Doseer pomp en planten voeding aantal vragen


kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Berichten
872
De planten hebben nu latariet klei bolletjes en ze krijgen festal ijzer, spoorelementen kalium, calcium
asy
We willen een dupla 4 kanaal doseerpomp aanschaffen.

Nu hebben we een aantal vragen:

Is festal planten voeding hiervoor geschikt
Zijn er onder ons die ervaring hebben met de dupla smart 4p
 
Met Festal, heb je erg lage dagdoseringen. Dus de nauwkeurigheid van de pomp wordt dan wel heel belangrijk.

Bij meststoffen met een lagere concentratie, heb je meer volume nodig, dus dan is de nauwkeurigheid iets minder van belang.
 
Festal verdunnen met water om zo de dosering nauwkeuriger te maken is wellicht een optie.

Overigens vind ik persoonlijk de dagelijkse routine van het handmatig doseren ook wel wat hebben (terwijl ook ik de doseerpompjes klaar heb liggen, sinds een jaar of 3).
 
Festal verdunnen met water om zo de dosering nauwkeuriger te maken is wellicht een optie.

Overigens vind ik persoonlijk de dagelijkse routine van het handmatig doseren ook wel wat hebben (terwijl ook ik de doseerpompjes klaar heb liggen, sinds een jaar of 3).

Zelf heb ik dat dus ook. Tevens kun je zelf ook wat makkelijker spelen. Als ik soms een waasje op de vooruit zie, dan denk. Een paar druppels extra kan ook wel deze week.

En bij alles wat je automatiseerd komt ook weer onderhoud. Vervangende onderdelen. En het kan ook fout gaan.
 
Opzich..
Je hebt doseerpompen die gebruik maken van stappermotoren en derhalve ook uiterst nauwkeurig zijn

Ook kan je met een PWM generator of LDO het voltage op de pomp motor omlaag brengen waardoor deze langzamer gaat draaien en nauwkeuriger af te stellen is
 
Heb even gekeken op aliexpress.
Op zich niet gek maar de opvoerpomp komt beneden in de kast. Wat betekend dat hij verticaal de vloeistoffen moet pompen.

Hoe hoog kan zowel JEBAO en de Dupla pompen
 
Zelfbouw zou ik zeggen puur om prijs. Voor een paar euro heb je zo een motor, en met een digitale tijdschakelaar en verdun vloeistof ben je voor 20 euro klaar.
Voordeel is dat niet 1 computer meerdere pompen aanstuurt. Dan heb je al 1 single point of failure eruit.

Vervolgens niet meer voorraad hebben dan 5 dagen. Dan kun je ook maar 5x overdoseren bij falen, en komt het vaak wel goed.
Blijft je digitale tijschakelaar wel in de gaten houden. Ook die wijken af.
 
Ik kwam dit tegen, hier laten ze stap voor stap zien hoe je de doseerpomp verticaal kunt plaatsen, alleen laten ze niet zien of de Jebao voldoende power heeft om in mijn situatie ca.
80 cm verticaal te pompen.

 
Doseerpompen zijn in principe niet onderhevig aan opvoerhoogte dankzij de manier waarop ze gebouwd zijn
 
Heeft Jebao DP4 voldoende capaciteit om de verschillende planten voeding ca. 80cm omhoog te pompen en is Festal hier geschikt voor.
 
Heb even gekeken op aliexpress.
Op zich niet gek maar de opvoerpomp komt beneden in de kast. Wat betekend dat hij verticaal de vloeistoffen moet pompen.

Hoe hoog kan zowel JEBAO en de Dupla pompen
Mijn pompjes van Aliexpress pompen vanaf de vloer naar een hoogte van 1,25 mtr. zonder problemen.

https://nl.aliexpress.com/item/INTL...00000&scm_id=1007.13338.80878.000000000000000
Zelfbouw zou ik zeggen puur om prijs. Voor een paar euro heb je zo een motor, en met een digitale tijdschakelaar en verdun vloeistof ben je voor 20 euro klaar.
Voordeel is dat niet 1 computer meerdere pompen aanstuurt. Dan heb je al 1 single point of failure eruit.

Vervolgens niet meer voorraad hebben dan 5 dagen. Dan kun je ook maar 5x overdoseren bij falen, en komt het vaak wel goed.
Blijft je digitale tijschakelaar wel in de gaten houden. Ook die wijken af.


Dan toch liever met een Arduino én een DS3231 clock. Die dingen wijken absoluut niet af. Kost geen drol...

https://nl.aliexpress.com/item/DS32...VK7XtCh3B4QM1EAQYASABEgITU_D_BwE&gclsrc=aw.ds
 
Met Festal, heb je erg lage dagdoseringen. Dus de nauwkeurigheid van de pomp wordt dan wel heel belangrijk.

Bij meststoffen met een lagere concentratie, heb je meer volume nodig, dus dan is de nauwkeurigheid iets minder van belang.
De pompen werken over het algemeen met een nauwkeurigheid van 1 ml. Bij mijn eigenbouw heb ik de mogelijkheid tot 1/10 maar dit blijkt helemaal niet van belang, hij staat nu op 1 ml. Overigens gebruikt ik de bemesting van Aquariumbemesting.nl.
 

Terug
Bovenaan