Dimensioneren bioloog en overloop


B

Bjorn vd Linden

Guest
beste mensen,

hoe kan ik elke stukje van een bioloog en overloop zo Dimensioneren dat dit allemaal voldoende afmetingen heeft en op elkaar afgestemd is?

lengte overloop rand (kam)
grootte overloopkamer (hoeft deze theoretisch niet groter te zijn dan de standpijp?)
diameter overloop pijp

hoogteverschil tussenschotten bioloog
afstand tussen tussenschotten (de smalle stukjes waar het water omhoog gaat) in de bioloog

aquarium is 270x65x60
bioloog is 200x50x50

watervolume aquarium + bioloog ca. 1200liter

ik wil Max. 4000l/u filteren (indien nodig) en minimaal 1800 l/u
 
Hey, ik lees nu pas je topic's, ook dat je een @Canon hebt gedaan. Ik ontving de melding niet, of klikte hem weg.

Je gaat dus ook met een bodem aanzuiging werken. Deze lijkt handiger dan wat ik heb. Hoewel die van mij ook gewoon werkt :).
20170225_134449.jpg


Ik zou je willen adviseren de overloop groot genoeg te laten maken. Of het nu 15x15 of 20x20 is, dat maakt niets uit qua hoeveelheid ruimte in je veel te grote aquarium :p.
Handiger is iets meer ruimte, omdat je met PVC buizen gaat werken, die ruimte vragen. Weet je al hoeveel cm je 'bodemaanzuig buis' gaat worden? Je gaat geen spijt krijgen van wat ruimte met al die buizen.

Evt. kan je 2 bodem aanzuig buizen doen natuurlijk. 1 aan beide kanten. Volgens mij heb ik 25mm gaten (zoiets) en dat werkt aardig, je moet niet kleiner gaan. Jij kan, makkelijker dan wat ik heb, evt een kogel kraan in die buizen maken, die knijpen of helemaal open zetten.
Je moet alleen iets voor de ingang van de buizen maken, omdat er anders vissen doorheen gaan (logisch). Maar ook iets wat je niet elke dag hoeft schoon te maken. Ik heb nu een soort roostertje wat goed werkt.

Je geeft aan in een ander topic dat je de zijruit pakt, zodat dat werkt als back-up en omdat je geen dood water wil.
IMG_6017.JPG


Wat ik heb, heeft dat ook. Het water zal nooit lager komen te staan dan de T-PVC stuk. Voordeel van recht naar beneden is dat je geen buizen buiten je aquarium hebt, wat misschien niet zo mooi is.
Houd ook rekening met een back-up systeem he. Stel dat je buis vast loopt, om wat voor reden dan ook, dan wil je dat je water nog in een noodopvang-buis terecht kan, om wel gewoon door gaan.
Ik heb er voor gekozen om een 25mm buis in een 40mm buis te plaatsen, die hoger uit komt dan de rest.

FullSizeRender.jpg

25in40.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
lengte overloop rand (kam)
grootte overloopkamer (hoeft deze theoretisch niet groter te zijn dan de standpijp?)
diameter overloop pijp



hoogteverschil tussenschotten bioloog
afstand tussen tussenschotten (de smalle stukjes waar het water omhoog gaat) in de bioloog

aquarium is 270x65x60
bioloog is 200x50x50

watervolume aquarium + bioloog ca. 1200liter

ik wil Max. 4000l/u filteren (indien nodig) en minimaal 1800 l/u


Om even in te gaan op deze vraag.

Punt 1:
Je bodem afzuiging in combinatie met de oppervlakte stroming kan je regelen doormiddel van een beweegbare kam.

Voorbeeld: Deze kam kan je in de gleuf drukken, en tot zeg maar 1cm omhoog en omlaag zetten. Dat is wel handig met een bodemaanzuiging.
overloop kam.gif


Om jouw bodemaanzuiging te controleren zou ik, zoals aangegeven kogelkranen tussen de buizen doen. Of zo iets, iets waarmee je de doorstroom snelheid kan regelen. Houd wel rekening met de hoe lomp die dingen zijn.
Als je dat in je overloop allemaal wil doen, kost het erg veel ruimte (misschien wel 30cm). Maar dan kan je de doorstroming van boven en beneden goed organiseren.

