Draadalgen


panchax

Well-known member
Lid geworden
18 maart 2009
Berichten
1,372
Locatie
uit het zonnige Zeeland.
Beste mensen,


Heb in m'n Vision260 een draadalgen plaag, sinds afgelopen zomer, waar ik nog maar niet vanaf kom.
Heb al vele sites nagezocht, maar niet echt iets nuttigs gevonden. Ja, bij deze algen heb je een gezonde bak, maar ben ze toch liever kwijt.
Het was vrij makkelijk te verwijderen met een sat�stokje,
maar eergisteren heb ik ongeveer de helft van de aangetaste planten moeten weggooien, daarna ververst en er was geen draadje meer te vinden.
Maar vanmorgen weer een heel bosje algen eruit gehaald...
Waterwaarden zijn goed en planten doen het altijd geweldig, en Co2 en voedingsmiddelen ed gebruik ik niet.

Het blijft dus maar terugkomen..

Iemand toch nog een goede tip voor mij?
 
Aquarium vere. Minor.

Draadalg

Komt in het aquarium in allerlei vormen voor: kort, lang, slijmerig, zacht, hard, wollig� De oorzaken zijn voor de meeste draadalgen hetzelfde, alsook hun bestrijding.

DraadalgWat is de oorzaak van draadalgen?

De meest voorkomende oorzaken van draadalgen zijn:
1.Een laag CO2 gehalte in het aquariumwater (in 90% van de gevallen is dit de oorzaak!);
2.Te voedselarm water (NO3, PO4, micro-elementen, �);
3.Ammoniumpieken, bijvoorbeeld door een dode vis of het omwoelen van het substraat;
4.Slechte watercirculatie kan in sommige gevallen leiden tot draadalg: de CO2 bereikt in dat geval de planten niet of moeilijk.

Hoe bestrijd je draadalgen?Draadalg in aquarium

Draadalgen zijn een gevolg van ammonium. Hierbij is het belangrijk om de oorzaak van een oplopende ammonium waarde te achterhalen. Immers, in een goed beplant aquarium komt vrijwel geen ammonium voor.

Voor het bestrijden van draadalg geldt �beter voorkomen, dan genezen�. Zorg ervoor dat je CO2 optimaal is, alsook alle voedingsstoffen (zowel de macro-elementen, als de micro-elementen). Vergeet ook niet dat je aquariumverlichting de vraag naar voedingsstoffen bepaalt. Een gemakkelijke oplossing kan dus het terugschroeven van de lichtintensiteit zijn.

Zorg verder ook voor voldoende stroming doorheen je hele bak zodat er geen �dead spots� ontstaan en al je planten voldoende voeding krijgen, ook de voorgrondplantjes. Verwijder manueel zoveel mogelijk draadalg met behulp van bijvoorbeeld een tandenborstel en haal aangetaste blaadjes uit het aquarium.

Werkwijze van bestrijding:

1. Eerste dag 50% waterwissel. Controleer daarbij dat het vervangingswater geen ammonium bevat.
2. Verminder niet de licht duur.
3. Controleer het CO2 nivo, ga er niet zomaar van uit dat dit ok is.
4. Controleer ook de uitstroom van de pomp \ filter.
5. Stop bemesting. Easy Carbo \ Flourish Excell kan helpen deze algen te bestrijden. Dit is echter alleen symptoom bestrijding.
6. Na een week weer een waterwissel van 50%.

Garnalen en algeneters helpen ook om van deze alg af te komen daar ze door beide soorten graag gegeten worden.
 
Dank je Bertus,
ik heb vele sites oa ook deze al doorgenomen.

Ik zal wat meer info geven;
De oorzaak is wrs van een drijfplantje uit de vijver. De vijver zat er vol mee, vond dat nooit erg totdat ik zag dat er visjes in vast bleven zitten. Maar daar is het makkelijk te verwijderen, even een stokje door heen halen bijv.
In de bak was het ook makkelijk bijhouden, het bleef maar bij een paar draadjes aan de oppervlakte. Tot ik laatst een paar dagen niet thuis ben geweest. Ook is er zonlicht bijgekomen, en sindsdien zit het door heel de bak.
Planten doen het altijd al goed en gebruik geen Co2 en voedingstoffen/bemesting ed. Planten zijn oa Anubias, Cryptocorine, Vallisneria en rode Alternantera, een beetje drijfplantjes, Vlotvarentjes ed. Heb nog Hoornblad bij toegevoegd.
Deze (Juwel vision)bak kreeg ik eerst nooit onder controle, maar sinds een paar jaar terug blijft die maar geweldig lopen. Waarden blijven makkelijk op peil. Er zijn wel andere en meer kleinere vissen ingekomen en een tweede filter erbij. E�n uitstroom op oppervlakte gericht, ander naar de bodem. Vorige week bij ��n filter de sponsen ook vervangen door nieuwe.
De vissen zijn oa Killi's(Aphyosemion/Epiplatys) en Stiphodon soortjes. Voor die laatste zijn ook stenen nodig die bealgd zijn, maar zij houden dus niet van draadalgen.
Meet eigenlijk nooit, maar meestal Ph tussen 6,5 - 6,8 en No3 hooguit zo'n 25 tot soms 40, maar na een wissel flink gedaald. Hardheid zal laag zijn, kan ik niet meten.
Baardalgen zaten altijd al in deze bak, maar nooit te veel (vond ik), maar is heel langzaam nu bijna verdwenen.
Heb geen Co2 instalatie oid , wrs ook tekort hieraan, maar wil er liever ook geen.

Heb toevallig hier ook nog Japonica en Zweefgarnalen, maar ook 4 Jordanella's in andere bakjes zitten, die ik nog in kan zetten. Maar liever nog niet.

De bak is op dit moment weer schoon, denk/hoop ik. Heb alle planten(delen) waar de alg aanzat en losse draadjes verwijderd. Ik wilde eigenlijk ook minder planten en een ander achterwand met mos, maar daar wacht ik nog maar even mee tot de draadalg echt helemaal weg is..

Dus weer hopen dat het nu wegblijft.. :)
 

Terug
Bovenaan