Diverse korte vragen van een beginner


Broekman

Member
Lid geworden
6 januari 2022
Berichten
5
Leeftijd
43
Ik heb de Superfish Start 20 Goldfish (https://www.aquacompleet.nl/superfish-start-20-goldfish-kit-zwart.html) geïnstalleerd om er binnenkort onze goudvis (4 jaar oud) in te verhuizen. Ik geloof dat ik als beginner beter een grotere bak had kunnen kopen (en wellicht ook van een ander merk), maar goed. De ruimte was er niet en we gaan er gewoon zo goed mogelijk mee aan de gang.
Ik heb meerdere korte vragen over uiteenlopende zaken, voor een hoop van jullie waarschijnlijk ook simpele vragen. Als ik elk vraagje in de juiste "hoek" van het forum ga plaatsen wordt alles misschien irritant door mij overspoeld met berichten, dus doe ik het toch maar hier bij elkaar. Anders hoor ik het wel. :)

Vooraf even de specificaties waar jullie misschien wat aan hebben:
- Afmetingen: 36 x 22 x 30,5 cm
- Inhoud: 20 Liter
- Verlichting: LED-verlichting
- Voltage: 12 Volt
- Vermogen: 3,5 Watt
- Kleur: Zwart
-Binnenfilter Aquaflow 50 (100 L/h)

Bodem:
- Aqua Decor substraat
Plantjes:
- 1x Rotala
- 1x Cryptocoryne
- 1x Eleocharis
- 1x Hydrogrophila

Vragen:
1. Hoeveel bodem moet erin? Heb het nu 2 cm gevuld.
2. Ik vind de plantjes lelijk staan doordat het bakje/schuim zichtbaar is. Beter om daar een bergje substraat steentjes omheen te maken of kan ik de substraat steentjes aan het bakje lijmen met speciale kit?
3. Het filter heeft zo'n buisje met gaatjes waar het gefilterde water weer uitstroomt. Waar moeten de gaatjes naartoe worden gericht? Staat nu horizontaal gericht, ongeveer 2 cm onder het wateroppervlak.
4. M.b.t. vraag 3: met een draaischijfje kan ik het de hoeveelheid "uitstroom" regelen. Onze goudvis zit al 4 jaar in een kom met stilstaand water, kan die ineens dat bewegende water aan? (als ik 'm voluit zet gaat het voor mijn gevoel best hard, maar ik ben natuurlijk geen kenner.....)
5. Het filter bromt een beetje zoals je weleens bij een koelkast hoort. Is dat normaal ik moet ik er gewoon aan wennen dat je altijd wat geluid bij een aquarium hoort?
6. Als ik het deksel open dan ruikt het water wat muffig, in tegenstelling tot onze open vissenkom. Is dat ook normaal?
7. Ik moet nog bacterie-startcultuur toevoegen voor een gezond leefsysteem. Is vloeibare plantenvoeding in het begin ook nodig?
8. Ik lees verschillende verhalen over het moment waarop de vis mag worden toegevoegd, uiteenlopend van 3 dagen met "turbobacteriën-start" tot 4 weken. Maakt dit dan uit bij ons kleine aquarium waar 1 goudvis in gaat zwemmen? We hebben geduld hoor, het hoeft niet snel snel van ons.
 
Dit aquarium is op geen enkele manier geschikt voor het houden van een goudvis. Doe het beestje een plezier en neem een ander huisdier, of een vijver.

planten plant je zonder potje en steenwol direct in de bodem.
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
Dit bakje zou je beter gebruiken voor het houden van bv. garnalen. De goudvis hoort hier niet in thuis en kan je best van een betere thuis voorzien.

1. Hoeveel bodem moet erin? Heb het nu 2 cm gevuld.
Ik doe twee vingers dik, dat komt uit op zo'n 3-4cm geloof ik (gemiddeld).

2. Ik vind de plantjes lelijk staan doordat het bakje/schuim zichtbaar is. Beter om daar een bergje substraat steentjes omheen te maken of kan ik de substraat steentjes aan het bakje lijmen met speciale kit?
Je moet het bakje en het 'schuim' - dat noemt steenwol - weg doen, dat hoort niet in de bak thuis. Daarna moet je de planten als het ware beplanten in het substraat.

