dode garnalen? normaal of niet?


Whoooohhhh, jullie vallen ineens over Nekko heen! Terwijl hij al een hele tijd met dit project bezig is en een heleboel vragen heeft gesteld hierover. En nu is hij in de laatste 3 weken bezig en dan is het ineens een probleem. Terwijl vanaf het begin duidelijk was wat de bedoeling was van zijn onderzoek, namelijk een gesloten systeem opzetten. Ik vind jullie als ik eerlijk mag zijn een beetje hypocriet en ook nogal laat om nu pas commentaar op zijn onderzoek te geven, terwijl hij al ik weet niet hoe lang inmiddels ons vragen stelt en ons op de hoogte houdt van zijn vorderingen.
Je kan het er niet mee eens zijn, maar hij geeft nu ook meerdere malen aan dat het systeem al 2 maanden draait en dat de garnalen die dood waren al anderhalf jaar oud waren. Dus lees alles nog eens door en denk even na voordat je je op Nekko stort.
 
@willem666 ik voel me niet aangevallen hoor, ik begrijp je kritiek en dat dat niet op de persoon gespeeld is.
Vraag me wel af: waar basseer je je uitspraken op dat dit dierenmishandeling zou zijn?
 
Ach ja meningen verschillen. Ik kocht een paar maanden geleden 20 vuurgarnalen van een hobbykweker. Dat zijn er inmiddels 200 en sinds ongeveer een maand voer ik ze af en toe bij met een algentabletje. In een goed ingedraaide bak met genoeg alg en hout etc. komen ze niets tekort hoor. Ze eten hier ook hun eigen huidjes op en de enkele dode garnaal die ik zie (ik denk 5 of 6 in die paar maanden tijd) is altijd binnen een dag opgepeuzeld door de bewoners. Er is niets mis mee om de boel een beetje op zijn beloop te laten zolang het binnen de perken blijft.
 
Vraag me wel af: waar basseer je je uitspraken op dat dit dierenmishandeling zou zijn?

Een combinatie van eerlijkheid en gezond verstand...
Dat moet ik nu toch niet uitleggen mag ik hopen.

Whoooohhhh, jullie vallen ineens over Nekko heen! Terwijl hij al een hele tijd met dit project bezig is en een heleboel vragen heeft gesteld hierover. En nu is hij in de laatste 3 weken bezig en dan is het ineens een probleem. Terwijl vanaf het begin duidelijk was wat de bedoeling was van zijn onderzoek, namelijk een gesloten systeem opzetten. Ik vind jullie als ik eerlijk mag zijn een beetje hypocriet en ook nogal laat om nu pas commentaar op zijn onderzoek te geven, terwijl hij al ik weet niet hoe lang inmiddels ons vragen stelt en ons op de hoogte houdt van zijn vorderingen.
Je kan het er niet mee eens zijn, maar hij geeft nu ook meerdere malen aan dat het systeem al 2 maanden draait en dat de garnalen die dood waren al anderhalf jaar oud waren. Dus lees alles nog eens door en denk even na voordat je je op Nekko stort.

Lees inderdaad nog eens alles door en dan zal je snel genoeg merken dat ik bijvoorbeeld mijn mening al vanaf de start heb gegeven... En me ook heb uitgesproken over de haalbaarheid en het nut van het "project"...
En ook wat adviezen gegeven heb om het systeem minstens te voorzien van een pompje bvb.
Ik ben consequent sinds de start dus mij kan je niet verwijten hypocriet te zijn vind ik eerlijk gezegd.
:S
 
Ewel, dan is het een degoutant proefwerk.

Dieren laten verhongeren voor je plezier, voor de sport of voor de "pseudo-wetenschap" is hopeloos achterhaald en is nooit te verdedigen.
Je haalt een dier uit zijn natuurlijke omgeving en dus ben je verantwoordelijk voor het leven van dat dier, dus is het jouw verantwoordelijkheid dat je dat dier voorziet van alles wat het nodig heeft en wat het anders ook zou vinden
In de natuur trekt het zijn plan, maar in een afgesloten bak kan dat niet.
Ik heb je dat een hele poos geleden al gezegd, Nekko, dat heeft gewoon geen enkele wetenschappelijke meerwaarde.

Als je dieren zo behandelt, dan moet je je schamen!
En je leraar moest hem nog veel harder schamen dat hij dergelijke sadistische proefjes tijdens zijn "lessen" laat uitvoeren op dieren door zijn studentjes.



Kom kom, maak het nou niet erger dan het is.

War hebben we het nou helemaal over?
Kan wel door blijven draven, maar wel een keer stoppen, he.
 
Een combinatie van eerlijkheid en gezond verstand...
Dat moet ik nu toch niet uitleggen mag ik hopen.



Lees inderdaad nog eens alles door en dan zal je snel genoeg merken dat ik bijvoorbeeld mijn mening al vanaf de start heb gegeven... En me ook heb uitgesproken over de haalbaarheid en het nut van het "project"...
En ook wat adviezen gegeven heb om het systeem minstens te voorzien van een pompje bvb.
Ik ben consequent sinds de start dus mij kan je niet verwijten hypocriet te zijn vind ik eerlijk gezegd.
:S



Vroeger. had ik met mijn 12 jaar een slootbakje. Bak water met wat plantjes. en een dot slijm. gevonden in de sloot. en een paar stekelbaarsjes.

Stond in een kast met gordijn er voor.

Na een paar weken, ging Moeders wassen, ja, op zolder.
Maar die moest eerst wat kikkertjes opruimen. Alles ws in leven, ook de stekelbaarsjes.

geen filter, geen lucht, geen licht.


Kan best ,hoor.

Mening geven kan. mening doordrijven niet.
 
