Discus die bijna wekelijks eieren leggen.


Moppersmurf

Well-known member
Lid geworden
24 april 2017
Berichten
206
Leeftijd
58
Locatie
Zoetermeer
Ik heb Discus in mijn gezelschaps bak. één koppel legt nu regelmatig (bijna iedere week) eieren. Nu wéér bezig. Ze bewaken ze drie dagen waarna vermoedelijk de larve uitkomen. Hier gaat het telkens mis. Alle eieren zijn weg en geen larve te bekennen. Al die eieren leggen wekelijks best wat stress met zich mee. Ze bewaken de boel goed en jagen alles weg wat te dicht bijkomt. In het begin natuurlijk schitterend om te zien maar wordt er nu beetje minder blij mee. Wat zijn jullie ervaringen?
Op zich zit ik ook niet te wachten op bv 50-100 kleine Discus visjes, opkweken in opkweekbak zou nog wel gaan maar dan????

IMG_1133.jpg
 
Inderdaad het opkweken van jonge discusvissen is erg arbeids intensief en dus veel werk.Daarbij komt ook om de hoek kijken welke vissen je hebt als ouders,liefhebbers zijn vaak op zoek naar een bepaalde kleurvariant.
Jonge discusvissen zijn al even niet zo prijzig meer,dus er zelf veel energie in stoppen zou ikzelf niet zo snel meer doen als ik voor mijzelf spreek dan.

De ouders zullen nog wel even doorgaan met het regelmatig eieren af te leggen,zit nu eenmaal in de natuur van deze en andere vissen.Dat de larven niet uitkomen heeft vaak met de watersamenstelling te maken of de eieren worden s'nachts opgegeten door andere vissen.

Je hebt het verder over 50-100 kleine vissen/eieren maar als je er de tijd voor hebt en de eieren zijn goed zichtbaar afgezet maak er dan eens een foto van voor jezelf en vergroot deze uit, het legsel kan makkelijk 250 eieren bevatten.

Na het maken van een foto kun je er dus simpel achterkomen hoe groot het legsel is.
 
Als je de mogelijkheid hebt om het koppel discussen in een bak apart te zetten heb je de mogelijkheid om een nestje op te kweken. Je zal dan merken dat dat een hele speciale belevenis is als liefhebber. Je ziet ze ontwikkelen van ei tot jonge vis. Kweken om er “ rijker” van te worden lukt niet tenzij je met moeilijk te kweken vissen gaat kweken en dan moet er veel vraag naar zijn. Het kweken kost flink wat tijd en de dingen die je moet beheersen als kweker verschillen behoorlijk veel van de basale aquariumkennis. Meestal moet je als beginnend kweker ook wat extra dingen maken of aanschaffen. Denk hierbij aan het opkweken van Artemia nauplien, meetapparatuur, kweekbakken/stelling, luchtpompen, kweekvoer, viszakken. En het begint met het selecteren van goede kweekkoppels...

Succes en Hobbygroet Jos Hut
 
Het is niet gelukt ze apart te zetten. Dan zou ik nog een bak er bij moeten kopen en dat ziet mijn vrouw echt niet zo zitten.
Wel heb ik nog stuk of 5 keer eieren gehad die de 3e dag altijd weg waren.
Vervolgens heb ik 3 Discus erbij gezet. Groep is nu 14 groot. Dat heeft naar 1 van de nieuwe toe wel wat gevecht opgeleverd maar dat is nu voorbij.
Echter heeft 1 van die nieuwe later het vrouwtje van het stel ingepikt en die leggen nu al een paar keer eieren.
tot afschuw van dat vorige mannetje die er beetje bij hangt. Ook bij de Discus dus partnerruil.
Maar helaas ook daar na de 3e dag weer alles weg.
Waterwaardes zijn goed maar misschien komt het door andere vissen in de bak, wellicht is het te druk.
 
Derde dag is in principe dat van uitkomst.
Of het is onbevrucht en wordt opgegeten, of bij het uitkomen worden ze nog per abuis opgegeten. Dit kan wel tot 10 legsels nodig hebben, terwijl een ander koppel het in 1x goed doet
 
Ik zie wel dat er hier en daar witte eitjes tussen zitten die beschimmeld zijn die halen ze wel weg. Hoe kan ik zien of ze bevrucht zijn?
 
Je mag er van uitgaan dat de eitjes bevrucht zijn, behalve de witte eitjes. Laat ‘s nachts een klein lampje branden, je loopt dan minder risico dat het legsel opgegeten wordt. Veel L nummers zijn trouwens geduchte eierrovers en deze vissen gaan niet aan de kant voor een koppel met jongen.

Hobbygroet Jos Hut
 
Hoi Jos, inderdaad heb ik als er eitjes gelegd zijn 's-nachts nachtverlichting aan. Ik heb een paar keer gezien dat ze zelf de eitje opaten.
Maar er zit ook een Gibbi in van zo'n 25 cm. Dat is een goedzakkie maar wel de baas in de bak, trekt zich nergens iets van aan. En daarnaast 3 kleine Ancistrus.
 
Ik ben zeker geen professional, maar heb wel veel video's gekeken over de kweek van deze dieren. Mijn conclusie is dat je een lege bak moet hebben met een witte paal in het midden en witte wantstickers, zodat de Discusvissen hun jongen kunnen zien. Veel verversen (stabiele water waardes is key) en geduld hebben. Ook zorg voor kleintjes moeten deze vissen leren, en doen ze de eerste keren zeker niet direct goed. Het kan soms jaren duren voordat deze vissen een succesvol nest hebben. Hoe dan ook: In de bak met andere vissen, is not done.
 
Of je moet een groot aquarium hebben waar een koppel zich kan afzonderen. De meeste echtgenotes zien dergelijke
“ binnenhuiszwembaden” van een paar kuub niet zitten. Zorg in ieder geval voor betonnen vloeren in huis.

Kwekers van discusvissen hebben de koppels vaak per koppel apart zitten in kale aquaria van 60x60x60 of 50x50x50 met afzetkegels erin. Het voordeel van kale aquaria is dat ze gemakkelijk goed schoon te houden zijn. En dat is iets waarbij je met kweekaquaria zeker rekening mee moet houden.

Hobbygroet Jos Hut
 
Precies en het kweken van deze dieren, wordt dan een heel ander verhaal als een leuk ingericht aquarium met een school van deze vissen.
 
Misschien dat ik nog wel eens een kweekbak neer zet maar heb er nu de tijd niet voor. Houdt het dan maar bij de Corydoras. Heb nu al 4 jongen overgehouden :) Ook erg leuk.
 

Terug
Bovenaan