook even met de Juwel filter doen, kijken hoe dat gaat @visstisck . Topic van deze bak volgt!
 

Terug
Bovenaan