Discusvissen samen met huidige vissenbestand


Moppersmurf

Well-known member
Lid geworden
24 april 2017
Berichten
206
Leeftijd
58
Locatie
Zoetermeer
Ik heb een grotere bak gekocht (200x70x70) Hierin zitten nu 12 Discusvissen met bijvissen.
Nu heb ikzelf het volgende vissenbestand in mijn bak:

Grote school Roodkopzalmen
9 Purperkopjes
Chinese danio's
Gemarmerde Bijlzalmpjes
Hockeysticks
Citroentetra's
Torpedo barbeel (Puntius Denisonii) (4x groot)
prachtbarbeel sluier
Siamese algeneter
Synodontis polli
Synodontis petricola dwarf
Algeneter L165 - Pterygoplichthys Gibbiceps
Indische modderkruipers
Garnalen Japonica
Otocinclus Vittatus

Ik wil de Discusvissen graag houden maar wil ook mijn huidige vissen niet graag kwijt. Ben niet zo iemand die iedere keer een wissel in vissen doet.
Ik ga niet echt voor een Discus biotoop, wil namelijk ook planten in de bak naast het zand, hout enz.
Maar lezend begrijp ik dat de Torpedo Barbeel niet zo samen gaat. Al moet ik zeggen dat ze in mijn bak erg rustig zijn en totaal niet druk. Zie jullie nog andere vissen die echt niet samen zouden gaan met de Discusvissen?

Daarnaast nog een advies gevraagd van Discuskenners. Ik moet de bak halen en natuurlijk weer opbouwen, hier gaat tijd in zitten denk wel 2-3 weken met indraaien.

In de tussentijd heb ik twee opties.
1. Met ze 12'n in een bak van 60x30x30. (kan voor dat kleine bakje een grote Eheim er op zetten die ik nog heb staan)
2. Toevoegen aan de huidige bak.

Wat is de beste optie denken jullie?
 
Laatst bewerkt:
Beide zijn in mijn ogen geen goede opties... (weet niet hoe groot de discussen zijn).
 
Ben het wel met je eens maar zijn de enige opties. Of direct door verkopen.
Zijn tussen 10 cm en 15 cm.
Wil de tijdelijke situatie wel zo kort mogelijk laten duren.
 
De combinatie van al deze vissen samen met discusvissen is niet zo best. En dat is zachtjes uitgedrukt. Alleen al de temperatuurbehoefte van deze vissen is onderling al veel te sterk verschillend. En dan komen er nog discusvissen bij en andere bijvissen. Begrijp ik dat zo goed? Je krijgt in ieder geval ook veel te veel verschillende soorten vissen. In de aquariumhobby spreken we dan over een postzegelverzameling: een onrustig geheel van veel te veel soorten vis.
Kijk in de literatuur goed naar de verschillende eisen die de vissen aan hun verzorging en leefomgeving stellen. Richt je daar op en je zal merken dat je nieuwe aquarium met minder soorten, en goed verdeeld over de verschillende waterlagen een succes kan worden. Ik verwijs je graag naar de website van de bondskeurmeesters van de Nederlandse Bond Aqua Terra , www.cbkm.nl. In de Keuringswijzer staan veel tips om rekening mee te houden, ook al doe je niet mee met keuringen.

In ieder geval veel succes met je nieuwe aquarium.

Hobbygroet Jos Hut
 
Vooral de temperatuurverschillen zitten erg in de weg.

synodontis soorten constant op 28+ graden gaan ze echt niet fijn vinden... maar dit geld voor bijna het hele bestand.
 
De combinatie van het totaal aan deze vissen is zoals reeds gemeld onder andere op basis van temperatuur ronduit niet optimaal. Maar het natuurlijk gedrag van een discus is ook nagenoeg onmogelijk met een dergelijke hoeveelheid en verscheidenheid aan vissen om zich heen.

Mocht je de discusvissen graag houden, dan zou ik daarom een bestand(je) opbouwen, waardoor je een goede harmonie krijgt en deze vissen volledig tot hun recht kunt laten komen.

