DiscusVissen Aquarium


R

RickLovesGoldies

Guest
Hallo allemaal,
Jemig had niet verwacht hier nog een keer te komen.

(BackStory: Ik heb hier jaren geleden weet niet eens meer hoe lang geleden een account gemaakt omdat ik van goudvissen hield (vandaar de naam) maar aangezien ik erg jong was (volgens mij 11) ging dat niet zo goed met aquariummaten etc. ben toen met de vissenhobby gestopt maar ben nu als 15 jarige met een normale baan (vakkenvuller :p) weer te starten)

Ik heb momenteel reptielen maar sinds ik ben gestopt met de aquariumhobby heb ik het toch altijd gemist,
Mijn droom is altijd geweest om discusvissen te houden.
Nu wilt een vriend van mijn ouders mijn reptielen graag overnemen dus ben ik weer van plan om terug te komen met de vissen die altijd mijn droom zijn geweest.
Maar discusvissen zijn niet de makkelijkste vandaar wat vragen:
1. Ik ben van plan in de zomer (ja dan pas maar een groot aquarium en discus zijn niet goedkoop en heb ik natuurlijk wel alle juiste informatie nodig) een Juwel Rio 400 te kopen om daar discus in te houden, is dit een goed formaat (150CM) en hoeveel discus?
2. De discussoort die ik het meeste wil zijn de Pidgeon Blood, maar is dat ook een lastigere soort? Ben namelijk vrij goed om altijd de lastigste soort te kiezen.
3. Wat voor inrichting is het beste? Zelf zat ik te denken aan een beetje 50/50 aan de ene kant wat houtstronken en redelijk beplant, en aan de andere kant vrij leeg, is dat een goede inrichting?
4. Wat voor andere vissen kan ik erbij houden? Niet echt drukke vissen ofzo meer garnalen, mischien een paar algeneters etc.
Dat was t voor nu, ik kijk er al naar uit om dit forum weer te gaan gebruiken.
Gr. Rick
 
Hallo dan!

1. Rio 400 kan wel, 450 liter. Ik houd altijd 50 liter per volwassen discus aan, dan zit je wel goed.
Toch is mijn voorkeur om een aquarium zeker net zo breed als hoog te hebben. Dus overweeg om te informeren naar een aquarium van bijvoorbeeld 150x60x60. of zelfs 70cm breed. Krijg je snel veel liters er bij en het is ook beter om de oppervlakte wat
ruimer te hebben tegenover de hoogte.

2. Weet ik niet.

3. Er is geen 'beste' inrichting. Je hebt wel een aantal punten waaraan je moet denken.
- Vrije zwemruimte
- beschutting
- geen felle lampen op ze door de hele bak heen
Je kan dus denken aan hout op hangen, drijf planten etc.. Zoek op internet en je ziet genoeg tips.

4. Corrydorassen ben ik altijd wel fan van. Die vreten je bodem lekker schoon.
Onderschat daar de prijs niet van, want voor 10 van die visjes ben je ook zo 50-60 euro kwijt.
Kardinalen etc. kan natuurlijk ook.
Ook daarvan zie je genoeg voorbeelden op internet.
 
Hoi Rick, als ik eerlijk ben kan ik je alleen maar aanraden niet zomaar aan discussen te beginnen. Er zijn een paar redenen:

1. Discussen zijn moeilijke vissen, gevoelig voor ziekte en hebben een ervaren verzorger nodig.Je hebt 5 jaar geleden goudvissen gehad, dat is niet echt een goede vooropleiding ;)
2. Een 400l aquarium is eigenlijk te klein. Vanaf een liter of 600 zou ik zelf pas beginnen. (geloof me, ik heb dicussen in een trigon 350 gehad, later een 1000l bak gekocht....niet voor niets)
3. Discussen zijn duur, 1 vis kost ja al een euro of 35 voor goede kwaliteit jonge discus, omdat de vissen veel eten, gevoelig zijn (medicatie) en veel water nodig hebben is alles groot en duur. Van een filter tot medicatie, je gooit er zo 30 euro aan medicatie bij (en geloof me, je gaat dat een keer doen)
4. Discussen kosten je extreem veel meer werk. Veel water wisselen, hoge watertemperatuur dus ook veel onderhoud. Etcetc.