3. Het filter heeft zo'n buisje met gaatjes waar het gefilterde water weer uitstroomt. Waar moeten de gaatjes naartoe worden gericht? Staat nu horizontaal gericht, ongeveer 2 cm onder het wateroppervlak.
Je kan dit ook onder het wateroppervlak voorzien, naar boven gericht. Dan krijg je een wat golvend effect waardoor je een goede doorstroming hebt in de bak. Hier kan je zelf wat mee zitten proberen.

4. M.b.t. vraag 3: met een draaischijfje kan ik het de hoeveelheid "uitstroom" regelen. Onze goudvis zit al 4 jaar in een kom met stilstaand water, kan die ineens dat bewegende water aan? (als ik 'm voluit zet gaat het voor mijn gevoel best hard, maar ik ben natuurlijk geen kenner.....)
Maximum is 100l/h dus mag je zeker zo laten staan. Ik zal zo dadelijk nog enkele artikels posten van goudvissen, maar dit zijn zeer 'vervuilende' beestjes die een goede filtering kunnen gebruiken. Nogmaals, jouw bak is niet geschikt voor een goudvis.

5. Het filter bromt een beetje zoals je weleens bij een koelkast hoort. Is dat normaal ik moet ik er gewoon aan wennen dat je altijd wat geluid bij een aquarium hoort?
Staat het filter volledig onder water? De instroom is vrij?

6. Als ik het deksel open dan ruikt het water wat muffig, in tegenstelling tot onze open vissenkom. Is dat ook normaal?
Dit heeft altijd een typische geur.
ps. Nu dat je de nieuwe bak hebt gestart moet je deze 3-4 weken laten indraaien omdat je binnenkort een nitrietpiek creëert. Vissen en/of garnalen overleven deze nitrietpiek niet dus het is zeker niet aangeraden meteen dieren in het aquarium te doen.

7. Ik moet nog bacterie-startcultuur toevoegen voor een gezond leefsysteem. Is vloeibare plantenvoeding in het begin ook nodig?
Persoonlijk voeg ik dit nooit toe en laat ik de bak gewoon indraaien. Plantenvoeding (zowel vloeibaar als bij de wortels, hangt van de plant af) voeg ik wel toe.

8. Ik lees verschillende verhalen over het moment waarop de vis mag worden toegevoegd, uiteenlopend van 3 dagen met "turbobacteriën-start" tot 4 weken. Maakt dit dan uit bij ons kleine aquarium waar 1 goudvis in gaat zwemmen? We hebben geduld hoor, het hoeft niet snel snel van ons.
Zie mijn vorig antwoord bij punt 6.
 
 
Stel nu dat ik met deze bak zou omschakelen naar een tropische watertemperatuur d.m.v. een verwarmingselement, zijn er dan wel mogelijkheden voor het houden van een kleine vissoort? 🤔
 
Een goudvis lijkt me echt onverstandig. Ik zou er eerder 1 kempvis of een aantal garnalen in doen. Voor de goudvis zou ik een goed huisje vinden waar die een goed leven kan lijden. Het is oneerlijk voor zo'n beesje als hij de hele tijd maar in een mini bakje moet zwemmen waardoor zijn groei verstoord wordt en hij waarschijnlijk pijn zal lijden.
 
Stel nu dat ik met deze bak zou omschakelen naar een tropische watertemperatuur d.m.v. een verwarmingselement, zijn er dan wel mogelijkheden voor het houden van een kleine vissoort? 🤔
In mijn ogen zijn er maar twee opties voor zo'n klein bakje:
Dat bakje is alleen geschikt voor een solitaire betta splendens man óf dwerggarnalen (neocaridina).

