Draadalg opstartende bak


habloman1

Well-known member
Lid geworden
12 juni 2020
Berichten
55
Leeftijd
31
Goedemiddag iedereen,

Het is even geleden dat ik gepost heb maar hier ben ik dan weer met een vraag. Ik heb mijn bak opnieuw moeten opstarten omdat de blauwalg mijn bak helemaal overgenomen had + planten kapot gemaakt.

Mijn nieuwe aquarium setup staat nu 3,5 week en na bijna 3 weken kreeg ik opeens veel draadalg (zie foto's). Nu weet ik dat er bij een opstartend aquarium bijna altijd wel algen komen alleen ik begrijp niet waarom het nu perse draadalg is (wat duidt om meestal co2 te kort). Mijn dropcheckers zijn beide geel eentje links en andere die verste weg staat van de uitlaat waar de co2 mee gemengd wordt. De planten groeien heel erg goed en heb zelfs al een keer getrimd en herplant. Weet iemand misschien wat hier ongeveer aan de hand kan zijn of dat ik gewoon geduld moet hebben en blijven verwijderen?

Qua verlichting ben ik begonnen op 85% maar deze heb ik terug naar 75% gezet omdat er draadalg kwam opeens. Is dit goed of kan ik beter de lichtsduur omlaag schroeven?

Hoe groot is je aquarium en hoe lang draait je aquarium al?
150x50x50 en het aquarium draait nu 3.5 week

Wat zijn je waterwaarden (pH, NO3, PO4, KH, CO2 en temperatuur)?
Dit heb ik nog niet gemeten, omdat de bak nog niet zo oud is en ik iets meer dan gemiddelde doseerde van de APT complete en daarna naar vloeibare estimated index gegaan van aquariumbemesting.nl. Ik heb een druppelset dus ik zou het kunnen gaan meten nu. (dacht is misschien niet nodig nog omdat ik naar estimated index ben gegaan).

Temperatuur is 23.5 graden.

Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer?
Ververs 1x per week 50%

Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe?
Ja, ik gebruikte de eerste 2.5 week apt complete maar door de prijs en omdat ik toch elke week ververs ben ik overgestapt naar de estimated index vloeibare bemesting van aquariumbemesting.nl (niet de poeders dus). Dit doseer ik volgens wat er op de verpakking staat.

Voeg je CO2 toe aan het water?
Ja, via een reactor. Dropcheckers zijn beide geel

Heb je een voedingsbodem? En hoe oud is deze?
Nee, bij de planten heb ik wel tropica aquasoil + tropica capsules, de soil is pas +- 2 maanden oud.

Verlichting?
1x daytime matrix 150 / 9 modules / NW SLF NW SLF NW SLF NW SLF NW dit zou ongeveer 13.000 lumen moeten zijn verdeeld over de balk.

Filtersysteem?
2x jbl e1502 (beide zijdes van het aquarium een in en uit laat)


Ik begon de draadalg al te krijgen toen ik nog APT complete doseerde, dus misschien was de dosering niet genoeg (heb wel aangehouden wat erop staat).
Misschien moet ik gewoon geduldig zijn dan mag dat natuurlijk ook gezegd worden haha. Maar omdat draadalg meestal een co2 probleem is vraag ik het toch maar voor de zekerheid.

Alvast heel erg bedankt!

Sander
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2022-02-22 at 17.00.19.jpeg
    WhatsApp Image 2022-02-22 at 17.00.19.jpeg
    88.4 KB · Weergaven: 82
  • WhatsApp Image 2022-02-22 at 16.59.58.jpeg
    WhatsApp Image 2022-02-22 at 16.59.58.jpeg
    123.9 KB · Weergaven: 83
  • WhatsApp Image 2022-02-22 at 16.59.52.jpeg
    WhatsApp Image 2022-02-22 at 16.59.52.jpeg
    76.8 KB · Weergaven: 86
  • WhatsApp Image 2022-02-22 at 16.59.34.jpeg
    WhatsApp Image 2022-02-22 at 16.59.34.jpeg
    56.2 KB · Weergaven: 86
  • WhatsApp Image 2022-02-22 at 16.59.17.jpeg
    WhatsApp Image 2022-02-22 at 16.59.17.jpeg
    77.9 KB · Weergaven: 85
  • WhatsApp Image 2022-02-22 at 16.59.09.jpeg
    WhatsApp Image 2022-02-22 at 16.59.09.jpeg
    55.9 KB · Weergaven: 85
  • WhatsApp Image 2022-02-22 at 16.58.58.jpeg
    WhatsApp Image 2022-02-22 at 16.58.58.jpeg
    29.1 KB · Weergaven: 83
Draadalg wijst normaliter op een tekort aan co2 maar daar is bij jou geensprake van natuurlijk ervan uitgaande dat de circulatie goed is. Door de opstart zul je denk ik last hebben gehad van wat nh3/4 en dat is echt een boost voor algen om de kop op te steken dus ik denk dat je het daar moet zoeken en dat zal wel wegtrekken net als de algen.
Misschien kun je het beperken door in deze periode niet teveel licht te geven want dan groeien ze nog sneller is mijn idee. Succes met de opstart na alle problemen die je hebt gehad.
 
Draadalg wijst normaliter op een tekort aan co2 maar daar is bij jou geensprake van natuurlijk ervan uitgaande dat de circulatie goed is. Door de opstart zul je denk ik last hebben gehad van wat nh3/4 en dat is echt een boost voor algen om de kop op te steken dus ik denk dat je het daar moet zoeken en dat zal wel wegtrekken net als de algen.
Misschien kun je het beperken door in deze periode niet teveel licht te geven want dan groeien ze nog sneller is mijn idee. Succes met de opstart na alle problemen die je hebt gehad.
De dropcheckers hangen ver uit elkaar maar zijn allebei geel dus zal hopelijk wel genoeg zijn (staat nogal hoor maar ben langzaam aan het verlagen). Ik zal het licht nog even op 6.5 uur laten staan en afwachten wat de draadalg doet. Afgelopen zaterdag heb ik nog alle draadalg weg gehaald dus dit is echt van 3 dagen.

Of zal ik de lichtsduur nog meer inkorten? Weet niet of dit schadelijk is voor de planten?
 
Nou ik zou niet minder lang het licht aandoen maar misschien wat minder lumen want ik weet niet op hoeveel je nu zit per liter maar het oogt veel denk ik.
Belangrijkste is dat die trigger straks weg is en dal de alg ook wel afnemen denk ik want bij een opstart zie je vaak wel wat algen.
 

Terug
Bovenaan