Diepvries voer


F

fish-lover

Guest
Beste,

Ik had een vraagje, ik geef mijn diepvries voer graag op de bodem zodat mijn corydorassen en dwergklauwkikker kunnen mee eten.

nu ik weet dat je normaal moet laten ontdooien en afspoelen onder koud water.

Maar dan is het vrijwel onmogelijk om dat mooi op de bodem te krijgen.

Nu vroeg ik me af of het egt veel kwaad kan en wat jullie meningen zijn. zijn er nog die gwn blokje in het aquarium doen zonder te behandelen?
 
Nee hoor, dat kan geen kwaad. Ook in deze zijn voor en tegenstanders.
Cyclops kieper ik ook bevroren in de bak.
 
Mondeo zei:
Nee hoor, dat kan geen kwaad. Ook in deze zijn voor en tegenstanders.
Cyclops kieper ik ook bevroren in de bak.
oef dat is een hele opluchting. want mijn dwergklauwkikker begon te vermageren omdat hij het voer nietmeer kan opnemen hij smult daar altijd enorm van :D

Bedankt voor je reactie. dan ga ik het gwn bevroren blijven geven :)
 
Hoe?drijvend?
Neem een petflesje,snij de hals met 2 cm af. steek stuk electrapijp er in.
Houd zo vast en,
Giet ze door het electrapijpje vlak boven de bodem, bij de kikker..
 
Bertus zei:
Hoe?drijvend?
Neem een petflesje,snij de hals met 2 cm af. steek stuk electrapijp er in.
Houd zo vast en,
Giet ze door het electrapijpje vlak boven de bodem, bij de kikker..

ja ik heb al eens iets gelijkaardigs geprobeerd maar tprobleem is dat ookal is het 1 cm van de bodem het voer vliegt overal de bak rond zeker het kleine voedsel zoals artemia. waardoor er 80 procent gwn de filter in vliegt. :s
 
denk jij wel dat het schadelijk is voor de vissen Bertus?
 
Ja,die zet je dan ook zachter,he.
Artimea, doe ik met lange pipet.

Wat is schadelijk?
 
Wel ze zeggen dat je het diepvries moet ontdooien omdat er anders stoffen inzitten in dat ontdooid water enzo.
naar het schijnt zou dat schadelijk zijn voor de vissen wat denk jij?

wat is jou reden om je diepvries te ontdooien? (en niet gwn in de bak te gooien zodat ze het beetje per beetje kunnen opeten)
 
De reden die jij al noemt lijkt mij. Maar ik kan het mis hebben
 
Bevroren diepvriesvoer kan geen kwaad hoor.
Ik doe dat juist ook voor de stoffen die er bij vrij komen. Ik geef geen plantenvoeding, en sinds ik het zo doe merk ik toch dat de planten het wat beter doen.
 
Mij is verteld in een speciaalzaak dat als je bevrozen voer geeft, dat er een kans veroorzaakt op ijsbek bij je visjes.
Dat je voor het voeren laten ontdooien in lauw water en dat 15 min laten staan voordat je gaat voeren.
 
Polarbear zei:
Mij is verteld in een speciaalzaak dat als je bevrozen voer geeft, dat er een kans veroorzaakt op ijsbek.
Dat je voor het voeren laten ontdooien in lauw water en dat 15 min laten staan voordat je gaat voeren.

In 25 jaar, nog nooit meegemaakt.
 
@Dschaap: ja die reden zie je meestal op de site's staan over diepvries voer.

'et voer mag nooit in bevroren toestand worden toegediend! 'Als je alles goed hebt laten ontdooien kan je het beste alles nog eens even uitspoelen onder de waterkraan, dan zijn alle schadelijke stoffen eruit en spoel je de overtollige belasting voor je aquariumwater weg.'

http://www.visaquarium.nl/a/diepvriesvo ... siervissen

de meeste site's zeggen het zelfde

@Prullenbak: Ow okee dat is dan weer wat positiever dan zal ik het gwn proberen en mijn vissen in het oog houden. en als dat klopt idd een mooie bonus voor mijn planten want ik heb ook geen co2-systeem.

ps: nu vroeg ik me nog iets af in mijn winkel staan er zekr +-10 soorten als ik nu variatie mag ik dan van alle soorten 1 iets kopen of zijn er bepaalde diepvries die niet gezond zijn voor 'neontje,corydoras,..' (bv er lag ook een discus mix die geef ik dan best niet denk ik. (n mosselen bevoorbeeld?)