Maar lees je eerst goed in over het opstarten van een tropisch. Lees je daarna goed in over de behoeften van de dieren welke je wilt aanschaffen. Het is niet de meest makkelijke hobby (als je een mooi bakje zonder algen en gezonde dieren wilt hebben). Gelukkig is er hier op een forum heel veel te vinden! 😆
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
@Broekman , je post heeft me erg nieuwsgierig gemaakt. Je hebt aangegeven dat je goudvis inmiddels 4 jaar is, en al die jaren in een kom gezeten heeft.
Op het forumonderdeel over goudvissen wordt doorgaans een goed filter + minstens een 100cm aquarium aanbevolen voor sluierstaarten. Dat heeft ermee te maken dat de dieren aardig groot kunnen worden en veel vervuilen, waardoor waterkwaliteit waarborgen in minder liters lastig wordt. Je goudvis is al een eind gekomen in een kom met stilstaand water, en dat heeft me erg nieuwsgierig gemaakt, en vragen veroorzaakt, die ik je graag voor leg als dat mag!
Ik ben allereerst benieuwd, hoe groot is de goudvis nu? Wat krijgt hij te eten? Gaat het om een gewone goudvis of een sluierstaart?
Wat betreft de kom, heeft hij er altijd alleen gezeten? En hoe hebben jullie het gedaan wat betreft water verversen? Hoe vaak hebben jullie dat gedaan, en hoe veel, en op welke manier?

Heb zelf een ouwe kwakkelgoudvis (14) zwemmen, die in zijn beginjaren ook krap behuisd gezeten heeft. Een upgrade naar een grotere tank met goede filtering heeft hem duidelijk goed gedaan, vanuit die ervaring zou ik ook altijd een grotere bak aanraden als je deze dieren wilt houden. Maar je verhaal heeft me ook nieuwsgierig gemaakt naar je vis en hoe het met hem is!

Is het de wens dat jullie de goudvis houden (in andere huisvesting), of zoeken jullie ook mogelijk naar een ander thuis en een andere invulling van de 20L?
 
Bedankt weer voor alle reacties, dat biedt wat nieuwe mogelijkheden!

@Broekman, je post heeft me erg nieuwsgierig gemaakt. Je hebt aangegeven dat je goudvis inmiddels 4 jaar is, en al die jaren in een kom gezeten heeft.
Op het forumonderdeel over goudvissen wordt doorgaans een goed filter + minstens een 100cm aquarium aanbevolen voor sluierstaarten. Dat heeft ermee te maken dat de dieren aardig groot kunnen worden en veel vervuilen, waardoor waterkwaliteit waarborgen in minder liters lastig wordt. Je goudvis is al een eind gekomen in een kom met stilstaand water, en dat heeft me erg nieuwsgierig gemaakt, en vragen veroorzaakt, die ik je graag voor leg als dat mag!
Ik ben allereerst benieuwd, hoe groot is de goudvis nu? Wat krijgt hij te eten? Gaat het om een gewone goudvis of een sluierstaart?
Wat betreft de kom, heeft hij er altijd alleen gezeten? En hoe hebben jullie het gedaan wat betreft water verversen? Hoe vaak hebben jullie dat gedaan, en hoe veel, en op welke manier?

Heb zelf een ouwe kwakkelgoudvis (14) zwemmen, die in zijn beginjaren ook krap behuisd gezeten heeft. Een upgrade naar een grotere tank met goede filtering heeft hem duidelijk goed gedaan, vanuit die ervaring zou ik ook altijd een grotere bak aanraden als je deze dieren wilt houden. Maar je verhaal heeft me ook nieuwsgierig gemaakt naar je vis en hoe het met hem is!

