dit zijn mijn malawicicliden

  • Onderwerp starter peter desmet
  • Startdatum

P

peter desmet

Guest
hallo dit is mijn aqarium en mijn cicliden
008_zpsb8r4nawy.jpg

007_zpsmjh5osrv.jpg

006_zpsxpkbel4h.jpg

005_zpsoiah0owk.jpg

is dit een koppel?
009_zpsug8mybmg.jpg

010_zpspnw1tgrb.jpg
 
Of twee vissen 'een koppel' vormen is onmogelijk te zeggen vanaf foto's van de individuen. Een wilekeurige man en vrouw bij elkaar is nog geen koppel namelijk.
 
ha oke, maar ik wil bedoelen is dit man en vrouw van dezelfde soort?
 
Hoe groot is dat aquarium eigenlijk ?
 
daar zit 220 liter water in
 
220 liter is erg weinig voor malawi, lees: je zit aan de ondergrens van wat mogelijk/verstandig is. Je hebt nu nogal een allegaartje bestand, waarvan de meeste vissen een bak nodig hebben van 1.5-2m minimum (alle niet-mbuna die je hebt zitten zo te zien). De mbuna die je wel hebt zitten met (veel) te weinig, die houdt je het beste in harems: iedere man met een aantal vrouwtjes, de verhoudig m/v is vooral afhankelijk van de agressie van de soort. Die gele (Labidochromis caeruleus) zijn het minst agressief, dan is 2 vrouwen per man helemaal OK. De zebra's zijn wat agressiever, 3-4 v per m. De Melanochromis zu ik je aanraden om er zsm uit te halen, dit is nl 1 van de meest agressieve mbuna! Veel vrouwen per man nemen dus, en ze hebben een grote bak nodig 1.5m+) met robuuste medebewoners. Met je huidige bestand gaan er doden vallen zodra de boel volwassen is. Een mbuna bak prop je het beste helemaal vol met mbuna, dus overbezetting. Dan heb je een flink extern filter nodig, het ziet er naar uit dat je nu blauwalg hebt en dat je filter je huidige bestand waarschinlijk dus al niet trekt. En het is nu juist te druk in de bak voor de niet-mbuna!

Verder ben ik benieuwd hoe je het voeren hebt geregeld? Wat voer je ze precies, en hoeveel? Dit gezien je mbuna combineert met niet-mbuna, altijd een lastig verhaal.



Op zich is je inrichting en bakmaat prima voor (specifieke soorten) mbuna. Als ik jou was zou ik alle niet-mbuna eruit halen en de melanochromis, en je vak aanvullen met (veel) meer mbuna. Geschikte soorten: Labidochromis caeruleus, Iodotropheus sprengerae, Pseudotropheus saulosi en Pseudotropheus socolofi. Verder geschikt met wa ervaring en een 1.2m+ bak: bijvoorbeeld Cynotilapia afra, (Pseudotropheus = oude naam) Metriaclima zebra, Metriaclima estherae, Labidochromis hongi, andere Labidochromis.

Kijk bv eens hier: http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... 0cichliden
Alle soorten die onder de kopjes Labidochromis, Metriaclima, Melanochromis, Labeotropheus en Pseudotropheus vallen zijn mbuna. De rest valt onder de 'Haps' danwel de 'Utaka'.

Welke mbuna soorten zou ik zeker NIET nemen als Malawi beginner:
Niets uit de geslachten Melanochromis en Labeotropheus en de volgende soorten ook zeker niet: Pseudotropheus crabro en Metriaclima lombardoi. Andere Metriaclima soorten en Pseudotropheus elongatus zijn twijfelgevallen.

Ga je voor een mbuna bak, neem dan echt een flink extern filter, of 2.

Oh ja, die potjes moeten er wel uit, al helemaal als daar nog steenwol in zit. Die planten ook tussen de stenen zetten, niet op de bodem.
 
Ja die Mumbai haal ik er dan best uit en de rest mag blijven zitten dan ik heb een buitenfilter
 
Die van de winkel zij dat het zo goed was ik zal wel zien wat ervan komt
 
Die van de winkel zeggen dikwijls wel meer. Onze ervaring is dat die van de winkel er dikwijls niet al teveel verstand van hebben :juggle:
 
Ik ga toch afwachten en niet weer alles veranderen die twee agressieve gaan weg en de rest laat ik zitten en zet er dan minder agressieve bij
 
Als het nu goed gaat zou ik het gewoon laten zitteb de vissen. Als het echt niet gaat kan je ze er nog uit halen. Heb zelf ook malawi in mijn 1,2m bak en hier heb ik ook drukke mbuna's met aulonocara's. Voeding hoeft helemaal geen probleem te zijn, voor deze soorten is speciaal alles in een voer te koop. Vind je niet bij een Lfs in nl van de bekende merken.

Heb zelf meerdere aulonocara's met yellows en demasoni's, gaat gewoon prima onderling. Van de 14 demasoni's is er pas 1 dood, of dit door knokken komt of omdat het een zwakkeling was, geen idee.

