Diverse algen: Flink bijvoeren?


Peter74

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 januari 2015
Berichten
1,265
Locatie
Eelde
2018-05-02 21.45.40.jpg


In mijn 80cm west-Afrika bak beginnen baardalg, een zwarte aanslag, en harde groene alg zich uit te breiden:
2018-05-02 21.46.56.jpg

Het meest in het oog springt de zwarte aanslag op de Anubias. Als je beter kijkt, zie je het ook op de Bolbitis vlakbij. Boven deze plek is vaag de baardalg zichtbaar op de achterwand. Die zit op wel meer plekken op de achterwand. Tenslotte zit rechtsboven de Anubias een pluk groene alg waar ik me niet echt druk om maak. Die kan ik op zich makkelijk wegpakken, maar groeit wel terug.
Tenslotte zit er op de voorruit wat harde groene alg. (Zie een groene was een paar cm boven de bodem op de overzichtsfoto.)

Voor de baardalg heb ik de CO2 verhoogd.

Bij harde groene alg denk ik aan PO4 tekort, dus ben ik gaan meten:
NO3: 5 mg/L
PO4: 0.3 mg/L
pH: 6
KH: 7
De combi van pH en KH geeft tegen de 200 mg/L voor de CO2. Het licht brand 8 uur per dag. De CO2 staat 9 uur aan (start 1 uur voor het licht aangaat.)

Deze CO2 concentratie zou de baardalg eenvoudig op moeten lossen.
Zoals verwacht was de PO4 laag en ook NO3 mag best hoger. Ik dosseer beide nu bij. Dit lijkt me alleen een beetje vreemd. In mijn beleving wordt de bak best zwaar belast:
1 koppel Pelvicachromis kribensis
2 koppels Fundulopanchax fallax
2 koppels Epiplatys olbrechtsi

Met name de killi's zijn grote eters en ik voer om de dag 1 blokje diepvrieskril en de andere dag granulaatvoer. Ik zou dus denken dat dit flink wat nitraat en fosfaat op zou moeten leveren?
Ik doseer nu fosfaat en nitraat bij, maar betekenen deze waarden dat ik ook gewoon dagelijks diepvriesoer kan geven om de NO3 en PO4 wat op te hogen? De kili's zouden daar best blij mee zijn :)

De zwarte aanslag ken ik niet. Het zit eigenlijk alleen op de plek die op de foto te zien is. Kan het gerelateerd zijn aan stroming? De inlaat van het filter zit links onder achter de Valisneria. De uitlaat is een spraybar linksboven langs de korte kant. De Nymphea en Bolbitis bewegen behoorlijk. Ook bij het voeren spoelt het voer eerst naar rechts en als het dieper komt, gaat het terug naar links. Mijn indruk is dus dat er voldoende waterbeweging is.
 
Dat op de Anubia vindt ik meer donker rood of bruin en het kan bruinalg zijn wat er zit. Volgens mij kun je geen 200mg co2 in je bak hebben want dan zou er niet veel meer leven denk ik. De zwarte laag kan de baardalg zijn die daar groeit.
Met het voeren van diepvriesvoer krijg je weinig nitraat en fosfaat in je water zover ik weet hoor. Ik voer dat ook en merk geen stijging van deze waarden.
Je hebt het wel over een zware bezetting dus wellicht is dat teveel voor de bacteriecultuur en heb je een , niet meetbare, hoeveelheid nh3/4 en dat is een echte boost voor algen.
 
De No3 en PO4 staan ook wel erg laag, mag best naar de verhouding 20/2
 
De No3 en PO4 staan ook wel erg laag, mag best naar de verhouding 20/2


Het is wel een erg donker bakje dus de vraag en het verbruik zullen laag zijn maar wat hoger mogen ze zeker wel. Ik heb hier in de 60cm bakjes meestal een 5 en 0,5 mg en dat is voldoende met 15W.
 
Ligt er een beetje aan welke en hoeveel licht er op de bak zit en welke maat deze heeft.
 
Dank voor de antwoorden! Even puntsgewijs:

Dat op de Anubia vindt ik meer donker rood of bruin en het kan bruinalg zijn wat er zit.
Ik ben met je eens dat het op de foto bruinig lijkt. Toch ziet het anders uit dan de bruinalg die ik ken uit alle andere bakken. Ik zal eens kijken of het er (zoals bij bruinalg) af te vegen is.

Volgens mij kun je geen 200mg co2 in je bak hebben want dan zou er niet veel meer leven denk ik.
Hhmmmm..... Met de KH/pH combi kwam ik daar op uit. Dit was de precisie pH test van JBL. Om met een KH=6 op normale CO2 waarden te komen zou de pH dichter bij de 7 dan bij de 6 moeten zitten. Ik zal de grove test eens proberen om te zien of dat klopt.
Het is wel een erg donker bakje dus de vraag en het verbruik zullen laag zijn maar wat hoger mogen ze zeker wel.
Toch niet. Het grootste deel van de plantenmassa wordt gevormd door de luifel van Valisneria. Die drijft direkt onder de TL verlichting en vangt dus juist heel veel licht. Het blad in de luifel oogt ook niet erg gezond:
2018-05-03 12.19.57.jpg

Let vooral op de gerafelde randen. Dit gaat spontaan en leidt uiteindelijk tot afbreken.

Ligt er een beetje aan welke en hoeveel licht er op de bak zit en welke maat deze heeft.
Het is een rekord800 van (volgens mij) 4 jaar oud, met nog de originele TL buizen (2x18W Daylight).
 
Die drijvende delen vangen erg veel licht en dan zullen ze daar te weinig voeding hebben lijkt me. Ik heb dat zelfs al in de Aqua65 met 18W erboven.
 