Ik ben de mening toegedaan dat je de groep voor een week of 4 in de 60/30/30 zou kunnen houden, mits je hier een dagelijkse waterwissel van minimaal 80% doet. Dat dit niet optimaal en super is, dat is een vast staand feit. Maar mocht je ze willen houden en in je uiteindelijke bak plaatsen, dan is het te overzien. Ik zou er sterk voor kiezen om de 12 vissen inderdaad apart te zetten en zeker niet toe te voegen bij je bestaande bestand. Op deze manier kan je ze goed voeren, kijken of ze wat onder de leden hebben en in geval van nood zelfs behandelen.

In ieder geval veel succes en plezier met de opstart van je nieuwe bak, leuke maat :p
 
Hallo

12 Discusvissen in een 50 liter bakje,,dat gaat niet goed komen,dat is 4 liter water per Discus.En dan misschien ook nog de bijvissen erbij,,niet doen.
 
Ben toch 'gehecht' aan mijn huidige vissen (die ik overigens niet zelf samengesteld heb maar zaten bij het aquarium dat ik gekocht heb).
Twijfelde nog maar ga de Discus toch verkopen. Bedankt voor het meedenken.
 
Heb je een foto van die 12 discussen Moppersmurf ?
Of een link waar je ze te koop hebt staan ?
 
Ik respecteer de beslissing die je genomen hebt, maar de argumenten die ik links en rechts lees om tot deze beslissing te komen zijn wel heel stereotyp.
Discus hoeft helemaal niet bij 28+ gehouden te worden ! Ja jonge discus zetten wij op 30 graden , waardoor de stofwisseling in een hogere versnelling gezet word en de dieren goed en snel groeien. Volwassen dieren kunnen echter rustig op 27 graden gehouden worden, sterker nog, op 27 graden worden ze een stuk ouder. Daarnaast die waterwaardes ... leuk om te refereren naar de natuurlijke omstandigheden, maar 99% van alle aquariumvissen word gewoon op Nederlandse waterwaardes gehouden, die sterk afwijken van hun natuurlijke waardes, dan zouden er maar weinig vissen rondzwemmen in de Nederlandse bakken als wij ons daaraan hielden. Ook een argument, bijna alle waterwaardes waar onze vissen vandaan komen zijn zachter en zuurder als ons leidingwater.
Over die drukke vissen .... hoe vaak word als bijvis voor discus geen roodkop zalmpjes ingezet ? Drukkere en neurotischer kan bijna niet en dat word algemeen geaccepteerd.
 
Marc

Ik ben het niet helemaal met jou eens, als 27 Gr. een temperatuur is waar we wat mee kunnen dan is dit toch wel het minimum,bij een verkeerde afgestelde termostaat die misschien s'nachts wel zakt naar de 26,daar zou ik niet echt blij mee zijn.
Natuurlijk heb je gelijk dat bij een lagere temperatuur de vissen ouder worden,de stofwisseling wordt lager,maar bij een "lagere" temperatuur en verkeerde voeding gaat er toch vaak weer iets mis.
Ik vind het advies wat je geeft meer horen bij een gevorderde discus liefhebber.
Veel Discusliefhebbers beginnen met redelijk jonge vissen,dan is mede toch een hogere temperatuur wel iets waardoor het toch wat makkelijker wordt.
 
Hallo Marc, ik had navraag gedaan bij de huidige eigenaar. De Discus zitten daar op 27 graden. Dat loopt zomers iets op. Ik had mijn huidige bestand vergeleken en zag bij de meeste dat een temperatuur van 27 Gr. geen probleem is. De enige 'drukke' vissen die ik heb zijn purperkopjes. Absoluut niet vervelend naar andere vissen maar wel altijd met de meiden bezig :). Dan zitten er 4 Puntius Denisonii in maar die zijn zo rustig als wat.
 
Ik weet niet precies wat nu de situatie is.
De advertentie op Marktplaats is weg; heb je de discus verkocht of heb je besloten ze toch niet te verkopen?