Dit heeft alleen maar te maken met je combinatie van bodem aanzuiging en oppervlakte. Dit heeft verder niets te maken met de rest. Als je bodem aanzuiging het 'niet aan kan' stroomt het simpel weg over de kam en is dat ook je overloop binnen.. (iets wat je btw vast graag wil, oppervlakte stroming en bodem aanzuiging. Enkel bodem aanzuiging is ook niet alles kwam ik achter)


Komen we bij punt 2: het 'afstemmen' van je stroom snelheid wat de pomp je levert. Of dit nu 1000 of 4000 is, dat maakt niet zo veel uit.
Dit kan je ALLEMAAL regelen met die kraan met de rode knop. Tot op de mm nauwkeurig. Als je die gewoon helemaal open zet, komt er altijd 2000 liter door heen, als je pomp 2000 liter per uur pompt
Uiteraard niet meer, want er stroomt niet meer dan 2000 liter per uur in je overloop.
IMG_6018.JPG


Als je het nu een beetje geluid stil wil hebben, dan is aan jou de taak om de kraan zo dicht te zetten, dat er precies 2000L (ik denk niet letterlijk) per uur door heen kan. En dat gaat verrassend makkelijk met deze kraan. Echt, 15 minuten ofzo en klaar.
Mocht je hem nu te dicht gezet hebben, heb je de nood af voer (extra reden om een nood afvoer te hebben!).

De tussen schotten maken dan niets uit hoe wijd ze zijn in je bioloog. Als er maar 2000L per uur door heen kan. Ik had een maker die had hem 1cm hoger gezet dan de lage, en 1cm er van af. Dat is dus echt te weinig. Beter doe je 4cm hoog en 4cm breed ofzo.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even uit een ander topic over dat je de buis schuin wil laten lopen.
enerzijds omdat ik mijn afvoer vanaf een hoger punt schuin omlaag kan laten lopen naar bioloog ipv horizontaal... ik weet dat jij ze idd horizontaal hebt liggen maar 't loopt misschien toch net iets lekkerder als ie schuin loopt.

Wat bedoel je met dat het lekkerder zal lopen?

Ik ben btw geen glaszetter en heb er 0 verstand van. Maar mijn gevoel zegt dat als je gaat boren en er ietsje mis gaat, bijvoorbeeld 3cm barst. dat je er dan gewoon een stuk glas op kan gaan kitten van bijv 3cm dik glas van 50cm bij 50cm.
Dat ziet niemand, want er komt zand op te liggen. Op de zijruit is dat anders.

Maar als je 'gewoon' glas hebt, stelt het geen zak voor is mijn ervaring. Was kneiters zenuwachtig, maar ik was er eigenlijk zo doorheen :).
 
bedankt voor je uitgebreide reactie..

een iets grotere kamer is idd handig qua ruimte..
verder ben ik 't denken om er 3 afzuigingen in te maken.. ga met stroming in de lengterichting alles naar links duwen en zo is er mooi langs de hele linker kant verdeeld afzuiging.. mocht dit te veel zijn kan ik er nog altijd ene dicht zetten, idd met een kraantje of een kapje onderaan, of ze alle 3 iets knijpen. maar beter een te veel maken dan dat er later ene bij had gewild.. qua afmeting, Aangezien de meeste voorbeelden met kleinere bakken al 1x 40 of 2x 25 hebben overweeg ik om er 3x 25 of 30 in te zetten..

Wat betreft veiligheid en doorvoer in zijruit.. het T stuk voorkomt idd dat het water dieper zakt bij stroomuitval alhoewel ik voldoende buffer heb in de bioloog al moet ik dat wel ff narekenen bij een grotere overloopkamer.. daarnaast maakt het bij een lek van de doorvoer wel een verschil of deze in de bodem of hoger in de zij ruit zit.. al is die angst voor een lek van de doorvoer misschien ook alleen maar beginners angst.. Heb nooit met die dingen gewerkt dus weet niet hoe groot de kans op zo'n lek is.
de buis buiten de bak zetten stoort in mijn geval ook niet.. die kant van de bak staat in een hoek dus je ziet er niks van straks..
Wat ik bedoelde met lekkerder lopen is dat het water misschien makkelijker valt / doorstroomt bij een schuine ipv horizontale buis...

Wat betreft een back up buis daar heb ik wel aan gedacht maar had ik idd niet getekend. ik twijfel tussen jou optie en 2 aparte buizen, evenals over de te gebruiken diameter..

ik wil uitgaan van een Max. afvoer van 3500l/u, maar welke diameter kan dit aan?
ik las het volgende op een andere site:

(...) Voor een valleiding zoals een overloop in een aquarium moet je nog veel lager gaan zitten met de leidingsnelheid omdat in een vrije overloop veel lucht meegezogen wordt, die de opbrengst aanzienlijk kleiner maakt. Ga daarom uit van 0,5 m/s
Omdat de lengte van, en de hoogte van het water boven de overstroomrand van invloed zijn, is het verstandig om op de leiding door de bodem (die je vanwege het boren zo klein mogelijk wilt houden) een verloopstuk te plaatsen als een soort van trechter, zodat de lengte van de overstortrand groter wordt en daarmee de capaciteit sterk toeneemt bij een gegeven overstorthoogte.
Als voorbeeld de volgende gegevens:

Inw. diameter 20 mm geeft bij 0,5 m/s 570 l/h, bij 1 m/s 1100 l/h (liter per uur)
Inw. diameter 30 mm geeft bij 0,5 m/s 1270 l/h, bij 1 m/s 2500 l/h (liter per uur) ZELF ONDERLIJND , Noa
Inw. diameter 40 mm geeft bij 0,5 m/s 2260 l/h, bij 1 m/s 4500 l/h (liter per uur)


hier word bij de capaciteit van een valleiding rekening gehouden met aanzuiging van lucht (0.5m/sec) wat bij 'onze' pijp natuurlijk niet van toepassing is.
de 1m/sec word gerekend bij een druk leiding ding maar geeft vallend water zonder lucht dezelfde druk als dat het water geduwd word door een pomp? waarschijnlijk minder maar laat ik eens aannemen dat er door een 40mm zonder lucht 3500l/u gaat dan zou dit voldoende zijn. dit betekend echter wel dat dit ook de capaciteit moet zijn van de back up pijp.. dan word het of 2x 40 losse buis of met jouw methode een 40er in een 50 of 60 buis.. er gaat van de buitenste buis natuurlijk veel oppervlakte verloren als er nog een buis ik zit.
ik moet gewoon een pijp hebben die ruim genomen 4000l/u aan kan, ik kan dan voor 40 gaan of ruim nemen en 50 pakken.. beter dan dat ie achter af net te klein blijkt..

jij hebt 25 in 40, hoeveel liter per uur gaat er bij jou doorheen en heb je dit ook getest of de 25er dit ook aankan?

het afregelen van de afvoer is me verder wel duidelijk.. ik moet hem zo afstellen dat ie een ietsie pietsie minder dan de doorvoer capaciteit doorlaat.. zodat er ' drups gewijs' iets door de backup buis mee komt



het afregelen van de verhouding tussen bodem en appervlakte afzuiging, die hoogte verstelbare kam is idd handig...iemand anders gaf ook het idee schuifstukje boven op de bodem afvoer pijpen te zetten waarmee je de hoogte hiervan kunt verstellen.. dit is beide hetzelfde natuurlijk, gaat om het hoogte verschil tussen bodemafzuig pijp en de kam je regelt het alleen of via de kam om via de pijpjes.. ik denk dat ik het beide doe, misschien nog icm kraantjes... dan moet ik het altijd mooi afgesteld krijgen..


Wat betreft afstand van de schotjes in de bioloog.. hoe korter bij elkaar hoe meer weerstand hoe minder doorstroming en hoe meer afstand hoe minder weerstand en hoe betere doorstroming.. daarnaast speelt ook de diepte van de bioloog hier zijn rol in. Aangezien ik wel iets meer filter per uur dan veel biologen in voorbeelden die ik links en rechts lees ga ik gewoon veilig voor 5cm..


ik zit ook nog na te denken hoe ik voldoende zuurstof in mijn bioloog houd..
ik heb zonder de pomp kamer 4 kamers. voor de 1e kamer kan ik dit doen met een droog/nat bakje..
nu zou ik graag na de 2e kamer nog 'iets' willen doen om hier zuurstof toe te voegen..
zijn er manieren om dit te doen.. ik zat te denken aan iets om de zuurstofopname te verbeteren daar waar het water over het schot gaat tussen kamer 2 en 3, bv ook hier een kam of rooster met gaatjes opzetten die het water splitst (groter contactappervlak met lucht en).. of een schuin stukje er op waardoor het water er meer overheen valt en hardervalt ipv rustig eroverheen loopt.. het is maar een idee en heb geen idee of dit nut heeft..

Wat is jullie mening of hebben jullie andere ideeën?

20170227_095134.jpg


20170227_095119.jpg
 
Ik reageer even in delen.

een iets grotere kamer is idd handig qua ruimte..
verder ben ik 't denken om er 3 afzuigingen in te maken.. ga met stroming in de lengterichting alles naar links duwen en zo is er mooi langs de hele linker kant verdeeld afzuiging.. mocht dit te veel zijn kan ik er nog altijd ene dicht zetten, idd met een kraantje of een kapje onderaan, of ze alle 3 iets knijpen. maar beter een te veel maken dan dat er later ene bij had gewild.. qua afmeting, Aangezien de meeste voorbeelden met kleinere bakken al 1x 40 of 2x 25 hebben overweeg ik om er 3x 25 of 30 in te zetten..

