Discussen overgenomen, nu al ziekte?


Aha. Je moet ook een vers gedraaide poEPsliert hebben. Mag ook niet op de bodem hebben gelegen. Ik jaag de vis even op als ik er eentje aan zie hangen en dan vang ik het met een netje. Bij 5 of meer wormen in het huid afstrijkje pas behandelen. Weet uberhaupt niet of je alle wormen vind in de ontlasting hoor. Normaal pak je slijmhuid en kieuwafstrijkje voor wormen en poep voor flagelaten.

Maar snap dat je iets wil doen.

De koi dealer zal toch wel hebben geweten wat voor een worm het was?

Een huid of kieuwworm zie je echt heel duidelijk. Dik en vrij kort en je zie de ronde bek happen. Net zo iets al uit de film dune. Eng ding. Een lintworm heb ik zelf gelukkig nog nooit gezien onder de microscoop.

In de darmen kun je ook flagelaten vinden. Deze hebben wat sprieten. Zijn een stuk kleiner maar hangt weer af hoe sterk de microscoop is om goed te zien.
 
Nee, dat wisten ze niet, en ik heb alleen kunnen beschrijven hoe dat ding er uitzag; geen sprieten of zo. Maar omdat er nog steeds witte poep uitkomt denk ik dus aan interne wormen, op de huid of kieuwen niets te zien met het blote oog.
Ik zag de sliet deze keer vallen en heb hem gelijk opgezogen met een injectiespuitje (zonder naald natuurlijk).

Ze willen wel een afstrijkje maken en dat onderzoeken, maar ik wil eigenlijk de vis niet meenemen, dus HOE maak je zo'n afstrijkje?
Gewoon met bv een pinpasje over de huid strijken/schrapen?
Of anders?
En hoe lang mag er zitten tussen het maken van een afstrijkje en het onderzoek?
Ik kan in 15 minuten bij de winkel zijn voor onderzoek.
Cor
 
Dat gaat niet lukken voordat je afstrijkje heb en rijden is denk ik te lang. Dan zijn de engerds al dood of aangetast. Je kunt ook vaak aan de manier van bewegingen zien wat het is. Sommige tollen rond. of zig zaggen, tegen stroom in etc.

Afstrijke maken kan op verschillende manier. Mijn sluiers zijn vrij handtam dus ga ik met het glaasje die onder de microscoop moet bij de kieuw, erin durf ik niet bang dat ze niet gaan spartelen en beschadigen. Langs de rug bij de vin langs de buik tussen de vinnen en bij het poepgaatje.Dan heb ik aardig stukje slijmhuid op de rand zitten. Die verschuif ik dan met een dingetje naar het midden. Drupje koud gekokkt water erop. Klein glaasje langzaam erop dat je sandwich heb en dan onder de microsccop. Is eigenlijk heel eenvoudig.
 
De meeste beestjes zoals kiewworm, parasieten zijn niet met het blote oog te zien. Huidwormen soma wel maar dan echt wel met vergrootglas zie je friemeltje maar niet als zijnde een wormachtige.

Je ziet de symptomen. Witte stip is een beesje in de huid die de huid aantast. Je zie niet het beestje maar de beschadigde huid. Kieuwwormen zie je vaak binnenkant van kieuw zwart achtige vlekken ipv rood roze. Vis gebruikt kieuwen raar. Houd eente dicht of laat ze juist fladderen. etc.
 
Deze week geprobeerd op hij levende tubifex wilde eten, maar nee, niets daarvan
Gistermorgen een pakje levende artemia gehaald, en na een trage start is dat door de hele dag door te voeren, helemaal op gegaan.
Heb ook nog bevroren mysis geprobeerd, daar gaat hij op af, maar als het verder niet beweegt, dan laat hij het aan zich voorbijgaan, letterlijk...
Ook levende tubifex is niet interessant; ga nog maar een pakje artemia halen, en dan in de gezelschapsbak plaatsen? weet nog niet.
Maar hij ziet er prima uit, zie foto van 2 dagen geleden
Cor

IMG_5005.JPG
 
Dat is fijn dat je iets heb gevonden wat hij wel lust. Heb je een kieskeurige discus. Eerst maar even wachtentot hij goed eet en een beetje aansterkt. Zal toch even wat zwakker zijn na zijn hongerstaking. Vooral als er een bepaalde hiërarchie bij dit soort vis hoort. Anders krijgt hij misschien in het aquarium problemen met eten met de andere erbij. Hij ziet er inderdaad nog mooi uit. Misschien over een paar daagjes dat hij ook andere dingen gaat eten.
 
