Draadalgen vlak onder het wateroppervlak


Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Berichten
1,276
Leeftijd
47
Hallo,

Sinds een paar weken merk ik dat er met een zekere regelmaat draadalg groeit op de puntjes van de blaadjes van de Echinodorus en Hygrophila corymbosa. Ik zie dit eigenlijk alleen vrij dicht onder het wateroppervlak. Laten we zeggen in de bovenste 7 cm.
Ik haal die blaadjes er dan af, waarna een volgend blaadje bealgd wordt.
Met name de blaadjes van de Hygrophila corymbosa krijgen ook een beetje gele uiteinden. Ik zie ook bij de braziliaanse waterklimop dat de blaadjes wat bruine randjes hebben. Net of ze iets missen.

Ik heb een Volga 180 1 meter bak (netto ca 160 liter) redelijk beplant. Voeg geen CO2 toe.
Belichting: 8 uur per dag ca 20lm/liter , 2 uur per dag tussen 5 en 15lm/l, 2 uur nog lager.

NH3: 0
NO3: varieert tussen 5-10
PO4: 0,5
NO2: 0
pH: 7,5
GH:10-11
KH: 8-9
Fe 0,1 (voor het eerst, was altijd 0)

Waterwissels: wekelijks 25%
Filter: Eheim 4+ 350 met originele vulling

De bak draait sinds augustus. We hebben een wat rommelige start gehad. Van iemand een bak met bestand overgenomen. Die ging na twee weken stuk en toen zijn we nieuw gestart. Het filter hebben we overgezet, maar de bodem en voedingsbodem waren nieuw. En ook hebben we extra planten nieuw toegevoegd.

De eerste weken wilden de planten totaal niet, maar na een paar weken begonnen ze enthousiast te groeien. Zelfs zoveel dat ik recent het nodige gesnoeid heb.
Ik heb het vermoeden dat er een bepaalde grens gepasseerd is waardoor er nu teveel planten zijn, en ze iets tekort komen. Maar wat?

Ik voeg wekelijks NK toe en Dennerle plant elixer. Plant elixer ben ik begonnen met 30ml. Toen de problemen begonnen heb ik het wat opgevoerd via 40 naar 55ml. Voor het eerst heb ik meetbaar ijzer, dus je zou denken dat dat nu genoeg is.

Waterstroming lijkt genoeg te zijn. Ik zie door de hele bak de planten licht heen en weer wuiven in de stroming.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Komt het doordat de bak nu wat langer draait? Of dat er teveel planten zijn in verhouding tot de voeding? Het licht is al een behoorlijk eind gedimd, dus ik kan me haast niet voorstellen dat het nu nog teveel is.

De planten zijn:
Echinodorus amazonicus/ bleheri (weet niet zeker welke)
Anubias barteri
Ceratopteris thalictroides
Bacopa amplexicaulis
hydrocotyle leucocephala
Hygrophila corymbosa

Wat ik begrijp uit de documentatie is dat eigenlijk alleen de Ceratopteris thalictroides misschien wat meer licht nodig heeft. Maar die groeit wel prima.
Ook zouden deze planten geschikt zijn voor low tech bakken (geen CO2 toegevoegd). Al wordt voor CO2 gespecificeerd dat ze 10-40mg/l nodig zouden hebben. De berekende waarde van 7.4 ligt daar net iets onder.

Naar ik begreep is de berekende hoeveelheid CO2 (uit pH, KH) hoger dan die in de lucht. Kan het zijn dat ik door het wervelende wateroppervlak juist CO2 laat ontsnappen uit het water? De spraybar zit aan het wateroppervlak. Het water klotst niet echt, maar geeft wel rimpels door de uitstroom.

Hoe kom ik er nu het beste achter wat er mist? Is 5-10mg/l NO3 voor lean dosing een gezonde waarde? of zou ik hiermee hoger of lager moeten gaan zitten?
 
Onder het oppervlak krijgen ze veel licht en omdat je geen co2 toevoegt denk ik dat juist daar de hoeveelheid co2 te weinig is.
 