In jouw bakmaat zou ik zeker òf discusvissen òf Manucapura Red Shoulder maanvissen willen houden. In jouw geval liggen discusvissen natuurlijk het meest voor de hand. En je zou - met name bij 27 graden - een heel leuk vissenbestand rondom de discusvissen kunnen opzetten.

Maar daar is zeker niet héél jouw huidige bestand geschikt voor.
Daarvan zou je wel kunnen houden:
- de Hemigrammus bleheri (roodneuszalm),
- de Carnegiella strigata (marmerbijlzalm),
- de Thayeria boehlkei (hockeysticks),
- de Hyphessobrycon pulchripinnis (citroentetra),
- de Caridina japonica (poetsgarnaal),
- de Pterygoplichthys gibbiceps (zeilvinpleco).
Voor de rest is 27 graden ècht te warm.
Maar daarmee heb je dan in ieder geval ook gelijk alle waterlagen bezet.

Je geeft ook aan dat in de nieuwe discusbak ook nog bijvissen zitten. Helaas weten we niet welke, zodat daarover weinig te zeggen valt.

Maar ik zou je sowieso aanraden het bij de bovengenoemde soorten te laten.
Dat zijn allemaal schoolvissen/groepsdieren, dus de aantallen kun je misschien nog wat uitbreiden.
En misschien zou je er nog een algeneter bij kunnen zetten, bijvoorbeeld Panaquolus maccus of Peckoltia compta.
 
Laatst bewerkt:
Voorlopig niet verkopen. Had een bod maar, zoals zo vaak, totaal geen reactie. Wil ze ook niet voor een grijpstuiver wegdoen, als ik de prijzen zo bekijk.
Gooi het dus over een andere boeg. Ik breng de vissen die ik nu heb tijdelijk onder in twee kleinere bakken. Dan kunnen de Discus samen
in de Juwel Vision 450. Dat is een stuk beter. Dan tijdelijk twee bakken en op me gemak kijken wat te doen.
 
Marc

Ik ben het niet helemaal met jou eens, als 27 Gr. een temperatuur is waar we wat mee kunnen dan is dit toch wel het minimum,bij een verkeerde afgestelde termostaat die misschien s'nachts wel zakt naar de 26,daar zou ik niet echt blij mee zijn.
Natuurlijk heb je gelijk dat bij een lagere temperatuur de vissen ouder worden,de stofwisseling wordt lager,maar bij een "lagere" temperatuur en verkeerde voeding gaat er toch vaak weer iets mis.
Ik vind het advies wat je geeft meer horen bij een gevorderde discus liefhebber.
Veel Discusliefhebbers beginnen met redelijk jonge vissen,dan is mede toch een hogere temperatuur wel iets waardoor het toch wat makkelijker wordt.

Mijn antwoord is specifiek naar TS, het gaat over een bestaande bak met bestaande vissen, dus geen heel jonge exemplaren.
Daarnaast kan een discus ook een tijdje op 25 graden hoor, sterker nog, als ik met discus kweek zak ik naar die 25 graden, dat geeft mij een veel mooier kweek resultaat en minder gedoe met beschimmelde nesten etc. zodra de jongen dan vrij zwemmen gaat de temp. geleidelijk omhoog.
En de enige voeding waarbij je die 30 graden nodig hebt is runderhart en dat is nou juist het goedje wat je je dieren beter niet kunt geven.

Jonge discus 30 graden en zodra ze volwassen zijn als een speer naar beneden die temperatuur !
De amazone is tenslotte ook niet het hele jaar 30 graden :p
 
De Discus zitten nu alleen in de tijdelijke Juwel bak 450 liter. De vorige eigenaar was vaak afwezig waardoor zijn vrouw ze eten gaf. Ik vermoed alleen granulaat. Ben al met afwisselend voer bezig en ze zien er prima uit. Zo'n verhuizing hakt er toch in. Verhuizing in tempex doos en dan uur in de auto dus ik houdt ze goed in de gaten. Ben nu druk bezig om de nieuwe bak in orde te krijgen.
 
Afwisselend voer en regelmatig water verversen is een must bij deze vissen. Succes met je aquarium.

Hobbygroet Jos Hut
 

Terug
Bovenaan