Is het de wens dat jullie de goudvis houden (in andere huisvesting), of zoeken jullie ook mogelijk naar een ander thuis en een andere invulling van de 20L?
Geen probleem, Barwaz.
De goudvis is geen sluierstaart, maar een "echte" goudvis die de kids ooit cadeau kregen. Er zat toen een tweede exemplaar bij, maar die overleed binnen een jaar.
De overlever is nu ongeveer 7 cm lang.
Qua voedsel krijgt hij voornamelijk Tetra Goldfish Gold Japan: https://www.petsplace.nl/media/cata...b5d5c6b813bcbcc9e3c67/M/-/5211_M-653749_1.jpg
's Ochtends 2 á 3 korreltjes en 's avonds idem. 1x/week aangevuld met of vervangen door Darwin goudvisvlokken: https://www.petsplace.nl/media/cata...b5d5c6b813bcbcc9e3c67/M/-/5930_M-221011_1.jpg
Volgens mij moet dit voldoende zijn, meer blijft liggen of de vis heeft de volgende dag zo'n poepsliertje aan z'n lijfje hangen. Schijnt ook een teken van teveel voedsel te zijn, is me weleens verteld.
Op de bodem liggen lichtblauwe steentjes met een soort glitter erin. Heb geen merk, ze zaten in de kom toen we die kregen. Spoel ik bij elke waterverversing even af zodat de rommel er tussenuit gaat.
Bij het verversen gaat de helft van het water eruit en komt er nieuw voor terug. Gewoon kraanwater, maar wel op gelijke temperatuur als het water van de kom. De vis gaat dan even in een grote beslagkom met het "oude" water zodat ik de kom zelf kan schoonmaken.

De goudvis zal niet naar de 20L gaan, maar ik weet nog wel iemand hier uit de buurt met verschillende aquaria. Geen idee wat hij allemaal erin heeft zitten, maar wellicht kan hij 'm kwijt!
 
Ik vind wel dat je netjes met de feedback/kritiek omgaat! En ondanks dat die goudvis technisch gezien beter had kunnen zitten, heb je zo te zien wel degelijk je best gedaan om er wat van te maken. (y)

Hopelijk kun je iemand vinden (bijvoorbeeld die persoon uit de buurt) die de vis wil overnemen. :) Anders evt een aanbied-topic openen op dit forum. En verder nog iets leuks verzinnen voor de nieuwe bak. Succes.
 
Dank voor je uitleg, @Broekman! Ook echt heel compleet met diervoedermerk erbij, wat fijn. Die twee soorten voer zijn voor mij ook oude bekenden, dat heeft mijn vis ook lang gehad.
Wat ik uit je verhaal mooi naar voren vind komen is het principe van balans in je bak/kom/aquarium. Dat wat je voert in verhouding staat met de vis, wat die vis uit stoot beperk je door niet te overvoeren. Voor zover ik begrijp zit er in je systeem weinig tot geen filterbacteriën, omdat je alles reinigt bij elke verversing. Wat er aan water wordt gereinigd doe je eigenlijk volledig handmatig. Hoe vaak ververs je het water?

Die (gewone) goudvissen zijn toch ook wel wonderlijke bestendige wezens. Van alle vissoorten die ik heb vind ik het wel echt de tough cookie hoor, en dat is vaak ook weer een beetje het nadeel aan de soort, daardoor kan hij lang door blijven zwemmen in minder optimale omstandigheden. Die kom is technisch gezien een life support system wat heel moeilijk 'goed' of stabiel te houden is, omdat er weinig liters water in zit, en geen stabiele filtering.
Als je een filter hebt, wordt de ammoniak die je vis uit stoot omgezet in nitriet, en dan nitraat, door de bacteriën in je filter. Ammoniak en nitriet zijn giftig voor je vis. Nitraat niet, mits in kleinere hoeveelheden. Zo'n filter heb je dus eigenlijk om de ammoniak/nitrietopbouw in je bak tegen te gaan. Bij een goed ingedraaid filter wordt alle uitstoot omgezet. In een kom zonder filter gebeurt dat niet. Daar is de hoeveelheid ammoniak die uit je vis vrij is gekomen steeds handmatig door jullie verdund, door water te verversen. Dit gaat al vier jaar goed. Ik vind dat best wel een prestatie :).

Op het forumdeel 'aangeboden' kun je eventueel een berichtje plaatsen wat betreft nieuwe huisvesting. Er zitten hier aardig wat goudvisliefhebbers onder het goudvissendeel van dit forum die misschien ook nog iets voor je kunnen betekenen.
 