Ik zou als ik jou was eerst eens beginnen met iets kleiners. Zodra dat een paar jaar goed gaat, je werk hebt en geld verdient kun je een overstap maken. Misschien niet de reactie die je had willen horen, maar wel eerlijk. EN ja, ik weet als de beste hoe prachtig die discussen zijn, helemaal als de bak er mooi bij staat en ze zijn gezond en wel lekker aan het eten van wat levend voer. Prachtig. Maar oh wat balen als je de kieuwworm niet wegkrijgt, of je in een kleine bak (te weinig vissen) je de sterkere vissen het pispaaltje dood ziet pesten. En je kunt er niets aan doen.

Doe lekker een bak met trichogasters of desnoods wat andere zuid-amerikagangers...Ikzelf ga ook weer starten, maar discussen begin ik niet meer aan.
 
Een Rio 400 is 400 liter:D
 
Voor discussen is dat toch een erg kleine bak...
 
De term "erg klein" is vooral erg negatief ingestoken, wetende dat het hartstikke goed kan gaan in zulke bakken.
Zelf iets ander aanraden - met goed recht (!!) - vormt nog geen goede reden voor die woordkeus.
 
Eehm nee, een trigon 350 is niet te vergelijken met een rio 400. Een rio 400 is 150cm lang. En dat is zeker genoeg voor discusvissen.

Ik ben het niet met je eens. Het kan, maar het is aan de kleine kant. De hoogtr en hoeveelheid water na aftrek van de inrichting is voor discussen klein.

Het kan wel, maar betekent heel veel water verversen, oppassen voor ziekte en pesterijen door een wat kleine school.

Ik heb jaren discussen gehad in zowel een trigon 350 alswel een 1000l bak. Dus ik heb ervaring met kleine en ruime bakken en discus. Ik zeg het vanuit mijn ervaring en wat ik heb gezien en gehoord van andere diacushouders. De problemen komen zeer veel voor bij goedwillende beginners met een krap bemeten bak die starten met deze vissen.
 
De term "erg klein" is vooral erg negatief ingestoken, wetende dat het hartstikke goed kan gaan in zulke bakken.
Zelf iets ander aanraden - met goed recht (!!) - vormt nog geen goede reden voor die woordkeus.
En heel vaak gaat het enorm fout. Het kan, maar alleen met extreem veel. Zorg en tijd.
 
Ik ben het niet met je eens. Het kan, maar het is aan de kleine kant. De hoogtr en hoeveelheid water na aftrek van de inrichting is voor discussen klein.

Het kan wel, maar betekent heel veel water verversen, oppassen voor ziekte en pesterijen door een wat kleine school.

Ik heb jaren discussen gehad in zowel een trigon 350 alswel een 1000l bak. Dus ik heb ervaring met kleine en ruime bakken en discus. Ik zeg het vanuit mijn ervaring en wat ik heb gezien en gehoord van andere diacushouders. De problemen komen zeer veel voor bij goedwillende beginners met een krap bemeten bak die starten met deze vissen.
Je hebt ervaring gehad met een bak van 123cm en een van rond de 200-250cm, maar heb je ook ervaring gehad met een bak van 150cm? Het verschil tussen een 123cm hoekaquarium en een lange bak van 150x50x60 is toch wel redelijk groot. Ik heb hier zelfs rio300s gezien waarin discus zaten, en deze waren erg gezond (Kijk anders naar de bak van mondeo)
 
Ik zal maar eens reageren:

Discusvissen zijn geen moeilijke vissen. Zoals iedere vis heeft de discus een goede verzorging nodig. Lees je in en kom te weten wat een discusvis nodig heeft. En ook in een 450 liter bak is een school van 6 a 7 discusvissen goed te doen. Maarrr, hou rekening met de vis zelf. Een discusvis leeft van nature in zacht en zuurder water. Het feit dat nakweek dit niet nodig zou hebben, is mijns inziens klinklare onzin. Ook met nakweek heb je dus rekening te houden met de waterwaarden. Niet te hard en de Ph onder de 7 houden. Zorg voor een goed aangepast bestand om je discusvisssen heen. Maak 't niet te druk met allerlei soorten. Een paar visjes op de boden, groepje coridorassen bijvoorbeeld, is uitstekend. In deze setting zou ik geen scholenvis voor de middenlaag doen, maar wat visjes die bovenin zwemmen.

