Draadalg begint


Nevaheinis2

Well-known member
Lid geworden
24 april 2023
Berichten
121
Leeftijd
23
Zoals sommige weten heb ik vorige week mijn aquarium gevuld en opgestart alleen moet ik wel zeggen dat ik nu al kleine plukjes draadalg zie ontstaan.. wat kan ik hier aan doen? Moet ik het misschien maar gewoon met rust laten?
IMG_3382.jpeg
IMG_3381.jpeg
 
Ohja, het zit ook al op t glas..
 
Je ziet algen wel vaker bij de opstart en dat heeft met het hele opstartproces te maken. Ik zou zelf het ligt niet voluit laten branden als je dat kan dimmen.
 
Je kan er voor kiezen wat met de hand weg te halen. Alle beetjes helpen. Daar maak je het de alg moeilijk mee en je planten dus meer voordeel šŸ˜„
 
Okee, dankjewel voor jullie tips. Heb net een poster opgeplakt en op een of andere manier valt t nu een stuk minder op!
image.jpg
 
Maar toch nog even weinig uren belichten of laat voor mijn part tijdelijk wat op het oppervlak drijven piepschuim, kurken, waterkroosšŸ˜je planten hebben eerst even nodig om aan te slaan en dat gaat met weinig licht.
Dan groeit er niet zoveel alg over.
 
Klopt. T valt inderdaad erg mee maar ik hoop dat het niet te erg gaat groeien:)
 
Ook wil ik graag wat diepvriesvoer gaan geven. Wat raden jullie aan?
 
Ik wil t eigenlijk een beetje afwisselen. De ene dag Flakes en Granules en de andere dag alleen diepvriesvoer en Flakes:)
 
Ik heb nog een klein vraagje, ik wil een algeneter kopen maar welke soort is geschikt voor mijn aquarium? Juwel rio 125
 
Wat is de reden dat je een "algeneter" wilt kopen? Vanwege de algen?
Dat was ook mijn eerste gedachte en vaak doen ze hun naam geen eer aan en eten ze amper of geen alg. De Oto s kunnen nog wel bruinalg wegwerken als ik het goed heb.
 
Ik heb nog een klein vraagje, ik wil een algeneter kopen maar welke soort is geschikt voor mijn aquarium? Juwel rio 125
Naar mijn ervaring zijn Japonica garnalen de beste algeneters en ze zijn makkelijk te houden. Maar reken je niet rijk, ze eten niet alle algensoorten.
 
Het voordeel van algen eters is ook dat ze de bak schoon houden waardoor de alg minder makkelijk groeit. De biofilm word ook minder voedselrijk omdat algeneters dat als voedselbron gebruiken. Wat de alg anders als voedselbron kan gaan gebruiken. Dus ongeacht of de algeneter ook alg eet helpen ze mee tegen alg. Net zoals corydoras weer goedde bodem opruimers zijn. Als ik alg in mn garnalenbak leg is het ook in een week weg en dit zijn gewoon neocardina garnalen.
 
Nu mijn Juwel weer stabieler wordt na alle ww vanwege zieke vissen, trekt de alg vanzelf weg. Zonder garnalen of algeneters. Als je planten het (weer) goed doen, krijgt alg geen kans en vermindert het vanzelf.
 
Algen eters, of het nu garnalen of vissen zijn eten alg. Maar daar is ook alles mee gezegd, ze zullen je nooit van een alg probleem afhelpen. Zorg voor stabiliteit in je bak en je zal geen alg probleem hebben. WĆ©l alg want in elke bak zit alg. Want zou die er niet inzitten is er iets ongezonds voor je bak aan het handje.
 
Verder ben ik niet een erge algensoort-kenner, maar volgens mij is wat ik op de foto zie baardalg?
 
Verder ben ik niet een erge algensoort-kenner, maar volgens mij is wat ik op de foto zie baardalg?
Ik denk staghorn ik weet alleen niet wat je ziet šŸ˜„
 

Bijlagen

  • Screenshot_2023-07-17-15-00-12-509_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2023-07-17-15-00-12-509_com.android.chrome.jpg
    957.5 KB · Weergaven: 56
Lastig te zien vindt ik maar ik denk toch wat vertakkingen te zien en dus Staghorn maar met een slag om de arm.
 
Lastig te zien vindt ik maar ik denk toch wat vertakkingen te zien en dus Staghorn maar met een slag om de arm.
De foto's geven niet echt duidelijkheid maar toch meen ik eigenlijk toch meer draad alg op te merken. Om er snel iets aan te doen kan je met carbo werken. Over het algemeen is er dan spraken van een CO2 tekort t.o.v. de lichtsterkte. Hou in ieder geval je plantenvoeding in het oog.
 
De foto's geven niet echt duidelijkheid maar toch meen ik eigenlijk toch meer draad alg op te merken. Om er snel iets aan te doen kan je met carbo werken. Over het algemeen is er dan spraken van een CO2 tekort t.o.v. de lichtsterkte. Hou in ieder geval je plantenvoeding in het oog.
Kan ook prima Ben wat ik twijfelde al ondanks mn echte Action leesbril.
 
Onthoud wel dat mā€™n aquarium wel pas een weekje draait. Over 2 a 3 weken komen er pas visjes in. Ik denk inderdaad dat het draadalg is. Het is echt flink gaan groeien. Zelfs tot de oppervlakte.. ook heb ik op mā€™n decoratie grot bruine alg.. ik blijf t maar even aankijken en na de vakantie pluk ik zo veel mogelijk weg en dan kunnen de visjes er in. Hopelijk heb ik dan een beter evenwicht!
 
Bruinalg is ook normaal bij de opstart en ik zou de bak eerst 4 weken goed laten indraaien.
 

Terug
Bovenaan