Doden of niet?


Blackwaterfish

Well-known member
Lid geworden
27 november 2023
Berichten
59
Leeftijd
18
Hallo iedereen,

Ik ben het Xiano. Ik heb een nieuw account omdat ik me om de een of andere reden niet meer kon inloggen.

Nu komt mijn vraag. Zou ik het antennebaarsje beter uit zijn leiden verlossen of toch maar laten leven en hopen dat hij/zij het overleeft. Ik behandel ze ondertussen al 3 dagen met eSHa 2000.

Groetjes,
Xiano
 

Bijlagen

  • 20231127_192733.jpg
    20231127_192733.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 55
  • 20231127_192724.jpg
    20231127_192724.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 58
  • 20231127_192510.jpg
    20231127_192510.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 57
  • 20231127_191713.jpg
    20231127_191713.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 54
Ik ben het met Coen eens want wat het is dat weet ik niet maar het ziet er raar en niet best uit.
 
Ik zou m afmaken denk ik..

Wat is er met m gebeurd?
Ik heb hem gekocht bij de Wase Vijverwinkel. Ik deed er stage en ik wist dat ze een tijdje niet verkocht werden aangezien ze op dat moment de witte stip hadden. Maar ik was er 2 weken later nog eens aan het werk aangezien ik er stage doe en ze waren terug genezen. Ik had wel op sommige hun lichaam grote witte plekken gezien, ik wou zeker nog eens luisteren of ze wel gezond waren. Dus ik vroeg het aan mijn stagebegeleider en hij vertelde mij dat die grote witte plekken gewoon wondjes waren die nog gingen genezen. Dus ik schepte er voor de zekerheid één waar je die zogezegde wondes niet bij zag.

Na een tijdje zag ik echter dat zijn/haar mond wit begon te kleuren. Ik denk door een soort schimmel. Nu heb ik de laatste tijd ook 2 besmette muskiet rasbora's gehad. Waarvan er al één gestorven is. De rest van de vissen lijkt me gezond. De laatste dagen is het dag per dag verslecht met het antennebaarsje.
 
Dit aan de kop is er pas bijgekomen sinds vandaag. En ik zie dat hij ook aan de achtervin een vlek begint te krijgen.

Dus hierbij een wijze les voor iedereen hier: als je twijfelt over de gezondheid van bepaalde vissen in de winkel, koop ze dan gewoon niet. Vertrouw daarom nooit op de verkopers, zij kunnen namelijk ook fouten maken. Doe gewoon wat je instinct zegt.
 
Even in mijn nieuwe boek over visziekten geneusd:
Dit ziet er uit als een schimmelinfectie. Die ontstaat na iets dat de weerstand aantast, bijv een verwonding, stress etc. Allemaal zeer waarschijnlijk vanuit een dierenwinkel. Je kunt het behandelen met FMC of malachietgroen, methyleenblauw of kopersulfaat. (Pas iig met kopersulfaat op als je ook garnalen hebt!)
Ik zou hem iig uit je bak halen en daar diverse flinke waterwissels op los laten, zodat je het aantal ziektekiemen flink verlaagt. Ik heb geen flauw idee of je vis het kan gaan redden, Als hij nog wel eet, kun je het een dag of 2 met medicatie proberen, knapt ie ervan op, dan ga je door, zo niet, kun je 'm alsnog euthanaseren.
 
dat ziet er echt naar uit zeg, arme vis
 
Dat ziet er niet best uit. :(

Wat speelt is waarschijnlijk een aangetaste huid in combinatie met saprolegnia. Saprolegnia is dan het wittige, schimmelachtige.

Die "schimmel" komt vaak voor in door bacteriën geïnfecteerd gebied maar kan inderdaad ook op een wond verschijnen. Aangezien meerdere plekken van de huid niet in orde lijken, denk ik persoonlijk haast niet dat het enkel om een wondje gaat maar dat er al iets bacterieels aan de gang moet zijn. Ramirezi's zijn ook een best gevoelige vissoort daarvoor...

De saprolegnia is in principe te behandelen met de medicatie die Lysia noemt. :) Maar ik vraag me wel af of je daarmee alles behandelt; ook de oorspronkelijke factor die de saprolegnia binnen liet komen. In de meeste gevallen loopt zoiets als dit helaas niet goed af...

Hoe gedraagt de vis zich nu, en eet hij nog?
 

Terug
Bovenaan