Ziektes? Wees voorbereid en heb medicijnen in je kastje klaar staan. Het zal niet snel voorkomen dat in een goed ingericht en ingedraaid aquarium een keur aan ziektebeelden voorbij komt. Je kunt altijd pech hebben; heb ik ook regelmatig gehad, maar stabiliteit zorgt voor gezondheid. Ik heb meer kardinalen, apistogramma's en dergelijke verloren als discusvissen. Alleen komt de klap harder aan. Want het zijn toch de hoofdvissen in zo'n bak en ze zijn kostbaarder.

Voeren? Veel voeren is veel verversen. Koop je grote, volwassen vissen, dan is veel voeren niet specificiek nodig. Twee a drie keer per dag is voldoende. Niet teveel, want dat zorgt voor instabiliteit van je water. Voer je niet te veel, dan hoef je in deze setting mijns inziens echt niet meer als eens per week een waterwissel van zo'n 50 procent te doen. Meer kan uiteraard geen kwaad, maar een en ander is wel mede afhankelijk van je kraanwaterkwaliteit. Geef ook kwaliteitsvoer; diepvries, maar GEEN runderhart o.i.d. Dat is zeer slecht te verteren, uiterst vet. De vissen worden er groot van, op een korte termijn. Maar 't geeft een enorme aanslag op de vis. Liever wat kleiner en gezond, dan groot en met een paar jaar dood.

Duur? Ja, discusvissen van goede kwaliteit kosten wat, maar dat weet je op voorhand. Een Aziaat als Trichogaster leeri is een stuk goedkoper en ook schitterend.

Temperatuur? Waarom 30+ graden? Onzin. Ze gedijen zeer uitstekend bij zo'n 28 graden. De hoge temperatuur wordt vooral gehanteerd om de spijsvertering van de discussen want er wordt regelmatig met kant en klaar discusvoer gevoerd. Veel vet, slecht te verteren, dus een hogere temperatuur is dan noodzaak. Geef ze maar lekker natuurlijk voer, zoals artemia en witte mug. Heel belangrijk is goed granulaat en je zult zien, 28 graden is voldoende.

Weet wat je wilt. Wat voor bak heb je in gedachten? Mijn advies (en er zullen er hartelijk met mij oneens zijn) is om de bak aan te passen aan de vis en niet andersom. Discusvissen leven van nature onder omgevallen bomen. Veel schaduw dus, veel stukken hout waar ze zich tussen zullen verschuilen. Mooi ingerichte plantenbakken zullen heus wel kunnen, maar hebben mijns inziens niet de voorkeur. Ten eerste komen er nagenoeg geen waterplanten in de natuurlijke leefomgeving van discusvissen voor en ten tweede zullen de planten bij weinig licht niet gedijen. Oke, de vissen zullen niet zoveel opvallen als in een hel verlichte bak met een sporadisch plantje en stukje hout, maar dat is feitelijk ook niet de bedoeling. Kijk eens op YouTube hoe de vissen in de natuur leven en je zult zien dat de mooiste wildvang discusvissen niet bijzonder opvallen. Dat heeft een doel, en dat maakt dat ze zich het beste voelen.

Ten slotte. Ik heb ervaring met Stendker, heb ze zelf gehad, in eerste instantie ook in allerlei kleuren. Pigeons heb ik niet heel veel ervaring mee, maar ik weet wel dat ze zodanig zijn doorgekweekt en doorontwikkeld dat ze geen strepen meer kunnen vertonen. Strepen zijn volgens mij onontbeerlijk om de gemoedstoestand van je vissen te kunnen "lezen". Eveneens is het een uiting van hun natuurlijke schutkleur en hun daaraan gekoppelde gedrag. Tevens is het een communicatiemiddel.

Nogmaals, een goede, fraai ingerichte bak met inachtneming van de wensen van de discusvis, met een inhoud van 450 liter kan je, mits je de vissen goed verzorgt en in de gaten houdt, je enorm veel plezier opleveren.
 