Ja, dat klinkt logisch. Bovenin wordt de bacopa ook roestbruin. Moet ik het dan toch gaan zoeken in minder lichturen? Misschien een ander profiel? Ik heb nu van 11:00 tot 17:00 de maximale licht sterkte. Van 17:00 tot 19:00 ongeveer 2/3 daarvan. Moet ik misschien het verschil tussen maximaal en gedimd groter maken?
 
Naast de opmerking van @jessicapilon zou ik willen toevoegen dat algen in het algemeen en dus ook draadalg reageren op tekorten maar op de omgeving. Je plantengroei stagneert waardoor algen kansen krijgen. Dus naast het CO2 tekort wat er zeker is, probeer de CO2 stroming nogmaals middels je spraybar naar beneden te drukken, zou ik zeker ook kijken naar je planten voeding. Mikro én makro. Voor je Echinodorus is bodemvoeding belangrijk waarbij ikzelf altijd kies voor kleibolletjes gemixt met lateriet. In mijn plantenkweekbakken bleek dergelijke bodemvoeding aanzienlijk beter te werken dan allerlei capsules ed. Maar dat is mijn ervaring. Je Hygrophila corymbobase heeft qua lichtintensiteit een grote bandbreedte wat maakt dat men denkt dat de plant bij een gemiddelde beliching hoort. Een optimale groei echter vind je bij intensief licht waarbij ze zelfs kleuren en prachtig gedrongen blijven. Ze houdt van meer alkalisch water en ze staat ook graag in een sterkere stroming. Bovendien wil ook deze plant veel bodemvoeding! Ceratopteris thalictroides houdt ook van licht alkalisch water. Bacopa amplexicaulis zijn niet zo veeleisend maar doen het ook goed op mijn kleibolletjes. Dat komt omdat ze in de natuur ook vaak op leemhoudende grond staan. Vaak dan wel weer in zachtzuur water. Hydrocotyle leucocephala moet in voedselrijk (!) water. Waterhardheid maakt niet zo veel uit. Al met al denk ik dat het mogelijk is dat je CO2 een rol speelt maar ik denk dat je nog veel eerder aandacht moet geven aan je planten! Veel succes!
 
Dank voor de input! Wordt erg gewaardeerd.

Wat is de meest effectieve manier om die stroming naar beneden te krijgen? Kan ik de spraybar een stukje naar beneden schuiven, of is het beter om hem zo te draaien dat de gaatjes meer naar beneden gericht zijn? Dat laatste is iets lastiger te realiseren omdat de slang er aardig stevig aan vastzit.

Begrijp ik het goed dat het verplaatsen van de stroming wel een verbetering geeft, maar dat er nog altijd een CO2 tekort zal zijn?
Ik zou me dat wel kunnen voorstellen. Het zou kloppen met het feit dat de algen begonnen nadat de planten flink gegroeid waren.

Wat is wijsheid betreffende die Hygrophila corymbobase? Als ik het zo hoor heeft hij eigenlijk liever meer licht dan ik in een low tech bak kan bieden. Hij groeit als kool, maar dat maakt hem waarschijnlijk ook een grote CO2 vreter? Is het dan verstandiger om hem in te ruilen voor iets dat langzamer groeit en minder CO2 eet? Of zou het in principe wel kunnen werken met de juiste bemesting?

Over die bodemvoeding. Ik heb er pas een paar maanden zo'n Dennerle 9in1 bodem onder liggen. Ik begreep dat je daar jaren mee toe zou moeten kunnen. Denken jullie dat het desondanks verstandig is om meteen met die kleibolletjes te beginnen? Ik had ze al wel op mijn lijstje staan, maar dacht dat er nog wel even tijd was. En wat zijn dan die beroemde bolletjes van Kabouter? Zijn dat die van Aquariumbemesting.nl? En welke gebruiken jullie?

Interessant dat Bacopa ook bodemvoeding neemt. Ik dacht dat hij zijn voeding uit het water haalde. Gaat ook in mijn notitieboekje.