Ik vind wel dat je netjes met de feedback/kritiek omgaat! En ondanks dat die goudvis technisch gezien beter had kunnen zitten, heb je zo te zien wel degelijk je best gedaan om er wat van te maken. (y)

Hopelijk kun je iemand vinden (bijvoorbeeld die persoon uit de buurt) die de vis wil overnemen. :) Anders evt een aanbied-topic openen op dit forum. En verder nog iets leuks verzinnen voor de nieuwe bak. Succes.
Dag mag ook wel gezegd worden inderdaad :thumbs::thumbs::thumbs:.
Bedankt, Gino en Cédric!
Geen moeite, ik vroeg ook om de feedback, hè...... :cool:
Dank voor je uitleg, @Broekman! Ook echt heel compleet met diervoedermerk erbij, wat fijn. Die twee soorten voer zijn voor mij ook oude bekenden, dat heeft mijn vis ook lang gehad.
Wat ik uit je verhaal mooi naar voren vind komen is het principe van balans in je bak/kom/aquarium. Dat wat je voert in verhouding staat met de vis, wat die vis uit stoot beperk je door niet te overvoeren. Voor zover ik begrijp zit er in je systeem weinig tot geen filterbacteriën, omdat je alles reinigt bij elke verversing. Wat er aan water wordt gereinigd doe je eigenlijk volledig handmatig. Hoe vaak ververs je het water?

Die (gewone) goudvissen zijn toch ook wel wonderlijke bestendige wezens. Van alle vissoorten die ik heb vind ik het wel echt de tough cookie hoor, en dat is vaak ook weer een beetje het nadeel aan de soort, daardoor kan hij lang door blijven zwemmen in minder optimale omstandigheden. Die kom is technisch gezien een life support system wat heel moeilijk 'goed' of stabiel te houden is, omdat er weinig liters water in zit, en geen stabiele filtering.
Als je een filter hebt, wordt de ammoniak die je vis uit stoot omgezet in nitriet, en dan nitraat, door de bacteriën in je filter. Ammoniak en nitriet zijn giftig voor je vis. Nitraat niet, mits in kleinere hoeveelheden. Zo'n filter heb je dus eigenlijk om de ammoniak/nitrietopbouw in je bak tegen te gaan. Bij een goed ingedraaid filter wordt alle uitstoot omgezet. In een kom zonder filter gebeurt dat niet. Daar is de hoeveelheid ammoniak die uit je vis vrij is gekomen steeds handmatig door jullie verdund, door water te verversen. Dit gaat al vier jaar goed. Ik vind dat best wel een prestatie :).

Op het forumdeel 'aangeboden' kun je eventueel een berichtje plaatsen wat betreft nieuwe huisvesting. Er zitten hier aardig wat goudvisliefhebbers onder het goudvissendeel van dit forum die misschien ook nog iets voor je kunnen betekenen.
Ik verschoon de kom elke week of elke twee weken.
Dank voor je extra uitleg!

Er is toch nog een extra vraagje boven komen drijven: ik zit nu dus in het proces van de bak draaiende te houden om 'm leefbaar te krijgen en moet nog zo'n drie weken wachten voordat ik er garnaaltjes in kan doen. Moet ik de bak dan tijdens die "inwerk-weken" ook wekelijks verversen?
 
Achja. Het is niet iedereen gegeven om op een constructieve manier met (al dan niet gevraagde) feedback om te gaan. :)

Voor indraaien wordt aanbevolen om in totaal ca 4 weken te nemen en dan regelmatig wat "afval" in de bak te doen (vissenvoer of salmiak/ammonia). Tussendoor water verversen wordt meestal niet gedaan omdat je dan de stoffen afvoert die de bacteriën nodig hebben om te settelen. Wel is het goed om water te verversen voordat je de garnalen gaat toevoegen. Liefst 90%+ zodat ze met fris water beginnen.

In een nieuwe bak kan het zijn dat je af en toe wat sterfte gaat zien onder je garnalen. Er is immers nog niet zoveel "wildgroei" aan algen e.d. waar ze op kunnen grazen.
 

Terug
Bovenaan