Je hebt ervaring gehad met een bak van 123cm en een van rond de 200-250cm, maar heb je ook ervaring gehad met een bak van 150cm? Het verschil tussen een 123cm hoekaquarium en een lange bak van 150x50x60 is toch wel redelijk groot. Ik heb hier zelfs rio300s gezien waarin discus zaten, en deze waren erg gezond (Kijk anders naar de bak van mondeo)

Het gaat mij niet alleen om de lengte van de bak (wel handig als ze elkaar even willen ontlopen), maar ook de hooge en met name de waterkwaliteit. 3x per dag voeren zorgt voor een flinke belasting. Daarvoor moet je dus ook flink verversen en met een kleine bak heb je het in feite dus al snel over een flinke overbezetting qua stikstof en fosfaat.

Zoals ik al eerder aangaf, het kan wel, maar het is mijns inziens op het randje. Eigenlijk heb je voor mooi schoolgedrag 10+ vissen nodig en met dergelijke aantallen heb je ook minder last van dat er een pispaaltje is dat wordt doodgepest. Als je maar 6 vissen hebt, is de kans gewoon aanwezig dat de zwakste continue de pineut is en amper aan eten toekomt, verwondt wordt en dan doodgaat.

Ik ben het verder grotendeels eens met Erwin. Nakweek kan vaak prima op een wat hogere kH, zeker als je de pH een beetje drukt.

De reden dat ik dit zeg is omdat ik in het verleden op fora nogal eens zag dat iemand met een krappe bak aan discussen begint en het niet kan opbrengen ook echt veel water te verversen en dan met problemen komt te zitten die ik al noemde. Als je echt de moeite neemt dan is het te doen. Maar je zult eerder 2x per week water moeten verversen dan 1 per twee.....
 
Wat een reacties ineens :D
Ik ben me heel goed aan het inlezen en gebruik ook alles wat hier word gezegd.
Ik was van plan 3 discus te houden omdat ik dacht dat ze dan genoeg ruimte hadden, maar aangezien sommige zeggend at er 6-7 in kunnen doe ik er 5 in.
Met wat corrydorassen, misschien tetra schooltje maar denk dat ik het bij discus en corrydorassen houd.
Ik ben van plan hem eind zomer pas neer te zetten zodat ik genoeg tijd heb,

Ik heb een baantje als vakkenvuller maar als 15 jarige is 1000 bij elkaar krijgen toch lastiger dan je denkt:D
Ik heb de websites waar ik alles vandaan wil houden en zou graag wat reviews etc. krijgen.
Inrichting: http://www.aquaplantsonline.nl/planten-sets/discus-pakketten/discus-pakket-130-200
Vissen: http://www.aquariumvissenwinkel.nl/
Aquarium: Marktplaats :br:


Dan is het aquarium: 300-400
Inrichting: 100 (met bodembedekking/takken etc.)
Medicijnen: Weet ik niet 50?
Voer: 50
Vissen: De rest zodat ik zeker weet dat ik goede kwaliteit vissen heb!
Als ik nog wat anders nodig heb laat dat mij aub weten.
 
3 discus gaat echt mis. 5 is al weinig, dan gaan ze vechten en het zwakste exemplaar is de pineut...

Een bijna volwassen discus kost je 50 euro. Een kleiner exemplaar 35. Nogmaals: ik raad je aan eerst een ander aquarium te starten, met gewone vissen op lagere temperatuur zodat je wat ervaring op kunt doen.
 
3 discus gaat echt mis. 5 is al weinig, dan gaan ze vechten en het zwakste exemplaar is de pineut...

Een bijna volwassen discus kost je 50 euro. Een kleiner exemplaar 35. Nogmaals: ik raad je aan eerst een ander aquarium te starten, met gewone vissen op lagere temperatuur zodat je wat ervaring op kunt doen.
Gaat het mis als er te weinig zijn? Had ik vreemd genoeg nergens gelezen?
En dan moet ik inderdaad maar gaan denken om eerst andere vissen te houden,
Heb tussendoor een keer tetra's en kegelvlekbarbaartjes gehad maar dat was alleen toen een vriend voor 2 maanden weg ging.
Moet ik toch maar gaan denken om eerst andere vissen te houden.
U bent trouwens wel de enige die zegt dat ik misschien eerst wat ervaring moet op doen terwijl @Erwin1982 juist zei dat het geen moeilijke vissen zijn als ik de juiste verzorging geef.
 