Alvast bedankt!
 
Mondeo zei:
In 25 jaar, nog nooit meegemaakt.
voer jij al 25 jaar zonder ontdooien gwn je diepvries blokje erin?

en heb je last van regelmatige dode visjes?

zoniet dan voer ik ook gwn zonder ontdooien een hoop werk en rommel bespaard. (ps: welke soort vissen heb jij? 'discus wss?)
 
Klein voer, zoals watervlooien en cyclops bv. Geef ik bevroren, grover voer ontdooi ik eerst.
Niet om de evt stoffen, maar om het meer zwevend te maken in de stroming van het aquarium.
Dan lijkt het levend voer, en trekt de vissen meer aan.

Oja, en niet regelmatig dode visjes.
 
Mondeo zei:
Polarbear zei:
Mij is verteld in een speciaalzaak dat als je bevrozen voer geeft, dat er een kans veroorzaakt op ijsbek.
Dat je voor het voeren laten ontdooien in lauw water en dat 15 min laten staan voordat je gaat voeren.

In 25 jaar, nog nooit meegemaakt.

IK ontdooi het ook eerst,in 7-8 theeglazen.
Elke bak eigen glas,en diepvries.

Waar geen planten staan,zeef ik het.
 
Bertus zei:
Mondeo zei:
Polarbear zei:
Mij is verteld in een speciaalzaak dat als je bevrozen voer geeft, dat er een kans veroorzaakt op ijsbek.
Dat je voor het voeren laten ontdooien in lauw water en dat 15 min laten staan voordat je gaat voeren.

In 25 jaar, nog nooit meegemaakt.

IK ontdooi het ook eerst,in 7-8 theeglazen.
Elke bak eigen glas,en diepvries.

Waar geen planten staan,zeef ik het.
ook om die reden voor schadelijk stoffen voor de vissen bertus? of gwn eigen voorkeur?
 
Nee, schadelijke stoffen zitten er niet in.
Wel toegevoegde vitaminen.
Maar,zonder planten,krijg je ietwat teveel fosfaat.

Bij planten maakt het niet af.
 
Laat dat nou, heel erg meevallen of tegenvallen. Po4 stijgt niet door dooiwater van diepvries voer.
Dat is echt te verwaarlozen.
 
JurgenD zei:
Iedereen heeft het al eens gehoord:
Pas op met dooiwater want dat zit bomvol fosfaat(po4)

Is dat wel zo?
Dit leidde tot een kleine test.

Hoe ging ik te werk:

5 gram ingevroren muggenlarven liet ik ontdooien in 50ml osmose water.
Alles netjes laten op kamertemperatuur komen zodat de test optimaal is.

Toen heb ik de po4 gemeten van dat water met de Hanna HI713 fotometer
In die 50ml zat er 1,16ppm PO4.

Als je even omrekent zou dat betekenen in een aquarium van 100 liter dat het dooiwater van 5 gram rode muggenlarven de po4 verhoogd met 0,00058 ppm.
Met andere woorden verwaarloosbaar :)

Ik heb dezelfde test gedaan met 9 gram runderhart en 50ml osmosewater.
Daar kwam ik op 1,07 oftewel 0,000535 ppm verhoging op 100 liter water.


Maw: Mythe doorbroken...
Wel is het zo dat diepvrievoer rijk is aan eiwitten en die kunnen toch resulteren in een verhoogde po4. Maar in het dooiwater zelf zit er geen noemenswaardige po4.

MythBusted.gif

~ Ivo
 
okeee! iedereen heeeel erg bedankt voor jullie reactie!
door jullie weet ik weer heel wat bij, en ga dus mijn voer zonder ontdooien in het aquarium voederen
nu ik zeker ben dat er geen schadelijk stoffen inzitten

nog eens bedankt!
 

Terug
Bovenaan