Over de Hydrocotyle leucocephala. Hoeveel voedsel moet er in water zitten voordat je het voedselrijk mag noemen? Met de micro's ben ik al een beetje aan het opbouwen. Zou ik ook meer nitraat moeten toevoegen?

Over de Mikros. LFS gaf me een fles Dennerle Plant elixer mee. Als die op is koop ik die niet meer. Er gaat elke week een dopje van 50ml in en dan is zo'n fles zo op. Ik heb nu een Aqua Rebell Mikro basic Eisen klaar staan. Die fles is even duur en je geeft met 15ml net zoveel ijzer. Nu heb ik eens beide producten vergeleken. Ik zie dat het qua sporen elementen redelijk vergelijkbaar is. Alleen gebruikt Aqua Rebell 3 verschillende chelatoren en plant elixer maar 1. Naar ik begrijp zijn er voor verschillende Ph waarden verschillende chelatoren beter geschikt. Is dat iets wat je in de praktijk ook merkt?
 
En wat zijn dan die beroemde bolletjes van Kabouter? Zijn dat die van Aquariumbemesting.nl? En welke gebruiken jullie?
Wouter verkoopt de capsules waar van die kleine balletjes inzitten en zelf maak ik de bolletjes van kleibollenmix van aquariumbemesting.nl
Beide zijn denk ik prima en het is maar net wat je liever gebruikt. Of het met je bodem nodig is dat durf ik niet te zeggen.
 
Gisteren tussen de oliebollen door de filteruitstroom wat naar beneden geschoven. Hier loop ik erop vast dat dat eigenlijk maar aan een kant lukt. Aan de andere kant geeft de vrij stugge slang gewoon niet mee. Ik heb nu de Eheim installatieset besteld. Hier zit een aantal bochten bij, waardoor een en ander makkelijker te draaien en verplaatsen zou moeten zijn. Ben benieuwd.

Ik heb gelijk een pakje JBL kleibollen besteld. Dat eigenlijk uit gemakzucht. Was toch al aan het bestellen. Relatief duur, maar ik hoor er veel goede dingen over. Dat zelf bolletjes maken lijkt me iets dat wel wat oefening vraagt. Voor nu heb ik liever iets dat gemaakt is door iemand met wat meer ervaring.
Nu zie ik dat er in die capsules van @kabouter ook nitraat en fosfaat zit. Moeten we dat ook in de bodem stoppen? Ik had eigenlijk aangenomen dat deze stoffen vanzelf hun weg naar de bodem vinden omdat ze ook zonder chelator goed oplossen in water.
En als ik dan nitraat en fosfaat in de bodem stop, blijft dat dan ook echt in de bodem, of gaan we dat ook in het water terugzien? Ik meende al eens eerder gehoord te hebben dat het wel in de bodem blijft, maar ik vraag toch maar even voor de zekerheid. Als het inderdaad ook in de bodem toegevoegd moet worden dan heb ik wel een vermoeden wat de de planten missen. Dan kan ik misschien beter de JBL bollen laten liggen en toch een product met makros in de bodem steken.
 
Dat zelf bolletjes maken lijkt me iets dat wel wat oefening vraagt
Ach een kind kan de was doen en je doet de poeder op een bord met erg weinig vloeistof en dat even prakken en dan heb je een dikke substantie waarvan je eenvoudig knikkers kan draaien.

Nu zie ik dat er in die capsules van @kabouter ook nitraat en fosfaat zit. Moeten we dat ook in de bodem stoppen?
Ik gebruik dan de kleibollenmix en voeg dat ook niet toe en ik denk dat door de voeding ook wel in de bodem komt. ook met het blad kunnen alle planten wel nitraat en fosfaat opnemen.
 
Dank! Dan kan ik waarschijnlijk ook die JBL bollen gebruiken.

Ik zie dat er nu op meer plekken draadalgen komen. Ik heb nu een beetje het gevoel dat het door mijn vingers glipt. Eigenlijk zou ik stap voor stap naar een oplossing toe willen werken. Maar ik ben een beetje bang dat dan straks de hele boel al misgegaan is voordat ik alles geprobeerd heb.

