discus in vierkante bak


D

D81

Guest
Hele gekke vraag misschien maar ik heb een vierkante volglasbak van 80x80x45 waterhoogte is zoon 40 cm zonder bodem.
nu vraag ik me af zou ik met een behoorlijke bioloog hier ook een discus aquarium van kunnen maken zonder bijvis.Alleen een stuk of 5 volwassen discus en wat hout voor schuilplekken.
heb er nu wat anders in maar de discus blijft me trekken.
 
Ik zeg nee, je doet de vis er geen recht mee aan.
De vis heeft niets aan die bioloog qua zwemruimte.
 
De hoogte is voor mij niet echt voldoende om discussen in te houden. Ik zeg niet dat het niet kan maar het is verre van ideaal. Mocht je geen bodemgrond gebruiken en de bak als kweekbak gebruiken (koppel) zie ik geen probleem. Echter moet je je dan afvragen of je wel een bioloog wilt gebruiken.
 
Zelfs voor een kweekbak vind ik het sneu. Zie de gemiddelde hoogte van een discus en dat ga je laten zwemmen in een bakje met 40cm hoogte.
 
Nienepien zei:
Zelfs voor een kweekbak vind ik het sneu. Zie de gemiddelde hoogte van een discus en dat ga je laten zwemmen in een bakje met 40cm hoogte.

De gemiddelde kweekbak voor een discus is 50x50x50.

Het verschil is dus zo'n 5 cm, vandaar dat ik zei niet ideaal.
 
Oke helaas gaat deze gedachte over dacht dat ik wel genoeg water had maar helaas.
 
Als deze bak nu 80x80x60 had geweest zou het dan wel goed kunnen of nog niet aan te raden.
vraag dit om eventueel in de toekomst een hogere te bouwen.
 
De diepte is juist het mooie wat ik van een vierkante bak vind.90x90x60 of 70 hoog zou nog wel kunnen in de toekomst.
 
Ja dat lijkt mij toch genoeg voor een groepje discus alleen zou 80x80 beter uitkomen en is wat makkelijker om ergers bij te komen vandaar men vraag of 80x80 wel zou kunnen als ik de hoogte alleen verhoog naar 60 of 70 cm.
 
Tja, ik houdt tientallen dieren in een paar bakken van 100x100x40 , maar wel een kale bak en forse dagelijkse verversing.

734955marcje1968_0_82_20121219_17.jpg


562835marcje1968_0_82_20121219_17.jpg


914962marcje1968_0_82_20121219_17.jpg
 
Zodan ziet er goed uit zeg denk dat het in de toekomst gewoon een 80x80x70 ofzo word dan moet het goed komen hoop ik
 
Als ik deze bak 90x90x70 maak met schuin achterin een stuk om een intern bioloog te maken kan dat of word het dan weer te klein. Bioloog is zoon 50 liter dan en met alles berekend kwa bak indeling en bodem en hout eraf zit ik netto op zoon 420liter water.
 
Even een oud topic omhoog halen.Na een aantal jaar zeeaquarium heb ik pas alles opgeruimd.nu is de bedoeling om toch in de toekomst weer een bak te starten maar dan discus.Ik zit nu aan een maat van zoon 100x80x60 te denken is dit nu wel of niet slim?
 
Qua liters kan je hier wel mee uit de voeten. Qua ruimte in mijn optiek op zich ook. De discus is geen grote zwemmer. Wel zorgen voor wat schuil mogelijkheden want dat wordt gewaardeerd.
 
Qua liters kan je hier wel mee uit de voeten. Qua ruimte in mijn optiek op zich ook. De discus is geen grote zwemmer. Wel zorgen voor wat schuil mogelijkheden want dat wordt gewaardeerd.

Hoeveel zou jij er aanraden?
 
De discus is echt een vis die je in een groep moet houden. Ik zou persoonlijk altijd voor 10 dieren of meer gaan. Als je met jonge begint (5cm) dan zou ik er met 16 ofzo beginnen en er valt altijd wat af en je kan altijd wat verkopen. Als je met 10 cm begint dan zou je met 12 kunnen beginnen en uiteindelijk de groep compleet kunnen houden of evt. selectie naar 10 kunnen doen.

Bij het laten opgroeien in de bak is de inrichting (vooral niet) heel erg van belang icm voer en waterwissels
 
Oke sschot bedankt voor je antwoord
Schuilplaatsen komen er zeker hij zou in een hoek komen te staan en er komt in de hoek dan een overloop met bioloog eronder. Vanuit de hoek met hout werken zal heel veel diepte geven en de discussen zullen dan achterin zich ook mooi kunnen terug trekken.Ik zou met wat grotere discussen willen beginnen van zoon 10 a12 cm en dan idd een groep van ongeveer 10.
Weet iemand of optic white glas nou nut heeft bij een discusbak? Bij een zeeaquarium is het effect groot maar bij een wat donkere discus bak vraag ik me het af of dat het extra geld waard is.
 
80x80x45 hier 10 discus vissen in stoppen? ze worden 15cm en dan 10 en de minimale bak die online word aangeraden is 120cm. 10 stuks, dat past toch echt niet in zon bak?:stars:
 
Zijn een tijdje verder en ik sta op het punt om een nieuwe bak te gaan bestellen.
De maat die ik nu wil gaan bestellen word iets groter 100x80x70 met waterhoogte van ongeveer 60.
Hoop dat ik hiermee een mooie maat bak voor een groep discus kan neerzetten.
 

Terug
Bovenaan