Houd er rekening mee dat als je gaten laat boren in je overloop, voor je bodem aanzuiging, dat je de gaten groter moet laten boren dan de buis die je er door heen wil hebben.
http://discuszolder.nl/wp-content/uploads/2014/07/PVC-doorvoer-maten.pdf
ik heb 28mm gaten, en die zijn niet groot. Ik heb de PVC-doorvoer er al tussen uit gehaald, omdat die het water te veel blokkeerden. Beter ga je dus voor groter met de mogelijkheid de knijpen met een kogelkraan.

Als je 3 buizen van 25mm wil gebruiken, weet ik niet precies waar je de kogelkranen wilt hebben. Lijkt me niet dat je die in het aquarium wilt hebben, maar in je overloop. 3 kogelkranen vragen erg veel ruimte. Ga voor de gein maar een keer naar de wildkamp en houd er eens 3 naast elkaar vast. Denk dat dit hem ook niet gaat worden.

Ik weet niet hoe je je achterwand gaat doen, maar mocht je de boel willen verbergen achter piepschuim enzo heb je nog een mogelijkheid denk ik.

Neem 1 40mm of (zelfs 50mm :)?) PVC buis voor je bodem afzuiging. Laat die splitsen met T stukken en op die manier kan je dan op 3 of meer punten aanzuigen.
Voordeel is dat je maar 1 kogelkraan nodig hebt.
Nadeel is dat je ze niet uniek kan dichtknijpen.
 
Wat betreft veiligheid en doorvoer in zijruit.. het T stuk voorkomt idd dat het water dieper zakt bij stroomuitval alhoewel ik voldoende buffer heb in de bioloog al moet ik dat wel ff narekenen bij een grotere overloopkamer.. daarnaast maakt het bij een lek van de doorvoer wel een verschil of deze in de bodem of hoger in de zij ruit zit.. al is die angst voor een lek van de doorvoer misschien ook alleen maar beginners angst.. Heb nooit met die dingen gewerkt dus weet niet hoe groot de kans op zo'n lek is.
de buis buiten de bak zetten stoort in mijn geval ook niet.. die kant van de bak staat in een hoek dus je ziet er niks van straks..
Wat ik bedoelde met lekkerder lopen is dat het water misschien makkelijker valt / doorstroomt bij een schuine ipv horizontale buis...

Die doorvoer moet gewoon werken, zo niet ben je sowieso de sigaar. Als hij aan de zijruit lekt, pompt je pomp je bioloog zijn laatste vak ook gewoon leeg + 1cm water van je hele aquarium.
Als hij bij de bodem lekt, is dat misschien 10 liter meer, zoveel liter zal er in je overloop gaan.

Volgens mij valt het wat het makkelijkst als het loodrecht naar beneden gaat. In principe heb je dan ook geen bochten nodig, wat de boel afremt. Dat heb je waarschijnlijk wel als je met een doorvoer gaat werken die aan de zijruit zit.
 
Wat betreft een back up buis daar heb ik wel aan gedacht maar had ik idd niet getekend. ik twijfel tussen jou optie en 2 aparte buizen, evenals over de te gebruiken diameter..

ik wil uitgaan van een Max. afvoer van 3500l/u, maar welke diameter kan dit aan?
ik las het volgende op een andere site:

(...) Voor een valleiding zoals een overloop in een aquarium moet je nog veel lager gaan zitten met de leidingsnelheid omdat in een vrije overloop veel lucht meegezogen wordt, die de opbrengst aanzienlijk kleiner maakt. Ga daarom uit van 0,5 m/s
Omdat de lengte van, en de hoogte van het water boven de overstroomrand van invloed zijn, is het verstandig om op de leiding door de bodem (die je vanwege het boren zo klein mogelijk wilt houden) een verloopstuk te plaatsen als een soort van trechter, zodat de lengte van de overstortrand groter wordt en daarmee de capaciteit sterk toeneemt bij een gegeven overstorthoogte.
Als voorbeeld de volgende gegevens:

Inw. diameter 20 mm geeft bij 0,5 m/s 570 l/h, bij 1 m/s 1100 l/h (liter per uur)
Inw. diameter 30 mm geeft bij 0,5 m/s 1270 l/h, bij 1 m/s 2500 l/h (liter per uur) ZELF ONDERLIJND , Noa
Inw. diameter 40 mm geeft bij 0,5 m/s 2260 l/h, bij 1 m/s 4500 l/h (liter per uur)


hier word bij de capaciteit van een valleiding rekening gehouden met aanzuiging van lucht (0.5m/sec) wat bij 'onze' pijp natuurlijk niet van toepassing is.
de 1m/sec word gerekend bij een druk leiding ding maar geeft vallend water zonder lucht dezelfde druk als dat het water geduwd word door een pomp? waarschijnlijk minder maar laat ik eens aannemen dat er door een 40mm zonder lucht 3500l/u gaat dan zou dit voldoende zijn. dit betekend echter wel dat dit ook de capaciteit moet zijn van de back up pijp.. dan word het of 2x 40 losse buis of met jouw methode een 40er in een 50 of 60 buis.. er gaat van de buitenste buis natuurlijk veel oppervlakte verloren als er nog een buis ik zit.
ik moet gewoon een pijp hebben die ruim genomen 4000l/u aan kan, ik kan dan voor 40 gaan of ruim nemen en 50 pakken.. beter dan dat ie achter af net te klein blijkt..

jij hebt 25 in 40, hoeveel liter per uur gaat er bij jou doorheen en heb je dit ook getest of de 25er dit ook aankan?

het afregelen van de afvoer is me verder wel duidelijk.. ik moet hem zo afstellen dat ie een ietsie pietsie minder dan de doorvoer capaciteit doorlaat.. zodat er ' drups gewijs' iets door de backup buis mee komt

2 aparte buizen, bedoel je dan ook 2 keer een gat boren? Voor mij was dat de reden om het met 1 gat te doen. Evt doe je zelfs een 50mm buis.
Volgens mij werk je met een durso sowieso zonder lucht aanzuiging, omdat het geheel onder water staat.

Ik heb mij hier niet in verdiept. Ik heb mijn rode knop behoorlijk dicht gedraaid en mijn pomp staat op 10/10. Gok dat ie toch wel 2k liter per uur pompt. Geen idee.
Ik verwacht voor jou hier geen problemen mee.
 
volgens iemand in een ander topic hier op het forum zou het afregelen ook goed moeten gaan door op de pijpjes een schuifstukje te zetten.. hoe hoger hoe minder verschil in waterniveau hoe minder druk hoe minder door de bodemafzuiging en hoe meer van de kam. en visa versa... dan hoef ik geen kraantjes toe te passen.. anderzijds vind ik je idee van 3 naar 1 pijp ook wel goed bedacht.. weet alleen niet wat voor rare constructie ik dan ga krijgen met 3 naar 1... 2 naar 1 lijkt me wel haalbaar! goeie tip!

je berekening van water igv lek heb je helemaal gelijk in daarvoor maakt het dan idd niet uit.
Maar recht omlaag kan ik de standpijp sowieso niet laten lopen aangezien mijn bioloog om bepaalde reden náást het aquarium staat (wel nog steeds eronder qua hoogte gezien). ik zet denk ik de pomp kant tegen de bak om hier zo weinig mogelijk verlies te maken in opvoer. 1e vak bioloog staat dus 2 meter van het aquarium af en tussen onderkant aqua en bovenkant bioloog zit ong. 25cm.. dus bochten maken moet ik sowieso. misschien wil ik bovenop de eerste kamer nog een droog nat bakje zetten dan is de wanddoorvoer ook wel gunstig om wat hoger uit te komen hiervoor..
zal dus toch een wanddoorvoer worden.
het heeft verder geen nadelen tov bodemdoorvoer?


wat betreft afmeting afvoerpijp..
jij trekt dus 2000l/u door een 40er buis minus het oppervlakte van die 25er en je hebt zelfs de kraan nog dicht staan? niet verwacht dat daar dan nog zo veel doorheen gaat maar het kan.. Heb er nog geen idee van. ik was idd aan het denken om 2 gaten te boren en 2 doorvoeren te maken.
maar als dit bij jou zo lukt dan beter en 50er met een 30er erin..
vraagje.. Heb je toevallig geprobeerd of jouw 2000l/u ook verwerkt kunnen worden door je 25er noodpijp als je je kraan van de 40er helemaal dicht hebt staan?
 
zo staat mijn bio tov aquarium... (foto staat verkeerd om excuses)

toevallig vanmiddag bioloog uitgetekend

20170227_201455.jpg
 
Leuk topic! Leuk gepuzzel! Heb helaas beetje drukke dagen dus vandaar dat ik niet op alles reageer.
(P.s. het bouwen kost ook veeel tijd, maar dat is ook leuk).