Bertus,

ik ging het zo laten maar toch nog even een kanttekening om je te wijzen op iets.
Misschien ben je je niet bewust van de "bocht" die je nam?
Van het feit dat je eerder in het topic dit zegt:

Als jij dat gaat verkondigen, zullen er bij anderen veel dood gaan.
Die geven ze dan ook geen eten.
Foute opstelling van je, of gierigheid>

Je zegt dus tegen Nekko dat hij niet moet verkondigen dat garnalen geen eten nodig hebben. Dat hij zo andere mensen op foute ideeën brengt wanneer ze dit lezen, horen...
Dus dat hij geen fouten moet verkondigen als waarheid omdat dat dan door sommigen wordt geloofd...

(Ben je nog akkoord met wat ik zei, Bertus? ;) Ik veronderstel van wel want ik herhaal louter jouw uitspraak.

Na veel blabla, doordrijven, gezaag en gepalaver kom je terug en je zegt:

Vroeger. had ik met mijn 12 jaar een slootbakje. Bak water met wat plantjes. en een dot slijm. gevonden in de sloot. en een paar stekelbaarsjes.

Na een paar weken, ging Moeders wassen, ja, op zolder.
Maar die moest eerst wat kikkertjes opruimen. Alles ws in leven, ook de stekelbaarsjes.

geen filter, geen lucht, geen licht.

Weet je wat ik dan zeg?

"Als jij dat gaat verkondigen, zullen er bij anderen veel dood gaan.
(Die gaan dan ook stekelbaarsjes zoeken.)
Die geven ze dan ook geen eten, geen filter, geen licht.
Foute opstelling van je, of gierigheid"

Klinkt het bekend in je oren?
Ewel, dat komt omdat alle cursieve, vette tekst hierboven eigenlijk letterlijk jouw woorden zijn...
Je zei dat amper twee dagen geleden of zoiets... (en ik vond het zelfs leuk!)
Dus ja, dat je zo snel 180 graden kan draaien vol overtuiging...
dat is niet zo overtuigend voor mij, integendeel!
Het werkt als een rode lap bij mij...
(en ik ben toch wel toevallig stier van sterrenbeeld zeker, dus zeer moeilijk te weerstaan, zoals je nu merkt :D)

Je zal het (waarschijnlijk) niet willen/kunnen toegeven maar diep vanbinnen ga je toch denken "het is wel een beetje waar wat die ambetanterik zegt, dedju!".
Gevolgd door "hij beseft het nog ook, dat ik dit nu denk!"
:D:D (it's like magic!!)

Nu zal ik zwijgen hoor, no worries!

PS: juist nog dit, dan ben ik weg, beloofd!
Maar het was dus vandaar dat ik ergens in mijn reacties oa. ook dit schreef trouwens:

Mijn reactie is eerder bedoelt om eventuele toekomstige lezers af te raden om dergelijk systeem aan te schaffen of zelfs te overwegen.
Om te vermijden dat de link mensen op ideeën brengt met andere woorden!

Zelfde achterliggende redenering als jouw eerste post volgens mij...
"All for the sake of future generations/readers/fish/shrimp/..."
:juggle::rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Het werkt als een rode lap bij mij...
(en ik ben toch wel toevallig stier van sterrenbeeld zeker, dus zeer moeilijk te weerstaan, zoals je nu merkt?????

Ik ben Schorpioen. En wat dan nog?

Waar ik het bij mij over had.... was is 11-12 jaar.
Ja, en? ik had stekelbaarsjes. en toen?
 
DSC_0003-001.JPG
 
Heb nog een bakje. met water. staat er al een tijd. met niks erin.

Is voor de planten. Maar o,wwee, wat zien ik, garnalen, in dat bakje. en dan 2 maanden zonder eten.


Stom , he, kort door de bocht gezegd, ze redden het wel.
 
Ik heb op jullie aanraden wat garnalen voedsel een tijdje geleden gekocht al. Ben de afgelopen maand begonnen met voedsel geven sinds het pws is afgelopen. Ik heb nu shrimp cuisine van Hikari. Heeft dat alle goede voedingsstoffen?

Ik heb trouwens al een tijdje geen dode garnalen meer gehad, maar ik heb ook al een tijdje geen nieuwe baby's gekregen. Moet ik de ph dan weer wat verhogen?
 
Dat is inderdaad prima voedsel voor ze! Ik zou niet teveel met de waterwaarden gaan spelen, daar kunnen garnalen over het algemeen slecht tegen. Wat is de temperatuur in de bak? Bij mij kweken de garnalen in de winter ook altijd een stuk minder dan in de zomer. Heeft waarschijnlijk met de temperatuur te maken.
 
Dat is inderdaad prima voedsel voor ze! Ik zou niet teveel met de waterwaarden gaan spelen, daar kunnen garnalen over het algemeen slecht tegen. Wat is de temperatuur in de bak? Bij mij kweken de garnalen in de winter ook altijd een stuk minder dan in de zomer. Heeft waarschijnlijk met de temperatuur te maken.
rond de 25 graden
 
Ik heb in de winter er wel een verwarming in waardoor het altijd 22-23 graden is maar ook dan zie ik ze minder kweken. Wat de oorzaak is weet ik ook niet en ik heb ook al gelezen dat de luchtdruk ermee te maken kan hebben maar ja wie het weet mag het zeggen;)k
 
Ik heb een crystal red bakje met stabiele waterwaardes (osmose) op 23 graden en het hele jaar door baby's. En nagenoeg geen uitval.
Er zit 1 garnaal tussen (met herkenbare tekening) die nu 2,5 jaar oud is en dus bejaard.
Het kan dus wel het hele jaar door baby's.
Ondanks de kritiek op mijn voorzichtige manier van waterwissels:Dk
 

Terug
Bovenaan