Zie wel dat je alg hebt wat idd lijkt op blauw alg, pak dit aan!

Planten uit potje halen en in het grind zetten zonder steenwol.

Kijk het gewoon even aan. Gaat het echt niet of worden ze veel te groot, kunnen ze altijd nog weg. Veel hobbykwekers hebben ook grote soorten in relatief kleinere aquaria zitten als showback. Als je hen om adviezen vraagt kunnen veel soorten waarvan bijv wordt gezegd dat ze minimaal in 1,50m moeten dat ze ook kunnen in bijv 1,2m. Hobbykwekers zitten al jaren in het vak en hebben naar mijn mening het beste oordeel, zeker ook omdat ze de vissen die zij verhandelen al jaren hebben en dat zij echte liefhebbers zijn.
 
rms90 zei:
Als het nu goed gaat zou ik het gewoon laten zitteb de vissen. Als het echt niet gaat kan je ze er nog uit halen. Heb zelf ook malawi in mijn 1,2m bak en hier heb ik ook drukke mbuna's met aulonocara's. Voeding hoeft helemaal geen probleem te zijn, voor deze soorten is speciaal alles in een voer te koop. Vind je niet bij een Lfs in nl van de bekende merken.

Heb zelf meerdere aulonocara's met yellows en demasoni's, gaat gewoon prima onderling. Van de 14 demasoni's is er pas 1 dood, of dit door knokken komt of omdat het een zwakkeling was, geen idee.

Zie wel dat je alg hebt wat idd lijkt op blauw alg, pak dit aan!

Planten uit potje halen en in het grind zetten zonder steenwol.

Kijk het gewoon even aan. Gaat het echt niet of worden ze veel te groot, kunnen ze altijd nog weg. Veel hobbykwekers hebben ook grote soorten in relatief kleinere aquaria zitten als showback. Als je hen om adviezen vraagt kunnen veel soorten waarvan bijv wordt gezegd dat ze minimaal in 1,50m moeten dat ze ook kunnen in bijv 1,2m. Hobbykwekers zitten al jaren in het vak en hebben naar mijn mening het beste oordeel, zeker ook omdat ze de vissen die zij verhandelen al jaren hebben en dat zij echte liefhebbers zijn.

Ik heb zelf pas 24 jaar malawi's en ben een aan tal jaar hobbykweker geweest, dus wat weet ik er nu van... Mgoed.
 
Je hoeft je niet aangevallen te voelen hoor. Ik geef alleen mijn eigen mening en trek daarbij de mening van niemand hier in twijffel. Ik geef alleen mijn advies en deel mijn ervaring. De TS moet natuurlijk helemaal zelf weten wat hij/zij net deze tips gaat doen.
 
Even terug komend op hobbykwekers met kleine bakken....ik heb ook jaren gekweekt en soms ook in kleinere bakken dan je thuis zou houden. Een hobbykweker heeft echter meerdere bakken. Als je dan ziet dat een soort op zijn donder krijgt en het echt niet samen gaat dan trek je die soorten uit elkaar en doe ze in andere bakken....dat is iets wat je thuis niet vaak doet bij gebrek aan meerdere bakken.

Het samen houden van Carnivoren en Herbivoren is niet ideaal. De groenvoer eters krijgen vleesachtig voer binnen wat op de langere termijn niet goed is voor hun gezondheid en snel kan leiden tot Malawi bloat. De vleeseters krijgen weer teveel groenvoer en worden gek van de drukke Mbuna.

Als het nu goed gaat hoef je niet op stel en sprong alles overhoop te halen. Denk rustig na over het advies wat je krijgt en denk ook na wat je voor je vissen wil. Wil je het beste voor je vissen of wil je wat jij leuk vindt? Kies je voor het eerste luister dan naar SaskiaZ kies je voor het tweede ook prima....wen er dan wel aan dat je af en toe kritiek krijgt op de soorten die je bij elkaar hebt gezet in dit aquarium.

ps. wel leuke foto's trouwens, je vissen zien er in ieder geval goed uit!
 
ik heb de plantjes uit de potjes gehaald, de vissen doen niet agresief naar elkaar, alles gaat goed ik ga het afwachten, ik heb maar een bak, de algen ben ik aan het behandelen,ik geef gewoon kleine korreltjes rode en groene speciaal voor malawiciclidden, als ik zie dat het te agressief wordt ga ik aleen die mbuna soorten, ik ken er nog niks van ik vindt het mooie vissen en tis maar voor mijn plezier ,die moeten niet kweken voor mij
 
Dat kweken gaat vanzelf, hoef jij niets aan te doen.
Gebeurt bij mij ook.
 
Hallo peter,
Hele nette bak hoor!
Ik vind 220 liter best te doen voor een malawi bak alleen hangt
Het natuurlijk wel af welke soorten je erin hebt en hoeveel?
Misschien is het handig als je een lijstje maakt van wat je erin hebt zitten
 

Terug
Bovenaan