Ik heb in elk geval ook het externe filter schoongemaakt. De grove en de fijne spons uitgeknepen en de bak met korrels even voorzichtig in een emmer met aquariumwater gedompeld om de losliggende drab eraf te krijgen.
De vorige keer schoonmaken was pas ruim een maand geleden en de doorstroom was eigenlijk nog goed, maar ik dacht baat het niet dan schaad het niet.

Ik overweeg om toch ook het lichtprogramma wat aan te passen. Ik denk aan een veel groter verschil tussen het maximum en gedimd.

Onderstaand het huidige lichtprogramma:
huidig_lichtprogramma.gif


En dit heb ik in gedachten:
voorstel_lichtprog.gif


Ik begrijp dat het wat lastig is om daar gevoel bij te krijgen omdat je niet weet welke lampen aangestuurd worden.
Van links naar rechts is dat: Rood, Groen, Blauw, Wit 4000K. Die laatste is wezenlijk krachtiger dan de LEDs voor rood, groen blauw.

De gedachte achter deze aanpassing is dat misschien het verschil tussen maximum licht en gedimd licht te klein is, en er daardoor effectief misschien teveel lichturen zijn. Maakt dat zin?
 
Nog even over het al dan niet aanpassen van het lichtplan. @benvo benadrukt altijd het belang om de lichtbehoeften van de planten te matchen met het licht. Ik zit nu met de uitdaging om tegelijkertijd de CO2 consumptie te beperken en toch de planten genoeg licht te geven zodat ze gezond blijven. Daarnaast wil ik ook graag lang licht zodat ik van de vissen kan genieten. Ik heb geprobeerd dit uit te werken met een verloop in lichtsterkte. Maar heb ik dat goed uitgewerkt? Wat is eigenlijk de rol van absolute lichtsterkte? Heeft 12 uur 50% hetzelfde effect als 6 uur 100%? Heeft het zin om het verschil tussen volle lichtsterkte en dimtijd groter te maken, of ga ik dan de planten alleen maar meer belasten met een verandering in het licht?
 
Zover ik weet is de intensiteit wat anders dan de duur voor de groei van een plant maar dat kan @benvo je denk ik beter uitleggen.
 
Er is inderdaad een verschil tussen lichtduur en lichtsterkte. Een plant haalt z'n energie uit licht. Zelf hou ik boven een plantenbak met intensief licht een duur aan van acht uur. Het licht ging aan om half negen in de ochtend tot 11 uur in de avond. Dat maakt al duidelijk dat de lichtduur werd verlengt inclusief dimtijden. De energie die een plant nodig is om water en koolstofdioxide om te zetten in glucose en zuurstof haalt ze uit de intensiteit die de desbetreffende plant vraagt. Wanneer die intensiteit laag, de dimtijden, is zal de plant er dus ook minder energie uit halen. Vergelijk het met het donker worden in de natuur. Er komt een moment dat voor de plant het licht die er mogelijk nog wel is te weinig is om nog energie uit te halen.
 
Dus met een groter verschil tussen gedimd en maximaal is de kans groter dat de plant binnen de 8 uur echt "aan" gaat en daarbuiten "uit"? En wat is dan bij jou het verschil in intensiteit tussen intensief en gedimd? Is dat een factor 4, of nog meer?
 
Het schoon maken van het filter had trouwens veel meer effect dan ik had verwacht. Ik dacht dat het water helder was, maar na schoonmaken was het pas echt kraakhelder! Je zou bijna denken dat er helemaal geen water in zat :) Ik ben ook heel benieuwd wat de invloed daarvan is. Teveel deeltjes in het water wordt ook genoemd als iets waar algen het goed op doen.
Ben wel verbaasd dat zo'n Eheim 4+ 350 zo snel verzadigd is in een 180L bak met nou ook weer niet zoveel vis erin. Ik denk dat ik vanaf nu dat reinigen maar vast elke 4 weken ga inroosteren.
De bollen en de filterinlaat zijn ook binnen. Van het weekend maar eens lekker knutselen en bollen plaatsen.
 

Terug
Bovenaan