Discusvis schiet door de bak heen als een wilde


ELPeter

Active member
Lid geworden
25 december 2018
Berichten
34
Leeftijd
57
Locatie
Parkstad Limburg
Vergeef het me als ik deze vraag in de verkeerde rubriek zet.

Gister schrok ik me dus wezenloos.
Een van mijn discussen schoot door de bak heen alsof hij in een 5 meterbak zwom.
Van links naar rechts, van boven naar beneden van voor .... jullie hebben het idee?

Zij, het is een vrouwtje, niet dat dat veel zal uitmaken, hing ook ongeveer onder 50 graden in het water.
Dan schoot ze vanuit het niets weer een keer door de bak. En zo voorts.

Ongeveer totdat het licht uit ging.
Vandaag echter is er helemaal niks aan de hand en doet ze 'gewoon' mee.
'Gewoon', omdat het nu wel schijnt dat haar mannetje voor een ander vrouwtje gekozen heeft. Zij zit nu meer in de hoek, maar wel gewoon en geen spatjes meer

De waterwaardes zijn volgens mij en JBL in orde.

IMG-20181227-WA0001.jpg


Zoals ik zei is vandaag niks aan de hand, anders dan dat ze "verstoten" is door haar partner.

Iemand enig idee?
 
Dank je wel Ton, Als het goed is moet het goed zijn nu.
Ik weet dat elke nieuweling hiermee worstelt. (troost ik me in ieder geval mee)

IMG-20181227-WA0001.jpg
 
Mocht het zich herhalen, waarbij de vis ook "ongecontroleerd" tegen het glas of objecten beukt of zelfs door het oppervlakte heen sprint, dan kan er sprake zijn van een bacteriële infectie en zal je met een antibiotica moeten behandelen. Volgens mij is dat geen regulier medicijn maar wat via een dierenarts beschikbaar is, exacte details weet ik niet.

Mocht het helemaal niet meer terug komen, dan is het mogelijk de "onvrede" geweest...... alhoewel ik dat niet heel logisch vind zelf
 
sshot, Dank je wel. Tot nu blijft het goed gaan. Maar ik blijf het monitoren.
Ben niet zo'n fan van medicatie. In de vogelwereld (parkieten en papegaaien gehad) werkte het bijna nooit.

Soms moet je er aan geloven.

Ze mag er nu blijkbaar weer gewoon bij.

IMG_20181229_102959.jpg
 
Vervolg:

Nu gen ik dus water aan het verversen en kom wat dichter in de buurt met de hevelbuis bij mijn 'geliefde' en schiet weer door de bak heen.
Terwijl zij normaal gewoon echt uit en 'van' mijn hand komt eten en ik mijn hand volledig naast haar kan leggen, geen probleem.
Zou het door stress komen? Ik weet dat ik ook het antwoord weet (weten we niet zeker, maar kan)

Na de wissel en na die ene keer, ik ben meer door de bak heen en weer gegaan, het was een grote schoonmaak, en dan weer geen probleem.
Als ik niet beter wist zou ik medelijden krijgen met haar.

Verder zwemt ze overigens weer gewoon met de groep mee.

Peter
 
Het is gewoon ongelooflijk :help:

Nu is een ander vrouwtje aan het schieten door de bak. Het eerste vrouwtje heeft het niet meer gedaan.

Mijn waterwaardes: (woensdag 25 % ververst)

2019-01-11.png


Morgen in de Aquariumwinkel laten testen.

Het is wel eng als je haar zo door de bak ziet gaan.
van 0 - 150 in 0,05 seconde.

:stars:
 
Het is wel eng als je haar zo door de bak ziet gaan.
van 0 - 150 in 0,05 seconde.

:stars:

Klopt, en dat kan ook heel fout aflopen als ze de afstand naar de ruit verkeerd inschatten. Dat heb ik 1 keer zien gebeuren en een kwartier later lag ie dood in de bak.
 
Nu schijnt het weer voorbij te zijn. Het blijft vreemd en het irritante is als je er de vinger niet op kan leggen.
Maar goed, als ze na 150 (cm) omdraait kan het goed komen.
 