Ik zal mijn kraan een keer dicht draaien en kijken of alles er door heen stroomt. Nog niet gedaan . Hoewel ik eigenlijk niet wat kan verzinnen waarom mijn 40mm buis dicht zou slaan. Misschien als de schuif dicht valt van de kraan? Maar zal het toch proberen. Goede vraag.

Btw. Bedenk ook iets voor als je je bodem wilt afzuigen/verversen van je aquarium. Dan wil je je bioloog niet uitzetten denk ik. Ik heb een extra leiding die van pomp naar de overloop gaat, zonder dat het in het aquarium gaat. Ik doe dan die leiding naar het aquarium dicht, en naar de overloop open. Stroomt de bioloog dus door.

Over je bioloog. Je hebt een erg grote :)!

Over je hoge schotten:
Zou dus zeker 4-5cm van de bodem af doen. Op de bodem leg je matten of laat je een rooster maken. Zo stroomt het water goed door. In principe kan je ze niet te hoog maken, wel te laag. Die van mij waren 1-2cm boven de lage schotten en toen stroomde het er gewoon overheen. Doe ze gewoon minimaal 4-5cm van de bodem af als je keuze hebt. Dan heb je altijd een goede stroming. Evt. Laat je ze dan nog 3cm hoger maken dan de lage schotten. Dan staan ze dus 7-8cm hoger dan de lage schotten. 'Klotst' het nooit er overheen.

Over de ruimte er tussen. Ik zou ook gewoon minstens 4cm doen. Met name als je een 2m bioloog hebt. Niet op bezuinigen. Lekker laten doorstromen.

Over de lage schotten. Ik weet niet waarom je ze vaak ziet aflopen. Misschien om de doorstroming te stimuleren? Ik heb het niet en geen idee wat het nadeel zou kunnen zijn. Water loopt toch door en omdat je hoge schotten zo hoog zijn, loopt het altijd door.
Het Bepaald natuurlijk wel je backup. Je kunt een beetje uitrekenen hoeveel cm water je moet op kunnen vangen.

Over de vakken indeling. Je laatste is vrij groot volgens mij? Zo'n opvoerpomp is 10cm bij 15 ofzo. Beetje zonde om 40cm er voor uit te trekken denk ik. Maar goed, ik heb ook maar zo wat gedaan hoor. Praat vanuit mij zelf en dat lijkt te werken :).

Over je zuurstof toevoegen.
Netjes bedacht. Nooit gezien of gelezen. Zal vast werken. Let er wel op dat je vast 'geklater' gaat horen. Maar dat wil je misschien. Je kan volgens mij ook een lucht pompje toevoegen in een vak.

Let er wel op dat sommige bacteriën minder zuurstof vragen (als ik mij goed heb ingelezen). Nitriet -> nitraat vraagt meer zuurstof. Dat is in het begin van je bioloog.

Om nitraat af te breken heb je bacteriën nodig die minder zuurstof nodig hebben. (Die zitten ook diep in het zand. Dus neem evt. ook een dikke laag bodem in je aquarium). (Lees nu dat je het alleen in de eerste vakken wilt, dus waarschijnlijk wist je dat al)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Over je uitvoer schuin of onder te plaatsen.
Schuin zal vast werken. Toch zegt mijn gevoel dat water gewoon naar onder wil, en je dus makkelijker druk hebt als je hem echt naar onder doet. Evt doe je dan een 90graden bocht er onder (of 2x 45) om het te lootsen naar de plek van bestemming. Maar dit kan ik niet bewijzen, puur gevoel.

Gaatje boren lijkt me ook handiger in de bodem. Ik kroop er in en goot mijn aquarium vol met 1cm water. Kan je rustig de boor laten rusten op het glas. Ik denk niet dat je je 270cm bak even op zijn zij legt. Of is het de achterkant?
 
Ik stop gwn de pompen van me bioloog tijdens onderhoud hoor.
Afstelling blijft hetzelfde met "schoon" en "vies" water.

Zou me ook niet al te druk maken overal over.
Zolang er water in je aquarium zit drukt dat wel door je buizen.
En jebao dcs pompen persen het wel weer je aquarium in hoor ;)
 
Ik stop gwn de pompen van me bioloog tijdens onderhoud hoor.
Afstelling blijft hetzelfde met "schoon" en "vies" water.

Mmmm.. oke. Ik moest een keer medicijnen gebruiken en deed dat in mijn grote aquarium (gebruikte nog geen quarantaine aquarium), dan is het wel handig als je bioloog gewoon door kan gaan vind ik, zonder dat het in contact komt met je aquarium.
Ging om een medicijn die ik 8 uur lang moest gebruiken.