Hoe gaat het nu met je discus?

Ik was verleden week bij iemand die discusvissen had en vertelde mij dat discussen alleen voer eten wat ze gewend zijn. Zijn ze opgegroeid met rauw vlees zal hij dit alleen nog maar eten. Deze persoon gaf ze diepvries blokjes vlees, ik meen hart. Diepvries plakaten die hij zelf in stukjes snee. Weet niet of dit zo is maar bedacht het je toch even te melden. Misschien kun je nog achter halen wat hij voor voer kreeg bij de vorige eigenaar.l
 
De vis eet weer: via diepvries artemia, dat lekker rond dwarrelt in de bak vanwege de luchtstroom nu eindelijk weer op de vleesplak; dit geef al mijn andere discussen, en ik denk dat dit voor de meeste discus eigenaren geldt.
Intussen heeft hij een week op een hoge temperatuur gezeten (35 Graden!) wat mij werd aanbevolen door een gerenommeerde discus kweker en liefhebber, en eerder al, in dit topic door Steven Schot
Dus het gaat nu de goede kant op.
Dank voor de belangstelling
Cor
 
Laatst bewerkt:
Fijn dat hij weer aan het eten is geslagen, zal een hele opluchting zijn!
 
Goed om te lezen dat hij weer eet en rond zwemt. Hoop een tijd niets van je te horen want geen nieuws is goed nieuws :zwaai:
 
Ik blijf verbaasd dat er nog steeds door discushouders het foute runderhart gevoerd wordt.

Diepvries voer plus een goed granulaat zou het menu moeten zijn.
 
Ach, als misschien de grootste Duitse kweker het aanbeveelt en ook zelf gebruikt, dan zie ik dat bezwaar niet zo.
En "diepvries plus granulaat" is wel goed?

Stendker diepvries voer dus ook wel... zit alleen wat runderhart in.
Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jos: Ik vind het een interessant artikel. Heb je zicht op de situatie qua voer bij de Nederlandse discuskwekers?

Hobbygroet Jos Hut
 
Ik zou voorstellen om dan hierover een nieuw topic te plaatsen, nu het over heel iets anders gaat inmiddels.
 
Jos: Ik vind het een interessant artikel. Heb je zicht op de situatie qua voer bij de Nederlandse discuskwekers?

Hobbygroet Jos Hut
Ook Nederlandse discus kwekers, voeren RH, om de in het artikel genoemde reden.
Relatief goedkoop en de visjes groeien er behoorlijk snel op en zijn zo snel beschikbaar voor de verkoop.
Uit zeer betrouwbare bron weet ik dat in het verre oosten varkens hart gevoerd wordt, ( nog goedkoper en makkelijk aan te komen aldaar)

Door vervetting leeft de vis gewoon korter , maar ook dat is weer commercieel een plus, de aquariaan zal nieuwe moeten kopen en de kweker is verzekerd van inkomen.
 
Het is een oud topic maar wil hier toch op reageren wanneer je Stendtker vissen koopt en dan heb ik het over de kleintjes van af 8 cm dus de gekoopste deze kennen alleen maar Runder hart en deze krijg je echt niet aan andere voeding echter met de grotere vissen is het geen probleem ze vreten granulaat ,vlokken en krijgen 3 x per week diepvries en daar doen ze het prima op het probleem is als je die kleintjes koopt kun je ze niet op ander voer zetten ze hebben het runderhart nodig omdat ze niet anders kennen
 
Hallo,
persoonlijk vind ik een 2 weken ingedraaid aquarium een beetje aan de korte kant, zeker omdat je er discussen in zet. Daarnaast hebben discussen veel water en redelijk wat ruimte nodig en denk ik dat 9 van die prachtige vissen misschien wat veel is op 200 liter, zie het hier in de buurt daarop vaak mis gaan, zelf heb ik ook 5 discussen. Eerst 7, daarvan zijn er ook 2 dood gegaan, het zijn hele sterke beesten maar tegen nitraat en nitriet kunnen ze heel slecht, en 9 discussen in eens in een bak die maar 2 weken draaid en per vis net iets meer dan 20l heeft denk ik dat de stress te maken kan hebben door nitraat en nitriet, hou dit even in de gaten, mijn eerste discus bak was ook maar 180 liter en dat ging geregeld mis, het was gewoon te klein, daarvan leven er wel nog 3 van de 4.
 

Terug
Bovenaan