Peter

Ik denk dat het niet aan het water ligt,zelf heb ik het ook wel eens meegemaakt dat een discus wild door de bak bewoog.Ook ik heb er al even geleden er geen oplossing voor gevonden,het is een vreemd gebeuren.
Je zou eens het gedrag van de Discus moeten volgen voordat hij of zij door de bak schiet,ikzelf observeer mijn vissen continue,en dat is wat anders als er naar kijken.Maar je moet er wel de tijd voor hebben of nemen.

Wat ik zoals net geschreven ervaren heb is dat de Discus voor hij schoksgewijs gaat zwemmen zijn kieuw-vinnen zeer snel beweegde en soms voor de pijlsnelle acties ook zichzelf even schuurde aan kienhout voordat hij of zij schoksgewijs ging bewegen.

Ik hou het voorzichtig op een parasiet die de Discus plaagt ofwel irriteerd,door het "vooraf" schuren en daarna wild rondzwemmen wil de discus deze parasiet afschudden,en door het wilde rondzwemmen hoopt hij dat de parasiet het lichaam verlaat,in de natuur kunnen ze meter's ver zwemmen voor ze iets raken maar in een Aquarium is een vluchtgedrag door irritatie nou eenmaal beperkt.

Zelf heb ik toen het mij ( mijn vis) overkwam geen medicatie toegepast omdat ik niet wist wat er moest gebeuren,bij mij heeft de Discus die dit meemaakte zich niet beschadigd door het schoks-gewijs voortbewegen,
maar het kan zomaar gebeuren dat de betreffende vis zich onherstelbaar beschadigd door tegen de zijwanden te zwemmen,ze zoeken in het vluchtgedrag vaak in de lengte op.

Ik weet er geen medicatie voor en zou het voorlopig even aanzien omdat het vaak maar een vis betreft.
 
@treb ikzelf moet regelmatig op bed doorbrengen en kan dan idd goed bekijken.
Het schokken deden ze niet. Soms schuren ze idd maar dat is een enkele keer en niet direct in relatie tot het "vliegen".

Ik ga ervan uit dat het wel weer goed komt.
Het lijken me redelijk sterke vissen die ik heb.
:thumbs:
 
Nu ben ik op advies van een kenner begonnen met het behandelen tegen huidparasiet met het middel Bilocil.
(Ik ben eigenlijk niet zo medicineren, maar ja wat dan?)

Nu moet ik nog twee keer toedienen maar het schiet nog niet hard op.

De waterwaardes blijven goed, en dagen merk ik niks, dan schiet er weer eentje door de bak.
Toevallig allebei de vrouwtjes.

Ze beschadigen zich niet, gelukkig. Maar is niet leuk.
 
Blijft moeilijk

ik hoop voor jou dat de medicijnen aanslaan,verder houd ik het er nog steeds op dat de vis snel zwemt om een irritatie kwijt te raken.Misschien dat je eens wat rond kan kijken op internet via google.Met de zoekterm vis schiet door de bak.

Je kunt ook indien je de Engelse taal redelijk onder de knie hebt een Engelse zoekopdracht invoeren enwel " Fish shooting trough the Aquarium".En eventueel de reacties lezen.

De meeste pagina's kunnen in de vertaalstand gezet worden,iets wat ikzelf nog wel eens doe.

Neem mij vooraf niet kwalijk dat ik dit zo voorstel,ik ben zelf niet echt een computerfreak verre van dat,misschien dat jij dat wel bent en mijn idee of gedachten wat simpel vind.
 
Ik heb net het vorige bericht op verzonden gezet en ver in mijn geheugen heb ik dit ook wel eens meegemaakt,ik had een Ph meter die helemaal van slag was en heb toen als zodanig ververst met een te lage Ph waarde.
Ik geloof niet dat dit in jou geval zo is,maar Discusvissen kunnen ook zo reageren wanneer er met de watersamenstelling iets drastisch veranderd,maar goed we houden de moed erin.
Waar ik toen dus mee te maken had in mijn beginperiode was een Ph shock.
 
Wat voor soort discusvissen heb je in je bak zitten? Want ik zie vissen wat volgens mij Heckels zijn en uitzonderingen daar gelaten is dat meestal wildvang of F1 nakweek.