Anders had ik dus 8 uur mijn filter uit moeten zetten of de medicijnen door mijn filter moeten door laten gaan.

volgens iemand in een ander topic hier op het forum zou het afregelen ook goed moeten gaan door op de pijpjes een schuifstukje te zetten.. hoe hoger hoe minder verschil in waterniveau hoe minder druk hoe minder door de bodemafzuiging en hoe meer van de kam. en visa versa... dan hoef ik geen kraantjes toe te passen.. !

Maar waar ga je die plaatsen dan? Geen idee welke schuifjes er worden bedoeld, maar ik denk niet dat je die onder in je aquarium wilt hebben. Dan mag je een snorkel gebruiken om ze te verstellen als je aquarium eenmaal loopt.
Als je het in je overloop wil plaatsen komt het denk ik op het zelfde neer. Ik ken wel een schuif afsluiter van de pvc, maar die zijn 3x zo duur en opzich ook miner praktisch, omdat ze best hoog zijn.

Als je btw zuurstof in je bioloog ECHT belangrijk vindt, zijn er natuurlijk beter oplossingen.
Met name als het van boven naar beneden gaat kan je het laten kletteren op 1 of andere manier. Kan zo 1.2.3. niet wat vinden op internet, maar volgens mij bestaat dit wel. Neem aan dat dit wel weer geluid geeft.

Ook is een 200x60x40 bioloog zuurstof rijker dan een 200x50x50 omdat je dan een mega oppervlak hebt. Maar snap ook wel als je dat niet wil.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar waar ga je die plaatsen dan? Geen idee welke schuifjes er worden bedoeld, maar ik denk niet dat je die onder in je aquarium wilt hebben. Dan mag je een snorkel gebruiken om ze te verstellen als je aquarium eenmaal loopt.
Als je het in je overloop wil plaatsen komt het denk ik op het zelfde neer. Ik ken wel een schuif afsluiter van de pvc, maar die zijn 3x zo duur en opzich ook miner praktisch, omdat ze best hoog zijn.
Volgens mij gaat dit om een steekmof op de standpijp waarmee je dus de hoogte van de standpijp kan verschuiven
 
Ik heb de volgende afmetingen en gaat nu met gemak 1750l/hr over heen.
Kan wel een keer capaciteit test doen als je wilt.
K684-52N2YIA4bB8zXLvPjPrkAFNQeEd.jpeg



Het steeds verlagen van de schotten was mij aangeraden om de stroming te verbeteren.
Het idee is dat je wat extra hydrostatische druk hebt om het water door het filter media heen te duwen.
Persoonlijk weet ik het zo net nog niet en de watervalletjes dat dit creeerd gaf bij mij toch wel wat geluid.
Dit heb ik nu opgelost door grove matten de plaatsen om de val van het water te breken wat erg goed werkt.
Denk niet dat ik in de toekomst weer aflopende schotten zou nemen.
Hier een foto maar redelijk onduidelijk. Als je wil maak ik een duidelijkere.

K684-52N2YIA4bB8zXLvPjPrkAFNQeEd.jpeg


Ik heb er alles aan gedaan om zo min mogelijk geluid te hebben en is dan ook muis stil geworden.
Zo heb ik ook geen vallend water vanaf mijn overloop.
Zuurstof zal dus minimaal zijn en voeg ook nog eens CO2 toe (>150 bellen/min)
Bioloog draait nu iets meer dan 3 maanden en werkt prima dus blijkbaar zuurstof genoeg.

Het afregelen van de overloop naar het bioloog gaat heel goed maar dankzij de toeren geregelde opvoerpomp.
Ik regel grof af met de normale kogel afsluister en daarna fine-tune ik met de toerenregeling van de pomp.
Perfect gewoon!

Ik heb 2 40mm doorvoeren.
De eerste is de hoofd afvoer en staat 50% geknepen (met kogel afsluiter).
Tweede is voor nood en regel ik zo af dat er een mini straaltje water uit komt.
Beide zijn voorzien van een durso.

Zal mijn opvoer pomp eens maximaal zetten en kijken of 1x 40mm het kan verwerken.
Nu zou ik als gevoel voor 50mm gaan als je een enkele pijp met binnenpijp wil gebruiken.
 
Het afregelen van de overloop naar het bioloog gaat heel goed maar dankzij de toeren geregelde opvoerpomp.
Ik regel grof af met de normale kogel afsluister en daarna fine-tune ik met de toerenregeling van de pomp.
Perfect gewoon!


Zal ook goed werken. Je zit dan wel gebonden aan die pomp. Een andere die dat niet kan, werkt dat niet op. Maar goed, waarom zou je ook als het zo werkt :).

