DIY LED "bouwlamp" verlichting


Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Berichten
1,699
Locatie
Groningen
Ik zie op youtube steeds meer video's verschijnen (maar dat is vast ook gebasseerd op mijn kijk-geschiedenis) van mensen die middels 1 of meerdere LED bouwlampen hun bakken van verlichting voorzien. Hieronder een voorbeeld:





Nu zit ik er aan te denken op deze manier een betaalbare maar goede lichtbron te maken voor mijn aankomende 90 liter bak.
Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die deze lampen boven hun bak hebben hangen of hier eerder mee geëxperimenteerd hebben. En aan hoeveel watt moet ik ongeveer denken voor 90 liter ?
 
ik denk niet dat iemand anders hier dit al heeft, maar ik vind het wel geniaal en het geeft erg mooi licht.

als je een kweekkamer hebt is dit ook een uitkomst, volglas bakken + deze homemade verlichting erboven.
 
Ik zie het ook steeds vaker idd.
Nu moet ik wel voor enkele zaken waarschuwen.

Koop je ze in een kwalitatieve winkel komt het vast en zeker goed. Maar dan betaal je een premium prijs.

Koop je ze goedkoop, dan zijn het vaak rechtstreeks geimporteerde uit China.
Daar zijn heel vaak toch enkele problemen mee.

- Zo zit er vaak bv een 20 watt led in, maar slechts een 10 watt driver.(voeding)
Met als gevolg dat je geen 20 watt licht hebt.

- bovendien is die voeding heel vaak(meestal) van slechte kwaliteit. Heel onveilig en zeker af te raden in de buurt van water.

- de lampen zelf zijn zelden geaard, ook al zitten ze in een metalen behuizing.

Zolang alles goed werkt zal er niets aan de hand zijn.
Maar als de voeding stuk gaat is er geen enkele veiligheid tussen de 220V spanning en uw lichaam.
De Y-Condensator is meestal veel te klein en de uitsparing tussen de 220V en de laagspanning is meestal te weinig.
Ook is de omvormer zelf vaak van slechte kwaliteit.
Daardoor kan(en ZAL) er bij een kortsluiting in de voeding 220V op het 12V circuit komen.
Normaal hoort dit niet te gebeuren, maar door de gebrekkige kwaliteit is er niets om dit tegen te houden.
En wegens gebrek aan goeie aarding zal die stroom de weg naar de grond via uw lichaam af leggen eens je in aanraking komt.

Bovendien zijn de ledmodules heel vaak van slechte kwaliteit.
Zo'n module bestaat eigenlijk uit verschillende kleinere leds.
Zo heeft een 10 watt led eigenlijk 10x 1watt led aan boord.
Meestal worden in die Goedkopere lampen de afgekeurde leds gebruikt.
Denk aan modules waar enkele leds stuk zijn of op verschillende voltages gaan branden. Wat waarschijnlijk ook de reden is waarom ze meestal een veel te lichte voeding er in stoppen. Anders gaat die module zo in de fik.

Dus om samen te vatten: Wil je met bouwlampen werken. Koop goeie. Maar die kosten snel 80-100€ per stuk.
Koop je goedkope zoals op ebay of sommige Nederlandse of Belgische websites gaat dit zo goed als altijd over uit China geïmporteerde lampen met gebrekkige veiligheid.
 
Wat natuurlijk wel kan is de goedkoopste lampen kopen enkel voor de behuizing.
Soms kan je zelfs lege behuizingen vinden voor zelfbouw.
Koop goeie led modules apart(kosten niet zo heel veel) op een goeie electronica website.
En gebruik een goede 12 volt voeding als driver. Een oude halogeen transfo is vaak uitermate geschikt zolang je 12 volt led modules koopt.(er zijn ook andere voltages te krijgen)
 
Snap niet waarom mensen niet gwn voor Vero's gaan..
5 jaar garantie, efficiëntie van 150+lm/W en zijn te belasten tot ongeveer 60w per stuk.

Maar idd, de aarde zit er voor de show in..
Maar @JurgenD die leds lopen vaak op 36v niet op 12...
 
Ze bestaan ook op 12V maar 36V is couranter. Daarom dat ik het er ook bij vermeld dat je moet uitkijken.
 
Snap niet waarom mensen niet gwn voor Vero's gaan..
5 jaar garantie, efficiëntie van 150+lm/W en zijn te belasten tot ongeveer 60w per stuk.

Ik denk dat dat er voornamelijk mee te maken heeft dat je die (even googlend) zelf in moet bouwen. Ik zou ze best boven mijn bak willen hebben, maar zaken als solderen en waterdicht maken houden me tegen. Voor mensen zoals ik is een kant-en-klare ledbalk veel handiger.
 
Ik denk dat dat er voornamelijk mee te maken heeft dat je die (even googlend) zelf in moet bouwen. Ik zou ze best boven mijn bak willen hebben, maar zaken als solderen en waterdicht maken houden me tegen. Voor mensen zoals ik is een kant-en-klare ledbalk veel handiger.

Precies dat inderdaad!! Ik zie mezelf nog wel twee of 3 van die bouwlampen op een plankje schroeven en daar een omkasting om maken inderdaad. Als ik moet gaan solderen en stoeien met losse voedingen enzo dan kan ik wel ophouden.

Maar als ik twee dan deze lampen boven mijn bak wil hebben en dan geen chinees spul wil hebben weet ik niet wat goedkoper is: Een kant- en klare led-balk of dit.

Die bak was zo aangeschaft, maar op de 1 of andere manier is verlichting bij mij altijd wel een dingetje...maar misschien moet ik daar een apart topic over openen....
 
Nee waterdichtheid hoeft niet, er moet gewoon geen condens kan vormen.
Maar solderen, voeding, drivers etc schrikt mensen af
 
Toch is dat nu juist helemaal niet zo moeilijk... Kijk eens op YouTube, voorbeelden zal te vinden hoe je dit doet... of kan leren.
 
Toch is dat nu juist helemaal niet zo moeilijk... Kijk eens op YouTube, voorbeelden zal te vinden hoe je dit doet... of kan leren.
Kan je voorbeelden geven ? (Zit zelf voorlopig goed maar vind het wel een interessante onderwerp)
 
het begint er al mee dat ik geen soldeerbout heb :D

nee maar klopt wel, zelf heb ik technisch gezien 2 linker handen. kan wel wat maar dat gaat toch wat ver.
kant en klaar? heel graag.
 
Alles is te leren ;)
Maar als je voor die bouwlampen gaat zou ik er wel voor zorgen om ze verstelbaar te maken in hoogte.
Je hebt geen andere manier van je licht intensiteit regelen namelijk
 
Toch is dat nu juist helemaal niet zo moeilijk... Kijk eens op YouTube, voorbeelden zal te vinden hoe je dit doet... of kan leren.

Het is natuurlijk niet alleen dat. Met kroonsteentjes klooien gaat me wel lukken, en zelfs solderen is me wel aan te leren (dankzij youtube). Maar daarmee heb je natuurlijk niet meteen een mooie strakke lichtbak met de afwerkingsgraad van de doorsnee op de markt verkrijgbare LED-lichtbak.

Daarmee zijn deze bouwlampen naar mijn mening een laagdrempelig alternatief. Schoef ze op een plank, koofje er omheen, likje verf en klaar.
 

Terug
Bovenaan