bedankt voor je uitgebreide reactie..
een iets grotere kamer is idd handig qua ruimte..
verder ben ik 't denken om er 3 afzuigingen in te maken.. ga met stroming in de lengterichting alles naar links duwen en zo is er mooi langs de hele linker kant verdeeld afzuiging.. mocht dit te veel zijn kan ik er nog altijd ene dicht zetten, idd met een kraantje of een kapje onderaan, of ze alle 3 iets knijpen. maar beter een te veel maken dan dat er later ene bij had gewild.. qua afmeting, Aangezien de meeste voorbeelden met kleinere bakken al 1x 40 of 2x 25 hebben overweeg ik om er 3x 25 of 30 in te zetten..
Wat betreft veiligheid en doorvoer in zijruit.. het T stuk voorkomt idd dat het water dieper zakt bij stroomuitval alhoewel ik voldoende buffer heb in de bioloog al moet ik dat wel ff narekenen bij een grotere overloopkamer.. daarnaast maakt het bij een lek van de doorvoer wel een verschil of deze in de bodem of hoger in de zij ruit zit.. al is die angst voor een lek van de doorvoer misschien ook alleen maar beginners angst.. Heb nooit met die dingen gewerkt dus weet niet hoe groot de kans op zo'n lek is.
de buis buiten de bak zetten stoort in mijn geval ook niet.. die kant van de bak staat in een hoek dus je ziet er niks van straks..
Wat ik bedoelde met lekkerder lopen is dat het water misschien makkelijker valt / doorstroomt bij een schuine ipv horizontale buis...
Wat betreft een back up buis daar heb ik wel aan gedacht maar had ik idd niet getekend. ik twijfel tussen jou optie en 2 aparte buizen, evenals over de te gebruiken diameter..
ik wil uitgaan van een Max. afvoer van 3500l/u, maar welke diameter kan dit aan?
ik las het volgende op een andere site:
(...) Voor een valleiding zoals een overloop in een aquarium moet je nog veel lager gaan zitten met de leidingsnelheid omdat in een vrije overloop veel lucht meegezogen wordt, die de opbrengst aanzienlijk kleiner maakt. Ga daarom uit van 0,5 m/s
Omdat de lengte van, en de hoogte van het water boven de overstroomrand van invloed zijn, is het verstandig om op de leiding door de bodem (die je vanwege het boren zo klein mogelijk wilt houden) een verloopstuk te plaatsen als een soort van trechter, zodat de lengte van de overstortrand groter wordt en daarmee de capaciteit sterk toeneemt bij een gegeven overstorthoogte.
Als voorbeeld de volgende gegevens:
Inw. diameter 20 mm geeft bij 0,5 m/s 570 l/h, bij 1 m/s 1100 l/h (liter per uur)
Inw. diameter 30 mm geeft bij 0,5 m/s 1270 l/h, bij 1 m/s 2500 l/h (liter per uur) ZELF ONDERLIJND , Noa
Inw. diameter 40 mm geeft bij 0,5 m/s 2260 l/h, bij 1 m/s 4500 l/h (liter per uur)
hier word bij de capaciteit van een valleiding rekening gehouden met aanzuiging van lucht (0.5m/sec) wat bij 'onze' pijp natuurlijk niet van toepassing is.
de 1m/sec word gerekend bij een druk leiding ding maar geeft vallend water zonder lucht dezelfde druk als dat het water geduwd word door een pomp? waarschijnlijk minder maar laat ik eens aannemen dat er door een 40mm zonder lucht 3500l/u gaat dan zou dit voldoende zijn. dit betekend echter wel dat dit ook de capaciteit moet zijn van de back up pijp.. dan word het of 2x 40 losse buis of met jouw methode een 40er in een 50 of 60 buis.. er gaat van de buitenste buis natuurlijk veel oppervlakte verloren als er nog een buis ik zit.
ik moet gewoon een pijp hebben die ruim genomen 4000l/u aan kan, ik kan dan voor 40 gaan of ruim nemen en 50 pakken.. beter dan dat ie achter af net te klein blijkt..
jij hebt 25 in 40, hoeveel liter per uur gaat er bij jou doorheen en heb je dit ook getest of de 25er dit ook aankan?
het afregelen van de afvoer is me verder wel duidelijk.. ik moet hem zo afstellen dat ie een ietsie pietsie minder dan de doorvoer capaciteit doorlaat.. zodat er ' drups gewijs' iets door de backup buis mee komt
het afregelen van de verhouding tussen bodem en appervlakte afzuiging, die hoogte verstelbare kam is idd handig...iemand anders gaf ook het idee schuifstukje boven op de bodem afvoer pijpen te zetten waarmee je de hoogte hiervan kunt verstellen.. dit is beide hetzelfde natuurlijk, gaat om het hoogte verschil tussen bodemafzuig pijp en de kam je regelt het alleen of via de kam om via de pijpjes.. ik denk dat ik het beide doe, misschien nog icm kraantjes... dan moet ik het altijd mooi afgesteld krijgen..
Wat betreft afstand van de schotjes in de bioloog.. hoe korter bij elkaar hoe meer weerstand hoe minder doorstroming en hoe meer afstand hoe minder weerstand en hoe betere doorstroming.. daarnaast speelt ook de diepte van de bioloog hier zijn rol in. Aangezien ik wel iets meer filter per uur dan veel biologen in voorbeelden die ik links en rechts lees ga ik gewoon veilig voor 5cm..
ik zit ook nog na te denken hoe ik voldoende zuurstof in mijn bioloog houd..
ik heb zonder de pomp kamer 4 kamers. voor de 1e kamer kan ik dit doen met een droog/nat bakje..
nu zou ik graag na de 2e kamer nog 'iets' willen doen om hier zuurstof toe te voegen..
zijn er manieren om dit te doen.. ik zat te denken aan iets om de zuurstofopname te verbeteren daar waar het water over het schot gaat tussen kamer 2 en 3, bv ook hier een kam of rooster met gaatjes opzetten die het water splitst (groter contactappervlak met lucht en).. of een schuin stukje er op waardoor het water er meer overheen valt en hardervalt ipv rustig eroverheen loopt.. het is maar een idee en heb geen idee of dit nut heeft..
Wat is jullie mening of hebben jullie andere ideeën?