Het kan idd muisstil. Had ik niet verwacht dat dat zo simpel ging eigenlijk.
 
Het afregelen van de overloop naar het bioloog gaat heel goed maar dankzij de toeren geregelde opvoerpomp.
Ik regel grof af met de normale kogel afsluister en daarna fine-tune ik met de toerenregeling van de pomp.
Perfect gewoon!


Zal ook goed werken. Je zit dan wel gebonden aan die pomp. Een andere die dat niet kan, werkt dat niet op. Maar goed, waarom zou je ook als het zo werkt :).

Het kan idd muisstil. Had ik niet verwacht dat dat zo simpel ging eigenlijk.

Na een dagje uitzoekwerk is de bioloog volledig stil.
Geen gekolk, gekletter, niks.....echt niks!
Het beetje geluid wat er is, is van de de CO2 difusser en het pot filter.
 
Was heel erg nieuwsgierig naar de capaciteit van mijn pomp en bioloog dus gelijk getest toen ik thuis kwam.

Heb de spraybar losgehaald en head dus alleen maar een 32pijp.
Qua weerstand heb ik nog al wat in de 32mm opvoerleiding zitten namelijk, 1x afsluiter (open), 6x 90° en 1x 45°C en nog eens een flow meter
De vissen vlogen door het aquarium dus heb het maar niet te lang gedaan :D
Dit was de maximale stabiele flow die ik kreeg.

fCFs339G5_VPKGLJCIZPH_RaTmRNPhhr.jpeg



Heb even snel een foto gemaakt want echt veel tijd had ik niet...
fCFs339G5_VPKGLJCIZPH_RaTmRNPhhr.jpeg



De 40mm afvoer kon het net aan maar schat zo in dat ik niet boven de 4000l/hr had moeten komen.
In deze 40mm aloop zitten in mijn geval wel 2x 90° bocht om het geluid te dempen (had eerst een rechte pijp maar maakte echt teveel 'water gekletter' geluid).
Eerste compartiment kon het net aan maar is natuurlijk afhankelijk van filtermedia.
Deze zit bij mij vol met grove en medium filtermatten.
Zoals je op de foto kan loopt hij net niet over het eerste overloop schot.
Volgende compartimenten had ik nog wel een halve cm meer over.
fCFs339G5_VPKGLJCIZPH_RaTmRNPhhr.jpeg


Jouw bioloog is nog een 5cm dieper dus kan je zeker >4000l/hr aan als je voor 3cm ruimte tussen en onder je schotten gaat zoals ik.
Als je maar 1 pijp neemt dan zeker 50cm nemen lijkt me zo.
Hoop dat je er wat aan hebt :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok nu wil ik ook flow meters xD
Maar denk dat je met minder bochten de overloop wel tot 5000 kan krijgen hoor.
Maar dan nog, 4000 lijkt me voldoende voor deze bak.
 
Na een dagje uitzoekwerk is de bioloog volledig stil.
Geen gekolk, gekletter, niks.....echt niks!
Het beetje geluid wat er is, is van de de CO2 difusser en het pot filter.

Nice. Heb ik ook. Bijzonder. zat jaren te knooien met grote filters die een zoemend geluid maken. Terwijl een bioloog gewoon 0 geluid maakt.

als ik het goed begrijp kan jij dus aflezen hoeveel water er door je bodem buis gaat naar je overloop (net zoals de topic starter) wil?
Ziet er goed uit!
 
als ik het goed begrijp kan jij dus aflezen hoeveel water er door je bodem buis gaat naar je overloop (net zoals de topic starter) wil?
Ziet er goed uit!

Ja en nee. De flow meter zit in de persleiding van de opvoerpomp dus terug naar de bak. In = uit, dus ook gelijk wat via de overloop naar je bioloog gaat.

Flow meter geeft best wat weerstand dus niet verstandig deze 'slechts aan te drijven door zwaartekracht'
 
bedankt voor de reacties allemaal... ben momenteel ff druk met andere dingen en meld me spoedig weer in de discussie! :cool:
 
aangezien het nogal een projectje blijkt denken ik dat ik een apart topic ga openen waarin ik verslag kan doen van het geheel..

doe ik dit onder zelfbouw projecten of ergens op mijn profielpagina?

@tuinkabouter jij hebt dit ook waar doe ik dit het best?
 
Voor tussentijdse vragen zou ik zelbouw project doen.

Voor alleen verslag zou ik het fotoboek doen :). Ik ben benieuwd.
 
ik heb mijn voortgang bijgehouden in me fotoboek en me vragen in de betreffende topic's gesteld indien nodig.
net als @Canon
 

Terug
Bovenaan