Discussen in me bak van 1.20 bij 40 bij 50


S

Sjoerd

Guest
goedenacht, ik heb een ingedraaide aqaurium van 1.20 bij 40 bij 50...
Ik wil dolgraag discussen vissen houden en ben al bij verschillende kwekers en aqaurium speciaal zaken geweest die allen mij vertellen dat ik "makkelijk" 6 discusvissen kan gaan houden in me aqaurium.
Nu ga ik natuurlijk niet over 1 nacht ijs en ben ik me al dagen en ondertussen nachten aan het inlezen, ik hoor zulke tegenstrijdige opmerkingen.
Ik heb ondertussen alle topics van de discus vissen wel gelezen maar het
Maakt me op dit
Moment alleen maar in de war.. ik wil er alle tijd en energie in stoppen die nodig zijn om gezonde vissen te gaan zien opgroeien. Kan het nu wel of niet in me aqaurium?!

IMG_3111.JPG
 
240 liter bruto, persoonlijk vind ik je bak aan de kleine kant.
De lengte van je bak is maar juist maar de diepte en hoogte laat voor deze soort te wensen over.

Dus van een: neen het kan niet.
 
Goedemorgen, bedankt voor uw mening. Ik ben bij 2 aqaurium speciaal zaken geweest en 3 kwekers. Zitten ze dan allemaal zo erg verlegen om de discus vissen te verkopen tegen beter weten in? Ze zeggen allemaal dat ik me niet gek moet laten maken, want nieuw onderzoek zou uitblijken dat discus vissen genoeg hebben aan 35 liter per vis en dan de stelregel van 50 liter per vis achter haalt is..
 
Sjoerd, Luc heeft het er vooral over dat de bewegingsruimte erg beperkt is. En dat is een terecht punt bij een vis die tegen de 20cm hoog wordt ineen aquarium van een krappe 45 cm waterhoogte. Idem voor de lengte ten opzichte van de diepte van de bak.

Dat is een ander argument als liters water.
 
Oke, begrijp met niet verkeerd hoor mensen ik wil niet ten koste van de vissen de discussen gaan houden maar hoe komt het nou dat ze bij de kwekers en aqaurium speciaal mij vertellen dat ik er wel 5/6 discussen kan gaan houden en hier op het forum heb ik alle 85 pagina's aandachtig gelezen maar raden "jullie" het af...:-( het maakt me in de war... wat te doen, wat te doen
 
Oke, begrijp met niet verkeerd hoor mensen ik wil niet ten koste van de vissen de discussen gaan houden maar hoe komt het nou dat ze bij de kwekers en aqaurium speciaal mij vertellen dat ik er wel 5/6 discussen kan gaan houden en hier op het forum heb ik alle 85 pagina's aandachtig gelezen maar raden "jullie" het af...:-( het maakt me in de war... wat te doen, wat te doen
1 woord: Geld.
De kwekers en speciaalzaken willen hoogstwaarschijnlijk alleen maar verkopen, als je had gevraagd of je discus in 80cm kan houden, hadden ze ook gezegd dat er makkelijk 5 discus erin kunnen.
 
Afgezien van het feit of het wel of niet kan qua maat,zie ik een veel groter probleem.Ik ga ervan uit dat je kleine discus aanschaft? Dat betekend veel voer en veel waterverversen,met de huidige inrichting blijft vuil overal liggen.
 
Oke ik neem jullie adviezen op, te triest voor woorden dat dan alle 5 de bedrijven of thuis kwekers waar ik ben geweest alleen maar op geld uit zijn... als ik de discus vissen zou aanschaffen had ik ze vanaf 10cm doorsnee gekocht. Dan hebben ze ietsjes minder voeding en waterverversingen nodig..
daar gaat me droom voorlopig
 
Mag ik vragen welke discus vissen niet 20cm groot worden?
Dat ligt aan de genen,wildvang blijft bijvoorbeeld al veel kleiner dan nakweek.Evengoed zijn daar ook reuzen bij.Als alles top is genen conditie huisvesting etc etc dan kan 20cm gehaald worden.Klein blijvende discus bestaat niet als je dat bedoeld.
 
Ik adviseer wel eens om 5/6 cd's aan een touwtje te hangen en dan in je aquarium te doen. Zie je hoe groot een discus is in verhouding met je bak en hoe ze zich daarin kunnen bewegen of niet ;)
 
Ik heb een aantal jaren 6 discussen gehouden in 130 50 60 maar je wordt er niet blij van. Water is nauwelijks goed te houden en de ruimte beperkt. En dan draaide ik moet twee pompen waarvan een nat droog filter. Ik raad het je ook af, kijk eerst of je een grotere bak kwijt kan. 150 60 60 of zo.
 
Goed bezig @Sjoerd, dat je je registreert en je het hier ook vraagt.

120cm is niet ideaal nee. In een kale bak zou ik het net aan kunnen, misschien. Maar dat lijkt me geen leuke hobby, vissen houden in een kale bak.
Je maakt je vissen niet gelukkig en jezelf ook niet in zo'n aquarium. Ik heb een keer stiekem toch maanvissen gehouden in hetzelfde formaat aquarium, maar echt trots ben ik er niet op. Ging niet ideaal.

Mocht je het nou heel graag willen. Kijk eens op marktplaats voor een rio300-400. Ik had laatst een (back-up)Rio300 gekocht, met ALLES er op en er aan voor €225,-.
 
Ik heb wildvang zitten, waarvan schijven van 18 cm. En dat is echt fors hoor. Ik zou het niet aanraden!
 
Even sparen, Marktplaats, grotere bak. Elke dag ff checken, komen soms pareltjes voor een fractie van de nieuwprijs voorbij. Keep the dream alive ;-)
 
Inderdaad, sparen voor een groter aquarium, en sparen voor automatisch waterwisselsysteem :D

Discussen in dat kleine aquarium gaat je echt meer ellende dan plezier opleveren....
 
Ik wil hier toch even op reageren, kijk de site van de heer Stendker eens na .
Ik heb hier een bak van 450 liter bruto met bij vissen en 10 Discussen dit was 10 jaar geleden gekken werk.
Ja het kan dus wel maar je zult wel regelmatig moeten verversen , wat ik dus om de dag doe.
Heb machtig mooie vissen gezien in een Rio 180 en een Rio 240 dus het kan wel ,maar ik raad het ook af.
En als je het toch doet moet je zelf aan het werk en er voor gaan qwa verversen ,en dan bedoel ik echt aan de bak,
Maar nogmaals ik raad het af:sorry:
 

Terug
Bovenaan