dode zone?


S

Schaive78

Guest
Ik heb net Easy life filter medium in mijn aquarium gedaan om te kijken of er wel overal stroming is. Nu zie ik dat vooral de bodem, en dan vooral aan de voorkant het niet mistig wordt. Dat betekend dus ook dat hier geen, of niet genoeg co2 komt. En daarom waarschijnlijk ook steeds baardalg op mijn bodemplantjes en op mijn filterzandbodem krijg.

Het gaat om een Rio 180 met netto plus minus 150 a 160 liter water. Ik heb er een tetra ex 1200 achter draaien. dit met 1 uitloop links boven in de achterhoek.

De co2 wordt aangestuurd via ph controller op 6,6
 
Dan is zoals verwacht de circulatie niet goed. De filter zou sterk genoeg moeten zijn. ik zou zelf er anders een korte spraybar aangooien langs de zijruit maar goed volgens mij moet het ook kunnen met een uitstroombekje.
 
Ik heb net Easy life filter medium in mijn aquarium gedaan om te kijken of er wel overal stroming is. Nu zie ik dat vooral de bodem, en dan vooral aan de voorkant het niet mistig wordt. Dat betekend dus ook dat hier geen, of niet genoeg co2 komt. En daarom waarschijnlijk ook steeds baardalg op mijn bodemplantjes en op mijn filterzandbodem krijg.

Het gaat om een Rio 180 met netto plus minus 150 a 160 liter water. Ik heb er een tetra ex 1200 achter draaien. dit met 1 uitloop links boven in de achterhoek.

De co2 wordt aangestuurd via ph controller op 6,6
Bij een Rio 180, ik heb er zelf een, kan ik van harte adviseren om een spraybar te maken over de gehele achterkant. Richt hem vlak onder het wateroppervlak iets naar beneden. Je zult zien dat het water via de voorruit naar beneden gedrukt wordt en via de bodem weer naar achter stroomt. Mijn water inname zit aan de rechterkant in het lege interne filterhuis wat er bij mij dus nog inzit. Als externe filter gebruik ik een JBL e901 greenline. Door de dubbele basket die er is ingezet is het trouwens een 902 geworden. Mijn waterdistributie is op deze manier perfect geworden!
 
jij hebt een basket links onder achterin en rechtsonder achterin? en dan 1 uitlaat spraybar over de hele achterwand.

Ik heb wel eens een spraybar gehad over de achterwand, maar kreeg toen constant een een kaamlaag omdat het wateroppervlakte toen niet echt bewoog.

Maar kan het nog eens proberen?


Heb jij zelf een spraybar gemaakt?

Wat voor diameter buis en om de hoeveel cm heb je gaatjes geboord van hoeveel mm
 
Ik heb rechtsachterin nu de inlaat en de spraybar zitten. Ik gebruik de korte spraybar die bij de 901 zit en een langere is makkelijk in te korten denk ik.
 
jij hebt een basket links onder achterin en rechtsonder achterin? en dan 1 uitlaat spraybar over de hele achterwand.

Ik heb wel eens een spraybar gehad over de achterwand, maar kreeg toen constant een een kaamlaag omdat het wateroppervlakte toen niet echt bewoog.

Maar kan het nog eens proberen?


Heb jij zelf een spraybar gemaakt?

Wat voor diameter buis en om de hoeveel cm heb je gaatjes geboord van hoeveel mm

Een kaamlaag heb ik gelukkig geen last van. De spraybard heb ik inderdaad zelf gemaakt, als je de topic hieronder even doorbladerd zie hoe en wat.

https://www.aquaforum.nl/threads/spraybar.92447/
 
Volgens mij heb je met een korte langs de zijruit wel dat door de stroming het vuil makkelijker bij het korfje kan komen toch?
 
Volgens mij heb je met een korte langs de zijruit wel dat door de stroming het vuil makkelijker bij het korfje kan komen toch?
Bij gebeurd dat uiteraard ook, als een soort spiraal die zich langzaam dóór de bak van links naar rechts beweegt. Wanneer ik filtermedium gebruik is goed te zien dat de stroomrichting vanaf het wateroppervlak via de voorruit naar beneden gedrukt wordt naar de bodem, vervolgens gaat het naar achter. Van daaruit wordt de stroming via de achterkant weer naar boven getrokken. Die cirkelvormige beweging wordt langzaam naar rechts getrokken, de spiraal dus. Je kan bij mij goed zien dat alles bereikt wordt. Natuurlijk kun je niet zeggen dat dit altijd en overal goed werkt. Dat hangt ook af van je inrichting. Voor mij voldoet het echter perfect.!
 
ik zou eens even een transparante 20 mm buis halen.

@benvo jij had een 16 mm buis met 2mm gaatjes om de 3 cm. Zou je voor een 20 mm buis nog iets anders aan raden? dan 2mm om de 3 cm.
 
ik zou eens even een transparante 20 mm buis halen.

@benvo jij had een 16 mm buis met 2mm gaatjes om de 3 cm. Zou je voor een 20 mm buis nog iets anders aan raden? dan 2mm om de 3 cm.
Alles hangt mede af van het debiet waartoe het filter in staat is. Zo zou ik, met de kennis van nu, zoals men dan zo mooi zegt, mijn buis voorzien van 3 mm. gaatjes op een afstand van 5 cm. Waarom? Nou ja, het blijkt dat bij gaatjes van deze grootte er snel wat dichtslibbing optreedt. Maar of dan die nieuw te maken buis dan beter werkt is ook voor mij afwachten. Eigenlijk wil ik met dit verhaal vertellen, uitproberen! Dit doe je door eerst op grotere afstand kleine gaatjes te maken. Straalt het te hard of loopt het debiet terug kun je kiezen of grotere gaatjes of meer gaatjes. Op die manier werk je verder totdat je tevreden bent.
 
Gaatjes bijmaken of vergroten kan makkelijk, andersom iets lastiger denk ik;)
Kijk, jij snapt het!

Duim op emoticon.jpg
 

Terug
Bovenaan