(door)start


homines

Well-known member
Lid geworden
6 april 2011
Berichten
567
Locatie
omgeving Kampen
hallo allemaal,

ik heb net een ander groter aquarium gekocht voor de sluiers. Deze bak is 5 keer groter dan mijn huidige bak. In het nieuwe aquarium komt een andere bodem en een ander filter. Ik wil wel twee filters gebruiken, dus ook mijn huidige moet er in komen. Dit filter is dus al ingedraaid en ik kan al het water overzetten.
Kan dit direct, dus 1/5 deel ingedraaid water en 4/5 nieuw water, en de helft van de filtercapaciteit ingedraaid, de andere helft niet? Of moet ik eerst dit aquarium indraaien? Zo ja, hoelang?


bvd
 
Zou het toch indraaien, gebruikt water kan het wel versnellen, evenals een filterwat uit het filter van het oude aqua.

Hoe groot is de bak?
 
Klinkt als een mooi bakkie :)
 
En dat is het ook, gewoon een Rio.

Het is helaas een totaal ander filter dus dat gaat niet werken. Ik kan er sowieso een gedeelte oud water in doen, dan heb ik gelijk ververst.
 
Zou ik doen ja, of eventueel filterwatjes van oude filter boven de bak keer uitknijpen of zo. Verder is het alleen nog even wachten en een keertje een beetje vlokvoer oid erin gooien.
 
ik redeneerde als volgt: wat je eigenlijk doet is een ingedraaide bak overplaatsen. Echter vervang je de bodem en voeg je een extra filter toe. Verder verdun je de bacteri�n wat. Daarom dacht ik dat een bijna direct overplaatsing wel mogelijk zou zijn.


hoeveel weken moet ik laten draaien? Ik kan dan een paar keer in de week water uit de oude bak toevoegen...
 
Je huidig filter is afgestemd op je huidig bestand.
Dus als je dezelfde bezetting hebt en je hebt een groter aquarium, blijft je vervuiling hetzelfde. Dat maakt dus niets uit.
Hoeveel je bodem en ander materiaal in je aquarium mee opvangt is altijd een gok.

Nitrificerende bacteri�n zitten niet in je water, dus het is nutteloos van oud water over te zetten.
Profiteer er van en gebruik gewoon helemaal nieuw water.
Geef de eerste weken wat minder eten, en ververs om de dag of 2 een deel van je water gedurende een paar weken voor alle veiligheid.
Heb dit al veel gedaan, en is nooit een probleem geweest.
 
sorry, ik begrijp je niet helemaal, dat zal vast aan mij liggen. Bedoel je dat ik direct over kan zetten in nieuw water maar met huidig filter?

Bedankt voor je hulp alvast
 
Kan ook aan mij liggen hoor. :D
Maar je hebt het begrepen.
Je filter moet nu bv. dagelijks 1mg/l NH3/NH4 verwerken van je vissen.
Nu zet je de vissen en filter over in een grotere bak, dan blijft de vervuiling nog steeds 1mg/l NH3/NH4. Er is dus niets veranderd.
Kan zijn dat je bacteri�n even moeten wennen aan het nieuwe water, maar dat zullen ze ook hebben als je 1/5 oud water meeneemt.
Bacteri�n zijn geen oude vrouwtjes die bij het minste het loodje leggen, het zijn sterke organismen die wel tegen een stoot kunnen.
Neem wat materiaal van je ingedraaid filter en steek dat in je nieuw, zo raakt die ook sneller ge�nt.
 
backplay zei:
Je filter moet nu bv. dagelijks 1mg/l NH3/NH4 verwerken van je vissen.
Nu zet je de vissen en filter over in een grotere bak, dan blijft de vervuiling nog steeds 1mg/l NH3/NH4. Er is dus niets veranderd.
Hier ga ik ook even de mist in...

Stel, 200 liter bak met 1 mg/Liter vervuiling is 200 units vervuiling (laten we het even zo noemen).
Wordt met een gelijkblijvende vervuiling een 400 liter bak, dus 200 units vervuiling op 400 liter is 0.5 mg/liter.

Zelfde vervuiling meer liters = minder geconcentreerd.

Of ben ik nu gek?

~ Ivo
 
De /l mag idd weg.
Macht der gewoonte. :D
 
:)

Maar wat ik me dan dus afvraag, die verminderde 'concentratie' (is natuurlijk strikt genomen geen concenctratie wat /L /dag is eerder een productiemaatstaf) is dat gunstig (vervuiling wordt over meer water verdeeld of ongunstig (zal langer duren voordat deze in het filter nog niet is omgezet)?

Dat tot op het moment dat het tweede filter op volle oorlogssterkte is uiteraard.

~ Ivo
 
Ik ga het als volgt doen:
-vanmiddag heb ik het aquarium volgegooid, het filter draait
-morgen doen ik het ingedraaide filter er in
-enkele uren later verhuis ik de vis

Is dat wat?
 
homines zei:
Ik ga het als volgt doen:
-vanmiddag heb ik het aquarium volgegooid, het filter draait
-morgen doen ik het ingedraaide filter er in
-enkele uren later verhuis ik de vis

Is dat wat?

Perfect!
Als er in het filter dat er nu op zit al gebruikt filtermateriaal inzit, is het nog beter.
 
ok�, het is gelukt

hoelang zal het duren tot dat de bacteriecultuur zich hersteld heeft? Ik wil namelijk zo spoedig mogelijk gaan uitbreiden.
 
Ik ga denk ik volgende week een nieuwe vis halen. Ik vind ��n sluierstaart alleen maar niks.
 
Je had er toch meerdere?
 
Had ik wel. Sinds een paar weken nog maar ��n.
 

Terug
Bovenaan