Gaat het mis als er te weinig zijn? Had ik vreemd genoeg nergens gelezen?
En dan moet ik inderdaad maar gaan denken om eerst andere vissen te houden,
Heb tussendoor een keer tetra's en kegelvlekbarbaartjes gehad maar dat was alleen toen een vriend voor 2 maanden weg ging.
Moet ik toch maar gaan denken om eerst andere vissen te houden.
U bent trouwens wel de enige die zegt dat ik misschien eerst wat ervaring moet op doen terwijl @Erwin1982 juist zei dat het geen moeilijke vissen zijn als ik de juiste verzorging geef.

Meningen verschillen erover. Ik heb zelf jaren deze vissen gehad en als je het doet moet je het goed doen. Het kost tijd, veel geld en moeite. Discussen zijn wat lastiger dan gemiddeld door hun grootte, het groepsgedrag. Het kan allemaal wel, maar ik zou het als ik jouw verhaal lees afraden totdat je je heel goed hebt ingelezen en al eens een gewoon aquarium goed draaiend hebt gehouden.
 
Ik moet wel zeggen dat de echte ervaring pas komt als je de discussen zelf hebt.
Iedereen kan 20 kardinalen in een 200L bak houden en die voeren. Dan kan je daar 10 jaar lang ervaring mee hebben, dan nog is discussen een andere tak van sport.

Ik snap wel wat Erik zegt. Het lijkt misschien makkelijker om maar 3 of 5 discussen te houden als 'beginner'. En gevorderde mensen nemen er '10' ofzo.
Maar dat is dus niet zo. Een beginner zal het makkelijker hebben met 10 discussen in een 1000L bak, als 5 in een 400L bak.

Hoeveel ruimte heb je? het is geen gek idee om al wel ene groot aquarium te kopen en dan na een jaar, als je ook wat gespaard hebt, discussen te overwegen.

En met groter bedoel ik niet een rio400. Maar een 150x70breedx60hoog ofzo.

Dan zul je nooit zoiets hebben van, had ik maar een grotere. Dat heb je wel met een rio400.
Bungel je er net tussen in.
 
Sterker nog, bijna alle mensen die graag discus houden komen erachter dat alles tot 500 liter eigenlijk te klein is. Ikzelf ben ook door schade en schande wijzer geworden.
 
Mijn 170x70x60 was volgens mij €500 ofzo. Kwam van een 130x40x50 af. Mooie overgang.

Kan je beter zoiets kopen en een jaar later discussen, als nu in 1 keer alles willen kopen.
Filters aansluiten is ook net iets anders qua stroming enzo met 400+ liter aquariums.

Een breder aquarium is ook niet zo heel erg veel duurder. met name de hoogte is duurder. Maar je pakt wel ff 200 liter extra.
 
De hoogte is inderdaad duur vanwege de dikte van het glas. Voor volwassen discus is juist een hoog aquarium prettig (de grotere jongens worden 20cm in doorsnede!). In principe geldt voor discussen dat je aquarium niet groot genoeg kan zijn.
 
Dan houd het helaas op,
150CM is helaas het grootse dat ik kan doen.
 
Dan houd het helaas op,
150CM is helaas het grootse dat ik kan doen.

Er zijn prachtige vissen die voor jouw budget en ervaring een prima keuze zijn! Discusvissen zijn een beetje de eredivisie van het aquariumhouden, net als zeewater en een echte bijzondere bak zoals een prisjwinnen hollands aquarium of een heel speciale soort houden. De meesten beginnen gewoon in de jeugdopleiding en gaan pas later p hoger niveau spelen ;)
 
Ik had 1,60 x 75 x80= 960 liter bruto. Doen discussen het prima in, de hoogte is alleen wel duur.
 
Ik ga ook echt niet stoppen hoor:D
Moet gewoon goed de tijd nemen om een mooi bestand bij elkaar te maken.
 
oh kom op discusvissen in een rio400 gaat -uitstekend-!! Ik heb ook een groepje van 7 zwemmen in een rio400. Enige waar je rekining mee moet houden is een goede filtratie en stabiele waterwaarden. Er zijn zelfs studies die zeggen 30liter water per volwassen discusvis. Groepsgedrag is belangrijker dan de "50liter per vis"-regel. Alleen om als starter discusvissen te nemen lijkt mij niet erg handig.

Maar mensen die stellen dat een rio400 te klein ben ik het helemaal niet mee eens.
 

Terug
Bovenaan