Diverse goerami's samen?


LM1987

Well-known member
Lid geworden
28 september 2022
Berichten
49
Leeftijd
36
Goedenavond allemaal,

Momenteel ben ik niet bezig met het uitbreiden van mijn vissenbestand. Maar kwam in de winkel goerami's tegen waarvan ik dacht, wow!

Mijn aquarium is 180 liter, 1 m breed. Mijn plan is om eerst CO2 aan te sluiten en om extra planten toe te voegen cq scape aan te passen. De vraag die ik stel is dus meer gericht op toekomst voor mij.

Maar de vraag is: kan er in 180 l meerdere soorten leven? Bijvoorbeeld marmergoerami's, honinggoerami's of andere? Bijvoorbeeld 2x een koppeltje of 2x mvv?
 
Een harem is beter dan een koppel, dan hebben de vrouwen wat meer rust. Goerami's eisen de beschikbare bovenlaag van het aquarium behoorlijk op, ik heb mijn twijfels of je in 1m meer dan een harem van één soort kwijt kunt, maar wie weet is er iemand die dat geprobeerd heeft?
 
Ja ik zou ook twijfels hebben want als ze een schuimnest maken zullen ze een territorium opeisen en dat kan bovenin voor drukte en stress zorgen.
Maar ook ik heb geen ervaring ermee en het is puur mijn gedachte erover.
 
Mijn ouders hebben al meermaals verschillende soorten goerami's gehouden in een aquarium met dezelfde afmetingen en inhoud als jouw aquarium. Vroeger vooral de kleinere soorten (dwerggoerami's en honinggoerami's). Dit ging altijd goed. Ze hadden hierbij ook nog een mannelijke betta zitten. Ook met deze hebben ze nooit problem problemen gehad. Echter wanneer de dwerggoerami's en honinggoerami's dood waren plaatsten ze een koppel diamantgoerami's bij de betta. Dit liep echter helemaal fout met schade bij de diamantgoerami's. Uiteindelijk hebben ze de betta dan maar gedood omdat er niets meer mee aan te vangen was. In de plek kochten ze dan een koppel van de gouden spat. Die combinatie liep en loopt nog steeds verkeerd af.

Mijn suggestie is dus om enkel de kleinere soorten te combineren of te gaan voor 1 grote soort.
 

Terug
Bovenaan