Ik heb nog even de pH gemeten een kwartier voor de CO2 aan gaat (laagste pijl.) Met de grove test kom ik op 6.5 uit. De precisie test geeft nu 6.6. Dat komt neer op ~45 mg/L CO2. De vorige meting was halverwege de avond, dus dicht bij het hoogtepunt. Het vissenbestand voelt zich er prima bij.
 
Erg raar want dat is vrij veel hoor. Dat heb je gemeten met???
 
Die drijvende delen vangen erg veel licht en dan zullen ze daar te weinig voeding hebben lijkt me. Ik heb dat zelfs al in de Aqua65 met 18W erboven.
Zou dit dan geen voeding voor algen op kunnen leveren? Ik zou het licht een uurtje later aan kunnen doen om dit te verminderen?
 
Erg raar want dat is vrij veel hoor. Dat heb je gemeten met???
De pH meting eerder deze week met JBL 6.0-7.6 (stapjes van 0.2) en de KH ook met de JBL druppeltest.
De pH metingen van vandaag met de JBL 3.0-10 (stapjes van 0.5) en de JBL 6.0-7.6 (stapjes van 0.2).
 
Gerafelde randen en het breken kan best eens door de stroming komen. Maar daarnaast is het niet gek dat een blad af en toe gewoon afsterft en getrimd moet worden.

Wat je alg betreft. Het is er best ernstig aan toe. Daarom zou ik Easycarbo introduceren (vooral gericht op het baardalg) en de verlichting verminderen naar 6 of zelfs 5 uur per dag. Doe 1x een zeer grondige schoonmaak en houd het daarna bij. Als dit zo doorgaat zie je over 2 weken geen plant meer zitten.
 
Wat je alg betreft. Het is er best ernstig aan toe. Daarom zou ik Easycarbo introduceren (vooral gericht op het baardalg) en de verlichting verminderen naar 6 of zelfs 5 uur per dag. Doe 1x een zeer grondige schoonmaak en houd het daarna bij. Als dit zo doorgaat zie je over 2 weken geen plant meer zitten.

Geen paniek :)
Dit is een bak die al 2 jaar draait.
De zwarte alg op de Anubias wil ik wel graag kwijt, maar heeft er 3 maanden over gedaan om goed zichtbaar te worden.
De baardalg zit er al ruim een half jaar en explodeert ook niet. Bij mijn CO2 niveaus (zelfs als ze de helft zijn van wat ik meet) ga ik in geen geval Easycarbo toevoegen. De baardalg zit op steen, dus als ik hem acuut kwijt wil, trek ik hem er wel af. Maar dat doe ik dus niet, want als de oorzaak niet weggenomen is, komt hij sowieso terug en dan misschien wel op blad en ben ik verder van huis. Anubias blad groeit niet 1-2-3 terug als je het weghaalt.

Het is een bak die een correctie nodig heeft en de kunst is nu te achterhalen op welk vlak, zonder de boel radicaal overhoop te halen. Genoemd zijn al NO3/PO4 die aan de lage kant zijn. Verder noemt John dat bakbelasting/filtercapaciteit een rol kan spelen. Dat zou kunnen kloppen, want die belasting is inderdaad vorige zomer behoorlijk gestegen en afgelopen winter nog een keer. Dan wordt het wellicht tijd om afscheid te nemen van de olbrechtsi, die er "biotooptechnisch" toch niet echt bij passen. Tenslotte is de vraag even wat te doen met de verlichting en CO2. Een uurtje eraf kan waarschijnlijk geen kwaad. Misschien dat de Valisneria toch afvalstoffen dumpt en in elk geval is de zwarte Anubias de enige die volledig in het licht staat, dus zou het daar ook kunnen schelen.

Allen: Klinkt dit als een logisch plan?
 
Ik zou niet onder de 7-8 uur gaan zitten in elk geval want de planten moeten goed kunnen groeien. Ik zou zorgen voor voldoende voeding en wellicht een carbokuur om de bard en penseelag de nek om te draaien.
Ik kan weinig zinnigs over de belasting zeggen maar als die inderdaad te hoog is dan zou ik daar ook naar kijken gaan. Een Abubia staat ook liever in de schaduw en als ze in het "volle" licht staan dan hebben die het ook vaak erg moeilijk.
 
Een kleine update: Ik heb het voerbeleid aangepast. Ik voer nu om de dag en dan gaat er een half diepviesblokje in. Dat komt dus neer op een kwart van wat ik in het voorjaar deed. Verder doseer ik wat NO3 en PO4 bij en heb ik ivm staghorn alg op de achterwand de algemene plantenvoeding met 1/3e verminderd.

De verschillende soorten algen zijn op hun retour. De zwart/rodige alg op de Anubias is weg. De harde puntalg op de voorruit vlak boven de bodem, is bijna weg. De staghorn werd sneller door de pelvicachromis van de wand getrokken dan dat het aan kan groeien en is nu weg.

De baardalg zit weinig verandering in (wordt niet erger, maar neemt ook niet af.) Baardalg is bij mijn weten geassocieerd met onstabiele CO2 en ik zie niet goed hoe ik dat kan verbeteren. Misschien dat de circulatie niet goed is? De rechterkant van de bak (waar wat plekjes baardalg zitten) is het verst van de spraybar en de CO2 diffusor. Op zich zie ik de Nymphea en Bolbitis wel wiegen in de stroming.
 
Baardalg heeft vaak met de co2 te maken inderdaad en wellicht dat de circulatie niet goed is als je co2 wel voldoende is. Staghorn zie je meestal bij een nh3/4 piek.
 

Terug
Bovenaan