Die hebben totaal andere waterwaardes nodig dan na kweek discusvissen.

Hoe vaak en hoeveel ververs je per week?

Hoe groot is je bak en wat is je bezetting? Ik zie 7 discusvissen van verschillende groottes en nog een koi maanvis. Bak oogt in ieder geval wel schoon
 
Hoi, dank jullie voor jullie posts.

Ik ben idd het internet aan het afzoeken.

Mijn bak is 150x50x50
Ik ververs elke week 25% waarbij de waterwaardes nagenoeg gelijk blijven.
Ik voeg dan ook vloeibaar filermedium toe en carbo voor de planten.

De maanvis is er al uitgehaald, die veroorzaakte toch te veel onrust. Helaas want ik vond dit wel een mooi exemplaar.
Helaas is de kleinste dood gegaan. De Heckel is volgens Hustinx in Hasselt wildvang, maar ik denk zelf F1.
Zij hebben nergens last van. Daarom ook dat ik denk dat het F1 vissen zijn.

Ze zitten ook al ruim een half jaar bij elkaar in deze samenstelling.
Niks nieuws erbij gezet.

Ik moet morgen en volgende week nog een keer medicineren en hoop toch dat het beter gaat. Het schieten is wel al minder.
Ze schieten overigens uit het niets. Ik bekijk ze veel als ik op bed lig en zie niks vreemds van te voren.
Het blijft trouwens ook alleen bij de twee vrouwtjes. De kleinste was ook een vrouwtje.
Dat vind ik dan weer vreemd.

Tip, zijn welkom en dank voor het meedenken

Groet,
Peter
 
Ik zou persoonlijk je waterwissels groter gaan maken.

25% per week in zo'n bak vind ik persoonlijk te weinig. Zou eerder voor 50% gaan en dat zelfs 2 x per week. Een nitraatwaarde van 40 mg/l is in mijn ogen een teken dat je waanzinnig veel vervuiling hebt. Een waarde van rond de 10 zou een stuk beter zijn.

Discusvissen zijn nu eenmaal grootte vervuilers door o.a. al het dierlijk voedsel wat ze eten.

Daarnaast of de Heckels nu F1 of Wildvang zijn je zal hier water met lagere geleidbaarheid voor moeten gebruiken (osmose aangevuld met mineralen) ook al hebben ze nu nergens last van persoonlijk denk ik niet dat ze dan heel oud gaan worden want optimaal is dit allerminst voor ze.

Wat betreft je waterwaardes. Druppeltest zijn veel betrouwbaarder dan zo'n scan wat volgens mij op basis van test stripjes is.

Easycarbo zijn de meningen nogal over verdeeld maar ik heb er te vaak negatieve zaken over gehoord dat ik het persoonlijk niet in mijn bak zou doen.

Maanvissen bij discussen kan bij een bak die groot genoeg is maar dan kan je er geen 1 bij doen. Maanvissen zijn net als discussen scholen dieren die je ook minimaal per 5 moet houden.

Wat betreft die medicijnen hou er rekening mee dat een hoop medicijnen je bacterie cultuur vernietigen en je dus een nitriet piek kan krijgen. Heel veel verversen de komende tijd en ook nog even over actieve kool filteren zou ik zeggen.
 
@CVS Dank je voor je uitleg.

Ik zal er rekening mee houden. Ga druppeltests halen. Ook om ze te vergelijken met die JBL test.

Top,
Dank je wel.
 
Nu ben ik er naar alle waarschijnlijkheid achter wat het probleem is geweest.

Mijn bestand bestond uit wildvang en nakweek vissen.

En hier zit de kneep. In een woord Kruisbesmetting van parasieten, ondanks dat z al langer bij elkaar zaten.
Goed behandelt met SeraMed Tremazol.

Ik vermeldt dit omdat ik veel te vaak een topic tegenkom waar op het eind ankel vermeld wordt,"Het is opgelost". zonder de oplossing te vermelden.

Met dank aan de kennis van Dessens uit Vlaardingen.

ps. De wildvang zijn verkocht en ik houdt alleen nog nakweek. Na een Overhauling van de bak.
 

Terug
Bovenaan